Sähköinen polttoaineainepumppu 2-tahtiseen

Aloittaja Tommi K, joulukuu 28, 2007, 09:49:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi K

Moottori on MZ35, kaasutin Tillotson HR 197A. Kaasuttimessa on yhdysrakenteinen kalvopumppu, mutta moottorin asennuksesta johtuen bensaa imetään puoli metriä ylämäkeen, polttoainepilari aiheuttaa noin 0.03 barin paineen.

Asioista perillä olevien suosituksesta  ajattelin asentaa sähköisen polttoainepumpun, Facetin pienimmän mallin, #40105 paine n. 0.3 - 0.4 baria. Saman tyyppisiä myydään Sprucella lentokonekäyttöön. Kysyin moottorin toimittajalta ohjeita, mutta vastauksena on vastakysymyksiä: miksi ihmeessä halua asentaa toisen pumpun? Tillotson ei vastaa kysymyksiin, ainakaan sähköpostitse. Kestääköhän kaasuttimen neulaventtiili, vai pitääkö järjestää paluukierto? Onko kenelläkään tietoa, vai todennanko asian kokeellisesti?

Samanlainen kaasutin ja pumppu on E-mallin Pikissä, moottori on tosin suurempi.

Markku Hiedanpää

Katso: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Kasikirjat_huolto-ohjekirjat/PIK_20E_Huolto-ohjekirja.pdf sivu 11-10 ja http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/PIK-20E/PIK-20E_1-20E-31-001b.pdf
Kopioi pa-järjestelmä sellaisenaan, se toimii hyvin ja täyttää myös moottoripurjelentokoneille asetettu CS-22 lentokelpoisuusvaatimukset, jonka vaatimaa luotettavuutta ei voida täyttää yhdellä moottorin käyttämällä imupumpulla.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 28, 2007, 10:49:06
Kopioi pa-järjestelmä sellaisenaan, se toimii hyvin ja täyttää myös moottoripurjelentokoneille asetettu CS-22 lentokelpoisuusvaatimukset, jonka vaatimaa luotettavuutta ei voida täyttää yhdellä moottorin käyttämällä imupumpulla.

Ei tuota voi sellaisenaan kopioida: Pikissä on moottorissa sylintereitä ja kaasuttimia 100% enemmän. Lisäksi joku teekkari näyttää suunnitelleen kaasuttimet alassuin (siis suhteessa omaani). Sinänsä se ei haittaa, koska kalvokaasutin toimii miten päin vain. 

Piirustuksista ei käy ilmi minun silmilläni, miten paluujohto oikein liittyy kaasuttimeen. Onko se vain haaroitettu ennen kuin se menee kaasuttimeen ja paluuhaara vielä nostettu mutkalle kaasuttimen yläpuolelle?

Täytynee etsiä mallikappale ja käydä katsomassa...




Asteroid

Ohessa aiheeseen liittyvää tietoutta:

Polttoainejärjestelmä
951* Polttoainejärjestelmän on oltava sellainen että moottorin jatkuva polttoaineen saanti turvataan kaikissa normaaleissa
lentotiloissa. Mikäli pumppukäyttöinen järjestelmä käsittää useamman säiliön, on käytettävä valintahanaa,
joka mahdollistaa polttoaineen syötön vain yhdestä säiliöstä kerrallaan. Putouspaineella toimiva järjestelmä
ei vaadi valintahanaa, jos säiliöiden ilmatilat on yhdistetty siten, että kaikki säiliöt syöttävät polttoainetta tasaisesti.
955* Polttoainevirtauksen verrattuna moottorin suurimpaan kulutukseen on oltava:
(a) putouspainejärjestelmässä 1,50 kertainen ja
(b) pumppujärjestelmässä 1,25 kertainen, sekä varsinaiselle että mahdolliselle varapumpulle.
959* Käyttämättä jäävä polttoainemäärä on se määrä, joka järjestelmässä on jäljellä, kun esiintyy ensimmäinen
käyntihäiriö polttoaineen syötön kannalta epäedullisimmassa normaalissa lentotilanteessa.
Suomalaisten ultrakevyiden lentokoneiden tarkastuskäsikirja, 12.6.2003
16
967* Polttoainesäiliön, putkien, letkujen ja niiden liitosten tulee kestää rasituksia, jotka voivat aiheutua värinästä,
massavoimista, rakenteellisista kuormista, kulumisesta tai muista sen kaltaisista syistä. Polttoainesäiliön ympärillä
olevan suljetun tilan on oltava varustettu tuuletuksella ulkoilmaan ja tyhjennysventtiilillä.
Asennukset on tehtävä siten, ettei polttoainejärjestelmä joudu tekemisiin kuumien moottorin osien, pakokaasujen
tai muun palovaaran kanssa. Moottorin välittömässä läheisyydessä olevien putkien, letkujen ja niiden
liitosten on oltava valmistettu tulta vastustavasta materiaalista.
Polttoainesäiliön on kestettävä vähintään 15 kPa (1.5 m vesipatsasta) painekoe, tai painekoe vesipatsaalla
jonka korkeus saadaan kertomalla säiliön tai yhteenkytkettyjen säiliöiden suurin korkeus lentokoneen suurimmalla
kuormitusmonikerralla mikäli tämä antaa edellistä suuremman arvon, ilman vaurioita ja pysyviä muodonmuutoksia.
Polttoainesäiliön kiinnityksien on kestettävä kohdassa 561 mainitut kiihtyvyydet kun polttoainesäiliö
on täynnä polttoainetta. Polttoainejärjestelmän on oltava siten rakennettu, ettei se vaurioidu lievässä onnettomuudessa.
971* Polttoainejärjestelmän on oltava siten rakennettu, että epäpuhtauksia pääsee mahdollisimman vähän moottoriin.
Lisäksi suositellaan, että kussakin po1ttoainesäi1iössä on erillinen sumppu (tilavuus vähintään 25 cm²), josta on
vedenpoisto. Moottori ei saa imeä polttoainetta sumpusta.
973* Polttoaineen täytön yhteydessä ylitse valuva polttoaine ei saa päästä vuotamaan matkustamo- tai moottoritilaan.
Polttoainesäiliön korkki ei saa ole sellainen, että sen läpi saattaa päästää polttoaineen sekaan sadevettä korkin
ollessa kiinni tai sitä avattaessa.
975* Polttoainesäiliön ilmatilan yläosaan on järjestettävä huohotus. Huohotuksen tulee olla sellainen, että säiliöön ei
synny alipainetta ja että tahaton tyhjeneminen estetään. Huohotinputki ei saa päätyä kohtaan, jossa voi aiheutua
palovaaraa tai josta höyryt voivat päästä henkilötilaan. Huohotinputken tukkeutuminen tai jäätyminen ei
saa olla todennäköistä.
977* Polttoainejärjestelmän matalista kohdista, joihin voi kerääntyä sakkaa ja kondenssivettä, on voitava suorittaa
vedenpoisto. Vedenpoisto varten tässä kohden on oltava tilavuudeltaan vähintään 25 cm³ kokoinen tilavuus
jossa polttoaine pääsee rauhoittumaan.
Sopivassa kohdassa ennen moottoria ja ennen mahdollista pumppua tulee polttoaineen kulkea tilavuudeltaan
riittävän (n 10 cm³) suodattimen läpi. Suodatin on oltava puhdistettavissa tai vaihdettavissa.
Polttoainesäiliön jokaisessa imuputkessa on oltava verkkosuodin, jonka pinta-ala on vähintään viisi kertaa imuputken
poikkipinta-ala ja silmäkoko on n. 1,5-3 mm.
993* Polttoaineletkujen tulee 500 mm lähempänä moottoria ja äänenvaimentajaa tai tuliseinän etupuolella moottoritilassa
olla tulta vastustavia kudosvahvistuja letkuja. Polttoaineletkun tulee olla asennettu siten että sen etäisyys
pakoputkesta tai äänenvaimentajasta on vähintään 100 mm.
995* Polttoainejärjestelmässä on oltava selvillä ja merkityillä asennoilla varustettu nopeatoiminen sulkuventtiili, joka
voidaan helposti sulkea ohjaajan paikalta tulipalon vaaran sattuessa.

Jostain syystä Ilmailuhallinnon sivut ovat niin vaikeahakuiset etten sieltä asianomaisia tietoja löytänyt vaikka olin ne pari vuotta sitten etsinyt. Nämä löytyivät WindCraftilta Google haulla. Eli jos sinulla on tankki alempana kaasuttajaa niin joudut putouspainetta vahvistamaan sähköisellä pumpulla paine max. 0.2 – 0.3 bar tai  3 – 7 psi.  Pumpun sijainti vedenerottimen ja kaasuttimen välillä. Ei tarvita paluuletkua tankkiin. Tillotsonin yhdistetty kaasutin ja polttoainepumppu järjestelmä kestää tämän putouspaineen. Tillotsonin Exp. huolto ohjeisiin lisättävä tiivistesarjan vaihto max. 5 vuoden tai 100 h välein. Suositeltava polttoaine Shell Formula 99 alkoholiton  tai muut moottori ja kaasutinvalmistajan suositukset. Polttoainehäriöihin on moni kone kukistunut joten todenna nämä tietenkin Exp. koneen valmistajana  koekäyttö ja virtauspainemittauksina. Suodatukseen suosituksenani ensimmäinen suodatin vedenerottimeen ja toinen pumppujen jälkeen. Eiköhän näillä eväillä kaikki moottorit toimi tahdeista ja sylintereistä riippumatta. Sähköpumpun käyttökytkin kojelautaan ja Koneen Manuaalin ohje käynnistyksestä- lämmityksestä ja koekäytöstä ilman pa pumppua ja pa pumpun toimivuus ennen lentoonlähtöä.

Saattaa sisältää kielioppi- ja määräysvirheitä joten lukijalle jää vastuu  SavonMaalaisen kirjoituksista.   

Terveisin Pekka Keinonen   


Tommi K

Pekka ja Markku, kiitos ohjeista ja oheismateriaalista. Pumppu ja paluuletku tulee, mutta ainoastaan, jos sen asennus ei vaadi kaasuttimen porausta tai muuta työstämistä. Savolaisten puhuessa vastuu siirtyy kuulijalla, mutta niin se taitaa olla näissä lentohommissakin, koska ohjeet ja suositukset saattaa olla, lähteestä riippuen keskenään ristiriidassa. Kukaan oikein uskalla antaa selvää vastausta, jos ei ole kysymyksessä päivänselvä asia, joka selviää suoraan määräyksistä. En tarkoita tätä pumppua ja paluuletkua, jos ne kerran asentaa niin kai se pitää tehdä oikein, ja määräysten mukaisesti.

Asteroid

Saitko moottorin mukana minkäänlaista manuaalia. Tietokoneellani on MZ 34/35 pdf manuaali jossa on kyseinen kaasutin, sekä räjäytyskuva HR tyypin kaasuttimesta. Näistä ei  selviä eikä kerrotakaan sähköpumpun ja paluuletkun mahdollisuudesta. Tillotsonin tiedoissa ei kerrota mahdollisen putouspaineen maximista (valmistaja tietää jos kertoo) muilla neulaventtiilityypeillä maxsimi on 0,3 – 0,5 bar välillä. Tällaisella HR kaasutintyypillä saattaakin olla se ominaisuus ettei pelkkä putouspaine tai sähköpumpun lisääminen tuo missään muodossa toimintavarmuutta lisää. Mikäli kaasuttimen oma alipainesykkeellä toimiva pumppu ei jostain syystä toimi niin tämä ulkoinen lisäpäine (putouspaine) ei asiaan auta vaan moottori saa vajaan seoksen tai seos loppuu kokonaan. Toiminta ei pelkästään räjäytyskuvasta selvinnyt (Tillotsonilla olisi tämäkin tieto)  Samalla muillekin tiedoksi joilla on alipaineella toimivia polttoainepumppuja. Milloin viimeksi on vaihdettu tiivistesarja kalvoineen ja venttiileineen.? Maksaa esimerkiksi Mikunin kaksikaasuttajamalliin kokonaista 15 Eur. Ainakin Rotax / Bing yhdistelmissä tämä alipainepumppu päästää virtauksen lävitse vaikka alipaine katoaisikin tai kalvot ovat venyneet, joten sähköpumppu tai putouspaine tuo tässä tapauksessa lisävarmuutta. Mikäli moottorin peruskorjausjakso on 5- tai 10 vuotta poislukien suojarasvoissa olo joka ei pa pumppuun vaikuta, sen takia laitoin edelliseen kirjoitukseeni tuon tiivistesarjan vaihdon max 5 vuotta tai 100 h, ellei manuaalit muuta kerro (siis nykyiset jotka huomioivat alkoholin polttoaineen lisäaineena) Alkoholi vanhentaa tiivisteitä nopeammin joten sen takia Exp. käyttöön suosittelin Shell Formula 99 bensiiniä joka ei vuoden 2007 käyttötiedotteen mukaan sisällä alkoholia.

Liitteenä tietenkin asiaan liittyvä kuva:
Rotaxin ohjeiden mukaan lisätty sähköpumppu, muutettu vedenerotin ja suodatin, vaihdettu pa letkut ym. Koekäyttö virtauksien ja painemittausten jälkeen niin potkuri maata hipoen kuin taivasta katsellen. Tämä on Exp rakentajan arkea kun kyseessä ei ole valmis Lego sarja yksiselitteisine ohjeineen. Eihän eräs suuri matkustajakoneiden valmistajakaan ole saanut tuota sivuperäisinongelmaansa korjattua vaikka se tilastoissa ja onnettomuusraporteissa näkyy. ( Neljä lentoa kyseisellä konetyypillä, jatkossa olen lippuja ostaessani varmistanut aina etten tällä tyypillä matkusta.)

Terveisin Pekka Keinonen

Tommi K

Kone lähti käyntiin Pekan avustuksella, eikä vuotanut bensaa, paitsi käsikäyttöisen primerin letkun liittoksesta, mikä korjattiin.  Paluuletkulle ei siis tuntuisi olevan tarvetta, mutta vielä pitää kokeilla lisää. Kierroslukumittari, TinyTach näytti tuplakierroksia - sähköinen sytytys antaa jostain syystä kaksi kipinää joka kierroksella. Yksisakarainen, kaksitahtinen lentokoneen tähtimoottori kehittää melun lisäksi kohtalaisesti tehoa. Siksi kuulosuojaimet ja koneen kiinnitys Finnavian aitaan sinisellä purjekoneen hinausköydellä (repäisyvoima 600 kg).

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod