Mitä öljyä lisäät moottoriin?

Aloittaja Harri Heikkilä, kesäkuu 28, 2006, 17:03:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mitä öljyä lentämässäsi lentokonemoottorissa käytetään?

AeroShell Oil W100/80/65
5 (19.2%)
AeroShell Oil 100/80/65
1 (3.8%)
AeroShell Multigrade Oil 15W50
11 (42.3%)
Exxon Aviation Oil Elite 20W-50
3 (11.5%)
Exxon Aviation Oil EE
0 (0%)
Exxon Aviation Oil
0 (0%)
Muu, mikä?
6 (23.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 24

Harri Heikkilä

Tällä foorumilla ei kai ole vielä kiistelty siitä kenen öljy on parempaa kuin muiden?  ;)

Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?

/Harri

Jari Kaija

#1
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 28, 2006, 17:03:29

Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?

/Harri

Missäs moottoripyäräöljy VSX luuraa? 912 Rotaxi tykkää kovasti.

EDIT: Kirootusvireet

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 28, 2006, 18:24:22
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 28, 2006, 17:03:29

Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?

/Harri

Missäs moottoripyäröljy VX luuraa? 912 Rotaxi tykkää kovasti.

No minä en niitä Rotax-öljyjä osaa luetella kun en semmoisella lentele. Ja tuossa oli vähän niinkuin vinkkiäkin noihin continental/lycomingien suuntaan ihan sanallisestikin...  :)

/Harri

Kusti

Niin Jari, Harrihan kysyi LENTOKONEmoottoreista - ei lentoLAITTEESEEN asennetusta moottorikelkka-, puutarhajyrsin- tai jostakin muusta pärryytinkäytössä olevasta voimanlähteestä  ;)

Kanaselta Malmilta Shellin tavaraa, Räyskälässä koneen kaapista mekaanikon suosittelemaan vuodenajan mukaan. Viskositeettia tai valmistajaa tärkeämpänä pidän määrää. L:t ja C:t on suunniteltu noin 50 vuotta sitten, joten uskallan väittää kaikkien nykyaikaisten öljyjen toimivan paremmin kuin hyvin. Milloin muistatte lukeneenne viimeksi raportin, jossa onnettomuuden tai laitevaurion syynä olisi öljy - muuten kuin puuttuvana ?

Kusti

Aero

Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07
ei lentoLAITTEESEEN asennetusta .. puutarhajyrsin .. käytössä olevasta voimanlähteestä  ;)

:lol: :lol:

Joo, Kanasen keitoksia pannuun Malmin marketista..  :thumbsup:

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07


Kanaselta Malmilta Shellin tavaraa, Räyskälässä koneen kaapista mekaanikon suosittelemaan vuodenajan mukaan. Viskositeettia tai valmistajaa tärkeämpänä pidän määrää. L:t ja C:t on suunniteltu noin 50 vuotta sitten, joten uskallan väittää kaikkien nykyaikaisten öljyjen toimivan paremmin kuin hyvin. Milloin muistatte lukeneenne viimeksi raportin, jossa onnettomuuden tai laitevaurion syynä olisi öljy - muuten kuin puuttuvana ?

No tätä ajattelin spekuloida seuraavaksi. Kysymys jälleen teille jotka näiden lentokonemoottoreiden ja öljyjen kanssa olette tekemisisssä. Millä perusteella olette valinneet juuri tietyn öljyn? Tai millä perusteella olette jättäneet valitsematta jonkin toisen? Oletteko saaneet neuvoja/suosituksia/ohjeita/määräyksiä/vaatimuksia  esim. moottorin valmistajalta, lentokonekorjaamolta, mekaanikolta tms?

/Harri

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07

Niin Jari, Harrihan kysyi LENTOKONEmoottoreista - ei lentoLAITTEESEEN asennetusta moottorikelkka-, puutarhajyrsin- tai jostakin muusta pärryytinkäytössä olevasta voimanlähteestä  ;)


;D ;D ;D ;D ;D Nyt repesin  ;D ;D ;D ;D ;D

P.Lehtinen

Hei, niitä "puutarhajyrsimien ja muiden pärryyttimien" moottoreita sattuu olemaan ihan oikeissa lentokoneissakin ja omaavat vielä tyyppihyväksynnänkin....Joten kyllä Jarin mainitsema VSX4 kuuluu samaan listaan :thumbsup:

Harri Heikkilä

Hyvät ilmailutoverit. Pyydän, ettei tehdä tästä nyt mitään peltikoneet vs. ultrat keskustelua. Minua sattuu kiinnostamaan tuo Lycoming/Continental -moottoreiden öljyasia joten siksi tällainen topic ja äänestys. Korjatkaa jos olen väärässä mutta käsittääkseni Rotax-moottoreissa käytetään erilaisia öljyjä joten siksi en niitä myöskään tähän topikkiin laittanut.

/Harri  :thumbsup:

Jari Kaija

#9
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 29, 2006, 12:29:09

Hyvät ilmailutoverit. Pyydän, ettei tehdä tästä nyt mitään peltikoneet vs. ultrat keskustelua.


Höh. Peltikoneesta minäkin puhuin. Ultrat elikäs ruohonleikkurisilppurit, enempi tai vähempi vaippakankaasta tai
tupperware muovista värkätyt, jääkööt unholaan. Eihän niihin mahdu edes bensaa. Saati sitte öljyä kun tuulilasiakin
sillä pestään kesken lennon ;)

....ehei... ei tämä mikään provo ole  ;D

P.Lehtinen

Joo menee vähän aiheesta pihalle mutta MOPUissa käytetään S/A/F loppuisia 912/914 moottoreita...
Totta on, että R912 öljyillä ei ole mitään muuta tekemistä LyContinentalien kanssa kuin valmistajan nimi :at: 

Kusti

Jari, 100 %:sesti samaa mieltä. Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta ! Pätee moottori- ja purjekoneisiin, moottoripyöriin, aseisiin jne. jne. Ja tästähän ei tosimiesten kesken edes tarvitse keskustella. Vai onko joku (vegaani-hippi-kasvissyöjä) eri mieltä ?

Ja kun mies tekee peltikoneen itse (ja vielä Jarin asenteella) olen valmis myöntämään sille lentokoneen arvonimen, oli nokalla vaikka mökiltä löytynyt 5-heppainen Terhi, Helkama Raisun italialainen kirnu tai lampaansuolista venytetty kuminauha. :thumbsup: Ja vielä kerran hatunnosto koko projektille !

Harrin sinänsä asialliseen kysymykseen palatakseni. Ollessani aikoinaan parissakin konekimpassa jäi tapa ottaa Kanaselta öljy suosituksensa mukaan (kesä- ja talvilaadut). Muuten olen heittänyt merkkejä ja viskositetteja jopa sekaisin huoletta juuri aikaisemmin esittämäni perustelun mukaan. Saman luokituksen täyttävät öljyt ovat keskenään sekoittamiskelpoisia, joten juuri tuo viskositetti-vuodenaika on ollut ratkaiseva kriteeri. Nykyään päälajissani, eli hyppyhommissa, öljyä kuluu kesän aikana melkoisesti (kuten hissipoikana itsekin tiedät), joten oletan hinnan olevan yksi huoltovastaavan hankinnoissa merkitsevä valintakriteeri.

Kusti

Liisa

Onko puoli vuosisataa vanha(t) moottorikonstruktio(t) sellainen että nykyaikaiset öljyt eivät sen kanssa toimi, vai mistä tämä kysely?

Kusti

Liisa, miksi tuollaista kysyt ? Toimivat aivan loistavasti, itse asiassa varmaan ainakin teoriassa jopa paremmin kuin alunperin on suunniteltu (pienempi kitka). Siis tosiaan vain teoriassa,

Kusti

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Liisa - kesäkuu 29, 2006, 21:03:01
Onko puoli vuosisataa vanha(t) moottorikonstruktio(t) sellainen että nykyaikaiset öljyt eivät sen kanssa toimi, vai mistä tämä kysely?

No ei minulla varsinaisesti tuollaisesta ole tietoa mutta asia alkoi taannoin kiinnostamaan. Näyttää sille, että näihin lentokonemoottoreiden öljyihin liittyy aika vahvoja mielipiteitä, näkemyksiä ja uskomuksia ihan ammattilaistenkin keskuudessa. Siksi ajattelin, että tämä on oivallinen nettikeskustelun aihe.  ;)

Edelleen kiinnostaa erilaiset neuvot, vinkit, suositukset mitä lenskareiden omistajat ovat saaneet moottorivalmistajilta, huoltoyrityksiltä, mekaanikoilta, öljykauppiailta jne.

/Harri

Jari Lanteri

Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 29, 2006, 20:59:49
Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta !

Olikos tämä nyt sitä materialismia..?  ;)

Karoliina

#16
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 29, 2006, 20:59:49
Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta ! Pätee moottori- ja purjekoneisiin, moottoripyöriin, aseisiin jne. jne. Ja tästähän ei tosimiesten kesken edes tarvitse keskustella. Vai onko joku (vegaani-hippi-kasvissyöjä) eri mieltä ?

Heh, en ole vegaani-kasvissyöjä -linjalla (itse asiassa meidän katit on sitä mieltä että kyllä emokatit (=me) ovat ihan varmasti
lihaa syöviä kunnon petoeläimiä eikä riistaeläimiä ja meille voi tuoda vaikka tuoreen linnun luonnon valinnasta joka gourmet-ateriana
sisältää myös rapeat nokat ja jalat vaikkakin emokatilla on kyllä kumma taipumus pilata ruokaa mm. kuumentamalla sitä),
mutta olen eri mieltä. Tosin arvaan että tuo on sarkasmia ja puolittainen vitsi, eikä ihan vakavalla naamalla heitetty.

Tai no en minä miesten leluista tiedä, mutta meille ainakin lujitemuoviset rakenteet sopivat oikein hyvin.

Niin ja ollakseni takaisin topicissa, me lisätään Shellin Advance VSX:ää.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 30, 2006, 14:43:33

Tai no en minä miesten leluista tiedä, mutta meille ainakin lujitemuoviset rakenteet sopivat oikein hyvin.


;D Nyt ei ole enään varma, uskaltaako tähän kommentoida yhtään mitään. Mutta lentokoneet eivät
kyllä ensimmäisenä mieleen tulleet  ;D

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - heinäkuu 02, 2006, 15:03:15
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - kesäkuu 30, 2006, 14:43:33

Tai no en minä miesten leluista tiedä, mutta meille ainakin lujitemuoviset rakenteet sopivat oikein hyvin.


;D Nyt ei ole enään varma, uskaltaako tähän kommentoida yhtään mitään. Mutta lentokoneet eivät
kyllä ensimmäisenä mieleen tulleet  ;D

LOL  ;D

Tarkoitin kyllä tämmöistä:


Tuomas Kuosmanen

CAU:n Thielert-merkkisessä moottorissa on Shellin Helixiä, saa ihan Anttilastakin. 8)

Mutta se mitä itseäni myös kiinnostaa on esim. tuo Exxon Elite, ainakin Air Alphalla Tanskassa kovasti kehuivat sitä edistykselliseksi öljyksi, ja onhan se uusi tuote. Onko siitä jollain ihan oikeasti kokemusta? Ainakin mainospuheiden perusteella sen pitäisi olla hyvää tavaraa..?

//Tuomas

Hanu

Turun Lentokerhon mottikoneissa on jonkin aikaa käytetty Exxon Eliteä.  En ole itse koneiden huolloissa
mukana, mutta mitään negatiivista ei ole toistaiseksi ilmennyt ja lisää Exxon Eliteä on tilattu.
Kovasti kv-testit kehuvat, että öljy toimii hyvin ja pitää moottorin puhtaana?

Meille Exxon Eliteä myy Pafok Oy  040-7091 718

T:HaNu

JPK1990


Antti Laukkanen

Pointtihan lienee se, että koneen huollosta vastaavat henkilöt kertovat mitä öljyä moottorissa käytetään. Nämä sitten taas lienevät lukeneet manuaaleja ja kuulleet mistä sitä öljyvä saa halvimmalla tai helpoimmalla. Aika lailla tonne Shellin tuotteiden pariin on menty monessa kerhossa - lieneekö niiden saatavuus ja suositukset hyviä? Mopupuolella on sitten käytetty jossakin ihan tommosta Mobilin ralliformulaa...

Liisan kommentissa on sikäli pointtinsa, että liian hienot täyssynteettiset öljyt voivat olla joissakin tapauksissa vanhoille pannuille liian kevyttä kamaa. Ei nyt heti tule mieleen esimerkkiä ilmailumaailmasta, mutta koska tuossa ameriikkalaisten koneiden parissa liikuskeltiin, lupaan oitin, että jos vielä 70-lukuiseenkin pikkulohko-Chevyyn tunkee ralliformulaa, hydraulinostajat eivät toimi kunnolla ja ensimmäisessä ylämäessä, jossa kaasua painetaan, alkaa helevetillinen kilinä venttiileistä.

*kilkalkilkalnakunaku*
Fly high in the sky and die...

pärinäpoika

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - heinäkuu 09, 2006, 22:24:24


Liisan kommentissa on sikäli pointtinsa, että liian hienot täyssynteettiset öljyt voivat olla joissakin tapauksissa vanhoille pannuille liian kevyttä kamaa. Ei nyt heti tule mieleen esimerkkiä ilmailumaailmasta, mutta koska tuossa ameriikkalaisten koneiden parissa liikuskeltiin, lupaan oitin, että jos vielä 70-lukuiseenkin pikkulohko-Chevyyn tunkee ralliformulaa, hydraulinostajat eivät toimi kunnolla ja ensimmäisessä ylämäessä, jossa kaasua painetaan, alkaa helevetillinen kilinä venttiileistä.

*kilkalkilkalnakunaku*

"nakutusilmiöllä" ei ole mitään tekemistä venttiilien tai öljyjen kanssa. kuvailemasi tilanne johtuu seoksen ennenaikaisesta/liian nopeasta palamisesta. venttiilinnakutus kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä ja johtuu liian suuresta venttiilinvälyksestä. yleensä hydraulinostimet pysyvät paremmin kunnossa käytettäessä kunnon (synteettisiä) öljyjä ainakin nykyaikaisissa moottoreissa.
muuten on kyllä riskaabelia laittaa vanhaan pataan synteettisiä, peseviä öljyjä. karstat/pikeentymät lähtevät kiertoon ja saattavat aiheuttaa voiteluhäiriön ja jopa moottorin täystuhon.

Lauri

Tuo pitää paikkaansa, kaikki ei sovi kaikkeen...

Aikoinaan viritin  Ford V8 289cid. (shelby cobra viritys) ajoin sisään mineraaliöljyllä, sitten heitin Mobil 1:set sisään, niin kuumana alko öljyvalo vilkkumaan. Onneksi oli mineraaliöljyt mukana, Mobil 1:set tienposkeen ja uudet mineraaliöljyt sisään. ja matka jatkui. Tämän jälkeen ei ollut mitään ongelmia.

Lekomoottorit on yleensä ilmajäähdytteisiä, niihin ei voi sotkea öljyjä, jotka kuuluu vesijäähdytteisiin moottoreihin. Lämpötilat ihan jotain muuta, eikä huoltomanuaalien ohjeista saa poiketa... No onneksi tämän tietää kaikki  ;D
Lauri

Tepsu

#25
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 29, 2006, 20:59:49
Jari, 100 %:sesti samaa mieltä. Muovi, lasikuitu ja niiden johdannaiset sopivat lasten pulkkiin, keittiöön ja muihin naisten ja lasten hommiin. Miesten lelut ovat metallia tai puuta ! Pätee moottori- ja purjekoneisiin, moottoripyöriin, aseisiin jne. jne. Ja tästähän ei tosimiesten kesken edes tarvitse keskustella. Vai onko joku (vegaani-hippi-kasvissyöjä) eri mieltä ?

Kusti

Mä oon ollut huomaavinani että moottoripyörissä on muovia. Niinä 9 vuotena kun pärräilin ympäri maita ja mantuja tuli tollanen huomio tehtyä aika raakana lihansyöjänä.. Tai siis tottakai mä vedän salaattia reilusti siinä mukan  :thumbsup:  Ellet sitten ajele jollain vuoden 1910 mallilla jossa on puiset vanteet LOL. Ei siinä mitään, hyvä että meno maistuu.

Kusti

No löytyy noita klassisia (perempi nimi vanhanaikaiselle) rakenteita nuoremmistakin. Ainakin yhdessä merkissä, josta vinkkinä CWW:n sauvasta kuva.

Kusti
20 vuotta kahdella pyörällä ja 36 liharavinnolla...

P.S. Kuva by Vesa Nopanen. Lisää miehen upeita otoksia: www.vesanopanen.net

Liisa

Harlikan moottoriteknologian onkin hyvin lähellä lycosauruksia, taitaa kohta olla jo samalla tasolla  :thumbsup:

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pärinäpoika - heinäkuu 10, 2006, 16:45:28

"nakutusilmiöllä" ei ole mitään tekemistä venttiilien tai öljyjen kanssa. kuvailemasi tilanne johtuu seoksen ennenaikaisesta/liian nopeasta palamisesta. venttiilinnakutus kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä ja johtuu liian suuresta venttiilinvälyksestä. yleensä hydraulinostimet pysyvät paremmin kunnossa käytettäessä kunnon (synteettisiä) öljyjä ainakin nykyaikaisissa moottoreissa.
muuten on kyllä riskaabelia laittaa vanhaan pataan synteettisiä, peseviä öljyjä. karstat/pikeentymät lähtevät kiertoon ja saattavat aiheuttaa voiteluhäiriön ja jopa moottorin täystuhon.

Eipäs nyt sotketa asioita... Kyllä minä tiedän, mistä nakutus johtuu. Olisi kenties pitänyt päättää *kilikalikilikali*... Omassa keississäni oli kyse täysremontoidusta pannusta. Nostimilla ei riittänyt paine, kun koneesta piti saada enemmän irti. Mineraali-Valvoline poisti kaikki kilinät. Sytkät, venttilien perussäädöt ja oktaaniluku olivat kohdallaan. Vaan back from off-topic...
Fly high in the sky and die...

pärinäpoika

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - heinäkuu 20, 2006, 00:55:33
Lainaus käyttäjältä: pärinäpoika - heinäkuu 10, 2006, 16:45:28

Nostimilla ei riittänyt paine, kun koneesta piti saada enemmän irti.

kuinkas tehon käyttö alentaa öljynpaineita? ehkä pisempiaikainen tehonlisäys kuumentaa öljyjä ja sitäkautta alentaa paineita, mutta kierrosnopeuden kasvu (tehon lisäys) yleensä nostaa paineita. kuvailemasi tilanne:

"ensimmäisessä ylämäessä, jossa kaasua painetaan, alkaa helevetillinen kilinä venttiileistä." noin kerrottuna, kuulostaa kyllä ihan nakutusilmiöltä, mutta tottakai itse tiedät paremmin mistä on ollut kyse.

tietysti, kun amerikkalaisesta autosta on kyse (suuri maa, suuret toleranssit), nostin voi olla niin "harva", ettei se kykene pidättämään sisällään ohutta voiteluöljyä sitä pientäkään hetkeä, kun nostimeen kohdistuu puristusvoima. nykyaikaisissa moottoreissa ongelmana on mieluummin liian tiukat sovitteet hydraulinostimissa. nostimilla on taipumus takerrella, eikä suurikaan öljynpaine asiaa auta.

ja että pysyttäisiin edes vähän asiassa, niin onkos tavallisimmissa lentokoneen moottoreissa yleensä säädettävät venttiilit, vai hydraulinostimet?

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Aarno Isomäki - heinäkuu 20, 2006, 10:39:32Onkos tavallisimmissa lentokoneen moottoreissa yleensä säädettävät venttiilit, vai hydraulinostimet?

Hydraulinostimet niissä on. Esko Lähteenmäen toimittamassa opetusmonisteessa "Lentokoneen mäntämoottorit ja potkurit" on sivulla 18 leikkauskuva nostinmekanismista. Se sijaitsee nokka-akselin nokan ja työntötangon välissä. Voin hyvin kuvitella, että väljäksi mennyt nostin ei toimi liian ohuella öljyllä oikein, vaan päästää öljyt turskuamaan väärää kautta ulos ja saa aikaan venttiilien kilinän.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 29, 2006, 10:07:17
Lainaus käyttäjältä: Kusti - kesäkuu 28, 2006, 23:02:07


Kanaselta Malmilta Shellin tavaraa, Räyskälässä koneen kaapista mekaanikon suosittelemaan vuodenajan mukaan. Viskositeettia tai valmistajaa tärkeämpänä pidän määrää. L:t ja C:t on suunniteltu noin 50 vuotta sitten, joten uskallan väittää kaikkien nykyaikaisten öljyjen toimivan paremmin kuin hyvin. Milloin muistatte lukeneenne viimeksi raportin, jossa onnettomuuden tai laitevaurion syynä olisi öljy - muuten kuin puuttuvana ?

No tätä ajattelin spekuloida seuraavaksi. Kysymys jälleen teille jotka näiden lentokonemoottoreiden ja öljyjen kanssa olette tekemisisssä. Millä perusteella olette valinneet juuri tietyn öljyn? Tai millä perusteella olette jättäneet valitsematta jonkin toisen? Oletteko saaneet neuvoja/suosituksia/ohjeita/määräyksiä/vaatimuksia  esim. moottorin valmistajalta, lentokonekorjaamolta, mekaanikolta tms?

/Harri

Anteeksi kun en jaksa kahlata koko juttua läpi.
Kerron oman näkemykseni asiasta.
C-152:sen moottori on kuulemma suunniteltu W65 ja W 80:lle.
Siksi käytänkin vain noita öljyjä.
Jokaisessa öljynvaidossa lisätään koneeseisiini Lycominkin Oil Treatmenttia, se estää pintojen kuivumisen.

Olen nähnyt monta nokka-akselivauriota, joissa on kosteuden takia tippunut vesitippoja kuivaan nokka-akselin nokkaan ja akselin nokka on kulunut muutamassa tunnissa sileeksi.
Näissä kaikissa koneissa on ollut sitä "kultaöljyä" , joka valuu ajan myötä nopeasti pois voideltavalta kohteelta.Tarkoita tuota 15W50:stä

Tää on mun näkemys asiasta, eikä ole tullut kalliiksikaan.

Kusti

Jaska,

Totta mitä puhut ja olen itsekin päässyt maksamaan yhden padan, jossa kosteus tuhosi kampiakselin. Oli unohtunut maali siitä potkurin päähän tulevasta urasta...

Noissa vaurioissa on kysymys kuitenkin säilytyksestä, ei koneen käytöstä. Väitän siis koneiden edelleen toimivan nykyöljyillä - säilytyksestä en puhunut mitään. Kunhan siis (luonnollisesti) varmistuu luokituksen täyttävän valmistajan vaatimukset.

Kusti


Jaska

Tuossa öljyvalinnassani rakaisee myös se, että kone saattaa seistä kentän reunalla jonkin aikaa.

pekka nieminen

Käytän Arrowissa tällä hetkellä Aeroshell 15W50 ja tämän kesän tiimoilla (n 33t vuosihuollon jälkeen) olen
joutunut lisäämään yhden pikkupurkillisen (siis n 1:n litran).  Ko. öljyn talvisäilytysominaisuuksista en tiedä,
mutta olisin kovasti kiinnostunut; voisitko Jaska vähän täsmentää. ( vaikka yksit.viestillä)

Jaska

Lainaus käyttäjältä: pekka nieminen - elokuu 16, 2006, 21:58:03
Käytän Arrowissa tällä hetkellä Aeroshell 15W50 ja tämän kesän tiimoilla (n 33t vuosihuollon jälkeen) olen
joutunut lisäämään yhden pikkupurkillisen (siis n 1:n litran).  Ko. öljyn talvisäilytysominaisuuksista en tiedä,
mutta olisin kovasti kiinnostunut; voisitko Jaska vähän täsmentää. ( vaikka yksit.viestillä)

Laitoin YV:n sulle. Kerrotkos kun sait sen.

Tuossa on jokaisen hyvä tehdä öljytesti kaatamalla jonkin raudan päälle eri öljyjä ja katsoa kuinka kauan raudan pinta on öljyinen.
Ehjän koneen pitää kuluttaa öljyä, suhteessa tehoon/tilavuuteen. Muuten kuluu metallia, eikä öljyä. Öljyä haihtuu palamisjätteenä kuumissa sylintereissä ja laakerikauloissa, kun öljysumu jäähdyttää ja voitelee niitä.

Liisa

Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 16, 2006, 22:17:05
Tuossa on jokaisen hyvä tehdä öljytesti kaatamalla jonkin raudan päälle eri öljyjä ja katsoa kuinka kauan raudan pinta on öljyinen.
Ehjän koneen pitää kuluttaa öljyä, suhteessa tehoon/tilavuuteen. Muuten kuluu metallia, eikä öljyä. Öljyä haihtuu palamisjätteenä kuumissa sylintereissä ja laakerikauloissa, kun öljysumu jäähdyttää ja voitelee niitä.

Näinhän se oli silloin ennen kun nykyiset lycot suunniteltiin. On valitettavaa että kehitys pysähtyi tuonne viime vuosisadan ensimmäiselle puoliskolle "cessna"moottoreiden osalta.

Pientä valoa näkyy kevyemmällä puolella.

Jaska

Liisa puhuu ihan asiaa, mutta minkäs teet kun isot pojat tuuppaavat aina vaan noita nytkyttimiä markkinoille.


Noita Lycominkkejä on osattava kohdella oikeilla aineilla ja käytöllä.
Kiitos tulee pitkillä turvallisilla käyntijaksoilla.

En malta olla kertomatta Lähteenmäen Ekon huulta ultrista ( lähinnä 2-T ).
Hän kertoi;
Kuopiosta on kuulemma tulossa Ultra Malmille.
Älkääs hosuko.
Vaihtavat juuri kolmatta moottoria Naarajärvellä. ;D

Asiaan, nuo öljyjutut ovat tärkeistäkin tärkeimpiä.

jatketaan............

Liisa

Jaska, uskon että myös sinä tykkäisit siinä keulalla olevasta moottorista joka olisi nykyaikainen ja nykyaikaisin ominaisuuksin. Valitettavasti sellaisia ei ole.

2T juttusi voi jättää niille kuuluvaan arvoonsa, anekdootteina kertojastaan nuo toimivat kyllä. Samassa kategoriassa ostos TV:n kanssa.



Kusti

Liisa ja Jaska,

Muistutan vaan, että täällä puhutaan LENTOKONEISTA - kaikki sellaiset laitteet, joka painavat suunnilleen saman kuin Aku Ankan -vuosikerta ja jotka ovat kestävyydeltään suolatikun luokkaa - ne kuuluvat tuonne ultarapuolelle  ;D

Kusti

Toma

Mielestäni tässä threadissa puhuttin öljystä...
Terveisin
Tom Arppe

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 28, 2006, 17:03:29
Tällä foorumilla ei kai ole vielä kiistelty siitä kenen öljy on parempaa kuin muiden?  ;)

Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?

/Harri

Tähän kyselyyn olen yrittänyt vastata.

Jaska

Toma

Juu, ja hyvin oletkin.
Kommenttini johtui vain siitä että tahtoo aina vaan tuo keskustelu eksyä tuonne ultran piikittelypuolelle, noh... onhan iät ajat jo ollut tuo purjelento versus moottorilento väittely ja ultrakevyet on tällä hetkellä valitettavan kiitollinen kohde  :( , ehkä nyt tosiaan on PPL vesus UPL väittelyn vuoro, tosin se on meneillään toisessa threadissa.

http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1193.0

 
Terveisin
Tom Arppe

Kusti

No ihan miten vaan, mutta alunperin Harri kysyi:

"Eli mitä öljyä käytät yleisilmailulenskarisi mäntämoottorissa (lycomingit, continentalit)?"

Ja itse tulkitsen yleisilmailuksi lentämisen nimenomaan yleisilmailukoneilla, ei ultrilla. Mutta kuten sanoin, ihan miten vaan...

Risto Niemi

Harri Heikkilä kyseli tässä juonteessa varsin asiallisesti mitä öljyjä lekomoottoreissa meillä käytellään ja millaisin perustein. Tarkoituksella varmaankin saada kokemusperäistä tietoa mitkä öljyt olisivat parhaita ja/tai edullisimpia käytettäviksi.

Jaska osaltaan jo vastaili omalta osaltaan asiaan varsin asiallisesti ja perustellen, kuten oli toivottukin. Hänellä on asiasta runsaasti kokemusta, joten vastauksella on myös painoarvoa. Jaskan koneiden osalta tiedetään varmaan aika yleisesti myös olosuhteet missä niitä käytetään, miten käytetään, miten säilytetään ja miten huolletaan (nämä kaikki mainitut asiat vaikuttavat myös oleellisesti tarkoituksenmukaiseen öljyn valintaan käytettävän koneen moottorityypin lisäksi).

Tarkkaan ottaen tuo öljyn tarkoituksenmukainen valinta on varsin monimutkainen juttu, kun nuo kaikki vaikuttavat tekijät huomioidaan. Siksipä taisi Jaska vastata Pekka Niemisen yksityiskohtaisempaan kysymykseen privana.

Kokemuksia eri öljyjen käyttöominaisuuksista voidaan ilman erittäin laajoja koelentoja ja tutkimuksia tehdä käyttäjiltä saaduista kokemuksista oikeastaan vain vertaamalla saman koneen pitkäaikaista käyttöä samanlaisessa käytössä, samoissa olosuhteissa, samoin säilytysmenetelmin ja samoin huoltomenettelyin eri öljyillä. Muussa tapauksessa muuttujia on niin paljon, etteivät eri öljyjen ominaisuuksien erot tule niiltä riittävästi näkyviin.

Eniten sekä tutkittua että kokemusperäistä tietoa asiasta lienee ao. moottorien valmistajilla ja öljy-yhtiöillä, jotka öljyjä valmistavat. Molemmat tekevät kehitystyössään tieteelliset kriteerit täyttävää kokeilutyötä ja keräävät käytännön kokemuksia runsaasti.
 
Valmistajan moottorin Käyttäjän Käsikirja (OEM) antaa ne ohjeet ja normit siinä eri olosuhteisiin suositeltaville öljyille, jotka käytettävän öljyn tulee vähintään täyttää.
Lisäksi valmistajan Huoltobulletinit (SB), Huolto-ohjeet (SI) ja Huoltotiedotteet (SL) antavat usein lisää määräyksiä, ohjeita ja suosituksia öljyjen ja niiden käytön suhteen moottorissaan.

Öljy- yhtiöt kehittäessään valmistamiaan öljyjä pyrkivät kehittämään öljyihinsä myös ominaisuuksia, jotka osin ylittävät moottorin valmistajan suosittamat vähimmäisominaisuudet, ja tuovat siten oman lisänsä vertailua mutkistamaan.

Hinnat ovat oma lukunsa, joihin en lainkaan tässä puutu. Totean vain, että halpa hankintahinta saattaa joskus kostautua vauriona tai lyhentyneenä moottorin peruskorjauselinikänä, ei toki välttämättä, varsinkin, jos tarkoituksenmukaiset käyttöolosuhteet, käyttötavat, sälytystavat ja huoltotavat toteutetaan vastaavalla huolella ja huomioidaan niiden mahdollisesti aiheuttamat rajoitukset.

Teknisesti voiteluöljyn tulee huolehtia muutamista asioista mm. voitelusta, osaltaan myös jäähdytyksestä ja osaltaan korroosiosuojauksesta.

Tuossa voiteluasiassa viskositeetti on varsin merkittävässä osassa. Normaalikäyntilämpötilassa sen tulisi olla mahdollisimman tarkoin moottorin valmistajan ajattelemassa arvossa. Sen vuoksi hieman yksinkertaistaen on ulkoisen lämpötilan ja/tai moottorin käyttörasituksen muuttuessa otettava käyttöön aina kullekin olosuhteille sopivan viskositeetin omaava öljylaatu tai täys- tai puolisynteettinen moniasteöljy, jonka viskositeettikerroin on oleellisesti suoran mineraaliöljyn viskositeettikerrointa vaakasuorempi, eli sen viskositeetti muuttuu vähemmän lämpötilan funktiona.
(Tässä mielessä se on laiskan henkilön öljy, ei tarvitse vaihtaa säiden vaihtuessa; toisaalta öljy on joka tapauksessa vaihdettava vähintään 4 kk: n välein (esimerkiksi Lycoming SB 480E: n mukaan), joten se siitä säästömahdollisuudesta).

Nuo synteettiset tai puolisynteettiset öljyt kestävät kyllä paljon paremmin korkeita lämpötiloja kuin suorat mineraaliöljyt, joten niillä on paikkansa mm. koneissa, joiden moottorit joutuvat kovalle kuormitukselle (esim. hinauskoneet ja ehkä hyppykoneetkin; hinauskoneilla, joissa on kiintopotkuri hinaus tehdään tavallisesti kaasu täysillä, joskaan moottori ei koko aikana toki sadan prosentin tehoa anna, melko kovilla on kuitenkin matkakoneisiin verraten). Sitten niissä (ainakin Shell Multigrade 15W-50 ja Exxon Elite 20W-50) on noita muitakin edullisia lisäaineistuksia mm. korroosiosuojauslisäainetta, jota Jaska kertoi itse lisäävänsä öljynvaihtojen yhteydessä.

Käytäntö sitten aina pitkässä juoksussa näyttää ovatko nuo öljy-yhtiöiden kehittämät uudet öljyt hyviä vai eivät. Joskus näyttävät onnistuvan joskus eivät.

En tuota Shell 15W-50: tä ole paljon kuullut haukuttavan. Sehän on jo melko vanha ja koettu. Olemme käyttäneet sitä kotikerhomme Lahden Ilmailukerho ry: n koneissa menestyksellä pitkään. Kerhomme koneella hinataan purjelentokoneita, on yleiskäytössä, ja sitä on aiemmin käytetty myös lentokoulutukseen (ei enää peruslentokoulutukseen, kun moottori on jatkoajalla). Konetta säilytetään kesällä ulkona ja talvella kylmässä hallissa, ja kun vakuutukset ovat ovat voimassa, eli lennetään on öljynpohjalämmitin kytkettynä sähköverkkoon. Kone seisoo lentämättä vuoden kehnoimmat kuukaudet 3 ... 4 kk/v.  Jotkut ovat moittineet, että sitä kuluu paljon, eli menee harakoille. Ei sitä meillä mitenkään paljon ole kulunut, lienevätkö moottorimme olleet sitten hyvässä kunnossa. Kuten Jaska totesi, kyllä ilmajäähdytteisen lekomoottorin kuuluukin kuluttaa öljyä, jossain on muuten mätää. Katsokaapa moottorinne OEM: stä tai muusta lähteestä mikä se normaali kulutus milläkin teholla pitäisi olla.

Exxon Elite on sen verran uusi öljy, että kokemusperäistä tietoa lienee vielä melko vähän. Väittämät esitteessä vaikuttavat sinänsä aivan perustelluilta. Sehän on hieman paksumpi tuolla kylmässä päässä, joten saattaa olla, että ulosvuotoa aina joissain oloissa olisi vähemmän, mm. seisottaessa (mutta eihän seisovan koneen muutenkaan tulisi vuotaa).

Täyssynteettiselle Mobil AV1: lle olen kuullut kerrottavan käyneen huonosti, eli se kuulemma epäonnistui, eikä ole enää valmistuksessa.

Näyttää hyvinkin siltä, että hyvä moottoriöljy on hyvin monen tekijän tarkoituksenmukainen kompromissi, kaiken lisäksi erilainen eri käyttöolosuhteisiin, joten asiaan on syytä perehtyä aika syvällisesti, ellei tyydy edellä mainitsemaani laiskan henkilön kompromissiin. Tuo puolisynteettinen lisäaineistettu on laaja-alainen, suojaa osittain myös korroosiolta, ei vaadi kovin huolellista vaivannäköä ja sietää kovaakin kuormitusta vaurioittamatta moottoria. Hinta on kyllä korkeampi. Mutta kuten sanottu, jos on valmis toimimaan huolellisesti, näkemään hieman enemmän vaivaa ja osaa varmasti välttää moottorin ylikuormittamisen, pärjää mielestäni mainiosti mm. tuolla Jaskan esittämällä tavalla.

Tuosta moottorin suojaamisesta olisi minulla kyllä vielä enemmänkin juttua, mutta jääköön nyt tähän.

Hyviä materiaaleja lentomoottorin voitelusta ja suojauksesta löydätte netistä mm. seuraavista paikoista (kannattaa lukea):

-   Ilmailuhallinto www.ilmailuhallinto.fi >> Tietopalvelu >> Ilmailumääräykset >> Ilmailumääräyskokoelma ja JAR-vaatimukset >> Ilmailumääräyskokoelmasta poistetut ja kumotut ilmailumääräykset ja –tiedotukset >> Poistetut ja kumotut määräykset >> AIR T8-8  1978-09-11 Lentomoottorin suojaus ja varastointi (on aika vanha, mutta suomenkielinen, joten siitä pääsee hyvin alkuun)
-   Lycoming A Textron Company www.lycoming.textron.com >> Support Center >> Service Instructions >>
o   SI-1014M Lubricating Oil Recommendations
o   SI-1241C Pre-Oiling Engine Prior Initial Start
o   SI-1247B Textron Lycoming Reciprocating Engine Break-In and Oil Consumption Limits
o   SI-1481 Factory Engine Preservation
o   SI-1505 Cold Weather Starting
o   SL-L180B Engine Preservation For Active and Stored Aircraft
o   SB-480E Oil and Filter Change and Screen Cleaning
-   Teledyne-Continental www.tmclink.com >> Bulletins and Manuals >> Service Bulletins >>
o   SIL-99-2B Current listing of sealants, lubricants & adhesives authorized
o   X-01-03 Active Bulletin List
o   SIL-03-1 Cold Weather Operation Engine Heating
o   SIL99-1 Engine Preservation for Active and Stored Aircraft

Risto Niemi




   

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 16, 2006, 22:17:05
Lainaus käyttäjältä: pekka nieminen - elokuu 16, 2006, 21:58:03
Tuossa on jokaisen hyvä tehdä öljytesti kaatamalla jonkin raudan päälle eri öljyjä ja katsoa kuinka kauan raudan pinta on öljyinen.

Terve Jaska!

Noinhan tuota voi hieman demonstroida. Kuitenkin on huomattava, että tuon raudan tulisi testiä tehdessä olla moottorin normaalia käyttölämpötilaa vastaavassa lämpötilassa testin alkaessa ja muodon vastata esimerkiksi nokka-akselin nokkaa, sylinteriä jne., ripustettuna siten, että öljy pääsee siitä alapuolelta tai alapuolelle valumaan.
Noinhan se lämpötila silloinkin on, kun moottori käytön jälkeen jää seisomaan. Siitä se moottori sitten seisoessaan jäähtyy.

Lämpimässä raudassa öljy pysyy huonommin ja kylmässä paremmin; näin sekä ineraaliöljyillä että puoli- ja täyssynteettisillä öljyillä.

Lämpimästä raudasta / raudassa valunevat öljyt periaatteessa käyntilämpötilaisina varmaan melkolailla samaa vauhtia, kun viskositeetit tuossa lämpötilassa lienevät kutakuinkin samanlaiset molemmilla öljyillä, vaikka viskositeetti-indeksi ovatkin niillä erilaiset. Kylmänä niissä on sitten selvät  erot, mutta pääosa valumisesta lienee tuolloin jo tapahtunut.
Ratkaisevinta säilytyksen kannalta lienevät nuo öljyihin joko alunperin tai erikseen lisätyt, mainitsemasikin, suojalisäainekomponentit. Niiden tarkoitus kun on lisätä tarttuvuutta ja estää korroosiota. Niissä on liimamaisia ominaisuuksia. Ne vaan eivät ole lainkaan voiteluaineita, joten niitä ei käyttöljyssä voi olla kovin runsaasti.

Säilöntäöljyt ovat sitten erikseen, mutta niillähän ei lainkaan lennetä. Tämä asia esitetään mielestäni aika hyvin mm. tuossa Textron Lycoming Service Letter: issä No. L180B, joka löytyy Textron Lycoming: n verkkosivuilta, kuten aiemmassa viestissäni jo esitin.

Risto Niemi

Jaska

#46
Vastaan näin yleisellä;

Moi  Risto. ( kiitos kauniista sanoistasi, suhteeni)

Olipas sulla asiantuntevaa sanottavaa, kaikki hiljenivät kunnioituksesta.

Tuosta omasta öljyvalinnasta muutama sananen.

Pidin aikoinaan Malmilla moottoriopin oppituntia ja menimme välitauolla kentälle.
Mulla oli muutama purkki öljyä siellä pakkasessa. Kaadoimme niistä astioista lisäöljyä moottoriin. Tavalliset mineraaliöljyt eivät tulleet edes purkista ulos. Nuo uudet jonkinasteiset synteettiset valuivat hieman paremmin. Kaikille oppilaille valkeni hieman kylmän koneen ja öljyjen suhde.
Muistan aikoinaan erään Roksun pakkolaskun raviradalle. Syynä oli öljypumpun akselin murtuminen.

Itse pidän koneissani lämpötilarajoja, ulkoilman lämpötilan suhteen.
yli +4C = normaali käynnistys
+4C / - 4C = ns. talvikäynnistys
alle  -4C moottorin esilämmitys.

Pidän koneeni lentojen välisenä aikana, sähkölämppärin avulla, lämpimänä.
Aikoinaan asensimme Tanis-lämppärisysteemit koneisiimme. Siihen kuuluu myös nokkapeitto.
Tuo lämppäri pitää lämmön hyvin yllä, kun kytkee ne kuumaan koneeseen.
Kylmä konekin lämpiää niillä mukavasti.
Sisälämppäri antaa kivan olon , kun pakkasessa menee koneen sisälle ja mittarit pysyvät kunnossa. Kosteus pysyy poissa.

Öljypohjan alle 80W lämpömatto
AKkukotelon alle 40W matto ja sylintereihin 40W:n patruunat.
Sisätilaan lämpöpuhallin 400 - 1000 W.

Kun ulkoilman lämpötila menee alle  -4C asennan moottorin eteen läpät ja suljen levyllä öljynjäähdyttimen ilmavirtauksen.
Koneillani ei lennetä alle  -15C pakkasissa.

Moottoriöljyn ominaisuuksia voin parantaa vain tuolla sitkeyttä lisäävällä "treatmentilla" jota Lycoming suosittaa ja toimittaa. Se on kuin STP mutta moottoritehtaan tekele.

Noita "kultaöljyjä" en suosi, koska ne valuvat kuumassa moottorissa öljypohjaan, eivätkä anna öljyistä kalvoa sisäkaluille, kun kone seisoo.

Käynnistyksessä on mulla vielä pieni kikka. En ryypytä konetta, vaan starttaan ja katson öljynpaineen nousun. Jos ei käynnisty, annan sitten vasta ryyppyjä.

Tässä aluksi lisäykseni

Harri Heikkilä

Kiitos kaikille vastanneille. Erityisesti Ristolle ja Jaskalle.

Kiinnostukseni asiaan sai alkunsa varsin erikoisesta "kommentista" erästä öljylaatua kohtaan jonka saimme taannoin erään lentokonekorjaamon taholta. Palannen aiheeseen vielä myöhemmin.

/Harri

PS. Käsitelläänkö seuraavassa ketjussa lentokonemäntämoottorien (erityisesti ruisku-) käynnistämistä?  Siitä aiheesta ja tuntuu löytyvän runsaasti mielipiteitä, näkemyksiä ja uskomuksia...  ;)

Risto Niemi

Kiitokset vaan Jaskalle ja Harrille minunkin puoleltani!

Kyllä Jaska Sinulla tuota omakohtaista kokemusta on minuun nähden todella paljon, mutta jotain ehkä minullakin ja olen innokas kaivamaan tietoa asioista. Sitähän todella löytyy, kaikkea ei tarvitse itse keksiä tai kokeilla ensimmäisenä.

Kyllä Jaska tuosta sinun viimeisestä asiaa koskevasta viestistä varmaan kaikille selvisi todella hyvin se oleellisin eli oikeat ja huolelliset moottorin käyttö- hoito- ja säilytystavat, joihin sitten valitaan olosuhteiden edellyttämät voiteluöljy- ja suoja-ainelaadut sekä muut tarvittavat suojaustoimet säilönnässä, suojausvälineet ja -menetelmät.

Ts. ei ole mitään syytä uskoa, että olisi olemassa jokin yksi "kultaöljy" tai muu ihmelitku, joka yksinkertaisesti olemassa olollaan hoitaa moottorissa tuon kaiken puolestanne vapauttaen teidät itsenne kaikesta vaivasta.
Ei sellaista ole, tuskin koskaan tuleekaan, ellei geenimanipulaatiota itsenäisine "älyineen" lähdetä istuttamaan voiteluöljyihinkin ;).

Terveisin
Risto Niemi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod