Rotax 912 guruille kysymys

Aloittaja Toma, marraskuu 10, 2008, 22:09:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Kuten aikaisemmin olen todennut, olen Rotax 2 tahtipolven kasvatti mutta olen nyt kuitenkin päättäväisesti siirtymässä 4 tahtipuolelle.
Siirtymästä johtuen haluaisin nyt tiedustella hieman mielipiteitä viisaimmilta jotka ovat nauttineet tästä Rotaxin neljän tahdin lentämisestä kauemmin.

Ongelma on seuraavanlainen...

Ollaan asentamassa ultraan Rotax 912 A3  tyyppihyväksytty moottori joka on jaksonsa loppuvaiheilla muuta jolla silti on vielä paljon annettavaa harrasteilmailuun.
Tässä moottorissa on ollut hydraulisesti säädettävä vakiokierrospotkuri ja rippeet siitä on vielä jäljellä. Koska suurin osa lentäjistä ovat köyhiä idealisteja (kuten meikäläinenkin) niin ei ole varaa moiseen huiskaan, Maassa säädettävä saa luvan riittää.
Nyt se pitäisi saada siis saada "disabloitua" mutta kuitenkin niin ettei mikään kärsi toimenpiteestä.

Tehdään tästä kuvakertomus niin ei tarvitse kirjoittaa niin paljon...
tässä alkuperäinen konfiguraatio


tuo oranssi letku tuo öljyä säätömekanismille (jos se olisi paikallaan)


Säätömekanismin tilalla on rotaxin peitelevy.


Peitelevy ja "öljynohjauslevy" näyttävät tältä


Ja jos sen ottaa pois niin paljastuu tämmöinen näkymä, keskireikä menee suoraan potkuriakseliin ja tuo sivureikä on vielä mysteeri

Tämän päälle vielä räjäytyskuva, vaihtoehtoineen.


Tämän hetkinen konfis on tuo model 3


Nyt kysymys kuuluu; jos otan pois tuon letkun ja tulppaan päät niin jääkö joku osa ilman voitelua? Kuten vaikka laakeri nro: 5 tuossa räjäytyskuvassa? (se sivureikä hieman hämää)

Itse olen sitä mieltä että ei, mutta haluaisin olla varma...
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 10, 2008, 22:09:35
Ongelma on seuraavanlainen...

Nyt kysymys kuuluu; jos otan pois tuon letkun ja tulppaan päät niin jääkö joku osa ilman voitelua? Kuten vaikka laakeri nro: 5 tuossa räjäytyskuvassa? (se sivureikä hieman hämää)

Itse olen sitä mieltä että ei, mutta haluaisin olla varma...

Käsittääkseni öljyletku tuo öljyn governorin käyttölaakereille ja jos et poista sitä viimeisessä valokuvassa olevaa ylimpänä näkyvää akselintumppia (=governoorin käyttöakseli), laakereita ja hammaspyörää, niin et voi poistaa tuota öljyletkuakaan. Ota vaihteisto auki, poista governorin käyttö ja peitelevy tiivisteen kanssa päälle. Ota letku pois ja laita öljypumppukoteloon letkun alapään banjopultin tilalle sokkotulppa. Katso varaosaluettelon sivu 20-2. Model 2 ja model 4 malleissa ei tuota öljyletkua ole. Vaihteisto saa voiteluöljyn moottorista.
-Reijo Österberg-

Toma

Mutta kun katsoo tuota osaluetteloa niin se akselintumppi on mukan kaikissa kolmessa "modelissa" samaten sen lakeri. Päädyt vain vaihtelee...
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 11, 2008, 11:23:44
Mutta kun katsoo tuota osaluetteloa niin se akselintumppi on mukan kaikissa kolmessa "modelissa" samaten sen lakeri. Päädyt vain vaihtelee...

Mistä osaluettelosta löydät ne? Sivun 17-2 kuvassahan ei näy tätä akselia ollenkaan, ainoastaan potkuriakselille tulevat osat joko ylikuormituskytkimellä (nr. 22 ... 24) tai sakarakytkimellä (nr. 40 ... 44). Potkuriakselilla on myös pieni hammaspyörä nr.27, jonka kautta voimaa siirretään ylempänä olevalle alipainepumpun hammaspyörälle nr. 5 tai governorin pyörälle nr. 4 jos em. laitteita on käytössä. Katso osaluettelo sivu 5-2, siinä sokkolevy nr.7 ja o-rengas nr.8 sulkevat tyhjäksi jäävän aukon.  Nämä ovat paikoillaan model 2 ja 4 moottoreissa. Akseli ja laakerit näkyvät vain kuvissa sivulla 19-2, jossa on alipainepumpun käyttöön liittyvät osat nr. 1 ... 6 ja ja sivulla 20-2 vastaavasti governoriin liittyvät osat nr. 1 ... 8.
-Reijo Österberg-

Toma

Oukkei nyt ymmärsin mitä akselintumppia tarkoitit....

Eli onko se laakerit nro: 1 ja neulalaakeri nro: 2 sivulla 20-2 jotka jäävät ilman voitelua kun letkun poistaa?
En vaan ymmärrä mitä kautta se öljy pääsee sinne laakerille sen letkun kautta. Kun me pyöritettiin moottoria käsin ekan kerran kun letku oli vielä paikallaan niin kaikki öljy meni siitä potkurinakselin reijästä sisään (ja siitä sitten syliin kun seisoi putkurin edessä ;-)
Se akselintumppi oli täysin kuiva kun purettiin se laippa pois.
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

#5
Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 11, 2008, 13:06:16
Oukkei nyt ymmärsin mitä akselintumppia tarkoitit....
Eli onko se laakerit nro: 1 ja neulalaakeri nro: 2 sivulla 20-2 jotka jäävät ilman voitelua kun letkun poistaa?
En vaan ymmärrä mitä kautta se öljy pääsee sinne laakerille sen letkun kautta. Kun me pyöritettiin moottoria käsin ekan kerran kun letku oli vielä paikallaan niin kaikki öljy meni siitä potkurinakselin reijästä sisään (ja siitä sitten syliin kun seisoi putkurin edessä ;-)
Se akselintumppi oli täysin kuiva kun purettiin se laippa pois.

Olet oikeassa, ei se öljy tosiaan pääsekkään sinne ylälaakereille, eihän sitä öljyletkua ole alipainepumpunkaan tapauksessa, kyllä se saa roiskevoitelun vaihteiston puolelta.
Voihan se olla pelkästään governorin toimintaa ja voitelua varten.
-Reijo Österberg-

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod