Onko kellään kuvia BD5 koneesta OH-XMP ?

Aloittaja Tyyko, marraskuu 16, 2007, 18:09:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tyyko

Morjens!
Olen tässä jo jonkun aikaa tehtaillut pienoismallia M. Piipposen vuonna 1985 valmistuneesta koneesta.
Tekniset ongelmat alkaa olla selvät, mutta detailit vielä puuttuu. Kyseinen kone on Suomen ilmailumuseossa, mutta se muistuttaa lähinnä rusinaa kuin alkuperäistä konetta, valitettavasti. Olisiko kellään valokuvia ko. koneesta tai tietoa kellä niitä olisi?

Ystävällisin terveisin
T. Jalkanen

backland

Tiedetäänkö tästä koneesta enempää...onko lentänyt, mikä moottori ?

SamiM

Tekniikan Maailmassa oli juttu koneesta joskus, konehan lensi jonkun lennon mutta taisi tulla kierteessä maahan :embarassed:

Ansis

Muistelen, koska faktaa ei nyt ole hyllyssä..

Kyseisessä päreessä oli kokeiltu muutamaa eri moottoria, viimeisellä lennolla siinä saattoi olla joku yleinen 2-t kone. Tähän oli köhöstetty uudet polttoainepumput (2) vastoin valmistajan ohjeita, lisäksi polttoainemäärämittareiden asennus oli epäkelpo. Näistä ja parista muustakin syystä kone kohtasi maapallon huonossa asennossa.
My mind is willing, but purse is weak.

backland

Aiheuttiko tämä pilotille vaaratilanteen terveysnäkökulma huomioiden ?

Kuka olikaan kuski ( oleten M. Piipponen )  ja millainen lentokokemus ?


Lyhyt tarina täällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_siviili-ilmailun_lento-onnettomuuksista

Aki Suokas

Startissa Hyvinkään kiitotieltä 04 kone yskäisi puiden latvojen yläpuolella (noin poikkiradan kohdalla) ja pilootti kai yritti takaisinkaartoa vasemmalle. Ehti kääntyä n 100 astetta siltä korkeudelta.
Kuoli.
Perussyy se tavallinen, tankissa ei riittävästi polttoainetta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

backland

No pahus ja sitten on vielä vähän tiimaa niin tuntuma puuttuu.

Aikoinaan valittiin Kauhavan kenttä Ilmasotakoululle juuri siitä syystä kun se oli peltojen keskellä ja 20-30 lukujen taitteessa moottorit sammuivat tämän tästä..helppo kai sitä oli kaksitasolla väsätä lasku pellolle..tosin sekään ei aina ollut vaaratonta.

Äkkipysäys ja törmäys maapalloon on se huonoin vaihtoehdo jos aikoo tuoda koneen maahan itselleen vaaraa aiheuttamatta.

Moottori sammuneenahan konetta kuin konetta voi lentää mainiosti, jos vain nopeutta piisaa..startti on riskisalttein, kun nopeutta vasta ollaan keräämässä. Muistaakseni Starfightereita tuotiin laskuun moottori sammuneena ...ainakin kerran.

Juhannus

Mites muuten on, onko takaisinkaartoja onnistunut? Aikanaan  mulle opetettiin, että, jos kone alkaa yskimään kentän päässä, KOSKAAN ei saa yrittää takaisinkaartoa, se on varma kuolema.Tunnetuin taitaa olla viimeaikoina Rytsölän tapaus, tosin onhan siitäkin jo vuosia.Ei mennyt henki, mutta lasaretissa joutui olemaan kauan.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Juhannus - marraskuu 22, 2008, 12:26:16
Mites muuten on, onko takaisinkaartoja onnistunut? Aikanaan  mulle opetettiin, että, jos kone alkaa yskimään kentän päässä, KOSKAAN ei saa yrittää takaisinkaartoa, se on varma kuolema.Tunnetuin taitaa olla viimeaikoina Rytsölän tapaus, tosin onhan siitäkin jo vuosia.Ei mennyt henki, mutta lasaretissa joutui olemaan kauan.
Onhan niitä onnistunut, ne onnistuneet vaan ei päädy uutisiin...Olipa sitten alla itarus tai kesna niin 400-500ft korkeudelta takaisin kaarto onnistuu helposti simuloidussa häiriötilanteessa. Tosipaikan tullen lienee onnistuminen heikompaa..muttei mahotonta.

vjhl2000

Tuo Tekniikan Maailman juttu ilmestyi numerossa 9/1985 sivut 144-145 "Suomalainen James Bond". Börje Sjögren vastasi tekstistä ja kuvaajana oli Matti Vuorimaa. Jutussa kolme kuvaa, joista yksi mittaritaulusta. Herra Vuorimaa on näköjään yhä TM:n palkkalistoilla, joten siinä olisi ainakin yksi lähde kuville.
http://www.tmnet.fi/a/yhteystiedot/tekniikan-maailman-toimitus


Toma

Lainaus käyttäjältä: Juhannus - marraskuu 22, 2008, 12:26:16
Mites muuten on, onko takaisinkaartoja onnistunut? Aikanaan  mulle opetettiin, että, jos kone alkaa yskimään kentän päässä, KOSKAAN ei saa yrittää takaisinkaartoa, se on varma kuolema.Tunnetuin taitaa olla viimeaikoina Rytsölän tapaus, tosin onhan siitäkin jo vuosia.Ei mennyt henki, mutta lasaretissa joutui olemaan kauan.

Tästä on juteltu tuossa aikaisemmin, ja minulla on hyväksi todettu startti tapa joka parantaa mahdollisuuksia takaisin kääntymiselle katso: http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1799.msg11540#msg11540 (kokeiltu kaksi kertaa)
Tuota oikealla tai vasemmalla (riippuen tuulesta) nousemista on tietenkin vaikeampi harrastaa valvotuilla kentillä missä on ahdasta mutta kyllä sielläkin voi hieman "luistaa".

Se kentän päässä on muuten suhteellinen käsite ;-), jotkut ultrat ovat kentän päässä 2000 jalassa kun vaikka Tuulia on 100:ssa mutta määritysta mistä korkeudesta voi käntyä takaisin ei ole, se on pilotin arvioitava, tosin usein valitettavan huonoin seurauksin. Samaisesta syystä varmaan suositus eteenpäin laskusta, jolloin kone on hallussa, toisin kuin mahdollisen alinopeuden aiheuttaman syöksykierteen alussa takaisinkäännön yhteydessä.
Terveisin
Tom Arppe

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 28, 2008, 00:22:28
Lainaus käyttäjältä: Juhannus - marraskuu 22, 2008, 12:26:16
Mites muuten on, onko takaisinkaartoja onnistunut? Aikanaan  mulle opetettiin, että, jos kone alkaa yskimään kentän päässä, KOSKAAN ei saa yrittää takaisinkaartoa, se on varma kuolema.Tunnetuin taitaa olla viimeaikoina Rytsölän tapaus, tosin onhan siitäkin jo vuosia.Ei mennyt henki, mutta lasaretissa joutui olemaan kauan.

Tästä on juteltu tuossa aikaisemmin, ja minulla on hyväksi todettu startti tapa joka parantaa mahdollisuuksia takaisin kääntymiselle katso: http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1799.msg11540#msg11540 (kokeiltu kaksi kertaa)
Tuota oikealla tai vasemmalla (riippuen tuulesta) nousemista on tietenkin vaikeampi harrastaa valvotuilla kentillä missä on ahdasta mutta kyllä sielläkin voi hieman "luistaa".

Se kentän päässä on muuten suhteellinen käsite ;-), jotkut ultrat ovat kentän päässä 2000 jalassa kun vaikka Tuulia on 100:ssa mutta määritysta mistä korkeudesta voi käntyä takaisin ei ole, se on pilotin arvioitava, tosin usein valitettavan huonoin seurauksin. Samaisesta syystä varmaan suositus eteenpäin laskusta, jolloin kone on hallussa, toisin kuin mahdollisen alinopeuden aiheuttaman syöksykierteen alussa takaisinkäännön yhteydessä.

Tämä menee off-topicciin, mutta päätöskorkeutta voi simuloida tekemällä operaation turvallisella korkeudella kentän päällä ja mittaamalla operaation aikana tapahtuneen korkeuden meneytyksen. Aion tehdä operaation osana koneen koelento-ohjelmaa. Ensilennolla starttasin kiitotien päästä, jolloin kone oli radan keskivaiheilla jo kohtalaisen korkealla. Kun arvelin, etten enää voi laske suoraan eteen radalle, käänsin lievästi oikealle. Kun ei ollut mitattua tietoa, pidin ohjenuorana 100 metrin minimikorkeutta  takaisinkäännölle, mikä jäi mieleen purjekonekoulutuksessa. Pakkotilanneharjoituksessa tosin lähdettiin korkammmalta, ja tilanne oli etukäteen arvattavissa, koska se kuuluu opetusohjelmaan.

Tyyko

#12
Lainaus käyttäjältä: vjhl2000 - marraskuu 27, 2008, 20:46:07
Tuo Tekniikan Maailman juttu ilmestyi numerossa 9/1985 sivut 144-145 "Suomalainen James Bond". Börje Sjögren vastasi tekstistä ja kuvaajana oli Matti Vuorimaa. Jutussa kolme kuvaa, joista yksi mittaritaulusta. Herra Vuorimaa on näköjään yhä TM:n palkkalistoilla, joten siinä olisi ainakin yksi lähde kuville.
http://www.tmnet.fi/a/yhteystiedot/tekniikan-maailman-toimitus


Kiitos vinkistä. Kumma kun tuo ei tullut aikaisemmin mieleeni. Kysäsin TM:stä kuvia, mutta kuinka ollakkaan, niitä ei ole. Sain kuitenkin värikopiot jutusta. -_-

Eli, jos jollain vain on tästä BD5:stä kuvia tai yhteyksiä kellä voisi olla, niin olen yhä niinnostunut asiasta. Tavoitteena on saada kone ilmaan vuoden 2010 keväällä.

Kuvassa projekti 21.9.2009.

T:Terho

vjhl2000


Tyyko

Kiitti vinkistä!

Pistetäänpä kyselyä sinnekkin.

T:T

ttorri

Mulla on sata varmasti yksi kuva tuosta laitteesta. Kuvasin sen joskus 80 luvun lopussa kun Utissa oli jonkin sortin lentonäytös. Kuvat ovat tällä hetkellä Selänpäässä, mutta olen menossa sinne Uudeksi vuodeksi, jolloin voin postittaa sen johonkin foorumiin.


Tyyko

Paljon kiitoksia, kaikki kuvat ko. koneesta ovat tervetulleita, jos vain siitä ei ole liikaa vaivaa.
Sain toisen foorumin kautta parikymmentä otosta, joten en ole enää pulassa, mutta koskaan ei ole liikaa detalikuvia  :lol:

Jos löydät kuvat niin lähetä vaikka osotteeseen terho.jalkanen(miuku)gmail.com

Kuvassa BD5-P toissa päivänä moottorin koekäytön jälkeen. Moottorissa tehoa 950W / 650W (15s/jatkuva).

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod