Optimaalinen lentomoottori

Aloittaja Juha Karjalainen, syyskuu 06, 2006, 15:36:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mitä ominaisuuksia pidät tärkeimpinä lentomoottorissa?

Edullinen hankintahinta
8 (33.3%)
Edulliset polttoainekulut (pieni kulutus, halpa polttoaine)
19 (79.2%)
Edulliset huoltokulut (edulliset osat, omatoimihuoltaminen, huollon tarve)
14 (58.3%)
Pitkä huoltoväli
5 (20.8%)
Luotettavuus
24 (100%)
Yksinkertainen käyttää
11 (45.8%)
Mahdollisimman tehokas
5 (20.8%)
Mahdollisimman kevyt
8 (33.3%)
Moottorin ulkonäkö
1 (4.2%)
Jäähdytystapa (ilma/neste)
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 24

Juha Karjalainen

Tällä palstalla on ollut paljonkin puhetta lentomoottoreista. Nyt laitetaan mielipiteet puntariin ja katsotaan mitä mieltä ilmaileva yhteisö on oikeasti lentomoottoreista ja niiden ominaisuuksista. Ohessa on lista ominaisuuksia. Kullakin on käytössään 4 ääntä. Äänestyksessä on tarkoitus antaa yksi ääni kullekin niistä neljästä ominaisuudesta joita pidät ehdottomasti tärkeimpinä ominaisuuksina jos olisit valitsemassa lentomoottoria omaan koneeseesi.

Mikäli vielä on joitakin ominaisuuksia joita ei ole mainittu oheisessa listassa, listaa ne omaan viestiisi (esim. vakionopeussäädin tai mahdollisuus asentaa sellainen, ahdettu moottori suurten korkeuksien suorituskykyä varten tai paineistuksen aikaansaamiseksi jne.) Voit myös halutessasi listata ominaisuudet tärkeysjärjestyksessä. Jos pidät moottorin ulkonäköä tärkeänä, kerro myös miksi se on tärkeä (esim. rakentamasi koneen pellin alle mahtuu vain boxeri tai että koneen tyyliin kuuluu vain ja ainoastaan tähtimoottori). Jäähdytystavan kohdalla anna ääni vain, mikäli asialla on sinulle todellista merkitystä, olkoon mieltymyksesi sitten ilmajäähdytteinen tai nestejäähdytteinen. Tehoaluetta en tuohon listaan laittanut, sillä nämä muut perusominaisuudet voivat ilmetä kaikenkokoisissa moottoreissa. Mikäli sinulla on kuitenkin jokin suosikkitehoalue (unelmiesi moottorissa olisi koneesi nokalla sen verran tehoa) kerro myös se. Katsotaan, millainen olisi optimaalinen lentomoottori ja mihin haarukkaan se osuu. Kunhan vastauksia alkaa kertymään, nähdään vastaako nykyiset Continentalit, Lycomingit, Rotaxit tai ehkä Thielertit ynnä muut näihin toiveisiin.

Karoliina

Lainaa
Mikäli vielä on joitakin ominaisuuksia joita ei ole mainittu oheisessa listassa, listaa ne omaan viestiisi (esim. vakionopeussäädin tai mahdollisuus asentaa sellainen, ahdettu moottori suurten korkeuksien suorituskykyä varten tai paineistuksen aikaansaamiseksi jne.)

Turbo olisi hyvä suurien korkeuksien tavoittelemiseksi.

Lainaa
vain, mikäli asialla on sinulle todellista merkitystä, olkoon mieltymyksesi sitten ilmajäähdytteinen tai nestejäähdytteinen. Tehoaluetta en tuohon listaan laittanut, sillä nämä muut perusominaisuudet voivat ilmetä kaikenkokoisissa moottoreissa. Mikäli sinulla on kuitenkin jokin suosikkitehoalue (unelmiesi moottorissa olisi koneesi nokalla sen verran tehoa) kerro myös se.

Suosikkitehoalue: 180-300 hp. (Cozy MKIV minimi = 180 hp)

t: Karoliina

Mikko Holck

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - syyskuu 06, 2006, 19:16:38
Turbo olisi hyvä suurien korkeuksien tavoittelemiseksi.
Suosikkitehoalue: 180-300 hp. (Cozy MKIV minimi = 180 hp)
t: Karoliina

No sittenhän laitatte ehdottomasti SMA:n diisselin..230 heppaa, turbollinen, pa-kulutus maltillisella economy cruise teholla 10 000 feetissä 21 l / h..

Valmistajan kotisivut: www.smaengines.com

Pohjoismaiden jälleenmyyjä: http://www.tronrud.no/epub.aspx?id=4

Karoliina

Tosin tunnettu tosiasia on että mm. Jan-Erik Synnerman rakensi konettaan 20 vuotta, 500 tuntia vuodessa, yhteensä
10000 tuntia. Ei kannata hötkyillä moottorin suhteen vielä pitkään aikaan suuntaan eikä toiseen.


Juha Karjalainen

Näyttää siltä että halukkaat ovat jo ehtineet antaa mielipiteensä asiassa, joten suljen äänestyksen tähän. 26 nopeinta ehti antaa mielipiteensä ja vaikka tämä nyt ei ehkä vielä ole tilastollisesti täysin kurantti otos, on se kuitenkin hyvinkin suuntaa antava. Kuten odottaa saattoi, luotettavuus nousi selvästi tärkeimmäksi ominaisuudeksi lentomoottorissa. Yllättävää sen sijaan oli, että edullinen hankintahinta ei noussut kärkikahinoihin. Toki paljon lentävällä edulliset käyttökulut (polttoaine + huollot) ovat märäävämmässä asemassa, sillä niillä on suurin vaikutus kokonaiskustannuksiin moottorin eliniän aikana. Mutta toisaalta jos lentää vähän, niin silloin edullinen hankintahinta saattaa painaa enemmän, sillä hankintahinnassa säästetyillä varoilla voi jo lentää monta tuntia. Riippuu siis siitä mikä on lentotuntitavoite ja paljonko hankintahinnassa voi säästää.

Tehdasuusista lycomingeista tai continentaleista yksikään ei taida täyttää toivetta edullisista käyttökuluista tai hankintahinnasta - luotettavuutta kyllä löytyy siedettävällä riskitasolla vuosikymmenien kokemuksella. Uudet moottorikonstruktiot vastaavat perinteisiä paremmin erityisesti toiveeseen käytön helppoudesta. Yhden vivun operointi on luonnollisesti yksinkertaisempaa ja vähemmän virhealtista kuin perinteisten moottoreiden lukuisten magneetto-, seos-, etulämpö-, ryyppy, tehovipu jne. kytkinten ja vipujen kanssa säätäminen. Tilaa markkinoilla siis olisi uusille haastajille. Kunhan tuon hankintahinnankin saisi vielä kohtuullisemmalle tasolle, niin kauppa varmasti kävisi kuumana.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod