Vakiokierrospotkuri ultraan

Aloittaja Toma, kesäkuu 11, 2008, 18:27:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Juttelin tuolla Barkarbyssä yhden Allegro omistajan kanssa jonka koneeseen oli asennettu todella mielenkiintoinen potkuri. Potkuri on Silence Aircraft nimisen firman valmistama ja potkurin nimi on v-prop (http://www.v-prop.com/)



Kyseessä on siis sähkömekaaninen mekanismi ja tuo spinnerissä oleva roottori tuottaa vaadittavan sähkön sen operoimiseksi. Sisään koneeseen ei tule mitään "vipuja". Koneen nopeusprofiili on ohjelmoitavissa elektroniikkaan. Elektroniikka tietää tuon spinneriruuvin avulla koneen nopeuden ja säätää potkurin aina optimaaliselle kulmalle sen hetkistä nopeutta varten. Paino on: 5.6 Kg

Kaveri kertoi että suorituskyky tosiaan parani oikein huimasti tuon huiskan kanssa, (Allegrossa oli siis Jabiru 2200 moottori)

Tässä itse kone:



Ja tässä "nenäruuvista" lähempi kuva:



Omistaja kertoi myös että on vänkä fiilis kun vaakalennosta lähtee nousemaan ja kierrokset kasvavat, vaikka tehoasetus pysyy samana. Voisin kuvitella että tuommoinen huiska olisi todella asiallinen veslentotoiminnassa.

Valitettavasti vain näyttäisi siltä että myyvät tuota vain omalle "spitfire" twisterille tällä hetkellä ja hintakin on aika kova 3360€ (tai noh, ei se nyt sittenkään niin kova ole). Mutta jos olo tuntuu rikkaalta ja jos oikein kiltisti pyytää niin ehkä sieltä likenisi muutama. Sääli vaan että tuo ei toimi tuupparissa :(
Rotaxiinkin 912 UL:ään  on muuten kehitteillä samanlainen.


Terveisin
Tom Arppe

Nils Rostedt

Tutkailin tuota jossakin vaiheessa ja sain sen käsityksen että mekanismi (tai elektroniikka) on viritettävä aika tarkasti kyseisen moottorin ja konetyypin ominaisuuksille, ja siksi sitä ei ole vielä ollut saatavana muihin koneisiin. 

Joku kenties muistaa Volvo 340:n ensimmäisiä versioita, joissa oli portaaton variaattoriveto millä pyrittiin hieman vastaavaan. Valitettavasti menosta tuli helposti aika nykivää, variaattori joutui helposti epätahtiin moottorin kiihdytys/hidastumistilaineissa. Samantyyppisiä  haasteita saatta olla tässäkin ratkaisussa.   

Aki Suokas

Ihan vastaavan olen nähnyt Zlin lentokoneen nokalla rivimoottorin (varmaan LOM jotain) yhteydessä.
Siinä ei kyllä ollut elektroniikkaa ollenkaan, vaan nuo ruuvisiivet väänti spinnerin kärkeä suoraan joka sitten ison välityksen kautta muutti lapakulmaa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod