Mitä hittiä?

Aloittaja Kari Aspiola, tammikuu 26, 2009, 08:45:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Voiskos joku minua viisaampi kertoa, että mistä vois olla kyse seuraavassa tosielämän tapahtumassa?

Eräs uudenkarhea U-rekkarissa oleva (tehtaassa rakennettu) lentsikka lentelee pitkin maakuntia ja piipahtelee useilla lentopaikoilla kaikkia sääntöjä ja hyviä tapoja noudattaen. Ihailevien katseiden lisäksi kone on saanut muunkinlaista huomiota osakseen. Joku innokas lajitoveri oli pannut merkille, että koneessa olevat istuinvyöt eivät täytä voimassa olevia suomalaisia määräyksiä ja oli ilmoittanut asiasta viranomaiselle(?)

Koneen katsastuspöytäkirjassa oli huomautus vöistä ja asia oli hoidossa, mutta ei vielä hoidettu siinä vaiheessa. Olis kai suoraselkäinen suomalainen voinut asiaa kysyä koneen omistajalta, eikä tehdä siitä turhaa lisänumeroa(?)

Oleellista tässä ei nyt mielestäni ole se, että kenen kone ja kuka ilmoitti. Vaan se että mistä moinen "kyläpoliisimainen selkäänpuukotuskäyttäytyminen" johtuu!

En kirjoita tätä tänne (huumoriotsikon alle) vakavissani, mutta ihan tosissani kylläkin.......

Arto

No voi äly! Noita kyläpoliiseja on näköjään lentelypuolellakin. Liikenteessähän niitä on paljon.
Mutta eikö tuossakin tapauksessa olisi riittänyt (jos yleensä toisten asioihin pitää puuttua) huomautus koneen omistajalle. Asia olisi selvinnyt siinä samalla. Koulussa noita kutsuttiin rolliakoiksi.

Turvallisuuteen liittyvistä todellisista huomioista on kyllä hyvä sanoa kanssailmailijalle; jos vaikka huomaa avonaisen polttoainekorkin tms. Se lisää turvallisuutta.

Mutta mitä tehdä silloin kun tuttu kaveri on lähdössä lentämään, ja hänestä pöllähtää selvästi alkoholi? Miten pitää toimia? Kenelle ilmoitat?

Mietiskeli Arto
Arto

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - tammikuu 26, 2009, 08:45:36
Joku innokas lajitoveri oli pannut merkille, että koneessa olevat istuinvyöt eivät täytä voimassa olevia suomalaisia määräyksiä ja oli ilmoittanut asiasta viranomaiselle(?)

Koneen katsastuspöytäkirjassa oli huomautus vöistä ja asia oli hoidossa, mutta ei vielä hoidettu siinä vaiheessa. Olis kai suoraselkäinen suomalainen voinut asiaa kysyä koneen omistajalta, eikä tehdä siitä turhaa lisänumeroa(?)

Miten voi olla mahdollista, että tuollaisilla vöillä varustetulla koneella yleensä edes lennetään?

Toma

Jos saa arvata niin oli kai vyöt missä kaikki soljet eivät aukea yhdestä kohdasta vaan olkavyöt menevät lannevyöhön kiinni vai oliko niiissä jotain muuta "vikaa"?

Silloinhan ne vyöt kyllä toimivat ja suojaavat "normaali" kaputtitilanteessa, muutosmääräys kait tuli sen takia että tapahtui yksi hukkuminen jossa vöitä ei saatu pois vaikka solki saatiin aukaistua.

Kai se lentäminen on kiinni siitä minkälainen huomautus siellä katsastuspöytäkirjassa on, joka tapauksessa jos tuo vaivaa mieltä, niin kyllä sitä nyt asiaa tiedustellaan asianomaiselta ennen kuin leikitän poliisia.

Lainaus käyttäjältä: Arto - tammikuu 26, 2009, 13:11:55

...Mutta mitä tehdä silloin kun tuttu kaveri on lähdössä lentämään, ja hänestä pöllähtää selvästi alkoholi? Miten pitää toimia? Kenelle ilmoitat?


Jos kaveri haisee viinalle ja on menossa lentämään niin kyllä silloin olet hyvä kaveri jos kysyt ihan suoraan hajun alkuperää (voihan se olla että pissapoikaan on juuri lisätty nestettä ;-) ), Jos se tiedustelu ei tuota tulosta niin estä se lennolle meneminen.
Tiedän että se on kova paikka mutta kaikki tiedämme että parhaita päätöksiä ei yleensä tehdä kännissä. Kiitosta ei välttämättä silloin tule, mutta jos kaveri ei ole enää kaveri tämän jälkeen niin se ei ollut kaveri alkuunkaan.
Terveisin
Tom Arppe

Samulijp

Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 27, 2009, 09:38:57
Kai se lentäminen on kiinni siitä minkälainen huomautus siellä katsastuspöytäkirjassa on, joka tapauksessa jos tuo vaivaa mieltä, niin kyllä sitä nyt asiaa tiedustellaan asianomaiselta ennen kuin leikitän poliisia.

Olisko sattunut viranomainen samalle kentälle? Meillä oli myös syksyllä yhdessä uudessa tehdasvalmiissa nopeassa ja hienossa U-koneessa aluksi vääränmalliset vyöt, ei mitään uutta asiassa sinänsä. Kysyttiin kuitenkin rehellisesti siirtolennon jälkeen hallinnosta asiasta ja vastaus oli, että missään tapauksessa kone ei lennä, ennenkuin vyöt ovat hyväksytyn malliset (=A huomautus). No eipä päässyt kukaan sanomaan mitään kun ei muutamaan (PITKÄÄN) viikkon lennetty metriäkään. En tiedä miten ylläolevassa asia on ollut "hoidossa", mutta aika monesta kaupasta saa helposti oikean mallisia vöitä.

Myös kiinnostaa että miten olette sitten saaneet aluperin luvan ilmailuun väärillä turvavöillä?  :huh:

Kari Aspiola

Niin, kyseisen koneen papereita en ole itse nähnyt enkä tarkistanut. Mutta kyseiset vyöt ovat asennettu jo tehtaalla. Ja kyseessä lienee ollut omistajan inhimillinen unohdus/erehdys hoitaa asia heti kuntoon. Siinä ei ole mitään epäselvää, eikä varsinainen pointtini liitykään siihen. Tottakai koneen pitää olla LENTOKELPOINEN kun sillä ilmaillaan.

Halusin vain kiinnittää huomiota nimenomaan/vain tuohon muuhun toimintaan asian ympärillä. Miksi "ampua puun takaa" raskaasti kun asian vois mielestäni hoitaa rehdimminkin?

Kuvitteellinen esimerkki: Jos naapurilla on autosta toinen ajovalo pimeänä, niin teetkö asiasta rikosilmoituksen vai huomautatko vaan ohimennen hänelle itselleen asiasta?

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - tammikuu 28, 2009, 10:01:36
Halusin vain kiinnittää huomiota nimenomaan/vain tuohon muuhun toimintaan asian ympärillä. Miksi "ampua puun takaa" raskaasti kun asian vois mielestäni hoitaa rehdimminkin?

Kuvitteellinen esimerkki: Jos naapurilla on autosta toinen ajovalo pimeänä, niin teetkö asiasta rikosilmoituksen vai huomautatko vaan ohimennen hänelle itselleen asiasta?

Tapausta en tunne, mutta miten pitäisi toimia, jos näkee kentän laidalla pyörähtäessään pysäköidyssä koneessa selkeän vian. Et ehdi jättämään kirjallista esitystä ja joudut poistumaan paikalta samantien. Koneen ympäristössä pyörii kaveri, joka katsoo sinua kuin vähämielistä kun sanot asiasta. Konetta ei löydy ilma-alusrekisteristä tai omistajaa/haltijaa et saa puhelimella kiinni. Mitä teet, miten toimit?

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Samulijp - tammikuu 27, 2009, 20:11:27
Myös kiinnostaa että miten olette sitten saaneet aluperin luvan ilmailuun väärillä turvavöillä?  :huh:
Samoin.
Katsastusvaatimus perustunee Lentokelpoisuusmääräykseen M2866/01.
Sehän edellyttää että toimenpiteet on tehty 31.3.2001 mennessä! Eli normaalisti siitä pitäisi olla joko A tai D huomautus.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod