Kipinä myös alakuolokohdassa

Aloittaja Martti Mattila, kesäkuu 04, 2008, 19:35:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Terveissi Turust
Olen soveltamassa jo Speden lentämää Fuji Robin 440 mottia
B.luokan elokuvaan eikun ultraan.Moottorimies minääni
rassaa se että syttypuola on kaksipäinen ja kipenä annetaan
myös männän ollessa ALHAALLA siihen toiseen pyttyyn mikä
ei just silloin potkaise.Eikö ole vaara että se polttaa tuoreet
satsit sylinteristä, imuaukot on silloin jo auki ja uutta
seosta virtaa männän päälle.Muistan joskus kuulleeni
että Rotaxeissakin olisi käytetty moista halpamaista
konstia.Sivistäkää minua tässä asiassa.

Asteroid

#1
Nykyisinkin useat moottorit antavat sytytyskipinän männän alakuolokohdassa. Ei tästä haittaa ole koska sylinterissä ei tällöin ole puristusta eikä syttymiskelpoista seosta. Kierroslukumittariin ja mittarin tyypin valintaan tämä vaikutta. Ylimääräinen kipinä johtuu valmistusteknisestä kompromissistä koska mitä vähemmän osia sitä vähemmän painoa, kustannuksia ja hintaa. Pystyisi tekemään toisinkin mutta sytytysjärjestelmän osia olisi tällöin paljon enemmän. Antaa tämän kuin muidenkin moottoreiden edelleen antaa kipinöitä suunnitellussa paikassa myös männän alakuolokohdassa. Tähän halpamaisuuteen olen erittäin tyytyväinen koska tämä on hyvä, toimiva ja yksinkertainen ratkaisu useissa moottorityypeissä.

Terveisin Pekka K.

Liitekuvan koneessa käsitykseni mukaan sytytys annetaan ainoastaan käynnistettäessä. Kuvan kaksi moottorin sytytysjärjestelmään pitää vielä tarvittaessa tutustua.



Tommi K

Eikös se sytytysvirta synny magneetin ja kelan yhteivaikutuksesta, joista toinen on kiinteä ja toinen paikallaan. Kun en ole asiantuntija, niin arvaan, että magneettii kiertää ympyränmuotoista rataa kiinteän kelan ohi,  kipinä annetaan 360 asteen välein. Magneettii kiertää kampiakselin kanssa samaa tahtia aika lujaa. Jos sinne 180 asteen päähän ympyrän kehälle laitettaisiin toinen magneetti, lyijymötikän sijasta taspainottamaan kiertoliikettä, niin saataisiin tuplasti sähkötehoa muuhun käyttöön. Jos ei ole kärkiä katkomassa ja monimutkaistamassa systeemiä, niin sivutuotteena saataisiin kipinä 180 asteen välein. Menikös oikein?


SISARKATEUT

5-vuotiaal pikkupojal oli jo ainaki 2 kuukaure ajan kerrottu pia saapuvast pikkuveljest. 5-vuatias oli tullu mustasukkaseks täl hänt enemmä aikka saaval Vauval.
Ku äiti sit vihro saapu kotti uure veljen kans ol vauval unohtunu kätte synnytyssairaalas käytettävä ranneke. Ku isoveli sit ensmmäse kerra kurkkas vauva vaunuihi ja huamas rannekke hää suuttuneena tokas:
- No voi ..ttu, nee on käyny sen kans jo Särkänniämessäki!

http://www.paulilahtinen.net/index.htm

Martti Mattila

Heippa
siihen puristuksen puuttumiseen en oikei usko,
laita sytytystulppa avoimen bensaastian päälle kesällä ja anna kipinä
kyllä syttyy.Mutta jos siellä tulpan ympärillä viipyilee vanhoja
palokaasuja eikä seos syty.Seuraava pelko onkin että pakoputkea
muuttamalla eli imu/takaisin puhalluksella pelaten, saa aikaan että
tulpan ympärillä onkin syttyvää seosta männän ollessa alakuolokohdassa,
tai tarkkaan ottaen kipinä tulee sysytysennakon verran ennen akk.ta.
Sen tähden siksi en järjestelystä tykkää.
 

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - kesäkuu 05, 2008, 09:08:30Menikös oikein?

Voit pohtia sitä itse:
http://www.undaerospace.com/cbt_files/virtualengine/Magneto/Virtual%20Engine.swf sen lisäksi, että osassa kuvia on mahdollista pyöräyttää osia ympäri ja animoida niitä menemään oikeisiin kohtiinsa löytyy vielä ylhäältä Components>Operation -alta animaatioita toiminnasta. Näillä pitäisi päästä aika hyvin kärryille magneeton toiminnasta. Itse ihmettelin tätä ennen että miten ne positiiviset ja negatiiviset -"kipinät" saadaan aikaiseksi ts. tulppien järjestyksellä ja kierrolla on väliä jos haluaa niistä pitkäikäisiä.
- Pirkka -

Martti Mattila

Voi voi.Minua ei tässä kohtaa kiinnosta yhtään millä se kipinä sinne alakuolokohtaan
saadan eli mistä se aiheutuu,tässä tapauksessa halpuuden maksimoinnista.Eli yksi
liipaisukohta ja yksi puola.Ainoa hyvä tallaisessa on, että molempiin sylintereihin kipinä
tulee samalla ennakolla.Minua kiinnostaa tai huolestuttaa se mitä haittoja siitä voi
olla.KoneOlli taitaa olla ainoa auktoriteetti tässä, johon luottaa.
Kiitos kuitenkin mielenkiinnosta.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 09, 2008, 13:15:28
Lainaus käyttäjältä: Tommi K - kesäkuu 05, 2008, 09:08:30Menikös oikein?
Näillä pitäisi päästä aika hyvin kärryille magneeton toiminnasta. Itse ihmettelin tätä ennen että miten ne positiiviset ja negatiiviset -"kipinät" saadaan aikaiseksi ts. tulppien järjestyksellä ja kierrolla on väliä jos haluaa niistä pitkäikäisiä.

Tuo pätee varmaankin yksikertaisempaankin laitteeseen?  Minulla ei ole magneettoa ja virranjakajaa, vain vauhtipyörämagneetto, ja sähköinen sytytys sekä ennakonsäätö mustassa laatikossa. Sitä en uskalla purkaa, kun ei ole tarvetta: "Dont fix it, if it ain't broken"!

Moottorinhallintalaitteet on suurinpiirtein nämä, latausvalo on tarpeeton:




Asteroid

Sain juuri erääseen moottoriin maahantuojan takuuhuolto oikeudet. Vaikka kyseessä on 4-t moottori niin yksi ylimääräinen kipinä tästäkin mallia 2007 moottorista löytyy. Yksinkertainen ja toimiva ratkaisu tässäkin.
Enpä lähtisi tästä enkä muistakaan moottoreista poistamaan tai lisäämään kipinöintiä, enkä muutenkaan modifioimaan ellen sitten olisi valmistajatehtaan suunnitteluinssi.
Omapäinen moottorin virittely kun katsotaan onnistuneeksi mikäli se pysyy käynnissä ja tehot eivät laske yli 10%.

Liitekuva 1 . 4-t moottorin ylimääräinen kipinöinti selvinnee tästä kuvasta, 360 asteen välein eli yksi liikaa. Triggering Coil nimitystä parempi ko osalle olisi Ignition Coil ja  erillisen sytytysanturin Trigger Coil joka ei tässä kuvassa näy, kaikkia 230 valmistajan kuvaa en lähtenyt tänne liittämään.

Liitekuva 2.  Kaikkein halpamaisin ratkaisu. Kuinkahan tämä sitten toimii. Ei virranjakajaa ei edes tulpanjohtoja, ainoastaan yksi kaksinapainen pienjännitejohto menee nokka-akseleiden väliin. Uskaltaakohan tällä töihin startata.
No onneksi merkkihuolto tämän huoltaa ja minun ei tarvitsekaan enempää tietää.

Olen kuullut että kaksi maailman vaikeinta ymmärrettävää asiaa ovat:  Nainen ja tuo toinen on mopedin sytytysjärjestelmä.
Jokainen toimikoon parhaansa mukaan välttääkseen ylimääräiset räjähdykset. (molemmissa asioissa)

Terveisin Pekka K

Martti Mattila

Jee,nyt tuli kuva tutun näköisestä lentolaitteesta,olen vääntänyt kahteen tommoseen akkusytytyksen,
kun niiden englantilaiset magneettot väsähtivät,olivat vielä eri merkkiä kumpikin manu.Toisessa se käynnistysnappi oli
sellainen mutkallinen rauta siellä etupäässä.Taidan tähän Roopiniinkin vääntää tuplasytkäksi HAL anturi ohjatun
akkusytkän.kampiakselilla on voimanottopäässä sen verran tilaa.Tuplatulppa pitää panna syttymään myöhemmin
ettei sotke palorintamia.Olen asentanut Citroen Visa 650cc ilm.jääh boxeriin ja Trabant 601 kaksisylinteriseen
kaksitahtiseen Bochsin HAL anturi vehkeet.Yksinkertaiset, heppo toteuttaa, ainoa vika, että ennakon säätö
mekaaninen.Trabi syttyttää vain männän ollessa ylhäällä,siinä on molemmilla pytyillä omat vehkeet.luksusta näköjään.
Nelitahtimoottori onkin vallan toinen juttu,niinkuin tässä Citikassakin niissä ylmääräinen kipenä onnetaan poistotahdin lopussa
eikä silloin vielä tuoretta seosta ole sylinterissä.Mitä tulee siihen että en lähtisi sitä tai tätä.Katsos köyhyys teettää,
oli se sitten järjen tai rahan.

JariS

Entisenä prätkämiehenä tuo sytytyssysteemi on tuttu. 2- j a4-tahtimoottoreissa kummassakaan ei ole pelkoa ylimääräisestä sytytyksestä. Etuna (taloudellinen ja yksinkertainen) on se, että virranjakaja jää pois. Ainoa huono puoli on se, että tulppa kuluu, kun se tekee kaksinkertaisen määrän kipinöitä. Ei taida sekään olla kovin suuri miinus.

Jari
Lennän hitaasti ja nauttien

Asteroid

Huoltamissani lentomoottoreissa niin Tyyppihyväksytyt kuin Ultrat ja Experimenttaalit ei ohjeiden mukaisilla huolto – ja vaihtoväleillä ole tulpissa esiintynyt sähköistä kulumista joten 180 asteen kipinävälistä ei toisiaankaan ole haittaa. Niin menivät vaihtoon vaikka maamoottoreissa näitä olisi käytetty vielä pitkäänkin. Harmi ettei tullut otettua kuvia viimeksi poistamistani Lycoming ja Rotax 2/4t tulpista.
Mikäli moottorin valmistaa itse on tietenkin määriteltävä tulpan tyyppi, tarkastus ja vaihtovälit.

( PS. Eräs köyhyyden viisaus. Citroen 2CV:ssä kun vaihtaa tulpat puolelta toiselle niin sähköinen kuluminen tasoittuu, + ja – kulkevat vastakkaisiin suuntiin. En ole tätä neuvoa kylläkään lähemmin tarkastellut )

Jonkin aiheeseen liittyvän kuvan ja tekstin tietenkin liitän. Tässä tapauksessa ei kaikki ole ollut oikein.

Terveisin Pekka K.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod