4-tahtimoottori ultraan

Aloittaja Matti Rissanen, joulukuu 09, 2002, 09:11:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Rissanen

Mielessäni kangastelee josko rakentaisi fisherin fp-404 tai Youngsterin. Ohjaamo avoin niin mieli avoin, enemmän siipiä=enemmän munaa.
Kovasti olisi tuo 404 lentämässä kaksitahtivehkeellä enkä minä oikein sellaisiin luota. Mikä 4-t. moottori olisi OIKEASTI vaihtoehto painoluokassa Rotax 447/503(/582)?
Onhan niitä HKS:n suht. kalliita mokuja. Mutta minä ajattelin selvittää ensin jotain joka ei maksaisi älyttömiä ja veisi vähän bensaa ja josta on kokemusta ennestään. Jos ei satu mieleen niin pitänee katsella sitten kallista (ja hyvää?). Sitten on niitä auton ja moottoripyörän moottoreista johdettua suzukeja ja kawazakeja. Entäs ne?
Nämä tavalliset moslerit ja volkkarit tuntuvat olevan joko liian raskaita tai liian pieniä 404:lle.
Minä olen melkoisen huono tässä arvioimaan kun ei ole tuota koneenrakennuskokemusta sitten niin yhtään.
Jos jollain on jotain muuta tarinoita Fisherin vehkeistä niin ei muuta kun kirjoittamaan.

[email protected]                    

Kari Aspiola

Tässä sinun tilanteessasi kannattaisi tutkia tarkemmin eräs mielenkiintoinen moottorimalli. Brigs&Ratton/Vanguard V-2 ilmajäähdytetty teollisuusmoottori. Täydellinen käyntivalmis moottoripaketti painaa noin 40 kg. Tehtaan versiona siinä on 22HP 3600 rpm:llä. Mutta tiedän että samaa moottoria käytetään esimerkiksi junnuluokan kiihdytysautoissa, silloin siitä on revitty 60-70HP ulos. Kun kyselin varikon ihmisiltä moottorin kestävyydestä moisessa rääkissä, niin ei kuulemma ole ollut konerikkoja.  Kyseiseen moottoriin saa myös runsaasti modifikaatio-osia joilla voi maksimikierroksia nostaa turvallisesti. Moottoria tuo maahan Promotor oy.  He eivät välttämättä ole kovin yhteistyöhaluisia jos kuulevat, että heidän moottorilla aiotaan ryhtyä lentämään. Syykin on ymmärrettävä, koska he pelkäävät joutuvansa korvausvastuuseen, jos jotain tapahtuu. Saman luokan moottori löytyy myös Hondalta ja Kohlerilta, mutta nyt en tiedä muutososien saatavuutta niihin.  Kaivelen lisää tietoa jos asia vielä kiinnostaa.  Ai niin se hintapuoli, kaikki nuo kolme moottoria ovat alle 2000 E hintaluokassa.  :)                    

Toma

Tämmöinen tipahti mailiin vähän painavan puoleinen mutta jos joitain muita kiinnostaisi...

Ilmailunharrastajat....!
Amerikansuomalaisten ystävieni kautta olen saanut seuraavan tarjouksen.
Myytävänä: CONTINENTAL A65 lentokonemoottori. Käyntiaikaa vain 40 tuntia peruskorjauk-
sen jälkeen. Moottori tällä hetkellä Yhdysvalloissa jossa myös peruskorjaus on suoritettu. Moottoriin liittyvät asiapaperit kunnossa. Dokumenteista kopiot Suomessa. Painon puolesta
moottori sopii myös useisiin ultralight-luokan koneisiin. Moottorin hinta $ 5 000 USD. Toimi-
tusaika heti, käteismaksu.
Moottoriin liittyvät kopiot asiapapereista tilattavissa allekirjoittaneelta.
Terveisin,
TIMO TORSSONEN
[email protected]                    
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Moi!

tee yongsteri.Mulla oli 404, joka oli tosi kiva lentää mutta mtow on tosi vähän.Lisäksi yongsterissa on takarunko vaneria jota pidän parempana kuin 404;n tikkuviritelmää.Lisäksi siiven profiili ja asetuskulmat vaikuttaa  yongsterissa fiksummilta.

Terv. Kari                    
My mind is willing, but purse is weak.

Aki Suokas

Painotieto ei pidä paikkaansa, lentokäyttöön riisuttu B&S V painaa alle 30 kg.
Varsin oleellinen juttu moottorista on sen valettu kampiakseli, mikä ei ole hyvä juttu.
Intressipiirilläni on kaksi moottoria modifioitavana ja niihin tulee potkurin kiinnitykseen tukilaakerointi, jolla em ongelma voidaan ohittaa.
Aina moottoreita voi virittää, mutta silloin käynti-ikä laskee. Se että kiihdytysajajat pitää moottoria pitkäikäisenä tarkoittaa oikeasti noin muutaman tunnin käyttöaikaa. Tämä moottori 50 hp vireessä on myynnissä, jolloin moottorin ikä on noin 50 tuntia.

B&S on alumiinilohkoinen Daihatsun tai Kawasakin valmistama moottori (riippuen lähteestä)
Honda ja Kohler ovat selvästi painavampia.                    
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Miten niin loivempi. Kävin mittailemassa moottoria ja minusta V kulma on täsmälleen sama.
Tämä kart moottori on sillä pikkulohkolla, isolohko on toistaiseksi vain vakiovireisessä moottorissa.                    
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Myyjä ei sitten ole katsonut omia papereitaan. Sekä 350447/381447/380447 että  VII 570 moottorin papereissa sanotaan että kone on 90 asteen V.
Ja ei pitäisi olla mitään mieltä tehdä yksikaulaisella kampiakselilla muuta kuin 90 asteen V2. Se kun on tärinöiden suhteen optimi. Kaksikaulaisen kampiraudan kanssa asiat toisin, mutta B&S lohkoon sellaista ei sovi.
350447 ja VII 570 ovat niitä 570 cc pikkulohkoja (poraus/isku 72/70 mm) ja 381447/380447   627 cc isolohkoja (75,5/70 mm).

Koska suoravetoiset ovat luotettavampia.
Ei se potkuri tiedä miten voima sille johdetaan, jos muut arvot ovat samat niin vaihteellinen moottori pitää enemmän ääntä kuin suoravetoinen! Vaihde pitää omaa ääntään.
Viitannet ilmeisesti VW konversioihin, joissa potkurin kärkialue vipeltää suurilla Mach luvuilla ja siitä johtuen ääntä syntyy. Ei sen perusteella kaikkia suoravetoisia voida tuomita äänekkäiksi!
B&S 380447 moottorilla ilman vaihdetta kaikki potkurin kannalta oleelliset parametrit suosivat suoravetoista ratkaisua.                    
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kari Aspiola

Löysin taas netistä mielenkiintoisen moottorisivun, on siellä muutakin kuin moottoreita: www.auav.org/atwf/engines .  Tilastotietoa ym.  

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod