HKS moottorin ensimmäinen käynnistys

Aloittaja Toma, elokuu 15, 2007, 21:31:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Vihdoin keräsin tarpeeksi uskallusta käynnistää petrelliin asennettu HKS 700E moottori, Oheisesta videosta voitte katsoa miten se tapahtui ihan livenä.
Taustatietoa:
Ennen kuin käynnistin videon tankkasin kokonaiset 4 litraa tankkiin ja laitoin polttoainepumpun päälle. Sitten kävelin käynnistämään videon. Veivasin ensin vähän aikaa sytytys pois päältä että näin että öljynpaine nousi ja sitten contact...
Yllättävän tasaisesti tuo käy ja hyvä tyhjäkäyntikierrosluku näyttäisi olevan n 2100 rpm. Voi olla että tuota voi alentaa kun saa kaikki säädöt kohdalleen. Tällä hetkellä on vain tehtaan suosittelemat 1½ kierrosta seosruuvia aukaistu mutta hyvin se silläkin näytti pelittävän. En voinut kokeilla ihan täysiä kun tennarit (ja kakkosnelonen) ei pitänyt konetta paikallaan. Noin 80m Petrelin takana on isoja hopeapajuja jotka heiluivat potkurivirrassa joten kyllä tuo ainakin tuulettimena toimii ;-)
CHT nousi hieman korkealla johtuen olemattomasta ilmavirrasta sylintereiden ohi, tuuppari kun on. Muuten kaikki arvot pysyivät hyvin tehtaan sallimissa rajoissa.

Nyt syyhyää päästä kokeilemaan ihan sinne oikeaan elementtiin eli ILMAAN!!!


http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-6530555234986560817&hl=en
                     
Terveisin
Tom Arppe

taotao

On siinä ripaus Harrikkaa *0* On se nelari aina nelari (guru)

Antsu


pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 15, 2007, 21:31:07Nyt syyhyää päästä kokeilemaan ihan sinne oikeaan elementtiin eli ILMAAN!!!

Ihan kuin videossa koneesta olisi puuttunut vielä jotain -- tarkistapa ennen lentoonlähtöä.  :tongue:
- Pirkka -

Toma

Noh, mitä nyt muutama läpyskä puuttuu... siiviksi niitä kuulemma kutsutaan ja siellä takana taisi olla vielä joku tikku missä niitä on lisää...

Ne ovat maalattavana, toivon hartaasti että saisin ne jo täksi viikonlopuksi niin pääsisi koekasaamaan koko lentsikka nurmikolle. Siinä on sitten naapureilla ihmettelemistä... tosin ne ovat jo aika tottuneita.
Landellakin sanoivat kuulemma että tuonne saarella tulee vaikka minkälaisia härveleitä, vain sukellusvenettä ei ole vielä nähty... mutta onhan tuo melkein ollut sitäkin, U312 tunnus ja historiassa on jo yksi sukelluskeikka, tosin tätä kyseenalaista kunniaa en voi itselleni ottaa, vaan sen teki silloinen koelentäjä.

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/vikailmoitukset/pdf/ultrakevyet.pdf (sivu 14)

Tämän kyseisen tapauksen johdosta olen tehnyt muutaman muutoksen laskutelineiden tiivistykseen  :)
Terveisin
Tom Arppe

lamsah

 :thumbsup: Hyvä hyvä! minulla on tyhjäkäynti tasainen n. 2400.... eikä tuota helposti meinaa saada pienemmäksi.... mikä alennusvaihde sinulla on? Cht on tulpan alta mitattuna meikällä täydellä kaasulla nousussa n175, kun maksimi on 176 mutta kun laittaa matkatehot niin putoaa tuohon n. 150.... Onko sinullakin mittauspiste "väärässä kohdassa" tulpan alla? vai oikeassa kohdassa, mitä ohjekirja sanoo?

Onnea ensilennoille!
T: Antti Kääriäinen

Toma

Lainaus käyttäjältä: lamsah - elokuu 22, 2007, 02:54:42
:thumbsup: Hyvä hyvä! minulla on tyhjäkäynti tasainen n. 2400.... eikä tuota helposti meinaa saada pienemmäksi.... mikä alennusvaihde sinulla on? Cht on tulpan alta mitattuna meikällä täydellä kaasulla nousussa n175, kun maksimi on 176 mutta kun laittaa matkatehot niin putoaa tuohon n. 150.... Onko sinullakin mittauspiste "väärässä kohdassa" tulpan alla? vai oikeassa kohdassa, mitä ohjekirja sanoo?

Onnea ensilennoille!

Nyt kun sain korjattua pienen vuodon vasemman imuputken liitoksessa niin tyhjäkäynti on siedettävä siinä 2000 rpm mutta hyvä siinä 2100, tosin se kyllä on vieläkin tasaisempi sinun mainitsemasi 2400 kohdalla. Alennusvaihde on se sama kun rotaxissa oli eli 1:2.58 vaikka mieluummin olisi halunnut sen 1:3.47 (mutta kun tuli ostettua tuo moottori eri paikasta jolloin ei ollut valinnanvaraa)
Tuota CHT:tä ei ole päästy verifioimaan lennossa mutta kyllä se kurissa pysyi kun puhalsin kahdella lehtipuhaltimella samalla kun kävi matkatehoilla. Tosin en viitsinyt hirveän kauan tuota huudattaa naapurit kun ovat Ollet hyvin ymmärtäväisiä ja en halua pilata sitä suvaitsevuutta ;-)

Käyttäjillä on ollut kuulemma enemmän murheita sen bajonettianturin kanssa kun tulpan alla olevasta, johtuen korroosiosta joka pilaa mittatulokset. Minulla on mittauspiste ylemmän tulpan alla, joka näyttäisi sinänsä olevan ihan ok paikka, ainakin tämän jutun luettuani:

"OK heres the story; I temporarily installed an analog CHT gage and a
spark plug washer type CHT sender under the right upper spark plug.
Went out and flew 1.5 hrs the electronic gage read 305 on takeoff
climb out, the analog one read 280 after leveling out and setting up
cruise power of 5700 RPM's the E gage steadily rose to a max of 325
and the A gage stayed steady at 260 /265. After landing and shutting
down the engine I removed the engine cowl and used my infra-red
thermometer and checked CHT and compared thes reading with the E gage
and the A gage. The infra-red consistently read 10 degrees less then
the A gage and the E gage read at least 10 to 15 degrees more, so I
once again am a true believer in the old tech of analog gages and am
seriously thinking of dumping the electronic contraption. I am going
to fabricate a temp/permanent mount for the CHT gage install another
spark plug sender on the left cylinder and a switch next to the gage
to switch from left to right and do more flying to get on experience
with the set up.

Stephen to answer your question there is no problem installing the CHT
sender under the top spark plugs.!

http://groups.yahoo.com/group/HKS-engines/message/935

Terveisin
Tom Arppe

Arto

Hieno video..ja moottori hyrisi tasaisesti. Mutta videota katsellessa tuli mieleen, että jos olisit vaikka horjahtanut kiinni pitäessä ja tyrkännyt kahvat kaakkoon, niin olisiko se tuuletin tullut ihan päälle...eli tosi vaaralliselta näytti!

Arto

Toma

Noh epämääräiseksi puolustukseksi sanottakoon että käsi oli kyllä kaasunupissa kiinni koko ajan ja jos se siitä hallitsemattomasti eteenpäin olisi lähtenyt niin olisin samalla pakostakin vetänyt sen kaasun pois.
Mutta tiedoksi niin seuraavalla kokeilulla oli kyllä köysi puussa kiinni  :embarassed:

Muistankin yhden tapauksen tähän liittyen, jossa hinauskoneeseen vaihdettiin kuskia "lennossa" (moottorin käydessä) ja polvi osui kaasuvipuun, työntäen sen pohjaan "urku auki" asentoon, kone lähti kun talkkari lumiselta peltikatolta mutta onneksi toinen kaveri joka piti siinä vaiheessa hinausköydestä kiinni, ymmärsi päästää irti, eikä se myöskään ollut vielä purkkarissa kiinni...

Kohtapuolin tehdään muutama staattinen vetomittaus eri potkureilla... jos naapurit kestää...
Terveisin
Tom Arppe

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 15, 2007, 21:31:07


Nyt syyhyää päästä kokeilemaan ihan sinne oikeaan elementtiin eli ILMAAN!!!

                     
                  [gv=400,325]-6530555234986560817[/gv]

Ja on näköjään päästykin! Ainakin jos on naapurifoorumin kuviin uskominen...mites näin pääs käymään että experimentalistien oma foorumi jäi kakkoseksi? Raporttia kaivataan...

Toma

Olen pahoillani... :embarassed: tämä on anteeksiantamatonta... mutta laihaksi puolustukseksi esitän sen että on ollut niin hauskaa lentää että kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle.

Oikeastaan kaikki on mennyt enemmän kuin hyvin tuon koneen kanssa, moottori toimi juuri niin kuin sen pitääkin ja puhtia riittää nostaa härveli vedesta jopa täydessä kuormassa ilman ongelmaa. Se puuttuva 5hv (582 65hv -> HKS 60hv) ei näköjään ole ongelma.
Ei ole sen enempää tärinöitä eikä värinöitä kun 582:lla tuntuu jopa että kävisi tasaisemmin tosin siitä onkin jo aika monta vuotta kun viimeiksi tuli Petrelillä lennettyä (5v 2kk).

On se vaan hienoa lennellä kun on 70 litran tankki ja kulutusta 10-12 l/h... ei koko ajan tarvitse hermoilla gason kanssa. Nyt puutuu paikat ennen kuin gaso loppuu, ja vaikka tuo nyt ei mitenkään kauhian nopea kone ole niin pääseehän sillä 120 km/h vauhdilla jo 5 tunnissa aika pitkälle...ainakin tyynessä tai myötätuulessa  :thumbsup:

Painokin pysyi kutakuinkin samoissa eli tyhjäpaino koko härvelille on 266Kg joka on mielestäni ihan ok, jää jopa kuormattavuutta. Sääli vain että en aikoinaan saanut kirjallisena tehtaalta, ennen kuin lopettivat, niitten hyväksymää 500Kg rajaa. Nyt se on 450 kg vaikka vesikone onkin, mutta riittää sekin.

Nyt toivon vain hienoja kuulaita syyspäiviä että pääsisi katsomaan kaunista saaristoa koelentojen lomassa...

Mikko Wynne-Ellis otti hienoja kuvia viime sunnuntaina ilmasta josta tässä muutama makupala...

Klikatkaa kuvia niin ne suurenee...


Tässä tiukka keskittyminen ennen kuvauslentoa


Hidastetaan että trike pääsee kiinni


Kaunista suomalaista järvimaisemaa


Huomatkaa varjoliitäjä taustalla


Ja toinen puoli


Tämä minulla on tauskatuvana duunissa, muistutuksena että lähtee ajoissa pois ja kentälle




Terveisin
Tom Arppe

masal

Hienoa! Upeaa! Riittävän nopeaa ;) Itselläni menee ensi vuoden puolelle... Parit savut on kyllä jo otettu.

Markku Salminen

Lauri Lounasheimo

Markku
Mielenkiintoista, kerro vähän: mikä kone ja mikä moottori?


Toma
En saa auki sun moottorinkoekäyttövideotasi? Linkistä latautuu 4 kB jotain mulle käsittämätöntä.
Mitä sieltä pitäisi tulla - vai onko linkki mennyt särki?

/ Lare

Toma

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - lokakuu 11, 2007, 00:59:42
Toma
En saa auki sun moottorinkoekäyttövideotasi? Linkistä latautuu 4 kB jotain mulle käsittämätöntä.
Mitä sieltä pitäisi tulla - vai onko linkki mennyt särki?

/ Lare

Se oli mennyt päivityksen yhteydessä hieman rikki, nyt on taas kunnossa siellä alhaalla...

tässä suora linkki:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6530555234986560817&hl=en
Terveisin
Tom Arppe

masal

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - lokakuu 11, 2007, 00:59:42
Markku
Mielenkiintoista, kerro vähän: mikä kone ja mikä moottori?

/ Lare

Amerikkalainen rakennussarja SeaRey (Progressive Aerodyne). Moottorina minulla on Rotax 912ULS (~100hv).
Tyhjäpainoa tulee n. 400kg ja maksimi lentopaino on 650kg. Matkanopeus n. 80 knots, mutta ilmeisen suurilla
"amerikan" tehoasetuksilla, joten totuus lienee jotain muuta. Näitä lentää ympäri maailmaa yli 250kpl mutta
euroopassa toistaiseksi vain muutama.

Tässä vielä kuva ohjaamostani tällä hetkellä...
Markku Salminen

Toma

Koskahoan on se seuraava punainen sika vesilentokokoontuminen? Nythän sinne alkaa löytymään enemmänkin kalustoa...
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Löytyhän se kaikkitietävästä googlesta...

"Ensi vuoden leiripäivät ovat Hauho XXVII Ski-in 7.-9.3. ja Hauho XXVIII Splash-in 8.-10.8., merkatkaapa kalentereihin jo nyt, ei tarvi sitten keksiä mitään verukkeita jäädä pois."

lisää: http://www.vesilento.com/

Terveisin
Tom Arppe

josok

Tom,

Better late then never: Congratulations with your flying airplane. Great feeling eh?

Regards,

Jos Okhuijsen

Toma

Lainaus käyttäjältä: josok - lokakuu 22, 2007, 14:27:48
Tom,

Better late then never: Congratulations with your flying airplane. Great feeling eh?

Regards,

Jos Okhuijsen

Thanks Jos, You're quite right, it is really nice to get it finally up there where it belongs, in the air. (and on the water)
It was in fact so fun to build something again so I just couldn't stop, I now have another project in the garage waiting for the long dark winter nights  ;D
but more about that later...
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod