Rotax 912ULS ja öljyt lasille

Aloittaja jukkis, kesäkuu 27, 2006, 11:36:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkis

Hei,

Kuulin (ilmailuhuhut), että tänä vuonna kevään jälkeen oli sattunut tapaus Rotax 912ULS moottorin kanssa eräässä kerhossa Suomessa niin että öljyt tulivat moottorista lennon aikana tuulilasille (vaikeuttanee näkyvyyttä?).

Ilmeisesti joku suodatin tai mittatikku oli jäänyt löysästi kierrettynä huonosti kiinni ja vuotanut/irronnut. Viitsisikö joku laittaa punaisella nuolella varustetun kuvan Rotaxin moottorista missä kohden kyseiset osat ovat, joista vuoto voi tapahtua? Voisi olla ihan kiva tarkistaa osien kireys, jos moottoria "aamutarkistuksessa" kunnolla tarkistaisi. Tai jos on tietoa, mitä sieltä moottorista oikeasti irtosi että öljyt lasille tulivat.

t. Jukka

P.Lehtinen

Tapauksessa oli jäänyt asentajalta öljynsuodatin kiristämättä. Suodatin oli vain pyöräytetty "huulille". Moottorin tärinän ja lämpötilavaihteluiden avustuksella suodatin päätti löystyä sen verran lisää, että öljy purkautui paineella ulos suoraan kuuman pakoputkiston päälle aiheuttaen melkoisen savunmuodostuksen koneen sisälle ja ulos.

Eli aiheuttajana HUOLIMATON suodattimen asennus!!

Normaalisti 912 moottorista ei saa öljynsuodatinta irti ilman kunnollista suodatinavainta jos se on kiristetty käsin kunnolla. Tämän tiedän jokusen suodattimen vaihtaneena sanoa.

Petri Ahonen

Loukkaako jonkun yksityisyyttä jos kysyn että oliko tämä se Turussa keväällä tapahtunut episodi?
Jos et halua laittaa julkisena niin laita privana.

Ei muuten mutta haluan sen pois mielestä kummittelemasta... :-[

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - kesäkuu 27, 2006, 18:24:34
Loukkaako jonkun yksityisyyttä jos kysyn että oliko tämä se Turussa keväällä tapahtunut episodi? Jos et halua laittaa julkisena niin laita privana. Ei muuten mutta haluan sen pois mielestä kummittelemasta... :-[

Ei se kysymys loukkaa, vastaus voisi ;-(

Meillä kaikilla on kummituksemme ;-)

jukkis

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 27, 2006, 20:30:12
Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - kesäkuu 27, 2006, 18:24:34
Loukkaako jonkun yksityisyyttä jos kysyn että oliko tämä se Turussa keväällä tapahtunut episodi? Jos et halua laittaa julkisena niin laita privana. Ei muuten mutta haluan sen pois mielestä kummittelemasta... :-[

Ei se kysymys loukkaa, vastaus voisi ;-(

Meillä kaikilla on kummituksemme ;-)

Näistä vaaratilanneraportoinneista yms. olisi kiva olla tosiaan sellainen anonyymi ilmoitusjärjestelmä, johon ei tarvitsisi edes laittaa kohteen nimeäkään. Näistä toisten mokista voi oppiakin, niin ei itse tarvitse tehdä samoja mokia uudestaan.

Toisaalta paras voisi olla oppia myös sellaisesta mallista, jossa on kaikki oikein, ehkä.

t. Jukka

P.Lehtinen

Hmm... ehkä ei loukata ketään tai pelastea kenenkään päivää jos todetaan tapauksen olevan tuoreempi kuin Turun juttu :(

Tiedän tapauksen melko tarkalleen mutta en ilman asianomaisten lupaa voi tarkemmin kertoa siitä.

Senverran ehkä, että kukaan ei loukkaantunut eikä konetta rikottu moottoria enempää.

Jos asia kummittelee, koita joka kerta päivätakastuksessa onko öljynsuodatin kireällä. Mutta älä kiristä kuitenkaan joka kerta lisää sitä koska silloin on vaara pullauttaa tiiviste rikki jolloin mahdollisesti seuraukset samat kuin "kummittelutapauksessa"....

Kari Aspiola

Sattuipa tällainenkin juttu oikeessa elämässä!

Koneeseen asennettiin tehdasuusi moottori nokalle, hommaa oli tekemässä vaihtelevasti useampi henkilö. Vaurioituneen moottorin jäljiltä avattiin ja puhdistettiin myös öljysäiliö mahdollisista epäpuhtauksista.

Kun sitten koekäytin uutta moottoria tuli öljyä savun kanssa tuuliasille.  Syyksi osoittautui löysälle jäänyt öljysäiliön kansi, eli se kiinnityspanta oli jäänyt kiristämättä.

Muita nimiä en tähän halua liittää kuin omani.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod