Käytetty Limbach (Saksasta?)

Aloittaja jkarjanl, toukokuu 07, 2008, 11:15:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jkarjanl

Hei!

Meillä on kerholla vanha Falke moottoripurjehtija josta alkaa olla moottorista tunnit aika lailla täynnä. Tässä on porukalla koitettu miettiä kaikenlaisia vaihtoehtoja, alkaen motin peruskorjauttamisesta (n. 15kiloeuroa, auts), päättyen koko vehkeen myyntiin.

Ongelmahan on siinä että kyseinen lentolaite on tyyppihyväksytty, joten ihan sama mitä tekee niin rahaa palaa joka tapauksessa melkoinen määrä suhteessa laitteen käypään arvoon. On selvitelty myös mahdollista siirtoa experimentalrekisteriin, mutta kenelläkään meistä ei tunnu olevan intoa eikä ylimääräistä aikaa ruveta tekemään koko koneen uudelleenrakennusta ja vaadittavia muita modifikaatioita.

Esille on noussut ajatus että mahtaisiko ulkomailta, lähinnä Saksan suunnalta, löytyä sertifioituja Limbach -motteja kotimaan hintatasoa edullisemmin? Nykyinen motti on muistaakseni 1700 cc ja 65 hp. Onko kellään näkemystä/kokemusta asiasta, taikka linkkejä sivuille mistä saattaisi löytyä? Meille siis kelpaisi "mikä tahansa" laillisesti nykyiseen koneeseen kiinni pultattava moottori, jossa tunteja vähintään 500 tuntia jäljellä. Noissahan on TBO 1000 tuntia, ja meidän nykyinen huitelee jossain 1400 tunnin paremmalla puolella...

Toki Suomestakin saa tarjota.

-Janne Karjanlahti
http://www.p-sik.fi

Antti Laukkanen

Moro,

Kolme vaihtoehtoa, jotka tulevat ensihätään mieleen.

a) Vaihtopata suoraan Limbachilta. Tulee ainakin tuota 15 tonnia halvemmaksi, joskaan ei välttämättä ihan kovin monia tuhansia.
b) Ostoilmoitus www.segelflug.de:n foorumille. Tavoittanee aika suuren joukon saksalaisia alan harrastajia. Suoriakin kontakteja voi toki kokeilla, jos sellaisia on. Tuolla Fournier-piireissä voisi vaikka olla mulla joku kyselykanava, jos ette muuta keksi. RF5:ssa kun on L1700 myöskin ja germaanit ovat joukolla vaihtaneet ne isompiin.
c) Ennen part M:n voimaantuloa taitaa olla vielä mahdollisuus anoa erityislupaa viranomaiselta moottorin peruskorjauksen suorittamiseen, mikäli tietoa, taitoa, pelit, vehkeet ja valvoja sattuisi löytymään. Näiden remppojen piti vissiin olla valmiina ennen EASA-aikakauden alkamista. Mulle ei btw ole nyt oikein kattavasti selvinnyt, onko siihen tulossa vuoden jatkoaika, vai menikö se vain esityksen piikkiin.

-A-
Fly high in the sky and die...

jkarjanl

Kiitos Antti. Vastauksesi oli niin seikkaperäinen että ilmeisesti kukaan ei halua mitään lisätä?
Ihan mielellään otetaan vastaan kommentteja, ja jopa spekulaatioita ynnä muita huulenheittoja.

Sain tuossa tietoa että tuo 15 000 euroa Suomessa tehdystä peruskorjauksesta olisi yläkanttiin, mutta joka tapauksessa hinta on aika iso verrattuna itse koneen arvoon. Sitähän tässä haetaan, eli tämän Falken hintaan sopivaa tapaa jatkaa lentämistä. Johonkin kuitu-mopuun moottorin peruskorjauttaminen olisi jotenkin "helpompaa"..

Antti Laukkanen

Eipä kestä. Toivottavasti homma ratkeaa jotenkin fiksusti. Meidän Grobilaattoriin tilattiin toissa kesänä Limbachilta vaihtopannu ja kyllä se meinasi köyhää kerhoa kirpoa sekin, vaikka kuin oli kuitua ympärillä :) Hintaluokka L2000:lle taisi olla jossain 12k€:n haarukassa, jolloin tarjous kotimaahan nähden oli jonkun 3500-4000 edullisempi. Muistaaksein, ei ehkä ihan niin paljon. Korjaus ei ollut hyvä optio, koska pata oli jatkoajalla ja siitä taisi tyypilliseen tapaan viimein lohkokin haljeta.

Minä en nykymaailman meiningeistä juuri tiedä, mutta tuo nykyinen Tuulian voimanlähde on aikanaan peruskorjattu edellisen omistajan luvilla paikallisen VW-merkkikorjaamon toimesta. En tiedä ymmärtävätkö nuo enää tänä päivänä, mikä se semmoinen "kuplankone" onkaan ja missä määrin se muuten on mahdollista.

Haluamatta tässä millään muotoa viedä leipää hommaa ammatikseen tekevien suusta, ymmärrän tuskanne määrän kustannusten noustua noissa hommissa ikään kuin sietokynnyksen yläpuolelle. Kun minä olin lapsi, tuohon hintaan olisi saanut kolme lentokonetta tai vaikkapa dragsterin nitromoottoritekniikan vaihteistoineen... Niin ne ajat muuttuilevat.

-A-
Fly high in the sky and die...

jkarjanl

Päivitelläänpäs tätä välillä.

Aerotecnolta saimme hinta-arvion siitä mitä ko. motin peruskorjaus tulisi maksamaan. En tiedä mistä tuo 15 000 euroa on alunperin lähtenyt elämään omaa elämäänsä. Kovin monelta suunnalta sen kuulin varmana totuunena, mutta ainakin saamamme arvio hintahaarukasta (ala- ja yläpää) olivat aivan jotain muuta. Ja nimenomaan oikeaan suuntaan, joten moottori otettiin viikonloppuna irti ja vietiin maanantaina heti aamusta Hämeenkoskelle. Jos kaikki menee hyvin niin kahden viikon päästä otetaan ensimäisiä savuja irti nollatunneilla olevasta motista.

Katsotaan sitten kuinka hyvin hinta-arviossa pysyttiin, ja mitä homma kaikkineen lopulta tulee maksamaan. Mutta onpahan sitten tunteja edessäpäin taas pitkäksi aikaa.


-Janne

Antti Mäkelä

v.2004 maksoi L2000EO:n peruskorjaus eräässä suomalaisessa firmassa 12.700€ sis. tiivistesarjat ja runkolaakerit.  :crybaby:

Antti Laukkanen

Niin, met taidettiin saada muutaman satkun halvemmalla tehdaskorjattu vaihtopannu suoraan tehtaalta toissa kesänä. Kallistahan se on silti.

-A-
Fly high in the sky and die...

jkarjanl

Noniin, kuukausi on vierähtänyt ja moottori on edelleen pajalla. Jotain tiettyä osaa ei ole Suomessa (sen vielä ymmärrän), mutta ei kuulemma Saksassa Limbachillakaan. Täytyy tehdä...?

Outo selitys, mutta toisaalta totuus on monesti tarua ihmeellisempää. Alkuperäinen aikataulu oli että osa saapuu "ensi viikolla", mutta nyt samaa selitystä käytetty jo kolmen viikon ajan. Toivotaan että tänä kesänä saataisiin sentään lennettyä...


-Janne

P.Lehtinen

Vastataampa suoraan tänne.

Osat tilattu 21.5.2008.

Kysytty muutamaan kertaan ja viimeisin vastaus 5.6.2008 että "ensiviikolla".

Ei ole vastattu sen jälkeen kyselyihin eikä ole osia näkynyt.

Ja lisätään nyt vielä, että puuttuvat osat on kampikammio ja kampiakseli joten ei paljon homma etene ilman niitä.

Alkaa olla saksalaisten toimitukset samanlaisia kun italiaanoilla :tickedoff:

jkarjanl

Tuosta viestistäni saattoi saada väärän käsityksen, joten tarkennetaan vielä sen verran että ihmettelyni kohdistui nimenomaan SAKSAN suuntaan, Limbachin toimintaan. Ei tuo nyt niin harvinainen moottori VOI olla että osia ei olisi tehtaalla hyllyssä..

Mutta toivossa on hyvä elää, toivotaan pitkää ja kuivaa syksyä edes jos kovin venyy..

P.Lehtinen

Totta puhut, luulis nyt kuplan osia löytyvän onhan autoja valmistettu 25 miljoonaa....

Tiedä sitten kuinkapaljon esim. lohkoista jotka tulevat Brasiliasta tai Mexikosta on suoraan hylkytavaraa.

Ehkä saavat malmin louhittua kohtuuajassa jotta pääsette vielä taivaalle :thumbsup:



jkarjanl

Tällä tarinalla loppujen lopuksi onnellinen päätös.
Eli kun tarvittavat osat viimein tulivat Saksanmaalta niin Lehtinen hoito homman ripeästi, ja nyt peruskorjatulla moottorilla taitaa olla kohta 10 tuntia takana. Myöskin etukäteen saatu hinta-arvio piti suhteellisen hyvin, vaikka loppupeleissä lähes koko moottori lohkoa, mäntiä ja kampiakselia myöten meni uusiksi.

Vaikka avasin tämän ketjun kyselemällä mahdollisia Saksan kanavia moottorille, niin kyllä taas sai huomata että on sentään kotimaisen firman kanssa mukava asioida. Myöskään hinta ei ollut lähelläkään sitä mitä "kauhukertomuksissa" ns. asioista tietävät olivat etukäteen pelotelleet.

Ja tämä siis EI ollut maksettu mainos, vaan pelkästään tyytyväinen asiakas.  :thumbsup:

backland

Uusi Limbach L275E ( 20-25 hv ) maksaa 4871 euroa ( alternaattoreineen pakosarjoineen  etc. ).

Onko noita käytettynä mihin hintaan ?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod