Rotax 912UL(S)/A/F/S -> Rotax 912EXP

Aloittaja Jari Kaija, kesäkuu 22, 2006, 13:56:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Tämä on vieläkin epäselvää minulle. Eli tuon moottorin experimentalointi.

Jenkkilöissä kaverit rahtaavat 912 motteja armeijan käyttämistä lennokeista ja kasaavat
toimivia kamppeita valitsemalla parhaimmat osat moteista + tilaamalla tarvittaessa uusia.
Sällit asentelevat 912XTRA 93HP kittejä motteihin ja edelleenkin lentävät. Ja en ole
ainakaan vielä löytänyt kertomuksia pasahtaneista kasatuista/modifioiduista.

Edelleenkin mottiin saa tilaamalla kaikki tilpehtöörit maailmalta. Eivätkä ole nurkan takana
ahjossa itse taottuja.

JOS ostan suzukin/wolkkarin/wv-dieselin/smart-dieselin jne motin ja muuttelen sitä siten,
että se toimii ja koekäyttö osoittaa sen varmatoimiseksi, niin sen saa muitta mutkitta heittää
keulille. Ok.

JOS hommailen noita 912 motteja ja kasailen niistä motin + tilailen tarpeellisiksi
katsomani osat uusina, niin mitenkäs silloin käy?

Ok, lupa tarvitaan kummassakin tapauksessa EUT:ltä.

Onko jotain erityistä syytä, miksi EUT palauttaisi bumerangina Rotaxin experimentointihakemuksen?

Kertokaa nyt jo tämä rautalangasta yksinkertaisesti ja ytimekkäästi. Ja HUOM! se,
mitä ei säännöksissä lue, EI ole kiellettyä.

Vastausta odottava 3:n 912 TBO-finito rahtimaksuhintaisten mottien sijainnit tietävä. Jolla olisi
tutkimis ja rakennusaikaa, ennenkuin nykyisestä tunnit loppuisi.


Markku Hiedanpää

#1
Vähän yksinkertaistaen:

- Jos moottoriin jää Rotax:n valmistekilpi niin se on tehtävä Rotaxin ohjeiden mukaisesti lentokelpoisista osista.

- Jos teet työn rakennusluvan puitteissa ja moottorin runkoon tulee rakennuslupaan viittaava valmistekilpi niin esittämäsi menettely on mahdollista. Moottoria tullaan sitten käsittelemään kotikutoisena ja sillä on lennettävä täydet koelentotunnit eikä sitä voida tulevaisuudessa käyttää koulutukseen.


Lisäys 1, nämä ilmailumääräyksen AIR M5-2 kohdat tuovat "kotikutoiselle" moottorille lisävaatimuksia:

"5.3 Moottorit
Moottorille tehtävistä toimenpiteistä on annettava selvitys. Moottorin muutostyö tai moottorityyppi, jota ei aikaisemmin ole käytetty suomalaisessa ilma-aluksessa sekä tällaisen moottorin asennus, on asiantuntijan tarkastettava. Asiantuntijan lausunto on liitettävä rakennuskertomukseen.

9.3 Koekäyttö ja järjestelmien toimintakokeet
Moottorin ja sen järjestelmien toimintaa on kokeiltava maassa vähintään tunnin ajan tai  tyyppihyväksymättömän moottorin/potkurin osalta vähintään kolme tuntia (vrt. AIR M5-1 kohdat 4.8. ja 4.9) eri pyörimisnopeuksilla joutokäynniltä maksimitehoon saakka ja varmistuttava tällöin, että kaikki toimii moitteettomasti. Koekäytössä on varmistuttava myös, että polttoaineen virtaus tapahtuu moitteettomasti kaikissa normaaleissa odotettavissa olevissa lentotiloissa sekä suurimmalla sallitulla pyörimisnopeudella ja teholla. Riittävän työntövoiman toteamiseksi suositellaan sen mittaamista lentoonlähtöteholla. Myös muiden järjestelmien moitteeton toiminta on mahdollisuuksien mukaan kokeiltava.

9.4 Koelennot
Koelentojen suoritus edellyttää lupaa ilmailuun, josta selviää koelentoja koskevat mahdolliset rajoitukset. Jotta ilma-alukselle voitaisiin myöntää rajoitettu lentokelpoisuustodistus on koelento-ohjelma oltava lennetty ja ilma-aluksen kokonaislentoajan on oltava vähintään:
- 25 lentotuntia ilma-aluksille, joissa ei ole moottoria tai joissa moottori-potkuriyhdistelmä on  tyyppihyväksytty
- 45 lentotuntia muilla ilma-aluksilla."

Lisäys 2:

Moottorin peruskorjausjaksot

Lentokäyttöön suunnitellun ja rakennetun moottorin peruskorjausjaksona käytetään valmistajan ilmoittamaa käyttökokemuksiin perustuvaa peruskorjausjaksoa, tällaisella moottorilla tarkoitetaan tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita tai niitä vastaavia moottoreita. Näitä moottoreita nimitetään jäljempänä nimikkeellä "lentomoottori".  Lentomoottoria saa käyttää yli valmistajan suositteleman peruskorjausjakson käyttötuntimäärän ja kalenteriajan niin pitkään kun niiden kunto sitä edellyttää. Ultrakevyen lentokoneen peruslentokoulutuksessa voidaan ylittää valmistajan suosittelema käyttötuntimäärä korkeintaan 20%:lla. Lentokäytössä olevan lentomoottorin kuntoa valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti sen jälkeen kun valmistajan suosittelema peruskorjausjakso täyttyy. Käyttötuntimäärältään tai kalenteriajaltaan tuntemattoman lentomoottorin kunto on tarkastettava ja tarvittaessa moottori on kunnostettava ennen käyttöönottoa. Lentokäytössä olevan moottorin kuntoa valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti koko ajan. Ilma-aluksen rakennusluvalla itse rakennetun moottorin kuntoa on valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti koko lentotoiminnan ajan. Moottorin jatkoaikatarkastuksen saa tehdä huoltomekaanikko, ilma-aluksen rakennusluvan haltija tai Ilmailuhallinnon erikseen hyväksymä henkilö.

Moottorin korjaus ja peruskorjaus

Moottorin suuren korjauksen ja peruskorjauksen saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, hyväksytty huolto-organisaatio, ilma-aluksen rakennus- tai uudelleenrakennusluvassa mainittu organisaatio tai muu organisaatio Ilmailuhallinnon erillisellä luvalla. Moottorin korjaajalla on oltava siihen riittävät edellytykset ja toimenpiteet on tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen. Moottorin peruskorjauksen jälkeen on ilma-alus katsastettava ja moottorin peruskorjauksesta on esitettävä luotettavat selvitykset.


PS. HYVÄÄ JUHANNUSTA ;-))

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 22, 2006, 14:12:02
Vähän yksinkertaistaen:

- Jos moottoriin jää Rotax:n valmistekilpi niin se on tehtävä Rotaxin ohjeiden mukaisesti lentokelpoisista osista.

- Jos teet työn rakennusluvan puitteissa ja moottorin runkoon tulee rakennuslupaan viittaava valmistekilpi niin esittämäsi menettely on mahdollista. Moottoria tullaan sitten käsittelemään kotikutoisena ja sillä on lennettävä täydet koelentotunnit eikä sitä voida tulevaisuudessa käyttää koulutukseen.


Lisäys, nämä ilmailumääräyksen AIR M5-2 kohdat tuovat "kotikutoiselle" moottorille lisävaatimuksia:


Kiitos, tämä selvitti asian niin pitkälle, että järjestelen kohtapuoleen tilaa kolmelle "ylimääräiselle" 912 motille varastoon.
Menee vain 701 sitten aikanaan uudestaan koelentoluville, mutta se on pieni vaiva saadusta hyödystä.

Markku Hiedanpää

#3
Kolmen moottorin sarja yhdellä rakennusluvalla ei ole ihan sitä mitä harrasterakentamisella tarkoitetaan, katso AIR M5-10 kohta:

4. VALMISTUS

4.1 Kaupallinen valmistus
UL-lentokoneita, rakennussarjoja tai niiden osia saa Suomessa valmistaa tai koota kaupallisesti ainoastaan Lentoturvallisuushallinnon myöntämällä luvalla.

4.2 Harrastevalmistus
UL-lentokoneen harrasterakentamisessa on voimassa, mitä ilmailumääräyksessä AIR M5-2 harrasterakenteisten ilma-alusten rakentamisesta määrätään.

Lisäys
EASA asetuksen Liite II määrittelee harrasterakenteisen ilma-aluksen seuraavasti:

"c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita"

Jari Kaija

#4
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 23, 2006, 18:38:26

Kolmen moottorin sarja yhdellä rakennusluvalla ei ole ihan sitä mitä harrasterakentamisella tarkoitetaan, katso AIR M5-10 kohta:


Juu, ei ole tarkoitus kaikkia kolmea pistää kuntoon, vaan käyttää näistä kolmesta parhaimmat
osat yhden kasaamiseen + uutta osaa tilaamalla (kiertokanki 3600 euroa + tulli + ALV, burb...)

Tuo nykyinen vehkeeni on sen verta vanhaa mallia, että sitä en käytä tuntien täytyttyä
minkäänmoiseen lentovehkeeseen, vaan siirrän sen "suovene"-projektiini ja mielenkiinnolla
odottelen sen totaalista laukeamista vetten päällä  :)

masal

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 23, 2006, 18:38:26
Kolmen moottorin sarja yhdellä rakennusluvalla ei ole ihan sitä mitä harrasterakentamisella tarkoitetaan, katso AIR M5-10 kohta:

4. VALMISTUS

4.1 Kaupallinen valmistus
UL-lentokoneita, rakennussarjoja tai niiden osia saa Suomessa valmistaa tai koota kaupallisesti ainoastaan Lentoturvallisuushallinnon myöntämällä luvalla.

4.2 Harrastevalmistus
UL-lentokoneen harrasterakentamisessa on voimassa, mitä ilmailumääräyksessä AIR M5-2 harrasterakenteisten ilma-alusten rakentamisesta määrätään.

Lisäys
EASA asetuksen Liite II määrittelee harrasterakenteisen ilma-aluksen seuraavasti:

"c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita"

Tuostahan selviää tekemällä kolme erillistä lupahakemusta. Vai miten tämä eroaa harrastevalmisteisista suksista? ;)
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

Lupa liittyy aina yhteen lentorunkoon, irrallisia rakennuslupia moottorille tai vastaaville (sukset, kellukkeet jne) ei harrasterakentamisessa myönnetä.

masal

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 26, 2006, 10:18:57
Lupa liittyy aina yhteen lentorunkoon, irrallisia rakennuslupia moottorille tai vastaaville (sukset, kellukkeet jne) ei harrasterakentamisessa myönnetä.

Hyvä, tämä selvensi edelleen asiaa. Tosin esim. Icaruksista ei taida olla 51% itserakennettuja yksikään, mutta nykyinen tulkinta suksien osalta on ihan hyvä. Voisiko siis myös esim. EuroStari:ssa jatkaa jaksonsa lentäneellä 912ULS motilla kun repisi siitä kilven pois, käyttäisi konetta esim. 3 tuntia massa ja lentaisi sitten 45 tuntia koelentoja jonka jälkeen jatkaisi toimintaa ilman koulutusta?? Eli eroaako homma tässä suhteessa suksista?

Harrasterakenteisessa lentokoneessa tuon käyttö on ilmanmuuta OK kuten todettu.
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: masal - kesäkuu 26, 2006, 10:46:54
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 26, 2006, 10:18:57
Lupa liittyy aina yhteen lentorunkoon, irrallisia rakennuslupia moottorille tai vastaaville (sukset, kellukkeet jne) ei harrasterakentamisessa myönnetä.

Hyvä, tämä selvensi edelleen asiaa. Tosin esim. Icaruksista ei taida olla 51% itserakennettuja yksikään, mutta nykyinen tulkinta suksien osalta on ihan hyvä. Voisiko siis myös esim. EuroStari:ssa jatkaa jaksonsa lentäneellä 912ULS motilla kun repisi siitä kilven pois, käyttäisi konetta esim. 3 tuntia massa ja lentaisi sitten 45 tuntia koelentoja jonka jälkeen jatkaisi toimintaa ilman koulutusta?? Eli eroaako homma tässä suhteessa suksista?

Harrasterakenteisessa lentokoneessa tuon käyttö on ilmanmuuta OK kuten todettu.


Eurostarin lentorunko ei ole harrasterakennettu, joten sillä ei ole suomalaista rakennuslupaa/rakentajaa, joka voisi tehdä "harrasterakenteisen" moottorin jonka perustana olisi alunperin lentokäyttöön tarkoitettu moottori.

On sitten oma muutos- ja rakennustyönsä jos koneeseen halutaan asentaa specifikaatiosta olennaisesti poikkeava, alunperin ei lentokäyttöön tarkoitettu moottori (esim diesel).

Suksen ja kellukkeet ovat muutostöitä (varusteita) joita koneen omistaja saa myös "kaupallisesti valmistetulle" ultrille jos muutostyön edellytykset muuten täyttyvät.

Jari Kaija

Lainaa

3:n 912 TBO-finito rahtimaksuhintaisten mottien sijainnit tietävä. Jolla olisi tutkimis ja rakennusaikaa, ennenkuin nykyisestä tunnit loppuisi.


Ja saa niitä "suomalaisiakin" moottoreja minulle tarjota niistä tehdasvalmisteisista koneistanne, joissa tunnit täynnä ja overhaulaaminen = tai > uuden moottorin hinta.
Saa niistä jopa pyytää hieman rahaakin. Helpompaa se kuitenkin minulle on suomesta/pohjoismaista hommata, kuin USA:sta paperisotkuineen.

Paljos Rotaxi hyvittää muuten vanhoista loppuunajetuista? Vai hyvittääkö mitään?

masal

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 26, 2006, 12:43:39
Lainaa

3:n 912 TBO-finito rahtimaksuhintaisten mottien sijainnit tietävä. Jolla olisi tutkimis ja rakennusaikaa, ennenkuin nykyisestä tunnit loppuisi.


Ja saa niitä "suomalaisiakin" moottoreja minulle tarjota niistä tehdasvalmisteisista koneistanne, joissa tunnit täynnä ja overhaulaaminen = tai > uuden moottorin hinta.
Saa niistä jopa pyytää hieman rahaakin. Helpompaa se kuitenkin minulle on suomesta/pohjoismaista hommata, kuin USA:sta paperisotkuineen.

Paljos Rotaxi hyvittää muuten vanhoista loppuunajetuista? Vai hyvittääkö mitään?

Taitaa lähinnä yrittää kerätä pois markkinoilta loppuun lennetyt, syykin on selkeähkö, maine menee jos näitä "Experimental" -moottoreita alkaa enemmän tipahdella. Ja onhan se myös heidän markkinoitaan pienentämässä osaltaan.
Markku Salminen

Jari Kaija

Lainaa

Taitaa lähinnä yrittää kerätä pois markkinoilta loppuun lennetyt,


Vaan maksaako mitään motin luovuttajalle. Laskeeko esim. uuden motin hintaa vaihdossa?
Ja jos laskee, niin kuinka paljon. Rahtikustannukset ovat meinaan melkoisia USA:sta suomeen
moisilla kamppeilla.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod