Rotax 912 seos ja sormi suussa

Aloittaja JariS, marraskuu 07, 2006, 11:17:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JariS

Olen vuoden päivät lentänyt (n. 60 h )Kitfox 4:llä (OH-XKR). Koneessa on Rotax 912, joka on toiminut kohtuullisen hyvin. Vain pari ilmiötä askarruttaa. Kylmällä ilmalla etulämmön käyttö antaa täydellä kaasulla tehoa lisää (100-200rpm). Neulojen nosto/lasku ei vaikuta tähän. Alle 4500 kierroksen alkaa teho laskea etulämmön kanssa. Pääsuuttimet on vaihdettu 158:sta 160:n ja se auttoi vähän, mutta ei poistanut ilmiötä kokonaan. Korkeudella ei ole mielestäni merkittävää vaikutusta ilmiöön (GND-3000ft). Ilmeisesti kuitenkin matkakierroksilla seos on OK tai jopa rikkaahko, kun pakoputki on vähän nokinen. Matkakierroksina käytän 4000-4200, mukavaa ja leppoisaa kyytiä 10l/h ja 80 mph. Potkuri on jyrkähköillä kulmilla, lentoonlähdössä saan n. 5000 rpm, mutta silti MTOW:lla maakiito on lyhyt.
Toinen ilmiö on se, että kaasuttimet saa säädettyä/balansoitua niin, että tyhjäkäynti on tasainen 1400rpm, mutta kun laittaa cowlingin kiinni, tasainen käynti löytyykin vasta 1600rpm.
Tuo ensimmäinen ilmiö johtuu mielestäni laihahkosta seoksesta täydellä kaasulla (vieläkin pienet pääsuuttimet?). Täydellä kaasulla ilmeisesti vain pääsuutin vaikuttaa seokseen, ei neulan korkeus.
Olisiko toinen mainitsemani ilmiö jotenkin yhteydessä cowlingin sisällä vallitsevaan paineeseen? Vaikuttaako se mahdollinen paine myös ilmiöön n:o 1? Koneessa on se pyöreä paksu nokka ja aukko edessä on melko iso.
OH-XCH:ssa ilmanputsarin vaihto pienempikokoiseen kuulemma paransi koneen käyntiä, tosin ilmiö ei ollut aivan samanlinen, kuin minulla. Itse en ole vielä ehtinyt putsarin vaihtoa kokeilla. Nämä ilmiöt eivät varsinaisesti vaikuta lentämiseen, EGT, "CHT", ja muut ovat OK, silti olisi mukava saada nuo pienetkin asiat järjestykseen. Voisiko joku neuvoa/kommentoida? Itsellä on kyllä kokemusta 4-tahtimoottoreista, mutta 2-pyöräisistä ja maan pinnalla.
It's not how fast, but how fun.....

Jari
Lennän hitaasti ja nauttien

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JariS - marraskuu 07, 2006, 11:17:09

Kylmällä ilmalla etulämmön käyttö antaa täydellä kaasulla tehoa lisää (100-200rpm). Neulojen nosto/lasku ei vaikuta tähän. Alle 4500 kierroksen alkaa teho laskea etulämmön kanssa. Pääsuuttimet on vaihdettu 158:sta 160:n ja se auttoi vähän, mutta ei poistanut ilmiötä kokonaan. Korkeudella ei ole mielestäni


Tulee seuraavanlainen mieleeni, jota itse lähtisin tarkastelemaan:

Etulämmitetty ilma otetaan ilman ilmanputsaria TAI etulämmitetty ilma kulkee otollisempaa
tietä, mahdollisesti jopa potkuripaineen alaisena kaasareille. Eli silloin kun seossuhde on
pienemmillä kierroksilla "oikein", eli kun ilmaa saadaan riittävästi kummassakin tilanteessa,
niin moottori toimii kuten olettaa saattaa. Eli kierrokset laskuun lämmityksen kanssa.
Kun moottoria taas pidetään täysillä, niin jostain syystä kylmää ilmaa ei saada tarpeeksi,
jolloin moottorista ei saadakkaan täysiä tehoja pihalle. Siellä on siis kuristusta imuhormistossa :-)
Kun vipu käännetään täysillä kierroksilla lämpöselle, niin VAIKKAKIN ilman lämpöisyydestä,
saadaan sitä roppakaupalla röörienkin läpi moottoriin asti.

-> Kylmäilmasuodatin tukossa?
-> Liian pienet kanavat kylmälle ilmalle?
(-> epäilemäsi seossäätö)

JariS


-> Kylmäilmasuodatin tukossa?
-> Liian pienet kanavat kylmälle ilmalle?
(-> epäilemäsi seossäätö)
[/quote]

Mielenkiintoinen ajatus. Toisaalta lämmin ilma on ohuempaa ja näin ajatellen seos rikastuisi. Kanavat ovat varmaankin riittävät (samaa tietä suurimman osan matkasta menee lämminkin ilma) ja pesin ensin putsarin ja kokeilin sitten ilmankin sitä, mutta ei vaikutusta. Itse epäilen  enemmän patopainetta cowlingin sisällä. Ei tullut kokeiltua pienempää putsaria vielä, kun nuo vaikutukset ovat enemmän mentaalisia, heh.
Himmeli on tällä hetkellä kotipihassa ja odottaa vuositarkastusta ja muutamaa pientä modifikaatiota. Kunhanb järvet jäätyvät, niin kokeilut jatkuvat.
Kokemusta moottoreista on, mutta ne moottorit olivat putkikehikossa kahden pyörän välissä ja niitä kaasuteltiin kahvaa kiertämällä.....
Jari Sivula
Lennän hitaasti ja nauttien

JariS

Niinpä niin, juuri, kun lähetin edellisen ja mietin kommenttiasi, Jari, tuli mieleen, että se lämmittimen ottoaukko sojottaa kopan sisällä kulkevan virtauksen suuntaan, jote sekin saattaa hieman hillitä ilman saantia lämmitystä käytettäessä. Ilmanputsari taas on paalupaikalla heti potkurin takana. Tästähän kehkeytyy pikkuhiljaa ajatuksellinen tippaleipä...
Harmi, että kone on juuri nyt kotipihalla odottamassa huoltoa, vuositarkastusta ja paria pientä modista.
Järvien jäätymistä odotellessa on mukava pähkäillä ja listata testattavia vaihtoehtoja.
jari sivula
Lennän hitaasti ja nauttien

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JariS - marraskuu 07, 2006, 13:07:18

   Toisaalta lämmin ilma on ohuempaa ja näin ajatellen seos rikastuisi.


Mutta aiheuttaa myös tehon dramaattista laskua, sillä sylinterit eivät
saa yhtä hyvää täyttöä. Varsinkin "oikeiden" koneiden lentäjät huomaavat
tämän aina piippereillään ja sesnoillaan lentäessän. Niissä kun kaikissa
moinen etulämmityksen namiska löytyy.

Ari Simonen

Ikarus C42:ssa jossa Rotax 912 ULS moottori, on koekäytössä etulämmön käytöllä tuskin havaittava kierrosten lasku. Voisi päätellä että etulämmitys tehoton?

Tyyppihyväksytyt tiputtavat sen sata kierrosta jo hiukan enemmänkin.


P.Lehtinen

Nyt täytyy muistaa, että tuo Kitfoxin etulämmitys/ imuputkistojärjestelmä on täysin erilainen kuin muissa suomessa olevissa R912 moottoreissa. Siinä on noin 60-70cm pitkät imuletkut jotka lähtevät suoraan kaasuttimesta ja menevät vaihteiston päälle jossa etulämmityksen ohjainboxi sijaitsee. Nämä pitkät putket saattavat aiheuttaa kaasuvärähtelyjä jotka taas saattavat sotkea ilmansaannin mene ja tiedä, tutkiminen hieman hankalaa... Tuo Jarin mainitsema ilmanpuhdistimen vaihto auttoi 100% siihen toiseen kitfoxiin. Todennnäköisesti vanha putsari joko estää tarpeellisen määrän ilman läpimenemisen tai sitten siitä menee potkurin vauhdittamana ilmaa läpi ikäänkuin ahdettuna jolloin seos laihtuu liikaa (ei paineistettu kaasutin)ja sitten kun etulämpö vedetään päälle kulkeekin ilma eri reittiä(ei potkurivirrasta) saakin se vähemmän ilmaa ja seos rikastuu jolloin kierrokset nousevat.
Näin ilmeisesti oli siinä toisessa Kitfoxissa, koska toisenmallisen ja uuden suodattimen vaihto asian korjasi.

Tuosta ikaruksen etulämmityskestä senverran, että saksalaiset ovat keksineetruutia uudestaan... Kierrosten pitää etulämpöä päälle vedettäessä pudota selvästi (joitain satoja kierroksia ellei kaasutin todella ole jäässä) jolloin voidaan varmistua etulämmön toimivan. Lämmönnousu pitää olla luokkaa 40 astetta jotta sillä olisi tehoa... 

JariS

Ikarus C42:ssa jossa Rotax 912 ULS moottori, on koekäytössä etulämmön käytöllä tuskin havaittava kierrosten lasku. Voisi päätellä että etulämmitys tehoton?

Kitfoxissa pudotusta tulee 3000rmp:stä n. 150, pakosarja ei ilmeisesti ole kovin kuuma tuolla alle puolen tehon kierrosluvulla.

Pitänee tehdä kokeita Pertin teorian mukaan. Mitenkäs suuttimien kanssa? Rotaxilla olisi ilmeisesti vielä 164 koko, jos 914:n suuttimet sopivat. Taitaisi olla vaikeaa säätää seos kohdalleen sitten marssikierroksilla. Taidan aloittaa ilmanputsarin vaihdolla. Saattaa auttaa siihen ilmiöön n:o 2 myös.
Lennän hitaasti ja nauttien

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: JariS - marraskuu 08, 2006, 10:28:53
Pitänee tehdä kokeita Pertin teorian mukaan. Mitenkäs suuttimien kanssa? Rotaxilla olisi ilmeisesti vielä 164 koko, jos 914:n suuttimet sopivat. Taitaisi olla vaikeaa säätää seos kohdalleen sitten marssikierroksilla. Taidan aloittaa ilmanputsarin vaihdolla. Saattaa auttaa siihen ilmiöön n:o 2 myös.

Rotax aikoinaan ohjeisti imuilman oton siten että sen on otettava staattisen paineen alueelta.
Eli sitä ei saisi ottaa moottoritilan yli- tai alipainealueelta, koska kaasuttimen olosuhteet eivät tällöin pysy vakiona lentonopeuden (tai potkurivirran) muuttuessa.

JariS

Miten saisin selville kohdan, jossa on staattinen paine ja voisiko ilmanoton sijoittaa sinne?
Mieleen juolahti toinen konsti: jonkinlainen ilmanohjain ilmanpihdistimen eteen, joka tasaisi painetta.
Mahtaisiko kannattaa kokeilla?
Jari
Lennän hitaasti ja nauttien

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: JariS - marraskuu 09, 2006, 22:12:09
Miten saisin selville kohdan, jossa on staattinen paine ja voisiko ilmanoton sijoittaa sinne?
Mieleen juolahti toinen konsti: jonkinlainen ilmanohjain ilmanpihdistimen eteen, joka tasaisi painetta.
Mahtaisiko kannattaa kokeilla?

Esim:
- PIK-20E kaasuttimet laitettu koteloon johon ilmanottoreikä ilmavirran suuntaiselta sivulta.
- Muutamissa tyyppihyväksytyissä Limbach ja Rotax asennuksissa on esittämäsi ilmanohjain suojaamassa kaasuttimen ilmanottoa (tai ilmansuodatinta) suoralta ilmavirralta.

JariS

OK. Eipä sitten muuta, kuin suunnittelemaan ja kokeilemaan sopivaa ilmanohjainta. Minulla on kyllä kokemusta 2- ja 4-tahtimottoreista, mutta kaksipyöräisistä huimavälineistä. Niissä ei tuo aeromystiikka tuntunut missään...... Kiitokset neuvoista!
Lennän hitaasti ja nauttien

Teuvo Okkonen

Minä tarkastaisin myös kaasutinten sykronoinnin.
Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

Kari Aspiola

Ovat kohtuullisen herkkiä kapistuksia, sanoisinko että suorastaan herkkiä "tasapainokiikkuja". Mutta oikein säädettyinä toimivat ihan kelvollisesti. Monien ultrien kaasuvivustot ovat tosin senverran hentoja, että synkrosäädöt eivät kauaa pysy kohdallaan.

"Constant depress carburator" = vakio alipaine kaasutin

Säädöissäkin lähestulkoon kaikki vaikuttaa kaikkeen, siksipä on vaikeaa sanoa mitään yksiselitteistä syytä johonkin yksittäiseen ongelmaan.

Monesti kun puhutaan kaasuttimen eri toiminnoista ja tehoalueista unohdetaan yksi seikka. Tyhjäkäyntiseoksen säädöllä on myös vaikutusta täydellä teholla, ei kovin suurta mutta on kuitenkin.

Rotax:in kaasareissa näyttää olevan kahdenlaista käytäntöä uimureiden paineentasausletkujen asennuksissa, tarkoitan nyt herra lentokonetehtaan tekemiä koneita. Osa letkuista ottaa "tuntopaineensa" suoraan kaasarin ulkopuolelta ja osa on liitetty (mielestäni oikeaoppisesti) ilmanputsarin sisään mittamaan juuri sitä painetta mitä varten se on sinne yleensä rakennettukin. Tällä varmistetaan kaasuttimelle oikeanlaiset olosuhteet oikeanlaisen seoksenmuodostuksen takaamiseksi. Sekään ei mielestäni ole letkuille oikeanlainen asennus missä molempien kaasareiden paineentasausletkut on liitetty yhteen ja asennettu vain toisen ilmanputsarin sisään. Tarkoitus kun on kompensoida ilmanputsarin vaihtelevat virtausvastukset.   

Sylinteriin menevän polttoaine/ilmaseoksen muodostus menee karkeasti näin:

- ryyppy päällä pääosa seoksesta muodostetaan käynnistyspiirin avulla ja pieni osa tyhjäkäyntipiirin avulla
- tyhjäkäynnillä pääosa seoksesta syntyy tyhjäkäyntipiirin toimesta
- osateholla pääosa seoksesta syntyy suutinneulan opastamana ja osa tyhjäkäyntipiirin toimesta
- täysteholla pääosa seoksesta syntyy pääsuuttimen mukaan ja pieni osa tyhjäkäyntipiirin avulla

Mikä tahansa häiriö , mistä syystä tahansa bensan tai ilman saannissa häiriintyy, niin lopputulos on aina huono. Joskus voi olla useitakin eri tekijöitä häiritsemässä kaasuttimien normaalia toimintaa.

Muutamista Ikaruksista olen mielenkiinnosta mittaillut kaasareillle menevän ilman lämpöä koekäytöissä maassa. Eipä ole montaakaan astetta muuttunut kun etulömpöjä olen käännellyt päälle/pois. 

Itse näkisin mieluummin kaasareiden tilalla ruiskut, mutta siihen taitaa mennä vielä vähän aikaa.

JariS

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - joulukuu 05, 2006, 15:50:29

Rotax:in kaasareissa näyttää olevan kahdenlaista käytäntöä uimureiden paineentasausletkujen asennuksissa, tarkoitan nyt herra lentokonetehtaan tekemiä koneita. Osa letkuista ottaa "tuntopaineensa" suoraan kaasarin ulkopuolelta ja osa on liitetty (mielestäni oikeaoppisesti) ilmanputsarin sisään mittamaan juuri sitä painetta mitä varten se on sinne yleensä rakennettukin. Tällä varmistetaan kaasuttimelle oikeanlaiset olosuhteet oikeanlaisen seoksenmuodostuksen takaamiseksi. Sekään ei mielestäni ole letkuille oikeanlainen asennus missä molempien kaasareiden paineentasausletkut on liitetty yhteen ja asennettu vain toisen ilmanputsarin sisään. Tarkoitus kun on kompensoida ilmanputsarin vaihtelevat virtausvastukset.   

Totta puhut/kirjoitat! Minun koneessani ilmanputsari on edessä ptkurin takana, voisiko nämä paineentasausletkut liittää putsarilta tuleviin letkuihin kaasarin eteen?
Tampereen miehet saivat homman kuntoon toisenlaisella ilmanputsarilla, sellainen on hankittu ja kokeillaan heti, kun järvet jäätyvät .....




Lennän hitaasti ja nauttien

P.Lehtinen

Miettikääpäs nyt realistisesti paljonko on paine-eroa tuon hyvinhengittävän K&N ilmanputsarin sisä- ja ulkopuolella edellyttäen, että on puhdas suodatin...!

Käytännössä eroa ei voine edes millään järkevällä tavalla mitata. Rotax jättää tehtaalla huohotusletkut kohokammion klipsin väliin vapaaseen ilmaan. Ainoa poikkeus on airboxilla olevat moottorit joissa letkut menee boxiin.

Ikaruksissa on nähty putkenpäätä millon suodattimen sisäpuolella, milloin ulkopuolella jopa samassa koneessa erilailla :thumbsup:

Kari Aspiola

Niimpä!

Totta varmasti tuokin, mutta pienistä puroista ne joetkin saavat alkunsa!

Ajatellaampas sitä, että suurin osa Suomessa olevista Rotax 912:sta on teoriassa 100 heppaisia, mutta vain osa oikeasti. Herra Rotax edellyttää, että vasta Airbox+ Rotax pakoputkisto asennuksessa voidaan puhua oikeasti 100 heppaisesta moottorista. Ja silloinkin on se 5 minuutin rajoitus päällä.

Miksiköhän juuri tuossa Airbox-asennuksessa ( esim EV97 ja Cora) on se letku asennettu juurikin siihen ainoaan oikeaan paikkaan, ellei sillä olis jotain käytännön merkitystä asiassa.

JariS

Joo. Ruiskukoneen kanssa ei varmaan tätä tarttis pohtia, mutta mitäs sitten tehtäis pimeessä ja sateessa?...

Pitää siis ihan uhallakin kokeilla niitä letkuja siihen ilmakanavaan. Testin tieteellinen arvo on kyllä kyseenalainen,
mutta on se mukava kokeilla.

Airboxi ei käy Kitfoxiin, kun siinä töröttää se öljytonkka keskellä takana (ja korkealla) eikä se mahdu minekkään
muualle konehuoneen puolella. Olis varmaan toisaalta kiva talvella istua sen päällä.....ehkei sitten kesällä...

Saattavathan nuo pitkät ilmakanavat jotain vaikuttaa nekin, mutta teho on koneessa kyllä riittänyt.
Ajelen yksin yleensä 4000 rpm  (n. 42 Hp) ja mittari näyttää siinä 75 mph. Poikalapsi on niin vähään
tyytyväinen....
Lennän hitaasti ja nauttien

JariS

Laitanpa vähän tietoa kokeiluista. Tähän mennessä kokeiltu erilaisella ilmanputsarilla ja "ilmanohjaimella". Ilmanputsarin vaihto ei muuttanut mitään, vaikka kuulemma toisessa koneessa muuttikin. Viidentopista asteen pakkasella kone oikein ontui, kun yritti täyttä kaasua ilman etulämmitystä. Seuraavaksi ostin paikallisen halpahallin ilmailuosastolta ilmanohjaimen. Ohjain on tavallinen muovinen vesikauha. Kahvan sentään sahasin pois. Kitfoxissa ilmanputsari on paalupaikalla potkurin takana. Kiinnitin kauhan putsarin eteen niin, että kauhan reunat menenevät putsarin ympärille ja ilma joutuu tulemaan putsariin "vastavirtaan" jäähdytysilman virtaukseen nähden. Tällä oli todella tuntuva myönteinen vaikutus. Nyt tulee täydet tehot ilman esilämmitystäkin. Etulämpö ei kylläkään -5 asteen lämpötilassa laske kierroksia täydellä teholla. Tämä johtunee siitä, etä kauha on hieman liian lyhyt. Reunojen pitäisi yltää ilmeisesti pari sentiä taaemmaksi. Pitänee etsiä joku syvempi kippo. tuo muovikauha vaan on niin hyvä, kun se on melko paksua ja tukevaa ainetta.
Lennän hitaasti ja nauttien

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod