Vähän uutta...

Aloittaja Petri Ahonen, kesäkuu 08, 2008, 18:41:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Petri Ahonen

Nyt, kaikki Icaruslovers-henkilöitymät (minua lukuunottamatta) poistuvat tästä koska esitän teille jatkokehitelmän nimeltään parannettu Icarus *0*

Eiks oo söde?

http://www.flygyro.co.uk/specification.htm

Tapani Honkanen

Onkohan tuo edes lentänyt? Googlettamalla viimeiset tiedot löytyvät ymmärtääkseni vuodelta 2006. Kuinkahan monta on kuollut hyppystarttiharjoittelussa. Jos olisi onnistuttu, olisi se jo markkinoilla, luulisin.
Äskeisestä pessimistisyydestä huolimatta olen ollut autogyrointoilija 49 vuotta, eli siitä lähtien kun TM-59 kertoi Tervamäen Jukan lähettämästä jutusta Bensen M8 autogyrosta. Siitä lähtien olen keräillyt tietoja kyseisestä laitteesta ja olen nähnyt tai minulla on tiedot ja kuvat lähes kaikista maailman autogyroista. Kirjallisuuttakin varmaankin kymmeniä tuhansia sivuja kun pyöriväsiipisten lajia tarkastellaan. EXCEL-tietokoneohjelmankin autogyron ilmassapysymisestä tein joskus 90-luvun alussa Tervamäen vinkaamaan materiaaliin perustuen. Ongelmana oheisella kaunottarella saattaa olla vakavuus startissa (ja laskussa). Saattaa kiemurrella ja kaatua. Painopiste painavan roottorin takia liian ylhäällä. Moottoriksi Rotax(4-t) on mitä sopivin kyllä. Innolla odotan kaksipaikkaisten maihinnousua.

Juhannus

Terve Tapani! Kerroppa miksi hyppystartti on vaarallinen?

Tapani Honkanen

Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Toma

Barkarbyssä viikonloppuna autogyroja oli aika liuta ja kävi mielessä käydä ruotsin puolessa hoitamassa lupakirja kuntoon, siellä on aika monessa paikassa koulutusta ja huhupuheiden mukaan koulutus kelpaa suomessakin ;-)



Ekoja Xenoneita Ruotsissa, sitä en tosin nähnyt lentävän... valitettavasti.



Tässä nätisti rivissä



Ja tässä kaverit näyttämässä miten gyrolla "räimitään", näyttävän näköistä oli.
Terveisin
Tom Arppe

Jukka Mäkelä

tossa viimesessä kuvassa näyttäisi olevan aika ihmeellinen kohtauskulma roottoritasolla kun mennään kai kumminkin eteenpäin. Roottorin pyörimistason kaiken järjen mukaan kuuluu olla kulkusuuntaan nähden positiivisella kulmalla, muuten tullaan nopeasti tantereeseen tutustumaan.
Vai liekö kyseessä optinen harha.

Jukka Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: taho - kesäkuu 09, 2008, 15:29:11
Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Mitenkäs tuosta pystysuorasta noususta siirrytään vaakalentoon noin niinkuin roottorin pyöritysvoiman annostelussa ? -meinaan, että onko roottorissa pyörityslaitteisto toiminnassa silloin kuin tuo siirtymävaihe tehdään ? 

Katselin joskus tuubin gyrovideoita ja ainakin niissä lento jatkui vajoamatta eteenpäin pystysuoran nousun jälkeen. Lisäksi on videopätkä jossa gyro nousee suoraan ylös ja vajoaa samoille sijoilleen alas liikkumatta yhtään vaakatasossa.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Jukka Mäkelä - kesäkuu 09, 2008, 18:55:19
Lainaus käyttäjältä: taho - kesäkuu 09, 2008, 15:29:11
Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Mitenkäs tuosta pystysuorasta noususta siirrytään vaakalentoon noin niinkuin roottorin pyöritysvoiman annostelussa ? -meinaan, että onko roottorissa pyörityslaitteisto toiminnassa silloin kuin tuo siirtymävaihe tehdään ? 

Katselin joskus tuubin gyrovideoita ja ainakin niissä lento jatkui vajoamatta eteenpäin pystysuoran nousun jälkeen. Lisäksi on videopätkä jossa gyro nousee suoraan ylös ja vajoaa samoille sijoilleen alas liikkumatta yhtään vaakatasossa.

Tuossa toisaalla on Air&Space:n 18A jossa on 180 heppainen moottori ja kookas runko, silti se nousee hypyn jälkeen melko suoraan ylös.
Ei kaikissa ole 300hp ja isot pinta-alat roottoreissa.
Olettaisin, että laite, joka vajoaa pintaan hypyn jälkeen ei edes sovellu kyseisen starttitavan käyttämiseen, moottoritehot kun eivät riitä!

Esipyörityksessä annetaan vain roottorille sen verran kierroksia että lentoonlähtö voidaan suorittaa turvallisesti. sitten vain hanaa, sauva napaan ja taivaalle.... Kuulostaa helpolta, vai mitä... ;)

Tilasin aikoinaan Englannista Patrick Hovellin cd:n aiheesta kuinka opettelen lentämään autogirolla... Alkumetreillään hän kyllä suosittelee että opettelee 2 paikkaisella. Samoin sähköpostissaan hän toivoi että jos en löydä Suomesta 2 paikkaista ja opettajaa niin olen enemmän kuin tervetullut Englantiin!

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jukka Mäkelä - kesäkuu 09, 2008, 18:51:28
tossa viimesessä kuvassa näyttäisi olevan aika ihmeellinen kohtauskulma roottoritasolla kun mennään kai kumminkin eteenpäin. Roottorin pyörimistason kaiken järjen mukaan kuuluu olla kulkusuuntaan nähden positiivisella kulmalla, muuten tullaan nopeasti tantereeseen tutustumaan.
Vai liekö kyseessä optinen harha.

On harha, kone on kallellaan ja roottorinlavat hieman pitkittäin kuvaan nähden, ja se taitaa luoda sen illuusion että ovat hieman lentämisen kannalta epäedulisessa kulmassa. Hyvin pojat leikkivät joka tapauksessa ja ketterältä tuo liikehtiminen näytti.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod