Hallinrakennus kokemuksia

Aloittaja kate, marraskuu 05, 2006, 12:32:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kate

Nyt näyttää siltä että Malmillekkin voi jälleen rakentaa halleja. Simme voisi synnyttää paikallisten
koneen omistajien ja kerhojen yhteistyönä vaikka halliosakeyhtiön joka toimisi
samoin kuin asuntoosakeyhtiökin.

Nyt kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja toteutuneita kustannuksia muista halliprojekteista.

Kiinnostaisi:

  • Millainen halli ( lämmin/kylmä, pohja, seinät, katto jne)
  • Miten rakennettu ( Talkootyö/Rakennetuttu avaimet käteen tai siltä väliltä ja miten)
  • Hallintamalli ( kokonaan yhdistys, kiinteistöosakeyhtiö vai kaupallinen)
  • Paljonko halli/konepaikka tuli maksamaan

Kate

auranen

Lainaus käyttäjältä: kate - marraskuu 05, 2006, 12:32:01
Nyt näyttää siltä että Malmillekkin voi jälleen rakentaa halleja. Simme voisi synnyttää paikallisten
koneen omistajien ja kerhojen yhteistyönä vaikka halliosakeyhtiön joka toimisi
samoin kuin asuntoosakeyhtiökin.

Nyt kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja toteutuneita kustannuksia muista halliprojekteista.

Kiinnostaisi:

  • Millainen halli ( lämmin/kylmä, pohja, seinät, katto jne)
  • Miten rakennettu ( Talkootyö/Rakennetuttu avaimet käteen tai siltä väliltä ja miten)
  • Hallintamalli ( kokonaan yhdistys, kiinteistöosakeyhtiö vai kaupallinen)
  • Paljonko halli/konepaikka tuli maksamaan

Kate

Malmilla on olemassa jo ainakin kolme erillistä toisistaan "tietämätöntä" hallinsuunnitteluporukkaa, jotka vaan odottavat kieli pitkällä että rakennuskielto kumotaan kun lopullinen päätös Malmin säilymisestä (vuoden 2034 jälkeenkin) tulee toivottavasti keväällä 2007.

Mikään ei tosin estä aloittamasta vielä neljättäkin ajatusprojektia, nopeat syövät hitaat ja se joka nyt ensimmäisenä uskaltaa lähteä liikkeelle, saanee sitten joskus parhaat paikat jne. Siitä vaan etenemään, halli(t) on/ovat tervetulleita!

t. tero

kate

Lainaus käyttäjältä: auranen - marraskuu 06, 2006, 11:00:01

Malmilla on olemassa jo ainakin kolme erillistä toisistaan "tietämätöntä" hallinsuunnitteluporukkaa, jotka vaan odottavat kieli pitkällä että rakennuskielto kumotaan kun lopullinen päätös Malmin säilymisestä (vuoden 2034 jälkeenkin) tulee toivottavasti keväällä 2007.

Mikään ei tosin estä aloittamasta vielä neljättäkin ajatusprojektia, nopeat syövät hitaat ja se joka nyt ensimmäisenä uskaltaa lähteä liikkeelle, saanee sitten joskus parhaat paikat jne. Siitä vaan etenemään, halli(t) on/ovat tervetulleita!


Kuinkahan moni projekti on oikeasti toisistaan tietämätön ja kuinka monessa on kyse siitä
että monet samoissa kerhoissa toimivat ihmiset ottavat selvää samoista asioista ?

Ehkä siinä mielessä toisistaan tietämätön että ainakaan minä en tiedä ketkä kaikki
ovat hallia kyselleet, eli jos ette voi kertoa suunnitelmista vielä julkisella palstalla niin pistäkää
yksityismailia.

Ainakin Malmin ilmoitustaulussa on toki jo tarjolla vuokralle paikkoja kovaan hintaan
eräästä tulevasta häpeämättömän kaupallisesta halliprojektista.

Itse ajattelin kerhojen ja yksityisten koneen omistajien kiinteistöosakeyhtiömuotoista hallia.

Uskoisin että kerhojen yms voittoa tavoittelemattomien harrastajien kannattaa
kerätä voimat yhteiseen hankkeeseen edullisen hallitilan saamiseksi.


Kate

Manu

Eiköhän hallista ole kiinnostuneet vähintäänkin Finnairin Lentokerho, Malmin Ilmailukerho sekä "kolmospoppoo". Muuta en tiedä kuin, että alustavan kiinnostuksensa toisilleen ovat ilmaiseet ainakin FLK ja MIK... Luulisin että pikiläisetkin ovat kiinnostuneita, mutta en tiedä heidän suunnitelmiaan.

ari

No PIKissä on exceliä näpytelty, varoetäisyyksiä ja pohjia piirrelty sekä kiviä potkittu.

Muihin kerhoihin ei vielä virallisesti ole otettu yhteyttä, koskapa kustannusrakenne (e/m2) elää vielä (eri rakennustyypeille). Tämähän on luonnollisesti mitoituskysymys (pitääkin mitoittaa PIK02 dc-3:lle) ja riippuu mukaantulijoiden tarpeista (pitänee saada kiinostuneet kerhot saman pöydän ääreen). Tämä ei ole PIK:n ydinpisnestä, kiinteistöosakeyhtiö olisi ehkä paras hallintamuoto.

Ei kannata uskotella itselleen että uudet halliprojektit tarjoisivat halpaa (halli)tilaa, ainoastaan lisää tilaa.

Peruskysymys on:
"Jatkuuko toiminta Malmilla" a.k.a. kuinka paljon uskaltaa investoida kiinteisiin rakenteisiin? Ja mitä kaupunki salliin rakennetavat NYT?
Eli. Betonielemettinen huoltohalli lämmitettävällä betonilattialla ja riittävillä kerho yms. tiloilla olisi kiva, mutta uhka toiminnan päättymisestä parin vuoden päästä tekee investoinnin uhkapeliksi.

Manu

No, tätä vähän uskalsin toivoakin PIKin suunnalta, koska Otaniemen alueella asuu ja opiskelee (ja kerhossa lentää) myös rakennusalan ammattilaisia. Kukahan lähtisi kutsumaan tahot koolle, ja missä vaiheessa? Rakennusalasta mitään tietämättömänä voisin kuitenkin kuvitella, että yksi iso halli tulee konepaikkaa kohti halvemmaksi kuin viisi pientä.

Näytää alustavasti siltä, että kokoonpano olisi parilla vahvistuksella lisättynä kutakuinkin sama kuin millä vähän aikaa sitten saunoteltiinkin ;) Eli kokoonkutsuttavia ainakin PIK, MIK, FLK, DC3-yhdistys?, MILK?, ?...

kate

Lainaus käyttäjältä: ari - marraskuu 06, 2006, 15:14:19
No PIKissä on exceliä näpytelty, varoetäisyyksiä ja pohjia piirrelty sekä kiviä potkittu.

Muihin kerhoihin ei vielä virallisesti ole otettu yhteyttä, koskapa kustannusrakenne (e/m2) elää vielä (eri rakennustyypeille). Tämähän on luonnollisesti mitoituskysymys (pitääkin mitoittaa PIK02 dc-3:lle) ja riippuu mukaantulijoiden tarpeista (pitänee saada kiinostuneet kerhot saman pöydän ääreen). Tämä ei ole PIK:n ydinpisnestä, kiinteistöosakeyhtiö olisi ehkä paras hallintamuoto.

Asiasta keskusteltiin myös MILK:in kokouksessa viime torstaina. MIK:in osalta mitään
yleiskokousta ei vielä ole ollut mutta käytäväkeskustelussa siltäkin taholta oltiin
kiinnostuneita. Täytyy ottaa asia esille MIK:in syyskokouksess 25.11 .

Kaikki tuntuvat olevan likimäärin samoissa lähtöasetelmissa eli että arvioidaan kustannuksia
mutta ei vielä virallisesti uskalleta olla yhteydessä kun ei ole vielä mitään
valmista ehdotusta esittää.


Lainaa

Ei kannata uskotella itselleen että uudet halliprojektit tarjoisivat halpaa (halli)tilaa, ainoastaan lisää tilaa.


Mitä olen katsellut halleja muualla, Kiikala, Teisko, Räyskälä niin ihan käyttökelpoisia halleja sinne on saatu
ja kyllä hallipaikan hinta on ihan muuta kuin 200€/kk.  Räyskälässä koko talvi maksaa tuon verran.
Tietenkin, onhan kylmän peltihallin ja lämpimän betonihallin hinta ihan eri suuruusluokkaa.

Varmaankin kun näkee joitakin kustannuslaskelmaluonnoksia niin sitten on paljon paremmat
edellytykset vertailla vaihtoehtoja. Itse oli ajatellut kylmää betoni/asfalttipohjalla jossa sitten olisi
yhteinen lämmin huoltotila.

Tietenkin jos on enemmän niitä jotka ovat valmiita maksamaan lämpimästä paikasta niin
mikäs ettei voisi olla kovemmalla rahalla lämpimiäkin paikkoja.

Lainaa

Peruskysymys on:
"Jatkuuko toiminta Malmilla" a.k.a. kuinka paljon uskaltaa investoida kiinteisiin rakenteisiin? Ja mitä kaupunki salliin rakennetavat NYT?
Eli. Betonielemettinen huoltohalli lämmitettävällä betonilattialla ja riittävillä kerho yms. tiloilla olisi kiva, mutta uhka toiminnan päättymisestä parin vuoden päästä tekee investoinnin uhkapeliksi.

Malmin kenttästähän on se vuokrasopimus vuoteen 2034. Jos Kaupunki lopettaisi sopimuksenkesken niin kyllä
sille silloin syntyisi korvausvelvollisuus rakennuksista yms.


Kate

ari

Lainaa
Lainaa
Peruskysymys on:
"Jatkuuko toiminta Malmilla" a.k.a. kuinka paljon uskaltaa investoida kiinteisiin rakenteisiin? Ja mitä kaupunki salliin rakennetavat NYT?
Eli. Betonielemettinen huoltohalli lämmitettävällä betonilattialla ja riittävillä kerho yms. tiloilla olisi kiva, mutta uhka toiminnan päättymisestä parin vuoden päästä tekee investoinnin uhkapeliksi.
ari

Malmin kenttästähän on se vuokrasopimus vuoteen 2034. Jos Kaupunki lopettaisi sopimuksenkesken niin kyllä
sille silloin syntyisi korvausvelvollisuus rakennuksista yms.

Kate

Vuokrasopimuksessa voidaan määrätä vuokralainen omalla kustannuksellaan purkamaan/palauttamaan maa-alueen takaisin alkuperäiseen tilaan ja vuokra-aikahan voi olla vain 5v (jota tietenkin voidaan jatkaa sitten).

kate

Lainaus käyttäjältä: ari - marraskuu 06, 2006, 15:57:53
Lainaa

Malmin kenttästähän on se vuokrasopimus vuoteen 2034. Jos Kaupunki lopettaisi sopimuksenkesken niin kyllä
sille silloin syntyisi korvausvelvollisuus rakennuksista yms.

Kate

Vuokrasopimuksessa voidaan määrätä vuokralainen omalla kustannuksellaan purkamaan/palauttamaan maa-alueen takaisin alkuperäiseen tilaan ja vuokra-aikahan voi olla vain 5v (jota tietenkin voidaan jatkaa sitten).

Ei varmaan kukan lähde rakentamaan lämmitä hallia 5v sopimuksella ja tuollaisilla ehdoilla.
Pirkkalan kenttällähän oli jonkinaikaa se Söderin halli jonkinlainen kevytrakenteinen
siirrettävä halli joka sitten vain vietiin pois kun Söder lopetti.

Eli kyllä mielestäni kiinteän hallin tekeminen edellyttää pitkäaikaista vuokrasopimusta
ja käsitääkseni koko kenttäalueesta on vuokrasopimus 2034 saakka. En nyt tiedä
kenen nimissä se nyt on Malmin kenttää varten valtion, ilmailulaitoksen , Finavian yms ?

Kun kerran heillä on vuokrasopimus tuohon saakka niin keiketi hekin voivat
tehdä hallin kanssa sopimuksen samaksi ajaksi. Tämä toki selviää vain
kysymällä.

Kate

ari

Pressuhallejan nämä nyt jo tulossa olevat 3 hallia ovat.
Ja vuokranantaja tarjoaa alle 5v. vuokrasopimusta (ainakin tällä hetkellä), kysytty on.

kate

Lainaus käyttäjältä: ari - marraskuu 06, 2006, 16:55:54
Pressuhallejan nämä nyt jo tulossa olevat 3 hallia ovat.
Ja vuokranantaja tarjoaa alle 5v. vuokrasopimusta (ainakin tällä hetkellä), kysytty on.

Hyvä tietää. Tuntuu vain aika törkeältä hintapyynnöltä jos kaupallinen toimija pyytää pressuhallipaikasta n. 2500€/vuosi

Eli varmaankaan ei kannata miettiä kiintää hallia ennen kuin voi saada
pitkäaikaista sopimusta.


Kate

ari

Laitoksen uudet hallimaksut (1.1.07 alkaen) kiinteäsiipisille
-alle 1.000kg 3.508 e/v tai 16,28 e/vkr
-alle 2.000kg 4.635 e/v tai 21,39 e/vrk

kate

Lainaus käyttäjältä: ari - marraskuu 06, 2006, 17:49:42
Laitoksen uudet hallimaksut (1.1.07 alkaen) kiinteäsiipisille
-alle 1.000kg 3.508 e/v tai 16,28 e/vkr
-alle 2.000kg 4.635 e/v tai 21,39 e/vrk
Tuolla hinta-tasolla aika harvalla on enää varaa pitää konetta hallissa. Ultran osalta
Halli(3500) + kausikortti(1000)+ kasko(3500) n. 8000 Euroa vuodessa.
Moottorikoneesta tonnin pari enemmän.

Tämän vuoksi meidänkin koneenvakio talvehtimispaikka on Räyskälä jossa
koko talven saa peltihallissa halvemmalla kuin Malmilla kuukauden eikä
sen hallin rakentaminen sinne Räyskälään ole varmaankaan paljoa edullisempaa
kuin Malmillekkaan.

Kate

Jaska

-70 luvulla suunnitteli työnantajani hallin rakennusta Malmille.
Paikkana nykyinen 3-halli.

Kustannukset olivat silloin, halli 350 000 mummoa ja perustukset arvioitiin Millin suuruiseksi.
De Moulin komensi projektin Hyvinkäälle. Sinne se tehtiin, Soffcon halliksi ristittiin.


pekka nieminen

Lämpimän hallin rakentamisesta Malmille ei kannata edes uneksia, rakennus- ja lämmityskustannukset
karkaavat varmasti tasolle Ilmailulaitos (tai mikä sen nimi nyt tälläkertaa onkin). Mikäli potentiaalisia
(tarkoitan maksukykyisiä jotka uskaltavat kirjoittaa nimensä vähintään viiden vuoden vuokrasopimukseen)
vuokraajia löytyy riittävästi niin edullisin ratkaisu olisi leasing-vuokrahalli (esim. Best-Hall Oy ).
ts. kylmä mutta tiivis rättihalli ja konekohtaiset kulutusmittareilla varustetutlämmitystolpat.
Ellei maapohjan vuokrahinta ole aivan posketon niin konekohtainen vuosikustannus saattaisi jäädä jopa alle
tonnin. + tietenkin sähkölasku.
P Nieminen  EFLA

taotao

Me tehtiin halli nummelaan 8.5*10m (kastasot ei vaadi paljoa tilaa eikä triketkään) hallissa 3-trikeä ja 2 konetta:D
300m2 tontti 100 euroo vuosi!
Hallin hinnaksi tuli 5 vuotta sitten noin 2000 euroo!
Tosin paikka oli valmiiksi hyvä joten perustuksiksi kävi betonipaalut jotka saatiin lahjotuksena kun
niistä joutuu muuten maksaa kaatopaikkamaksun!
Puutavara 2*5 runko ja pintalautaa kattotuoleiksi (pintalauta on vahvempaa kuin ydinlauta)
ja streevoiksi 2*2 ruoteiksi vanerilevyä päätykolmioiksi tuulensuojalevyt ja vähän painekyllästettyä
juoksuiksi hinta noin 1000 ekee
Pellit ja ruuvvit ja listat toinen mokoma ! liukukiskot haettiin purkutyömaalta !
Kahteenpekkaan tehtiin neljä päivää hommia ja kas koneet oli katon alla :) toki viimeistelyt jäi myöhemmälle:D

Jaska

Kuulin kavereilta, että Leveelä rakentaa uutta hallia Malmille, sinne KILA:n nurkkaan
Muutama kaveri oli ollut talkoissa, eivätkä saaneet edes kaffetta. Aika tiukka budjetti ;D

lamsah

Noilla vuokrahinnoilla kannattaa melkein ostaa vähän syrjempää joku pellonkäikäle ja tehdä siitä itse oma baana, eipähän sitten tarvitse vuokria maksella....  :D

Vielä parempi olisi jos saisi vuokralle joltain maajussilta 15 x 500 m pellon, jonka päässä olisi lato.... tuppaavat vaan pitämään kiinni pelloistaan, kun tukiaiset menee viljellyn pinta-alan mukaan...  :-\
T: Antti Kääriäinen

pimattil

No katsellaanpas sitä hallinrakennustilaa parin esimerkin voimin. Molemmat kuvat ovat 1:500 000 ja keskikohtana on vähän isomman kentän VOR. Ensimmäinen on varmaan suurimmalle osalle tuttu -- ahdasta on eikä harrasteilmailu tahdo mahtua mukaan. Onhan kartalla hieman virheää ja vaaleaa, jonne voisi kentän laittaa.



Tämä toinen kenttä taas sisältää "kaupunkialuetta" hieman enemmän, mutta ei se silti lentotoimintaa ole estellyt.



Kenellä riittäisi tämän jälkeen vielä intoa laskea, montako kenttää tuossa jälkimmäisessä kuvassa on?
- Pirkka -

JPK1990


jukkis

Lainaus käyttäjältä: ari - marraskuu 06, 2006, 16:55:54
Pressuhallejan nämä nyt jo tulossa olevat 3 hallia ovat.
Ja vuokranantaja tarjoaa alle 5v. vuokrasopimusta (ainakin tällä hetkellä), kysytty on.

No, tämän viestin tarkoitus on mainostaa pressuhalleja - toivottavasti sitä ei
ymmärretä väärin :-)

Joono, se on jännä että hallit alkavat muistuttaa helposti jotain Filippiinien slummikylää
kun ilmeisesti mm. tulevaisuudesta ei ole paljonkaan tietoa yms. Kävin katselemassa
maalaisten pressuhallia kesällä:

http://www.cs.hut.fi/~jtjuslin/fox/arles_gallery/imagepages/image10.html

Lieneekö tässä sitten hallien tulevaisuus? Tuo kuvassa oleva halli on "laiskalle" ainakin
helppo vaihtoehto ja lämpöpuhallus lienee huollon ajaksi hoidettavissa. Eli tyyliin kaksi
autotallitelttaa.

Pressuhallien kanssa oli jonkinverran jännitetty, että viekö tuuli ne. Ilmeisesti ankkurointi
kannattaisi suorittaa ainakin jotenkin hirmumyrskyn varalta.

EDIT: Tällaisessa tasakattoisessa hallissa saa varmaan olla tarkkana lumikuorman ja ehkä
vedenkin kanssa.

t. Jukka

kate

Lainaus käyttäjältä: jukkis - tammikuu 01, 2007, 11:21:03

Joono, se on jännä että hallit alkavat muistuttaa helposti jotain Filippiinien slummikylää
kun ilmeisesti mm. tulevaisuudesta ei ole paljonkaan tietoa yms. Kävin katselemassa
maalaisten pressuhallia kesällä:

http://www.cs.hut.fi/~jtjuslin/fox/arles_gallery/imagepages/image10.html

Lieneekö tässä sitten hallien tulevaisuus? Tuo kuvassa oleva halli on "laiskalle" ainakin
helppo vaihtoehto ja lämpöpuhallus lienee huollon ajaksi hoidettavissa. Eli tyyliin kaksi
autotallitelttaa.

Pressuhallien kanssa oli jonkinverran jännitetty, että viekö tuuli ne. Ilmeisesti ankkurointi
kannattaisi suorittaa ainakin jotenkin hirmumyrskyn varalta.

EDIT: Tällaisessa tasakattoisessa hallissa saa varmaan olla tarkkana lumikuorman ja ehkä
vedenkin kanssa.

Montakohan talvea k.o halli on kestänyt lumikuormaa ? Tosin, jos jatkossakin
nämä Helsingin talvet ilmastonmuutoksen takia on tällaisia kuin tämä talvi niin
eipä tarvitse enää paljoa lumukuormasta välittää.

Vaikka en nyt rakennusinsinööri olekkaan niin voisi ainakin olettaa että riippumatta
hallin pintamateriaalista ( pelti, puu tai pressu) suurin kustannus tulee sellaisesta
rungosta joka kestää lumi- ja tuulikuorman. Kaiketi sen pitäisi olla vähän kuvan hallia
vahvempaa.

Malmin tapauksessa varmaankin teräspalkkirunko olisi ihanteellisin, sen kun voisi
tarvittaessa purkaa ja viedä muualle jos Pajunen tai Finavia onnistuvat kenttän tappamaan.


Kate

Antsu

 :)
Kiteellä on ollut jo viitisentoista vuotta kaksi isohkoa pressuhallia. Hyvin ovat kestäneet tuulet ja lumet. Ei tietääkseni mitään ongelmia. Ovat hyvin suunniteltuja ja hyvin tehtyjä sekä edullisia.

kate

Lainaus käyttäjältä: Antsu - tammikuu 02, 2007, 10:57:37
:)
Kiteellä on ollut jo viitisentoista vuotta kaksi isohkoa pressuhallia. Hyvin ovat kestäneet tuulet ja lumet. Ei tietääkseni mitään ongelmia. Ovat hyvin suunniteltuja ja hyvin tehtyjä sekä edullisia.

Kuinkahan tuo hyvin tehty ja edullinen oikein sopii samaan halliin ?  Kysyin hintoja
eräältä toimittajalta tällaisesta hyvin tehdystä preuhallista ja se ei ollut enää kovin halpa.

Se mihin tuossa aiemmin viittasin, olkoot pintamateriaali mikä tahansa, tarvitaan senverran vahva
runko että se kestää tarvittavat kuormat  ja se maksaa.

Kate

Hanu

Besthall tai vastaavat teräsrunkorakenteiset hallit ovat siitä hyviä vaihtoehtoja, että ne voi
vielä myydä edelleen, jos käyttötarve nykyisessä sijaintipaikassa loppuu.  Halli ankkuroidaan
valmiiksi tehdyn, eristetyn tai eristämättömän, alustan päälle ja "pressu" kestää säätä tosi hyvin.
Mikäli tällainen halli halutaan lämpimäksi, pitää tehdä kaupat ns. eristetystä mallista ja sitä
kautta kustannukset sitten hieman nousevat.  Siirtokelpoisuus/ jälleenmyyntimahdollisuus on
kuitenkin suuri etu. Oviratkaisuja on olemassa myös monenlaisia. Toimiva ovi on erittäin
tärkeä lekohallin käyttömukavuudessa ja energiataloudessa.

Viime syksynä oli juuri myynnissä erään toimintansa lopettaneet lentoyhtiön yllämainitun tehtaan
tekemä halli, jossa oli säilytetty Saab 340 -konetta. Vanhasta hallista pyydettiin vielä lähes 50 000 e
ja rahti + asennukset päälle. Kaupaksi meni.

Itsellämme on n. 600 neliön vanha halli Finavian vuokramaalla. Siitäkin maksetaan Landella (ei pk-seutu)
vanha kymmenentuhatta mummoa vuosivuokraa maapohjasta. Mitä se maapohjan vuokrahinta
Malmilla sitten onkaan? Olisko myös x 2,5?

Kylmästäkin hallista on hieno ottaa puhdas kone ja lähteä ilmailemaan. Moottorin esilämmityskään ei talviaikana
vie kuin 15-40 min pakkasesta riippuen (plaanin tekoaika). Huoltoja voi toki tehdä vain lämpimässä tilassa, joten sitten siitä mukavuudesta pitää myös maksaa käypä hinta.

Malmille jatkoaikaa toivoen!
T:HaNu


Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: kate - tammikuu 02, 2007, 12:27:29
Lainaus käyttäjältä: Antsu - tammikuu 02, 2007, 10:57:37
:)
Kiteellä on ollut jo viitisentoista vuotta kaksi isohkoa pressuhallia. Hyvin ovat kestäneet tuulet ja lumet. Ei tietääkseni mitään ongelmia. Ovat hyvin suunniteltuja ja hyvin tehtyjä sekä edullisia.

Kuinkahan tuo hyvin tehty ja edullinen oikein sopii samaan halliin ?  Kysyin hintoja
eräältä toimittajalta tällaisesta hyvin tehdystä preuhallista ja se ei ollut enää kovin halpa.

Se mihin tuossa aiemmin viittasin, olkoot pintamateriaali mikä tahansa, tarvitaan senverran vahva
runko että se kestää tarvittavat kuormat  ja se maksaa.

Kate
Jep, meillä Kiteellä on tosiaan ollut jo viitisentoista vuotta tuollainen puolikaaren muotoinen pressuhalli. Siinä on kerhon talkootyönä tehty teräsrunko ja vihreä pressukangaspäällyste. Ovisysteemit molemmissa päädyissä Suomen hienoimmat ja helppokäyttöisimmät. Ovet voi rullata ylös kevyesti yhdellä kädellä! Kokoa tuollaiset 18*15 m eli kaksi konetta mahtuu heittämällä ja neljä sovittelemalla. Hintaa tuolle ihmeelle on kuulemma tullut 50 000 mummoa + talkootyö päälle joka ei liene ihan vähäinen. Hyvin on kestänyt tuulet ja tuiskut. Pressukankaalle kuulemma lupailtu 10 vuoden kestoaikaa, mutta vielä 15 vuoden jälkeenkin on hyvässä kunnossa.

Tuomas Kuosmanen

Kiteen hallia ja kenttää muutenkin voi muuten ihailla Flight Simulatorissa lataamalla tästä hienon lisäosan FS2004:ään :-)





//Tuomas


Teuvo Okkonen

Tervehdys
Kaikille Hyvää uuttavuotta!

Palaan uudelleen omien kokemusten kautta halli asiaan.
Liitteen mukaiseen kaarihalliin maksoi tarvikkeet muutana vuosi sitten n.3 500 €
Eikä ainakaan Kainuun lumikuormat ole pystyneet aiheuttamaan ongelmaa, ainakaan toistaiseksi.
Tosin eipä tuon päälle juurikaan kerry lunta.

Teuvo
Teuvo Okkonen

Ari Simonen

Onkos tuon Teuvon halli kokoa yhdelle koneelle?

Teuvo Okkonen

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - tammikuu 03, 2007, 14:05:35

Onkos tuon Teuvon halli kokoa yhdelle koneelle?


Vastaus oheiseen kyllä.

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

lamsah

tsiigatkaa tätä, veikkei ihan liippaakaan kekustelua  :uglystupid2: http://www.dlc.fi/~uhieta/observatorio/observatr.htm
siitä alan harrastajille..... 72 v ja tekee ite omat deep-sky kuvat omasta observatoriosta.....omalla 700 w porakone-seurantalaite-härvelillä
T: Antti Kääriäinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod