Sonexiin sähköä! :-)

Aloittaja Tuomas Kuosmanen, heinäkuu 25, 2007, 13:27:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Karoliina

Ainakaan ei tarvitse ajaa tonttiin moottorihäiriön vuoksi (sähkömoottori kun on varsin luotettava verrattuna mäntämoottoriin) ...

Mikähän tuossa lienee lentoaika?
Ehkä olisin voinut kuvitella sähkömoottorin pistettävän hieman hyötysuhteeltaan parempaan koneeseen jossa olisi pidemmät
ja sivusuhteeltaan isommat siivet, mutta kai se tuossakin toimii ainakin niin kauan kuin sähköä riittää.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - heinäkuu 25, 2007, 16:22:07

Mikähän tuossa lienee lentoaika?


Tuolla akustolla höpisi 60-80 minuutin ajasta jotain näin ulkomuistista.

Toma

Taisi olla 60 minuuttia matkalentoa ja 18 minuuttia taitolentoa...

Kunhan akut vielä kehittyväyt hieman niin tuo on ihan aikuisten oikeasti varteenotettava vaihtoehto. 24h lataus vain hieman rajoittaa liikkumista... kolikolla toimivia sähkötolppia kentille vaan...
Terveisin
Tom Arppe

taotao

Riipariin oon miettinyt noitä sähköisiä :D
Toi lennokeihin tarkoitettu Predator 12kw riitäisi varmasti mutta hintaa on 1200$
Ja tóinen mokoma nopariin akkupaketti noin 2500$ ollaan 5000$ :embarassed:
Toi riitäisi hyvin nousuun vaikka pallakselle kesällä ja tuskin kukaan kuulis kuin suhinaa :2funny:
Paitsi jos vielä muistatte linkin lipoakkujen räjäytys sivulle...pitäis olla varmaan raketti millä sais
ammuttua paketin pois kun alkaa palaa...niin että se siitä sähkön turvallisuudesta :tickedoff:
nyt saa kyllä jo 2,4kw moottoria 130€ ja noparin 180€ ja akkupaketin 200€ Vertkal hobbysta!!
eikä painoa tule 3kg enempää ....pari noita *0*

Jonny Majava

Mitähän "tankkaus" maksaa?

Minun käsittäen teho on 54 kW täysillä. Jospa se sitten on noin 35 kW matkalennolla ja se silloin riittää tunnin verran = 35 kWh...
En tiedä suomen sähköhinnoista mitään mutta täällä ruotsissa yks tankkaus tulisi maksamaan noin 35-40 kr (4-4.5 Euroa).

"polttoainekustannus" olisi siten vain noin 25-30% verratuna bensaan...

/majava
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

kate

Lainaus käyttäjältä: Jonny Majava - heinäkuu 26, 2007, 00:12:23
Mitähän "tankkaus" maksaa?

Minun käsittäen teho on 54 kW täysillä. Jospa se sitten on noin 35 kW matkalennolla ja se silloin riittää tunnin verran = 35 kWh...
En tiedä suomen sähköhinnoista mitään mutta täällä ruotsissa yks tankkaus tulisi maksamaan noin 35-40 kr (4-4.5 Euroa).

"polttoainekustannus" olisi siten vain noin 25-30% verratuna bensaan...


Lataus on halpaa mutta iloa vähän pilaa akkujen rajallinen elinikä joka äkkiä tuo
kustannuksia enemmän kuin itse lataus. Eli kysymys on myös mitä akusto maksaa ja
montako sykliä se kestää.

Itse sähköautolla monta vuotta ajaneena, lataus on melkin ilmaista mutta akkujen
vaihto sitten muutaman vuoden välein kirpaisekin kunnolla. Tosin akkuongelma
on enemmänkin siinä että useimmat vanhan sukupolven sähköautot on tehty
lyijyakuilla joiden kestoikä on aika rajallinen ja taasen noide auto/lentokonekäyttöön
sopivien litium-ioni akkujen hinnat on pienien valmistussarjojen takia olleet
korkeita. Tekniikka on kyllä kehittynyt , Priuksen akuiille ( ja muulle hybridijärjestelmälle)
annetaan 160000km/8vuoden takuu.


Kate

taotao

Lipot on siitä keljuja että lennokeissa kestävät 20-200 latauskertaa :tickedoff:
ja 50-100 kerran jälkeen alkavat pehmitä ja menettävät kapasiteettia joten kallista on:(
Ja tuo palovaara ainakin lipoilla on todellinen lennokeissa niitä on jysähtäny..eikä sammu
ennenkuin varaus on loppu :2funny:

kate

Lainaus käyttäjältä: taotao - heinäkuu 26, 2007, 10:06:32
Lipot on siitä keljuja että lennokeissa kestävät 20-200 latauskertaa :tickedoff:
ja 50-100 kerran jälkeen alkavat pehmitä ja menettävät kapasiteettia joten kallista on:(
Ja tuo palovaara ainakin lipoilla on todellinen lennokeissa niitä on jysähtäny..eikä sammu
ennenkuin varaus on loppu :2funny:

Lennokeisa niitä käytettään kyllä muutenkin ronskimman päälle.
Ei taideta missään muualla purkaa päälle 10C virralla jne.

Matkapuhelinten akuissa samaa tekniikkaa käytetään lempeämmin
ja vuosittain valmistettuja satoja miljoonia matkapuhelimia kohti
näkee muutaman uutisen räjähtäneestä akusta. Salaisuus taitaa
olla ennekaikkea että akkupaketeissa elektroniikka valvoo kennokohtaisestti
varaustilaa ja lämpötilaa.

Sähköautossa/lentokoneessa purku on kuitenkin yleensä alta 1C ( eli siis purku
kestää yli tunnin ) ja mitä olen nähnyt niin kennokohtainen valvonta on käytössä.

Kate

dunp

Miten olis viellä siipiin aurinkokennot, niin akut täyttyvät maassa ollessa, voi vähän myös pidentää lentoa..

Tässä on yksi toinen sähkökone.

http://www.youtube.com/watch?v=WcWSI03NKo0

-Sebastian

taotao

Juu lennokeissa purkausvirta voi olla 20-30C ja usein ladataan suurilla virroilla jotta
saadaan taas käyttöön  :-X
Toisaalta ajatus riipparin muuttaminen itsestartaavaksi houkuttelee...pallas on upea paikka
lentää kesällä mutta astma ja ikä alkaa rajoittaa tota kantamista viimeiksi kannoin kamat ylös
2002 ja vei neljä tuntia 80 aikaa kului 1 tunti :-X
Tuolla ei saa lentää moottorilla kuin luvan kanssa mutta eipä toi sähkö ääntä pidä :2funny:
Kunhan noi kiinalaiset tekee 5kw moottorin nin testaus alkaa *0*
Mutta luulen että vielä pitkään vain nousu moottoreina.. ja kun on mahdollista ottaa 20C
ainakin hetkellisesti ;D

Toma

Mopopuolellakin on vastaavanlaista kehitystä näköjään tekeillä

[ Invalid Attachment ]

Tässä pyörässä LiFePO4 eli litium-rauta-fosfaatti akkuja 28 kappaletta, joista jokainen on kapasiteetiltaan 90 ampeerituntia, jännitteeltään 3,2V ja massaltaan 3kg. Yhteensä ne painavat vähemmän kuin poistettu polttomoottori. Ne kestävät myös 10 kertaa niin kauan ja takaavat kolme kertaa pidemmän toimintasäteen yhdellä latauksella kuin vastaavat lyijy-happo akut. Räjähdysalttiuttakaan ei pitäisi olla ja ovat "kylmempiä" kuin muut ratkaisut. Moottori tuottaa 70 hevosvoimaa ja huippunopeus on 160km/h, eli kyllä se varmaan ultrankin jaksaisi saada ilmaan...

niin toi on vielä proto eiköhän ne sarjatuotantoon sitä hieman fixaile...
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Toma

Höh, miksi on laitettu jotain typerää pimputusta taustalle, olisin halunut kuulla miltä tuo kuullostaa  :tickedoff:
Tuleekohan sähkölennokki mieleen...

Mutta hyvin näytti lentävän, paljonkohan on toiminta-aikaa, akku ei näyttänyt järin suurelta (jos se oli se laatikko siellä selän takana).
Terveisin
Tom Arppe

Juha Karjalainen

Mitä tarkoittaa tuo C noista purkaus- ja latausvirroista puhuttaessa? Eikös virran yksikkö ole Ampeeri? :stupidme:

Reijo Österberg

C tarkoittaa akun varauskykyä = kapasiteettiä, siis akun ampeerituntimäärää (Ah). Jos akun C on esim. 50 Ah, niin akun purkausvirta 20C tarkoittaa:
50 x 20 = 1000A:n purkausvirtaa.
Vastaavasti , jos lataausvirta on esim. C/10, tarkoittaa se 50/10 = 5 A:n latausvirtaa
-Reijo Österberg-

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

dunp


jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: taotao - heinäkuu 27, 2007, 18:50:20
Kunhan noi kiinalaiset tekee 5kw moottorin nin testaus alkaa *0*
Mutta luulen että vielä pitkään vain nousu moottoreina.. ja kun on mahdollista ottaa 20C
ainakin hetkellisesti ;D

Reilussa neljässä vuodessa on jotain kehitystä tapahtunut, ainakin hinnoissa. Tässä sulle moottori josta pitäisi saada ulos (tai ainakin sisään...) aika reilustikin yli tuon 5kw:n.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F14427%5F%5FTurnigy%5FCA120%5F70%5FBrushless%5FOutrunner%5F100cc%5Feq%5F.html
Mainostetaan +20 hp bensamoottorin korvaajaksi. Kaksi tuollaista?

Samoin löytyy jo yli 50C purkamista kestäviä akkuja, eikä hintakaan ole ihan järjetön enään:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__475__85__LiPo_LiFe_NiMH_Battery-50C_Plus_Discharge.html

Noista vain askartelemaan... Trike taitaisi olla aika ideaalinen testialusta? Siis bensamoottori pois ja siinä olisi aika mukavasti tilaa askarrella vaikka mitä... Joku virtaviivaisempi lentolaite lentäisi pienemmällä teholla tietysti. Ei kellään olisi ylimääräisenä moottoritonta 1-Tuuliaa...??  ;D


-Janne

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod