Kysymys potkurin huollosta

Aloittaja Antti Laukkanen, elokuu 23, 2007, 14:55:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Laukkanen

Tervehdys,

Tää nyt saattaa olla pikkisen väärin valittu kategoria aiheelle, mutta täällä asiasta tietäviä kuitenkin liikuskelee. Arvelin tiedustella tuommoisen Tuulian potkurin huoltoasioista, kun ei syystä tai toisesta ole ikinä moinen tullut eteen. Nythän ilmailutiedotuksesta AIR T9-3 on hyvinkin käsitettävissä moisen huiskan jakson olevan kokonaiset 200h/6v. Samoin sieltä käy ilmi, että jaksoa saa uusituksi taas saman verran suorittamalla välikorjauksen AIR M9-2:n mukaisesti. Tässä sitten mainitaan mm. että:

"3.4 Kiintopotkurin peruskorjaustoimenpiteet
Peruskorjauksessa on tehtävä valmistajan peruskorjausohjeiden mukaiset työt sekä lentokelpoisuusmääräysten edellyttämät työt."
Välikorjauksesta taas esim. seuraavaa:
"4 VÄLIKORJAUS
4.1 Määritelmä
Välikorjauksella tarkoitetaan peruskorjausten välillä kalenteriajan perusteella tehtävää säätöpotkurin huoltoa, jolla potkurille saadaan uusi kalenteriaikajakso."

Siis säätöpotkurin. Kiintohuiskasta ei puhuta mitään, vaikka mainitussa tiedotuksessa eritoten tähän kohtaan viitataan.

Pitäisi siis kaikesta päättäen olla valmistajan ohjeet asiaa koskien. Mahtaako sellaisia olla yleisesti saatavilla, vai täytyykö asiassa kääntyä Hoffmannin/MT:n puoleen?
Ja sitten se mielenkiintoinen kysymys: Kuka näitä välikorjauksia saa tehdä? Vaaditaanko tähän hyväksytty huolto-organisaatio vai meneekö tuommoinen rupellin kunnon tsekkaaminen kategoriaan AIR T1-12, siis mitä omistaja saa koneelleen tehdä?
"Yksityiskäytössä olevalle ilma-alukselle voidaan lisäksi tehdä valmistajan ohjeiden mukaisia määräaikaishuoltotoimenpiteitä huolto-ohjekirjojen ja ilmailumääräysten edellyttämällä tavalla."

Jos nyt oletetaan, että tuo kuusi vuotta on kulunut ja jakso on näin ollen umpeutunut. Puisen kiintohalon kunnon arviointi ei nähdäkseni välttämättä vaadi kessnamekaanikon lupakirjaa, varsinkaan, jos siinä ei ole mitään havaittavaa vikaa. Vai olenko väärässä? Entäpä, jos maalipinta on kärsinyt ja sen haluaisi uusia?

Olisin kovasti kiitollinen kuulemaan tulkintoja asiasta, varsinkin kun tällä foorumilla tietämystä ja ammattitaitoa tunnetusti on, viranomaistahoa myöten. Asian voisi tietty varmistaa suoraan viranomaiselta, mutta uskoisin sen kiinnostavan laajempaakin joukkoa.

-A-
Fly high in the sky and die...

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - elokuu 23, 2007, 14:55:11
Pitäisi siis kaikesta päättäen olla valmistajan ohjeet asiaa koskien. Mahtaako sellaisia olla yleisesti saatavilla, vai täytyykö asiassa kääntyä Hoffmannin/MT:n puoleen?

Et maininnut kenen valmistama potkuri sinulla on. Mutta ilman oikean valmistajan ohjetta homma ei tule oikein tehtyä.
Tämä pätee kaikkiin ilmailutarvikkeisiin, ei pelkästään potkuriin.
Jos sinulla ei ole (uusinta versiota) valmistajan ohjeista, niin valmistajaltahan sen saa. Ja ota huomioon nimenomaan se että huoltoon kuuluu myös sen tarkistus, että valmistajan ohje on viimeisin voimassa oleva.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Hoffmann:in sivuilla ei tosiaan näyttänyt olevan kuin säätölapapotkureille huolto-ohjeita.
http://www.hoffmann-prop.com/servicedoc.htm

Kannattaa varmaan laittaa sähköpostia [email protected] osoitteeseen, potkurin tyyppinumeron kera,  ja kysellä sille huolto-ohjeita
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

#3
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - elokuu 23, 2007, 14:55:11
Nythän ilmailutiedotuksesta AIR T9-3 on hyvinkin käsitettävissä moisen huiskan jakson olevan kokonaiset 200h/6v.

Taulukon otsikko on:
2 SÄÄTÖPOTKUREIDEN PERUSKORJAUSJAKSOJEN PITUUS

Muistaakseni yhdessäkään RF-4:ssä ei ole säätöpotkuria.

3.4 Kiintopotkurin peruskorjaustoimenpiteet
Peruskorjauksessa on tehtävä valmistajan peruskorjausohjeiden mukaiset työt sekä lentokelpoisuusmääräysten
edellyttämät työt.

Antti Laukkanen

#4
Kas, niinhän siinä lukeekin, kun tarkkaan katsoo... Kuitenkin siinä oli lueteltu eritoten Rectimo 4AR1200, joka minut hämäsi. No, joka tapauksessa olin tuota tekstiä lukiessani ymmärtävinäni olevan mahdollista hoitaa homma joko välikorjauksella tai peruskorjauksella. Nyt tämä tulkintojen sarja jotenkin pudottaa välikorjauksen kokonaan pois. Ehkä homma selviää tilailtuani ko. huolto-ohjeet.

Aki, kuten siteerasitkin, viittasin sekä Hoffmaniin, että MT Propelleriin, tosin huonosti. Molempien valmistamia huiskia on noissa vehkeissä käytössä. Mutta homma selvinne kontaktoimalla molempiin.

Tosin edelleen mietityttää, kuka niitä saa tehdä. Tulkitsen edellisten vastausten ja ilmailumääräysten perusteella esim. koneen omistajan olevan kelpoinen homman hoitamaan. Toivottavasti tulkitsen oikein.

-A-
Fly high in the sky and die...

Antti Laukkanen

Tässä on nyt semmoinen ongelma, ettei Hoffmannilta tule minkäänmoista vastausta kyselyihini. Kukaanko ei ole ollut vastaavan tilanteen edessä?

-A-
Fly high in the sky and die...

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - syyskuu 19, 2007, 14:33:50
Tässä on nyt semmoinen ongelma, ettei Hoffmannilta tule minkäänmoista vastausta kyselyihini.

Mahdoitkos ihan soittaa? Saksalainen ei kyllä välttämättä englantia kovin hyvin taida eli sekin voi osoittautua vesiperäksi. :eiii: Itse en kyllä laskisi sen varaan, että pelkkä sähköposti riittäisi... Jos edellisen perusteella oletetaan, että firma olisi kaatunut, niin tarkoittaisiko se sitä, että potkuria ei voisi enää huoltaa kun huolto-ohjeita ei ole?
- Pirkka -

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - syyskuu 20, 2007, 14:25:47
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - syyskuu 19, 2007, 14:33:50
Tässä on nyt semmoinen ongelma, ettei Hoffmannilta tule minkäänmoista vastausta kyselyihini.

Mahdoitkos ihan soittaa? Saksalainen ei kyllä välttämättä englantia kovin hyvin taida eli sekin voi osoittautua vesiperäksi. :eiii: Itse en kyllä laskisi sen varaan, että pelkkä sähköposti riittäisi... Jos edellisen perusteella oletetaan, että firma olisi kaatunut, niin tarkoittaisiko se sitä, että potkuria ei voisi enää huoltaa kun huolto-ohjeita ei ole?

En soittanut kyllä. Ihan sähköpostiin olen yrittänyt luottaa. On tuo saksalaisten firmojen kanssa onnistunut pääosin tähänkin saakka. Hoffmann tuskin on nurin mennyt ihan varoittamatta. No jatkan tutkimista, jos kukaan ei huolto-ohjeisiin ole törmännyt. Luulisi äkkiseltään, että joku maamme tusinasta ykkös-Tuuliasta olisi saanut pitää potkurinsa ehjänä edes kerran yli huoltojakson ja se olisi jopa hoidettu asianmukaisesti. Ehkä sitten ei.

-A-
Fly high in the sky and die...

Antti Laukkanen

Asia selvisi tänään sekä M. Hiedanpään, P. Lehtisen että yllättäen myös Hoffmannin toimesta. Kyseisen potkurin huolto tapahtuu on condition -periaatteella. Huollon saa suorittaa valmistaja tai valmistajan valtuuttama paja.

-A-
Fly high in the sky and die...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod