volkkarit

Aloittaja jereku, lokakuu 12, 2002, 13:49:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jereku

Hei  !


suunnittelen parhaillaan  volkkarin rakentamista kaksipaikkaisen ultran nokalle. Minkäskokoista voimanlaitetta kannattaisi ryhtyä puuhailemaan ja minkälaisia kokemuksia teillä on  volkkarista ultrakevyessä lentokoneessa.

Entäs onkos kukaan tilannut moottoripaketteja ameriikan mailta ?  Kokemuksia ???


jere kuusinen

(ps. lupakysymykset ovat selvillä, asia on vasta suunnitteluasteella)                    

Virpi

Minkä koneen nokalle olet mootoria laittamassa?                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Kari Aspiola

Volkkarin ilmajäähdytteisestä lentomoottoriksi!

 Olen nähnyt monenkirjavia volkkariasennuksia erilaisissa lentävissä laitteissa ja olen koittanut ottaa jokaisesta jotakin oppia itselleni. Lentämisestä niillä pitää kysyä joltakin muulta itse olen vasta hankkimassa UPL:ää.
 Tarvittavan moottoritehon voi määritellä aika pitkälle laskennallisesti. Pitää tietää koneen liitoluku, maksimipaino sekä nopeusalue. Lisäksi  pitää määritellä koneen nousukyky, millaiseksi sen haluaa.
 Seuraava merkittävä tekijä on moottorin sallittu paino, eli mitä rakenteet sietää.
 Onko potkurin halkaisijamitalla fyysisiä rajoituksia.

 Kun edellisiin on olemassa selkeä käsitys mitä halutaan, niin sitten voisi keskittyä moottorin sielunelämään tarkemmin.

 Volkkarin ilmajäähdytteiset moottorit:

- tyypit T1, T2 ja T3 ovat lohkoltaan magnesium/alumiiniseosta eli kevyempää sorttia
- tyyppi T4  on isompi ja lisäksi se on alumiiniseoslohkoinen ja huomattavasti painavampi kuin edelliset
- lisäksi T3 aihioita (1500/1600) näyttää löytyvän mukavasti, koska se ei ole autonrakentajien suosiossa
- kaikkia osia näyttää olevan vieläkin saatavilla  

 Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että kannatta kasvattaa iskutilavuutta kohtuullisesti, koska se on volkkarissa helppoa. Kampiakseleita on saatavilla koko joukko erilaisilla iskunpituuksilla. Samoin sylinteri/mäntä satseja on runsaasti eri mittaisina. Pieniä koneistuksia joutuu tosin tekemään lohkoon.

 Moottorin viritysasteen tai kierrosten nostoa ei kannata edes harkita, mieluummin päinvastoin. Koska sillä saa moottoriin kaivattua luotettavuutta lisää.

 Jos asia kiinnostaa edelleen, niin itselläni on T3 projektimoottori auki, tarkoituksena on rakentaa siitä luotettava ja toimiva lentomoottori itselle tai jollekin toiselle!

 Palataan asiaan                    

Ansis

HYI!

Älkää hemmetissä suunnitelko volkkarin bokseria mihinkään.
Perustelut:
-Painava
-Tehoton varsinkin ilman alennusvaihdetta.
-Vieläkin painavampi alennusvaihteella.
-Jäähdytys rivat suunniteltu 35 hv.n moottori   teholle.Tehokkaammissa lämpöongelmia.
-Lohkot pehmeitä,pinnapultit nousevat ja lohkot halkeilevat.
-Sytytys järjestyksen vuoksi kaasunvaihto ongelmia.
-Yleensä jäätyy kesälläkin.

Tässä muutamia kokemuksia noin viiden vuoden ajalta.
Kolbiinkin voisi käydä B&S alennusvaihteella.
Voisin myös ostaa itsekin em moottoriin alennusvaihteen.                    
My mind is willing, but purse is weak.

Kari Aspiola

Kiitos kaimalle palautteesta, käytännön kokemukset ovat aina arvokkaita.
 On tietysti totta, että esimerkiksi Subarun vesiboxeri toimii huomattavasti sivistyneemmin kuin perus volkkari. Mutta ei volkkarikaan ole ihan niin onneton kuin välillä kuulee väitettävän.
 On selvää, että jos jäähdytyspuhallin poistetaan ilmajäähdytteisestä moottorista, niin lämpöongelmia on varmasti odotettavissa.
 Mutta kun katsoo tuota hintapuolta, paljonko moottori saa maksaa. Niin houkutus volkkariin on aikamoinen.  Rotax 912 uutena maksaa noin 20000E , ja muutkin ns. valmiit paketit 10000E tai yli. Volkkarin saa rakennettua aihiosta riippuen 3000-5000E toimivaksi paketiksi. Osia on edelleen runsaasti saatavilla.
 Jos joku onnistuu rakentamaan toimivan/luotettavan paketin volkkarista, niin varmaan se kiinnostaisi muitakin!

Kari Aspiola                    

jereku

Kari, kirjoitit:


.....Rotax 912 uutena maksaa noin 20000E , ja muutkin ns. valmiit paketit 10000E tai yli......


Korjatkaa pois, jos olen vääräsä mutta ei tietääkseni muuten maksa. Kysyin just Kone-Ollilta pari kuukautta sitten 912:n hintaa, oli noin 11 000 ilman öljysumppua ja jäähdintä. Samaa hintaluokkaa näkyy olevan muuallakin.



Jere                    

Kari Aspiola

Edelliset hintatiedot olen saanut eräältä koneita maahantuovalta yritykseltä, mutta jos saa halvemmalla jostain, niin hyvä juttu. Onhan tuo hintaero sittenkin vielä jonniimoinen volkkarin eduksi.                    

Kari Aspiola

Volkkarin puolitusprojektista kiinnostuneet voivat seurata työn etenemistä osoitteesta  users.utu.fi/kimpul/                    

mikkojpiipponen

No joo!

Mä en menis hautaamaan tota volkkaria kyllä mihinkään. käsittääkseni se on vieläkin yksi halvimmista ja toimintavarmoimmista moottorivaihtoehdoista. Ilmailu on tässä vuosien saatossa mennyt yhä enemmän kaupalliseen suuntaan. Niin myös näissä moottori asioissa. Ennen tehtiin koneita autotalleissa todelliseen experimental tyyliin eikä kustannukset nousseet koko projektissa läheskään sille tasolle kuin nykyään.
Lentämään pitää päästä kaikkien halukkaiden, ja mahdollisimman halvalla. Tuo VW on kyllä oikea valinta moottoriratkaisuksi jos meinaa pitää kustannukset kurissa.  

Ansis

LainaaNo joo!

Mä en menis hautaamaan tota volkkaria kyllä mihinkään.
Tosiaan, ei niitä kannata haudata, metallivälityksessä siitä saa monta euroa ;)  
My mind is willing, but purse is weak.

Simo Piiroinen

Joku oli taannoin asentamassa BMW:n 1100 cc bokseria ( lentokoneversio ) Kojoottiin. Painot olivat muistaakseni 503:n ja 582:n luokkaa.
Näin joskus kuvia valmiista moottoripaketista alennusvaihteineen. Hieman leveähän se on, mutta varmaan passaisi "ulkoasennukseen"
( kolb ja beaver ). Tehoa luvattiin n. 90 hp. Kolbi mahtaisi nousta noilla tehoilla melkein pystysuoraan.  Valmiin paketin hinta oli
muistaakseni alle 10 000 nykyrahaa. En tiedä, joko uudesta BMW:n 1200 bokserista on lentokoneviritelmiä. Moottori nimittäin painaa
useita kiloja vähemmän kuin vanha 1100-bokseri. Tehoa on yli 100 hp.

Simo Piiroinen
 
Simo Piiroinen

masal

#11
Volkkari kyllä toimii lentomoottorina, mutta toteutus täytyy miettiä tarkkaan jos aikoo saada edes jonkinlaisen suorituskyvyn ja luotettavuuden. Tässä tulee eteen ensimmäinen kompromissi, eli suuri yli 1800cc VW alkaa kärsiä lämmöistä (ainakin hitaissa vehkeissä) ja muutenkin esim. lohkon kestävyys tulee kyseenalaiseksi. Toisaalta pienestä VW:stä on hankala saada tehoa ulos pienillä kierroksilla eli alle 3000 RPM. Pikku volkkareita (alle 1600cc) on käytetty ainakin Tuuliassa, Kolibrissa, Teiloreissa yms. ihan menestyksellä. Lisäksi Limbachin 1700 moottori on volkkari ja siinä on moottori huolettomimmasta päästä. Great Planes suosittelee pidättäytymään n. alle 1900cc tilavuudessa luotettavuussyistä.

Kompromissi on myös raha / tehopainosuhteessa, siinä mielessä että tehopainosuhteessa nelitahtisten ultramoottorien kohdalla Rotaxin 912 versioita on vaikea (lähes mahdoton) ohittaa millään omatekoisella konstruktiolla tai muullakaan. Volkkarin tekee halvemmalla mutta tinkii tehopainosuhteessa. Volkkarin voi lisäksi itse väkästää ja saa puuhata moottorin kanssa pitempään. Rahalla saa helpommalla.

Volkkarista saa tehtyä toki myös suuritilavuuksisen aina 2,5 litraseen asti, mutta silloin se täytyy kyllä asentaa nopean (esim. KR2) koneen nokalle jotta jäähdytykseen saisi jotain edellytyksiä. Muutenkin volkkarin jäähdytys täytyy miettiä kohdalleen eikä vain heittää konetta nokalle. Jäähdytysongelmista kärsii (kärsi) myös Jabirun 2,2 litranen muuten hieno moottori ellei jäähdytystä ole tehty viimeisen päälle. Jabirun kierroslukualue on muuten samaa luokkaa kuin volkkarilla eli tehot saadaan vasta tuolla 3000+ RPM:n tietämillä. Lisäksi suuren volkkarin lohko alkaa olla sietokyvyn rajoilla, tästä esimerkkinä 2 litranen Limbach jossa on lähes sietämättömiä lohkon halkeiluongelmia ja 2,4 litranen Limbach lähes sietämättömien lämpöongelmiensa kanssa (Grobit ympäri suomen).

Volkkarista ei kannata odottaa samaa suorituskykyä nousuun kuin 582-Rotaxista tai ainakaan 912 versioista. Tehopainosuhde ei yksinkertaisesti riitä, lisäksi joutuu pyörittämään pienihalkaisijaista potkuria. Toisaalta en näe kovin montaa syytä, miksi ultran pitäsi nousta 6m/s ja irrota kentästä 50m matkalla jos nokalla on suht. luotettava nelitahtimoottori kuten VW. 2T-moottorilla on kenties kiireempi korkealle jotta koneen leikatessa kiinni pääsee takaisin kentälle, no saattoi olla asiaton kommentti mutta jotain pohjaa tuollekin kai on. Matkanopeus sitten on kiinni monesta muusta seikasta kuin moottorin tehosta.

Tehosta puheenollen ehdottoman luotettavan volkkarin raja näyttäisi olevan jossain alle 70hv:n jos jäähdytys on kunnossa. Lisäksi suurta konetta täytyy käyttää rikkaalla jäähdytyksen lisäämiseksi. Eli tuo teho saadaan järkevästi tehden jostain n. 1800-1900cc volkkarista ~3600 RPM.

Elämä on valintoja, välillä helppoja välillä vaikeita...

1. Jos haluaa maksaa ja suorituskykyä eikä välitä nysväillä valintani on Rotax 912UL(S)

2. Jos haluaa maksaa ja arvostaa suoravetoa ja paneutuu jäähdytykseen niin Jabiru 2,2

3. Jos haluaa hieman tinkiä hinnasta ja luotettavuudesta niin 2T Rotax 503 / 582
ylivoimainen tehopainosuhde! Mutta paljon huoltoa.

4. Jos tingitään tehopainosuhteesta ja halutaan rakentaa luotettavahko 4T niin alle 1900cc volkkari. Apulaitteet tähän esim. Great Planesin valikoimista.

5. Jos tingitään luotettavuudesta ja halutaan mahdollisia lämpöongelmia ratkaistavaksi niin ehkä jopa 2-2,4 litranen volkkari. Näihinkin löytyy osat suoraan hyllystä (ainakin ameriikan maalta).

6. Jos todella aletaan rakentaa niin sitten turboahdetaan hieman pienempi volkkari ja saadaan tehoa pienillä kierroksilla... plus muita ongelmia ;) Lisäksi voi miettiä sytytysjuttuja, kaasareita, matalille kierroksille optimoituja nokka-akseleita yms. mielenkiintoista.

7. Onhan toki mahdollista tehdä lentokoneeseen moottori mistä vaan auton, moottoripyörän, mopon, ruohonleikkurin moottorista, mutta silloin ajautuu todennäköisesti monimutkaisempaan rakenteeseen, ihmeellisiin ongelmiin, tuntemattomalle vedelle ym. Kokonaispainoa voi olla etukäteen melko mahdoton arvata.

Elämä toisaan on valintoja, itselläni on tällä hetkellä Koalassa seuraavanlainen VOLKKARI:

1600cc suoraveto
2-reikäkannet
2*mikunin kaasuttimet
elektronisesti säätyvä kärjetön sytytys
20 amp. laturi kampiakselin takapäässä
sähköstartti
äänenvaimentajallinen (tyhjä pönttö) pakoputkisto
ohjaamosta säädettävä imuilman etulämmitys
Tuliseinän etupuoli painaa n. 83+ kg
Staattinen veto on 122kg /2900 RPM (150/65 MT prop) (100-150 RPM enemmäin kuin 1700cc Limbach)
Ilmassa moottori kiertää yli 3000 RPM

Ensimmäisten koelentojen perusteella jäähdytys tuntuu onnistuneen. Lämmöt alle 200 jopa nousussa, vaikka nopeus silloin on alle 100km/h.

Tämän yksilön luotettavuudesta en tietenkään vielä osaa sanoa mitään. Toivottavasti toimii, edellytykset ainakin on olemassa. Voi olla että jossain vaiheessa uhraan hieman luotettavuutta parin hevosvoiman lisäämiseksi putkittamalla koneen 1800 kuutioiseksi (huom. ei lisäpainoa).

Semmosta tällä kertaa, lisää aiheesta tuolla sivuillani:
www.geocities.com/markkusalminen
Markku Salminen

Tapani Kokkonen

Käykeepä kahtomassa ameriikan poekien vehkeitä.
Vokkelossa alennusvaihde ja ihan hirveesti tehoa...
Kui lienee luotettavuus...
http://www.altimizer.com/specs.html

Tapani

Ansis

#13
Ko. alennusvaihdetta on mietitty pariinkin VW moottoriin täälläpäin, kuitenkin toinen suunnittelija heivasi VW nokalta ja hommasi kuulemma Vernerin ja toisella meni motivaatio.
Korkeammilla kierroksilla moottorin läpi virtaa enempi tavaraa ja jäähdytysongelmat pienenevät paremman hyötysuhteen vuoksi.
My mind is willing, but purse is weak.

masal

Tuo kyseinen Altimizerin vaihde näyttää ainakin mahdollisimman kevyeltä. En epäile sen kestävyyttä, mutta kuinka pitkään kestää VW:n lohko/kannet yli 2 litraisena ja suurilla kierroksilla? Kierrokset sinänsä ei kait ole ongelma mutta pinnapultit, ohuet lohkot, kannet yms. mille ei oikein voi mitään tehdäkkään. No on kumminkin suuret tehot. Jos tuon malttaisi pitää alle 2 Litrasena niin tuosta vois saada kyllä mielenkiintoisen moottorin kokeiluun. Toimisi varmasti hyvin mm. monessa ultrassa jos vain painopisteen saa hallintaan painojen rajoissa...
Markku Salminen

Kari Aspiola

Onkos kukaan kokeillut alumiini/nicasil sylintereitä  ilmavolkkarin koneeseen?  Painonsäästöä tulis noin kilon luokkaa per sylinteri ,  eli noin 4 kg yhteensä.  Alupytyissä olis noin 4 kertaa parempi lämmönjohtavuus rautapyttyihin verrattuna ja lisäksi kitka männän ja sylinterin välillä on huomattavasti pienenpi.

  Aerotecno oy:ltä sais Limbach:in alupyttyjä käytettyjä sekä uusia. En ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta käynevät VW:n lohkoon ilman suurempia ongelmia(?)  

k152004

Minulla on käytössä ultrassa 2000 Limbachin moottorin osista tehty (mm. alumiinipytyt) volkkari. Olen nyt lentänyt sillä reilut 100 tuntia ja toimii hyvin, esim. eilen tein parin tunnin lenkin mahtavassa talvisäässä.
Ainoana negatiivisena juttuna tässä on melko vaatimaton nousukyky kuumalla ilmalla.
Tapani

Ansis

Nuorempana olin vieläkin persaukisempi moponvirittäjä. Ainoa edullinen tapa oli saada ajoviimajäähdytteiseen Tomokseen riittävästi ruutia oli hankkia siihen 60 kuutioisen puhallinjäähdytteisen Puch.in pytty jota sorvattiin pari milliä ylikokoon koulun sorvissa ja putken alapään ulkomittaa lähti pari kymppiä. Kanavia ja aukkoja kairattiin myös sopivasti ja asennettiin suurin sopiva Puch mäntä vain ylimmäisellä renkaalla varustettuna Tomoksen säippään.
Koko komeus kuorrutettiin tahkon kylkeä vasten laskettulla kannella, joka oli alunperin kotoisiin Tomoksesta. Tomoksella oli vanhempaa pienemmillä rivoilla varustettua kantta jolla em. tyylillä viritetty moottori kuumeni niin kuumaksi, että täydellä teholla ajaessa moottori kävi hehkulla. Isoripainen kansi saman lämpöarvon tulpalla varustettuna ei nakuttanut.

Eli kannen kautta hukkuu suurin lämpö moottorista, putken kulumisesta ei pystynyt päättelemään, oliko se isoilla vai pienillä rivoilla varustettu.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod