Isommat pyörat Ikarukseen

Aloittaja HarriL, heinäkuu 25, 2008, 09:53:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HarriL

Tervehdys! Siitä on jo jonkin aikaa kun kyselin foorumilla peltokäyttöön sopivasta ultrasta. Kiitokset kaikille vastaajille. Prosessi johti lopulta siihen, että muutuin jonkinasteisesta "ikarusvihaajasta" "ikarusystäväksi". Pidin sitä ennen rumana ankanpoikasena, mutta nykyään se on hienoin ultra mitä maa päällään kantaa  ;D. Päätin hankkia ko. lentolaitteen ja päästin samalla MILK:in uskollisen työjuhdan, U457:n, ansaitulle eläkkeelle rauhalliselle maaseudulle. Välietappina ennen peltokoneeksi pääsemistä kone on toistaiseksi EFPO:ssa, jossa sillä lennetään (tai ainakin laskeudutaan) silloin kun torni on kiinni.

Kuten siinä viimeisessä kyselythreadissa kävikin ilmi niin C42:ssa on aika pienet asfalttirinkulat päätelineillä ja eteen tulisi väistämättä isompien renkaiden asennus.

Kataloogin mukaan tehdasasenteiset ruohikkorenkaat ovat kokoa 4.00-6 sekä pää- että nokkatelineelle, mutta haluaisin asentaa vieläkin maastokelpoisemmat rinkulat.

- Sopiiko 4.00-6 päätelineen vanteella nokkapyöräksi?
- Entä sopiiko päätelineen vanteille 15x6.00-6 renkaat? Ottaakohan jarrusatula kiinni ja vanteen riittävä leveyskin vähän arveluttaa..

Ko. yhdistelmällä kone olisi ainakin suorassa kun renkaiden halkaisijat ovat samaa luokkaa.

Mitenkäs sitten byrokratiapuoli. Saako rengastusta mennä noin vain muuttelemaan vai pitääkö katsastaa tms?

Kesänjatkoja!
t.Harri

Aki Suokas

#1
Yleispätevä ohje tähän (ja muihin vastaaviin) on että jos tehdas hyväksyy erisuuret renkaat, niin siitä vaan.  Helpoin siis, jos koneen dokumentaatiosta (Flight Manual, Maintenance Manual tms) löytyy tieto erilaisesta rengaskoosta.
Silloin kyse on minusta huoltotoimenpiteestä, eikä vaadi katsastusta.
Tai sitten kysyt suoraan tehtaalta asiaa. Säilytä kuitenkin tehtaalta saamasi vastaus koneen asiakirjoissa todisteena että näin on.
Ja joka tapauksessa muista  päivittää punnitustodistus (ja kuormausohje jota AIR M5-10 edellyttämä) uutta tilannetta vastaavaksi, koska todennäköisesti ne uudet renkaat ovat painavammat. (siis henkilön toimesta, joka saa päivittää punnitustodistusta)

Mutta jos et saa tehtaalta siunausta renkaskoon vaihtoon, niin silloin kyse on suurehkosta muutoksesta. Koska tällöin renkaan kosketuskohdan etäisyys akselin kiinnitykseen muuttuu ja sitäkautta kiinnitykseen vaikuttava momentti kasvaa (ja aika paljon).
Siihen tarvit sitten muutostyöluvan (haetaan kuten rakennuslupa).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

HarriL

Kiitos infosta! Pitää laittaa Comcolle mailia asian tiimoilta. Jos joku on jo moista asiaa tehtaalta tiedustellut niin ottaisin esim. sähköisen kopion moisesta viestistä mielelläni vastaan. Tuo muutosprojekti kuulostaa sen verran isolta hommalta että lienee järkevintä käyttää tehtaan hyväksymiä rengaskokoja.

HarriL

#3
Comco-Ikarukselta tulikin saman tien vastaus kapulasaksaksi kirjoitettuun kysymykseeni,eli saa asentaa 15x6.00-6. He jopa kauppaavat niitä lisävarusteina hintaan 74 e/kpl.

http://www.comco-ikarus.de/phpBB2/viewtopic.php?t=96

backland

Lainaus käyttäjältä: HarriL - heinäkuu 28, 2008, 15:41:13
Comco-Ikarukselta tulikin saman tien vastaus kapulasaksaksi kirjoitettuun kysymykseeni,eli saa asentaa 15x6.00-6. He jopa kauppaavat niitä lisävarusteina hintaan 74 e/kpl.

http://www.comco-ikarus.de/phpBB2/viewtopic.php?t=96

Anteeksi maalaisuuteni....mitä tuo 15x6.00-6. tarkoittaa....leveys ? halkaisija ? mikä mittayksikkö ?

HarriL

Halkaisija x leveys - vanteen koko tuumissa. Pelkkä 6.00-6 on halkaisijaltaan melkoisesti suurempi kuin tuo 15-koko.

stenhe

Harri, joko olet saanut laitettua  isommat pyörät? Kiinnostaa vaan että miten paljon paremmat ne on siellä pellolla.
Minullakin on OH-U457 tiimaa jonkun verran ja olen samaa mieltä että Ikarus C42 on mainio ultra , mutta nyt kun asun itärajan tuntumassa niin ultralla lentäminen on jäänyt vähäisemmäksi.
Aiheesta sivuun, niin utelen sitä että miksi lennät Porissa vain silloin kun torni on kiinni?

HarriL

Terve Heikki! Enpä ole vielä saanut isompia pyöriä alle, saatikka peltolentokokemusta. Kiirettä on pitänyt, joten kone on edelleen tiiviisti Porissa. Jos vaikka vielä ennen joulua saisi sen siirrettyä Punkalaitumelle. Muussa tapauksessa U457 nukkuu talviunet EFPO:n tai jonkun lähikentän hallissa. Syy siihen miksi laskeudun Poriin vain tornin ollessa kiinni on se että silloin ei tarvitse olla kausikorttia. Porissa tuo vielä juuri ja juuri onnistuu kun torni on silloin tällöin kiinni.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod