Seamax Jämillä 15.7.

Aloittaja Hannu Sinkko, heinäkuu 06, 2006, 07:58:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hannu Sinkko

Hei,

Seamax on seuraavan kerran näytteillä Jämillä Fly In- tapahtumassa. VMC ehdoin

t/Hannu

pertti

Seamax kokemuksia Torbacka 29.06.2006-07-05


Ajattelin vähän kirjoitella tuntemuksia tästä Seamaxista, koska nuo amfibiot ovat mielenkiintoisia. Suunnittelimme ja rakensimme kaverin kansa ultrakevyen amfibio lentokoneen joka perustui Rans S-12  rakennussarjaan ja lisäksi on tullut suunniteltua ja asennettua muutama ultrakevyt kellukkeille.
Niinpä päätin kumartua näppäimistön ylle
Otto Brandtin järjestämä tilaisuus oli ainutlaatuinen kokemus Suomalaisen kevytlentämisen historiassa. Itse en ainakaan ole tietoinen näin ammattimaisesti järjestetystä tilaisuudesta. Onneksi oli puhemies matkassa ja pääsin esittelylennolle mukaan. Sää oli mitä sopivin esittelylennolle. Puuskaista sivusta olevaa tuulta ja pientä aallokkoa.
Seamax oli siistiä asiallisen näköistä työtä ja hyvin varusteltu. Työntöpotkurikoneeksi lentokone oli hiljainen ja äänen laatu suht. miellyttävä.
Ohjaamo oli tilava ja helppokulkuinen ja tavaratilaa oli hyvin. Olen hämmästynyt jos kone todetaan Suomalaisessa virallisessa tarkistus punnituksessa todellakin vain 320 kg painavaksi. Käytännön lentotoiminnassa ongelmia voi tuottaa lisäpaino joka pitää sijoittaa koneen etuosaan yksin lennettäessä. Paljonkohan se painon massaa mahtaa olla? En tullut kysyneeksi lisäpainon massaa. Toinen käytännön seikka mikä kiinnitti huomiota oli se, että ohjaamon kuomu on saranoitu etureunastaan. Koneella ei voi tulla nokka edellä laituriin ja rantaankin ajettaessa jalat ja lahkeet kastuu, kun nousee tai poistuu koneesta sivukautta. Koneen siipituki ja apukelluke siiven kärjessä estävät sivuttain laituriin ajon.
Laskuteline pieniä pyöriä lukuunottamatta näytti tukevalta ja toimivalta.
Lentäminen tuntuikin sitten ainutlaatuiselta kuten esitteessä todetaan. Jos jalat irroitti polkimilta niin heti yritti luisumittarin kuula tulla putkestaan ulos. Ohjaussauva oli hyvin kevyt kaksi sormea ja kynän pitämiseen tarvittava voima riitti ohjaamiseen ( kuten esittelylentäjä näytti ).
Ohjaaminen eli koneen hallinta oli ihan omanlaistaan. Ilmeisesti pendelikorkeusperäsin ja siivekkeet olivat ylikevitetyt sillä sauva pyrki liikkumaan itsekseen ja sen pitikin antaa heilua ja sitten vain varovasti korjailla että kone pysyi oikeassa asennossa.
Koneesta puuttui mielestäni normaali ohjaintunto. Jalat piti pitää ihan paikoillaan ja  pienillä liikkeillä pistää kone kaartoon. Ohjainten teho sinänsä oli hyvä.
On vaikea uskoa että näillä ohjausominaisuuksilla oleva kone on kokemattoman lentäjän kone.
Seamaxin esittelylentäjä oli erinomainen heppu taidoiltaan ja muutenkin mukava. Puuskainen ja tinttinen keli ei tuntunut häiritsevän hänen työskentelyään ollenkaan.
Usko omaan lentotaitoon palasi kun lähdettiin sitten Torbackasta omalla koneella takaisin Malmille.
Mielestäni koneen ohjausominaisuuksissa on paljon kehittämisen varaa.
Vesitoiminta sujui koneella mallikkaasti. Kone nousi hyvin liukuun eikä roiskinut vettä nokan yli.
Koneella kurvailtiin kuin perämoottoriveneellä, no se on lentoveneillä yleensäkin mahdollista verrattuna kellukekoneisiin.
Melkein tasainen pohja piti pauketta aallokossa, mutta se on vain ääntä. Kiihdytys irtoamisnopeuteen kesti mielestäni hieman liian pitkään ottaen huomioon kunnon vastatuulen ja aallokon ja Rotax 100 ULS moottorin. Jälkeenpäin kuvia katsellessa tuli mieleen, että siiven kohtauskulma vesirungon kölin suhteen voisi olla suurempi jolloin lentoonlähtömatka lyhenisi.
Koneen suhteellisen suuret ja tehokkaan näköiset laipat eivät tunnu lisäävän tarpeeksi nostovoimaa pienillä kohtauskulmilla lentoonlähdössä.
Nopeudeltaan kone vaikutti olevan tavanomainen kokoonsa nähden. Gps näytti myötätuulessa n.155 km/h ja vastatuulessa n. 135 km/h ja moottorin kierrosluku oli tällöin n.4400- 4500 rpm. Nopeusmittarin staattinen paine otettiin ohjaamsota. 
Tulevaisuus näyttää miten Seamax  menestyy Suomessa ja  Jämillä asiantuntijat pääsevät tutustumaan Seamaxiin.
 



Jarno Lantela

Onko tietoa mitä tämmöinen Banaani-insinöörien  ;) osaamisen huipputuote maksaa ?

t: Jarno

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod