HUH mikä tilanne!

Aloittaja merilasse, kesäkuu 19, 2009, 20:44:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Kojootti

Ilmailun parissa kaikki on näköjään mahdollista mitenkä hän tämä tapahtuma sai alkunsa?  :huh:

Toma

Vastaavasta tilanteesta on aikoinaan tehty jopa opetusvideota...


http://www.youtube.com/watch?v=RDIiMJn9xuo
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kojootti - kesäkuu 21, 2009, 10:59:52
Ilmailun parissa kaikki on näköjään mahdollista mitenkä hän tämä tapahtuma sai alkunsa?  :huh:
Kaikki on mahdollista. Kun ilmailun "turvallisuutta" edesajetaan jopa yhden mutterin tyypin määräämisellä, niin vaakakupissa on myös aina jotain.

Veikkaus:
Kaasarin läppä/luisti pakotetaan siihen, että vaijerin katkettua kääntyy kaasu täysille. Ongelmana kuitenkin on se, että maakäytössä voi kaasun lukitus tyhjäkäynnille ohjaamossa pettää/luistaa ja lopputulos on kuvatun kaltainen. Täytyy kuitenkin muistaa, että mm. lentoonlähtötilanteessa tuo on ainoa oikea vikatilanteesta alkunsa saanut ratkaisu, jonka syvällisellä suunnittelulla ei tulla moottori tyhjäkäynnillä sakkaustilanteessa kenttään!

Toma

Vaikka tuossa Aussitapauksessa tulos oli enemmän kuin huononlainen niin Lentäjän kannalta on mielestäni kuitenkin terveellisempi se että kaasu menee täysille vaijerin katkettua.
Olisi todella typerää että moottori menee vaijerin mahdollisen katkeamisen jälkeen tyhjäkäynnille ja edessä pakkolasku muuten täysin toimintakuntoisella moottorilla.
Monella teillä se muuten toimii näinpäin? Ainakin kaksitahtirotaxissa se taitaa kolahtaa tyhjäkäynnille. Itse tein aikoinaan kun 2-tahtipeli oli koneessa vastajousen joka veti sen täysille vaijereiden katkettua.

Onhan tuossa toinen dokumentoitu tapaus hieman vastavanlaisesta tapauksesta täällä kotomaassa jossa onneksi oli kaveri kyydissä joka sai koneen ilmaan tuhoamatta ketään/mitään lähtiessään, tosin käyttäen hieman muuta kuin kiitorataa.
Ymmärrän täysin miten se on mahdollista koska nyt sattumoisin itselläni on samanlainen härveli ja päästääksesi koppiin kunnolla sisään on kaasu työnnettävä enmmän tai vähemmän täysille... ja ennen kuin joku sanoo että Rotax 912 ei lähde täydellä kaasulla käyntiin niin voin kertoa että kyllä lähtee, ainakin juuri silloin kun sen ei pitäisi.
Terveisin
Tom Arppe

teemu

En ole nähnyt näissä kaasareissa jousia .

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 23, 2009, 00:15:10
Monella teillä se muuten toimii näinpäin? Ainakin kaksitahtirotaxissa se taitaa kolahtaa tyhjäkäynnille. Itse tein aikoinaan kun 2-tahtipeli oli koneessa vastajousen joka veti sen täysille vaijereiden katkettua.


Minulla toimii juuri näin. 2-tahtisen Tillotson-kaasuttimessa jousi vetää tyhjäkäynnille päin. Vivussa on laippa, jonka kitkaa voi säätää pyörällä. Jos vipu on löysällä, niin kaasu lompsahtaa itsestään pois päältä. Näin kävikin yhdellä koelennolla, kesken  nousun tehot hävisi. Tiesin, että  niin voi käydä, ja vaaratilannetta ei syntynyt, vivun sai nopeasti kiristettyä ja tehot takaisin. Tietenkin,  muutamana sekunnin ajan joutuu keskittymään vääriin asioihin, joten nykyisin tarkastan ennen lentoonlähtöä, että vivun kitka on sopiva.

Toma

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 23, 2009, 10:29:27
En ole nähnyt näissä kaasareissa jousia .

Mitkä nämä kaasarit ovat?
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - kesäkuu 23, 2009, 16:39:38
Olisko teleflex- kaapeli parempi kuin vaijeri?

Tuo riippunee lultavasti aika paljon asennuksesta, jos vaikka kyseessä olisi ruisku missä vain yksi käyttövipu kaasulle niin miksikäs ei. Aika paljon jäykempi ja painavampi teleflex kaapeli silti on ja kyllä hyvälaatuinen rosterivaijeri kestää vuosia.

Tuossa kaasu päälle/pois vaijerin tms. katkeamisen takia ideologiassa olisi varman paras kompromissi kun se kaasu jäisi samalle tasolle missä se oli ennen katkeamista, se vain voi olla monessa koeneissa hankala toteuttaa. Teleflex kaapelilla ja kitkalla tuo olisi sinänsä aika helppo tehdä.

Itselläni on lentoveneessä aluksi 1.5mm rosterilanka kaasu"vaijerina" joka mnee vivustoon joka hoitaa jakamisen rosterivaijereiden avulla kaasuttimiin. Jos tuo lanka katkeaa niin kääsu menee hiljakseen täysille, mutta jos yksi vaijeri katkeaa tulee meno hankalaksi ja jos molemmat niin homma tyssää siihen. Onneksi on enemmän pakkolaskupaikkavalintoja amfibiolla
Toisessa härvelissä kaasu meneee vääjämättä täysille
Terveisin
Tom Arppe

teemu

Kyseessä on Continental lentokonemoottori, ja siihen sopiva kasutin.
Onko laskettu, jos vaijeri katkeaa ja kaasu menee tyhjäkäynnille, kuinka nopeasti pitää laskupaikka valita ja mennä laskuun.
Tai jos kaasu menee täysille, kauanko moottori, jonka maksimikierroksien käyttöaikaa on rajoitettu, antaa lisälentoaikaa.

Toma

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 23, 2009, 23:18:28
Kyseessä on Continental lentokonemoottori, ja siihen sopiva kasutin.
Onko laskettu, jos vaijeri katkeaa ja kaasu menee tyhjäkäynnille, kuinka nopeasti pitää laskupaikka valita ja mennä laskuun.
Tai jos kaasu menee täysille, kauanko moottori, jonka maksimikierroksien käyttöaikaa on rajoitettu, antaa lisälentoaikaa.

Tuo laskelma on hyvin paljon kiinni korkeudesta, paikasta ja lentsikasta. Esim. Malmiin tultaessa kun korkeusrajoitus on voimassa niin ei kyllä jää kyllä paljoakaan aikaa fundeerata jos moottori päättää mennä tyhjäkäynnille. (mopulla kuitenkin enemmän kuin esim. Mopolla)

Olet varmaan kuullut herra Murphystä ;-)  Jos se vaijeri katkeaa niin se on tietenkin juuri lentoonlähdössä, siinä kohden jossa ei vielä saa kääntyä takaisin...

Näin henkiläkohtaisesti niin otan vieläkin paljon mieluummin sen 5+ minuuttia täysillä (ja epäilen että se moottori kyllä kestää senkin yli) kun että se menee tyhjäkäynnille missä (lento)tilanteessa tahansa. Noitten minuuttien aikana aikana ehtii kiivetä suhteellisen kivalle korkeudelle ja jää aikaa tehdä parempia päätöksiä.




Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 23, 2009, 23:36:56
Olet varmaan kuullut herra Murphystä ;-)  Jos se vaijeri katkeaa niin se on tietenkin juuri lentoonlähdössä, siinä kohden jossa ei vielä saa kääntyä takaisin...

Itseasiassa, Jon Croke, jolta ostin 912 öljysäiliön jenkkimaalta, oli modannut
kaasarien jousia siten (kevyemmiksi), että ne eivät lentoonlähtötilanteessa
jaksaneetkaan vääntää kaasuja täysille ja tällä tavoin 2 kappaletta CH701
koneita saatiin alas puuston avustamana. Onneksi Jon säilyi kuitenkin kummallakin
kerralla hengissä, että sain ostettua tuon uudemman 912 version säiliön itselleni  :)

Syy Jonin modaamiseen:

Kaasu tahtoi ajan kanssa kääntyä enempi ja enempi isommille kierroksille ja
sen tyhjäkäynnillä pitäminen oli hankalaa.

Itselläni ongelma on taasen hoidettu kahden Cessnan kaasunappulan avulla,
jossa kummassakin on oma "friction lock"insa. Ei karkaile ei.

Kiitos muuten vieläkin noiden myyjälle!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod