Vesilento-oikeus (PEL M2-70)

Aloittaja villeov, helmikuu 29, 2008, 15:59:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

villeov

Mites tuota ko. ilmailumääräystä pitäisi tulkita? Mulla on GPL -tiimaa ~100h (josta PIC ~80h) ja UL-B -tiimaa ~15h (josta PIC ~10h). Jos siis kerään vielä ~5h UL-B PIC-tiimaa (yhteensä 15h UL-B PIC-tiimaa), voinko mennä tämän jälkeen vesilentokurssille? Vai pitääkö minulla olla yhteensä 35h UL-B -tiimaa, josta vähintään 15h PIC-tiimaa?

"9.1.2 Lentokokemus

a) kokonaislentokokemus vähintään 35 lentotuntia,
joista vähintään 15 lentotuntia
yksin UL-lentokoneella ennen vesilentokoulutuksen
aloittamista,

- jos koulutettavalla on voimassaoleva
luokkakelpuutus lentokoneille, on hänellä
oltava vähintään 5 lentotunnin kokemus
UL-lentokoneen ohjaajana ennen
vesilentokoulutuksen aloittamista,

jos koulutettavalla on voimassaoleva
moottoripurjelentäjän lupakirja ja vähintään
35 lentotunnin kokonaislentokokemus
moottoripurjelentokoneella ja ULlentokoneilla,
on hänellä oltava vähintään
5 lentotunnin kokemus UL-lentokoneen
ohjaajana ennen vesilentokoulutuksen
aloittamista,"

-Ville

Armin Züger

#1
Lainaus käyttäjältä: villeov - helmikuu 29, 2008, 15:59:25
Mites tuota ko. ilmailumääräystä pitäisi tulkita? Mulla on GPL -tiimaa ~100h (josta PIC ~80h) ja UL-B -tiimaa ~15h (josta PIC ~10h). Jos siis kerään vielä ~5h UL-B PIC-tiimaa (yhteensä 15h UL-B PIC-tiimaa), voinko mennä tämän jälkeen vesilentokurssille? Vai pitääkö minulla olla yhteensä 35h UL-B -tiimaa, josta vähintään 15h PIC-tiimaa?

"9.1.2 Lentokokemus

a) kokonaislentokokemus vähintään 35 lentotuntia,
joista vähintään 15 lentotuntia
yksin UL-lentokoneella ennen vesilentokoulutuksen
aloittamista,

- jos koulutettavalla on voimassaoleva
luokkakelpuutus lentokoneille, on hänellä
oltava vähintään 5 lentotunnin kokemus
UL-lentokoneen ohjaajana ennen
vesilentokoulutuksen aloittamista,

jos koulutettavalla on voimassaoleva
moottoripurjelentäjän lupakirja ja vähintään
35 lentotunnin kokonaislentokokemus
moottoripurjelentokoneella ja ULlentokoneilla,
on hänellä oltava vähintään
5 lentotunnin kokemus UL-lentokoneen
ohjaajana ennen vesilentokoulutuksen
aloittamista,"

-Ville
Eikö niin että:
a) Jos 'vain' UPL, silloin >=35 tuntia kokemus, josta vähintään 15 t PIC ->OK
b) Jos UPL + PPL, ja vähintään 5 t UL PIC ->OK
c) Jos UPL + GPL MGPL ja (GPL MGPL + UPL:stä) >=35 tunnin kokemus, josta vähintään 5 t UL PIC ->OK

eli minun mielestä sinun tapauksessa OK jo nyt (pykälä c:n perusteella)
[ajattelen että mikä merkitys olisi pykälä b ja c:ssä, jos tarvitsisit sitä huolimatta 35 tuntia UPL tiima, josta vähintään 15 t PIC ?]

EDIT: korjattu GPL->MGPL, ks allaolevat kommentit. (Minäkin luin kysymyksen huonosti).
(kokonaislentokokemus 35 t. (ja sitä 15 UL PIC). Jos sinulla on noin 10 t UL PIC, puuttuu vain 5 t UL PIC.
// Armin

Markku Hiedanpää

#2
Lainaus käyttäjältä: Armin Züger - helmikuu 29, 2008, 19:26:49
Lainaus käyttäjältä: villeov - helmikuu 29, 2008, 15:59:25
Mites tuota ko. ilmailumääräystä pitäisi tulkita? Mulla on GPL -tiimaa ~100h (josta PIC ~80h) ja UL-B -tiimaa ~15h (josta PIC ~10h). Jos siis kerään vielä ~5h UL-B PIC-tiimaa (yhteensä 15h UL-B PIC-tiimaa), voinko mennä tämän jälkeen vesilentokurssille? Vai pitääkö minulla olla yhteensä 35h UL-B -tiimaa, josta vähintään 15h PIC-tiimaa?

"9.1.2 Lentokokemus

a) kokonaislentokokemus vähintään 35 lentotuntia,
joista vähintään 15 lentotuntia
yksin UL-lentokoneella ennen vesilentokoulutuksen
aloittamista,

- jos koulutettavalla on voimassaoleva
luokkakelpuutus lentokoneille, on hänellä
oltava vähintään 5 lentotunnin kokemus
UL-lentokoneen ohjaajana ennen
vesilentokoulutuksen aloittamista,

jos koulutettavalla on voimassaoleva
moottoripurjelentäjän lupakirja ja vähintään
35 lentotunnin kokonaislentokokemus
moottoripurjelentokoneella ja ULlentokoneilla,
on hänellä oltava vähintään
5 lentotunnin kokemus UL-lentokoneen
ohjaajana ennen vesilentokoulutuksen
aloittamista,"

-Ville
Eikö niin että:
a) Jos 'vain' UPL, silloin >=35 tuntia kokemus, josta vähintään 15 t PIC ->OK
b) Jos UPL + PPL, ja vähintään 5 t UL PIC ->OK
c) Jos UPL + GPL ja (GPL + UPL:stä) >=35 tunnin kokemus, josta vähintään 5 t UL PIC ->OK

eli minun mielestä sinun tapauksessa OK jo nyt (pykälä c:n perusteella)
[ajattelen että mikä merkitys olisi pykälä b ja c:ssä, jos tarvitsisit sitä huolimatta 35 tuntia UPL tiima, josta vähintään 15 t PIC ?]

Korjaus: Pitää olla 35 h päällikkötiimaa moottoroidulla ultralla tai tmg-mopulla, josta vähintään 5 h ultralla.
Pursitiima (GPL) ei auta c kohdassa.

masal

Minun aiemman tietoni mukaan tuossa tapauksessa C puhutaan MGPL (mopu) tiimasta eikä GPL (purjekone) tiimasta. Tällöin tarvitsisi vielä sen 5 tuntia UPL tiimaa jotta tuo 15 h päällikkönä täyttyy ja sitten kurssille. GPL ei ainakaan aikaisemmin ole ollut MGPL. Kannattaa vielä tarkistaa lupakirjaosastolta illmailuhallinnosta jotta ei tule yllätyksiä. Tulkintoja on talon sisälläkin erilaisia... Eli tarkista suoraan sieltä.
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: masal - maaliskuu 02, 2008, 18:36:07
Minun aiemman tietoni mukaan tuossa tapauksessa C puhutaan MGPL (mopu) tiimasta eikä GPL (purjekone) tiimasta. Tällöin tarvitsisi vielä sen 5 tuntia UPL tiimaa jotta tuo 15 h päällikkönä täyttyy ja sitten kurssille. GPL ei ainakaan aikaisemmin ole ollut MGPL. Kannattaa vielä tarkistaa lupakirjaosastolta illmailuhallinnosta jotta ei tule yllätyksiä. Tulkintoja on talon sisälläkin erilaisia... Eli tarkista suoraan sieltä.

Oikeassa olet, luin kysymyksen huonosti (luin gpl:n mopuksi), perusajatus on että kohdassa c tarvitaan kokonaistiimaa 35 h ultralla tai tmg-mopulla, josta vähintään 5 h ultralla.
Tai kohdassa a kokonaiskokemus vähintään 35 tuntia (pujekone + ultra), josta vähintään 15 tuntia yksin ultralla.

Eli kerää 5 tuntia päällikkötiimaan ultralla ennen vesilentokurssia.

Arto

Mielenkiintoista...

Siis PPL lentäjän tulisi lentää 5 tuntia ultralla ennen vesilentokurssia, joka käsittää 5 tuntia lentoja sisältäen 50 laskua veteen. Sitten tarkastuslento ja merkintä lentopäiväkirjaan.

Meniköhän tämä oikein?

Tuleekohan siitä merkintää lupakirjaan, vai onko vesilento-oikeus ultralla näkyvissä vain lentopäiväkirjassa?

Arto

Markku Hiedanpää

Ultran vesilento-oikeus näkyy vain UL-lentopäiväkirjassa. Se ei tuo mitään vesilento-oikeutta lentokoneelle.

villeov

Ilmailuhallinnosta vastasivat vihdoin seuraavaa:

"Tuo 9.1.2.a:ssa mainittuun kokonaislentokokemukseen voi laskea mukaan
purjelentotiimat. Siten siis vain tuon 5 tunnin päällikkötiiman täydennys on
minimissään välttämätöntä. Kouluttajalla voi olla omana vaatimuksenaan minimejä
korkeammat rajat."

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod