Keltiäinen ja Juhani Heinonen, oli: Leinonen

Aloittaja Armin Züger, joulukuu 22, 2007, 21:13:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Armin Züger

Löysin sattumalta Sunnuntaina 16.12. Hesarista ilmoitus että Juhani Heinonen on nukkunut pois 18.11.

Lainaus käyttäjältä: Hesari
..ja suunnitteli 1954 ensilentonsa lentäneen pienen urheilukoneen "Keltiäisen".
Se on nyt Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla.
Merkittävin lentosaavutus oli hänen Keltiäisellä 1957 tekemänsä välilaskuton lento Madridista Turkuun.
2844 kilometrin lento osittain vaikeissa sääoloissa kesti 17 tuntia.
Se hyväksyttiin maailmanennätykseksi alle 500 kg-kiloisten koneiden luokassa,
ja se toi Heinoselle ensimmäisenä ja ainoana suomalaisena kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n Louis Blériotin mitali.

Ilmeisesti tästä koneesta on kysymys.
Aikamoinen saavutus!
// Armin

Theo Kutalevski

  Juu pitää ihmetellä, että tuosta koneesta ei näy paljoa mediassa. Lienee ainoa virallinen maailmanennätyksen omaava Suomessa tehty lentokone. Vanhoissa Ilmailun numeroissa oli mm. Heinosen kuvaus ennätyslennosta. Sitten herra Heinonen lienee lentänyt monessa pohjoismaisessa lentokilpailussa, runsaasti palkituin tuloksin. Nuo lentokilpailut eivät ole olleet pitkän matkan ennätyslentoja, vaan koneella on ollut monipuoliset lento-ominaisuudet, joilla se on pärjännyt, kun lentäjä on noita ominaisuuksia osannut käyttää.
  Ostin kerran antiikkikaupan ikkunasta Viikkosanomat-lehden n:o 41, 11.10.1957. Sen kannessa on OH-HKA lennossa värikuvana. Teksti kuvalle sisäsivuilla: "insinööri Juhani Heinosen maailmanennätyskone", kuvaaja Juha Jernvall. Voi vaan kuvitella, miten hyvä tuo todennäköisesti isokokoinen väridiakuva on, sillä Viikkosanomat painettiin ajan halvahkon tuntuiselle paperille.
  Tuo maailmanennätys oli harvinaisen kauan voimassa luokassaan. FAI:n kotisivuilla löytää tietoja siitä.
  Hienoa, että joku jaksoi muistaa suurvaikuttajaa!
  Näin digiaikana pystyy tietoja myöhemmin lisäämään ja tarkentamaan.

  T. K.

stenhe

Eli nopeus oli 167,3 km/h Seitsemäntoista tunnin ajan. Ilman GPS:n apua. Onkohan ollut paljonkin karttoja mukana? Tässä vaan ihan ultra ja mopu pilottina aloin miettiä että on se hieno suoritus. HK-1 on ollut hyvä lentokone ja Juhani Heinonen on Louis Blériot mitalinsa ansainnut. Toivottavasti jostain saisin lukea tuon matkakertomuksen ,nyt alan vähitellen ymmärtää miten kovasta jutusta siinä on kyse.

Armin Züger

#3
tässä koneen kuva hallissa.
Ennätyslennnon tiedot tässä. Moottori 65 hv.
Take off weight 300-500 kg eli melkein nyky-ultran massat.

EDIT: linkki muutettu
// Armin

backland

http://records.fai.org/general_aviation/history.asp?id1=17&id2=2&id3=1

Tuo linkkisi Armin ei auennut...koetan tuoda uuden...

Moni uusista vastaava ennätys lennetty Vari Ezellä.

Closed Circuit/coursella on jopa Yeana Yaegerin nimi..oliko yli 3500 km...

Pienemmässä luokassa ei ole Keltiäisen 2 844 km ennätystä rikottu.

Theo Kutalevski

Halpa kulkuneuvo HKA ja sen suunnittelija Juhani Heinonen

  1950 –luvun Ilmailu –lehdistä minulla on valokopioita neljästä artikkelista, jotka koskevat Juhani Heinosta ja hänen suunnittelemaansa/toteuttamaansa HK Keltiäinen –lentokonetta:

1.   Juhani Heinonen, Keltiäisen kova koe: Ennätyslento Madrid – Turku = 2844 km
2.   Juhani Heinonen, Keltiäisen kova koe II. Tavoite täyttyy
3.   ? ?, Halpa kulkuneuvo HKA ja sen suunnittelija – omistaja Juhani Heinonen
4.   ? ?, Aina vain Heinonen...

Seuraavassa mielivaltaisia katkelmia näistä kopioista, jotka ajoittuvat Ilmailulehden 1955-1962 numeroihin luullakseni:

1.

  Koneeni OH-HKA, tyyppiä HK-1, ominaisuuksista mainittakoon seuraavat luvut:

   Tyhjäpaino...................................250 kg
   Jänneväli......................................6,9 m
   Pituus..........................................5,4 m
   Maksiminopeus..............................215 km/h

  Kuvateksti: Keltiäinen ennätyslentokunnossa: toinen lisäpolttoainesäiliö näkyy kuvassa rungon alla, toinen oli sijoitettuna kuomun matkatavaralokeroon. Laskutelineen joustintuet oli profiloitu balsamuodostuksilla.

   Kotkien käyntikortti

  Tein sen ilomielin ja lähdin kiipeämään Keltiäisellä jälleen kovassa vastatuulessa Kantabrian vuoriston ylitse. Puoli tuntia startin jälkeen ja ollessani n 1 200 metrin korkeudessa , ilmestyi tuulilasiin kirjava tahra, joka kaikesta päätellen oli kotoisin jonkun linnun jäämistöstä. Ihmettelin, minkälainen lintu oli käyntikortin jättänyt, sillä noissa korkeuksissa harvoin tapaa muita lintuja kuin haukkoja. Puoli tuntia myöhemmin, kun yhä korkeammaksi tulleet vuoret olivat pakottaneet minut nousemaan n. 2 200 metriin, kiisi ohitseni parinkymmenen metrin päästä kaksi muodostelmassa lentävää lintua. Ne olivat kellanruskeita kotkia, jotka sivuilleen vilkuilematta ottivat korkeutta nousevassa ilmavirtauksessa. Nenäni edessä oleva tahra muistui heti mieleeni. Oli kuinka hyvänsä, mutta tuulilasissa oleva tahra oli merkittävä muistiin sikäläisen lintumaailman mielipiteenä koneestani!

2.

  Kaivoin vielä kerran sääennustuksen taskustani ja ihmettelin reittiennustusta, jossa väli Biarritz – Pariisi oli merkitty pilvettömäksi. Paperi ei asiaa auttanut. Pilvien yli ei päässyt ja niin oli painuttava niiden alapuolelle.
  Teki ystävällisen vaikutuksen, kun jo ennen Naantalia näin kiitoratavalojen vilkuttavan.
  Seuraavana aamuna sain moitteita lennonjohtaja Melanderilta siitä, että en ollutkaan saapunut maanantai-iltana, kuten lehdissä oli kerrottu. Hänen niskansa oli jäänyt vääräksi, kun oli joutunut koko yön tähyilemään kiikarilla taivaalle Keltiäistä odottaessaan!

3.
  Keltiäinen on nyt lentänyt runsaat 200 tuntia ja kokemus osoittaa, että polttoaineen kulutus on 7-8 l/100 km eli suunnilleen sama kuin Volkswagen-auton.
  Keltiäiselle ovat tuttuja mm. Ruotsin, Norjan, Tanskan, Saksan Hollannin, Ranskan, Sveitsin ja Italian maisemat.
  Samoin pyöräjarrut olisivat tarpeen, varsinkin kilpailuja ajatellen. Viime vuonna Heinonen näet PM -moottorilentokilpailuissa Norjassa moottorilaskussa sammutti moottorin, hyppäsi ohjaamosta ja jarrutti konetta ohjaamon reunasta kiinni pitäen. Sääntöjen sovellutusta!

Tiukin lentotilanne?
- Tapahtui kesällä 1948 tai –49 Jämillä. .... ......... Pilvikerroksessa vähän aikaa oltuani havaitsin kuitenkin äkkiä, että aurinko näkyi pilven läpi kiekkona alhaalla vasemmalta! Viisari oli keskellä ja kompassisuunta Jämille jatkuvasti. Missä vika?.... Ulos pilvestä: aurinko heijastui täysin peilityynen järven pinnasta ja "paistoi" näin alhaalta vasemmalta! Opetus: mittareihin kannattaa aina luottaa!

4.
Juhani Heinonen antaa jatkuvasti ilonaihetta ilmailullemme. Tällä kertaa hän lisäsi meriittilistaansa vakuuttavan henkilökohtaisen voiton "Keltiäisellä" moottorilennon pohjoismaisissa mestaruuskilpailuissa Tanskassa 31.8. – 1.9.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod