Rotax 912 Service Bulletin SB-912-043UL

Aloittaja Gerhard Barkhorn, syyskuu 13, 2006, 09:56:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gerhard Barkhorn

Jos nyt oikein ymmärsin niin Rotaxin SB-912-043UL mukaan pitää Rotaxin 912 moottoreihin lisätä vedenlämpötila-anturi jos haluaa jatkaa "normaalia" 50/50 jäähdytysnestettä. Onkohan kukaan ehtinyt suunnitella/toteuttaa anturin laittamista omaan moottoriinsa?

P.Lehtinen

No se anturi siinä kannenkulmassa on juurikin vedelämpötilan anturi vaikka ei oikeasti  mene edes vesitilaan. Varsinainen CHT mittari taas on sellainen jonka anturi tulee tulpan alle(esim 2-T rotaxit, Limbach ym.) joka mittaa  kannen lämpötilaa kuumimmasta kohdasta. Oikeastaan tämä 912 anturi mittaa myöskin kannen lämpötilaa joka on anturin sijoituspaikasta johtuen melko lähellä kannen sisällä olevan nesteen lämpötilaa. Käytännössä kannen/veden lämpötilaeroa ei noista viisarimittreista pysty lukemaan.

Gerhard Barkhorn

Ymmärsin tuosta Service Bulletinista että nyt kuitenkin (tai siis ilmeisesti vuoden 2007 loppuun mennessä) pitäisi asentaa ihan oikea Vedenlämpötila-anturi paisuntasäiliön ja jäähdyttäjän välille.

Aki Suokas

#3
Ei SB niin sano.

Sen taulukon jälkeen nootissa on vapaasti suomeksi että:
"jäähdytysnesteen lämpötilaa voi tarkkailla myös sylinterinpään lämpömittarilla"
(monitoring of the coolant temperature by means of the cylinder head temperatue is possible.)

sylinterinpään lämpömittarilla = CHT  mistä Pertti mainitsi.

Mutta jos sinulla ei ole mitään lämpötila mittaria, niin sitten tuli ostoksia.

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Gerhard Barkhorn

No olin kyllä lukevani Installation Manuaalista että jos halutaan käyttää näitä vedellisiä jäähdytysnesteitä niin jäähdytysnesteen anturi olisi koneeseen laitettava. Jos siirtyy käyttämään Evans "S**ta*an kallis" NPG+ jäähdytysnestettä niin riittäisi että tekee sellaisen taulukon missä käydään läpi CHT:n ja jäähdytysnesteen välinen erotus. Voi tosin olla että olen ymmärtänyt jotain väärin....

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - syyskuu 13, 2006, 17:16:56

"jäähdytysnesteen lämpötilaa voi tarkkailla myös sylinterinpään lämpömittarilla"

sylinterinpään lämpömittarilla = CHT  mistä Pertti mainitsi.


Tästä on nyt tullut oikein "suomennoksen" kunnolla sotkema probleema.

Esimerkkinä mainittakoon:

Tilasin ROTAX 912 moottoriini CHT mittaria. Tilauksessa mainitsin
myös erittäin selvästi, että kyse on ROTAX 912A motista.

No p*rkele. Ne lähetti sellaisen, eli juurikin sen mittarin, jossa anturiosa
on tulpan kierteiden alla ja mittaa tulpan kannan & kannen läpi sylinteritilasta
johtunutta lämpöä. Eli sain täsmälleen sitä, mitä neuvottiin >:( tilaamaan.

JOS olisin tilannut ROTAX 912 vedenlämpömittarin, niin olisin saanut
jo ensimmäisellä kerralla haluamani mittarin, jonka anturi, kuten jo on
todettu, sijaitsee jopa kahdessa kannessa ja näissä kansissa lähellä
vesikanavaa kyseisessä moottorissa ja joiden antama lukema on hyvin
lähellä käytetyn jäähdytysnesteen lämpötilaa.

Tätä nämä "suomennokset" teettävät. Varsinkin, kun suomentajana on....

"Rotax ei ole sama asia kuin Rotax"

No onneksi tuo CHT mittari löysi jo uuden kodin samalla ostohinnalla.

Aki Suokas

SB:n päiväys on myöhempi kuin IM, joten uskon tällä hetkellä tuoreempaa tekstiä.
IM todellakin puhutaan nesteen lämmöstä vesinesteellä. Eli olisikohan IM:ään tulossa päivitystä, kun tekstit on ristiriidassa.  Tosin SB:n henki on että koneen valmistaja määrittelee uudet lämpörajat, jonka jälkeen kai sitten omistaja voi tarkkailla asiaa vaikka CHT mittarista. Siis valmistaja määrittelee veden lämmön ja CHT välisen yhteyden. Sehän riippuu jäähdytysjärjestelmästä (nesteen kiertonopeus ja jäähdytysteho vaikuttanee asiaan).

Olen kyllä havainnut että Suomalaisissa koneissa on tyylikkäästi nimetty lämpömittareita vedenlämpö/ sylinterinpäänlämpö mittareiksi, vaikka aina on ollut kyseessä tuo CHT joka on on mitattu lohkosta (ei tulpan alta).
Rotax installation manual käyttää ko lohkosta mittaavalle anturille nimeä CHT, joten ei se nyt ihan hanurista ole.

Myös Lycoming/Continental käyttää bajonetti anturia, joka on jokseenkin samanlainen kuin nyt kyseessä oleva Rotax anturi ja sen nimi on CHT. Kuten myös tulpan alta mittaava anturi.

Mikähän olisi oikea termi sille lohkosta mittaavalle anturille.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

P.Lehtinen

Keksitään sille joku hyvä nimitys...Vaikka sylinterinkannennurkanalumiininlämpömittarinanturi. Ja kirjoitetaan se vielä mittarin tauluun...

Joka tapauksessa anturin mittaama lämpötila on hyvin lähellä sitä vedenlämpötilaa. Täytyy joskus kokeilla paljonko on eroa banjonettianturin ja tuon nykyisen anturin lämpötiloissa.

Markku Hiedanpää

"moottorinsylinterinkannennurkanalumiinivalunlämpömittausjärjestelmänanturiyksikkö" käytetään lyhennettä MSKAVLMJAY ;-)

Kari Talvio

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 13, 2006, 21:22:59
"moottorinsylinterinkannennurkanalumiinivalunlämpömittausjärjestelmänanturiyksikkö" käytetään lyhennettä MSKAVLMJAY ;-)

Tuo on siitä hyvä lyhenne, että se aukenee myös kaikille ulkopuolisille ja siviileille ihan niinkun heti, toisin kuin harvemmin käytetyt jne, yms ja pvm lyhenteet.
Ei tarvitsisi selitellä  ;D
Kari Talvio, Tampere

Jari Kaija

#10
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - syyskuu 13, 2006, 20:37:31

Rotax installation manual käyttää ko lohkosta mittaavalle anturille nimeä CHT, joten ei se nyt ihan hanurista ole.


(Nyt pistetään pakka lopullisesti sekaisin)

Niin tekee. Tuossa omassa viestissäni olisi pitänyt käyttää "suomennoksen" tilalta sanaa "käännöksen".
Eli kun väännetään saksasta englantiin ja siitä sitten vielä esim tsekiksi, niin kuutamo alkaa olemaan
hyvin kirkas. SPL  :mellow: mittari kuvaa erittäin hyvin tuon mittarin anturin sijaintia. Näyttää
kuitenkin olevan niin, että monet rotax & rotaxin tarvikemyyjät myös UK:ssa mieltävät tuon mittarin
mieluimmin VL:ksi, kuin SPL:ksi, sen ilmoittaman lämpötilan, sekä siihen sidoksissa olevan jäähdytysnesteen
vuoksi. Syynä voinee lisäksi olla pienempien rotaxien jo aiemmin tutuksi tulleet CHT mittarit, jotka
eivät jäähdytysnesteen lämpöä mitanneet.

Asia ei siitä miksikään muutu, vaikka me täällä kuinka leuat vääränä ja hampaat kirskuen
tolkuttaisimme oikeasta nimityksestä. Kauppiaat lähettävät juuri sitä, miksi se heidän
mieltymyksissään on muotoutunut.

Käytetyt uudet lyhenteet  ;D
----------------------------
SPL = SylinterinPään Lämpömittari
VL = Veden Lämpömittari

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod