Kirjoittaja Aihe: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa  (Luettu 46919 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« : Elokuu 06, 2008, 08:54:13 »
HKS on julkistanut 700E moottoriin perustuvan 77/80 heppaisen ja 57.5 Kg painavan Turboversion ruiskulla, nimeltä HKS 700T Oshkosh:in ilmailunäyttelyssä.


Ohessa kuvia ja tässä tiedossa olevat datat:

Moottori: 2Cyl boxeri, 4 venttiiliä/sylinteri, Turbo ja Intercooler
Tilavuus: 709cc
Puristus: 8.8:1
Tehot:
Max jatkuva: 77 Hp, 4900 rpm
Nousuteho: 80 Hp, 5300rpm  (Max 3min)
Vääntö: 11kgm (4500-5200 rpm)
Max kierrokset: 5300
TBO: tällä hetkellä 500 h
Paino 57.5 Kg

Kone on tällä hetkellä luvassa tuotantoon keväällä 2009 .
Voisin kuvitella että jos hinta ja luotettavuus saadaaan samalle tasolle kuin HKS700E mallissa niin tässä olisi oiva vaihtoehto moneen ultraan/mopuun jne..

2473-0       2475-1    2477-2

2479-3       2481-4    2483-5

2485-6       2487-7    2489-8

2491-9       
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #1 : Elokuu 06, 2008, 09:19:26 »
Ai niin, tuon ruiskun saa kuulemma myös päivityksenä HKS700E malliin jonka TBO on nyt nostettu 1200 tuntiin...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa lamsah

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 148
  • Oikea nimi: Antti Kääriäinen
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2008, 11:25:02 »
Mistä löysit tuon TBO:n? Itse silmäilin valmistajan kotisivuja enkä löytänyt nääin äkkiä bulletiinia....
T: Antti Kääriäinen

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2008, 13:23:54 »
Se "tieto" tuli HKS keskustelufoorumilta virallisesti se on voimassa vasta kun HKS saitilla siitä on maininta. onko sinulla tulossa 800 tuntia täyteen vai ;-)


Tässä linkki:

http://groups.yahoo.com/group/HKS-engines/message/1742

Sinun täytyy rekisteröityä tosin...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 133
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2008, 22:46:23 »
Muistakaas nyt herrat sellainen asia, että moottoreiden VALMISTAJAT ilmoittavat mahdollisista jakson pitenemisistä, uusista versioista jne. Ei jenkkilästä tuleva ja siellä esillä oleva ole se autuaaksi tekevä taikatemppu. Osaavat tehdä muutoksia ja esittää niitä "uutena versiona" mutta unohtavat sanoa ettei esim. tässä tapauksessa HKS:n pajalla ole asian kanssa mitään tekemistä. Sama asia on esim. Rotax 912 ruiskumoottorin kanssa. Jälkiasennussarjoja löytyy mutta niillä ei ole mitään tekemistä  tehtaan kanssa...  :thumbsup:

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2008, 23:54:19 »
Muistakaas nyt herrat sellainen asia, että moottoreiden VALMISTAJAT ilmoittavat mahdollisista jakson pitenemisistä, uusista versioista jne. Ei jenkkilästä tuleva ja siellä esillä oleva ole se autuaaksi tekevä taikatemppu. Osaavat tehdä muutoksia ja esittää niitä "uutena versiona" mutta unohtavat sanoa ettei esim. tässä tapauksessa HKS:n pajalla ole asian kanssa mitään tekemistä. Sama asia on esim. Rotax 912 ruiskumoottorin kanssa. Jälkiasennussarjoja löytyy mutta niillä ei ole mitään tekemistä  tehtaan kanssa...  :thumbsup:

Kyllä kyllä, tätä uutta HKS 700T:ä esittelemässä olivat nimenomaan herrat tehtaalta, eli valmistajat itse. Eli tämä ei ollut mikään nurkkapajan viritys vaan HKS tehtaan itse tekemä ja suunnittelema moottori. Samaiset herrat tehtaalta kertoivat tuosta TBO nostosta. Mutta kuten sanottu niin uskoa voi sitten vasta kun tieto on virallisesti tehtaan omalla saitilla näkyvissä.

Ainoa mitä jenkit tekivät tässä koko hommassa oli että valittelivat että HKS:än kaverieiden englanti oli niin huonoa  :)
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Asteroid

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2008, 00:55:26 »
HKS Japan ei valmista 700T moottoria turbolla, ruiskulla eikä välijäähdyttimellä. HKS valmistaa myös turboja joten jos HKS:ltä tulee turboversio niin turbon merkki on myös HKS eikä Amerikan kuvissa näkyvä Garrett xx ruiskulla. Amerikan kuvissa näkyvä versio on sikäläisen pajan virittämä jonka voisi tehdä ja mahdollisesti myydäkin mikäli saavat ennakkotilauksia. Kuvien versio ei ole toimintakuntoisesta moottorista ei edes prototyypistä. Toivottavasti HKS:ltä tulee oikea turbo / ruiskuversio teholuokkaan 70 – 80 hp heidän ilmoittamalleen realistiselle TBO jaksolle toivoakseni n. 600 - 1000 h. Todellisen painonkin pitäisi olla maksimissaan 60 – 70 kg että löytyisi käyttötarkoitusta kyseiselle moottorille. Kevyttä, tehokasta ja pitkällä TBO:lla olevaa moottoria on moni muukin yrittänyt suunnitella ja virittää. Odotellaan jos vielä jostain joskus sellainen löytyisi…………
( Olen saanut Amerikasta muitakin "originaaleja" osia ja mainoksia mutta alkuperäiseltä tehtaalta suoritettu tarkastus kertoikin aivan muuta !!!!!!!!!!!. )
Tietenkin kiitokset Tomalle aktiivisuudesta ja asioiden esille tuomisesta, edetään positiivisessä mielessä mutta kuitenkin kritiikki muistaen mitä netistä löytyy.

Terveisin Pekka K.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2008, 23:28:09 »
No perhana en huomannut tuota Garrettia , noh tuo olikin liina hyvä ollakseen totta... mutta katsotaan jos nu sitten saisivat sen toimimaan paremmin kuin italialaiset... Tai jos vaikkapa HKS innostuisi oikeasti
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Asteroid

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2008, 00:15:25 »
Allaolevassa linkissä on jo usean vuoden ajan kummitellut  ”HKS 700 turbo” . Muutama vuosi sitten  heiltä asiaa kysyessäni ei vastausta vain kuulunut. HKS Japan ei myöskään turbokyselyihini vastannut. ICP-Aviolla on nykyään edustaja Suomessa joten osaisikohan hän antaa tähän asiaan lisätietoja ?
http://www.icp-avio.com/index.htm

Tehosta ja painosta kun on aina kyse niin liitän tietenkin jonkun kuvan. Vanhat 1,5 kilon painoiset pyöräpukit roskikseen ja koneen tavaratilaan 138 grammaa painava pyöräpukkipari x2 on 276 grammaa. 100 kg pyörän kestää rullata ylitse. Tymäpäivinä en muutakaan tekemistä keksinyt joten alumiinia leikkaamaan ja pora sekä niittipistooli toimintaan ja koneen teho / painosuhdetta nostamaan.

Terveisin Pekka K

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2008, 09:32:11 »
Tuo turbo jäi kaivamaan mieltä ja kyselin suoraan hieman eri tahoilta, myös sieltä foorumilta ja vastaus oli Seuraavanlainen:

Lainaus käyttäjältä: Stephen Ford
"Yes, the Turbo version of HKS 700 shown at Oshkosh is really made by HKS. It is scheduled for release in the Spring. You see more information about the HKS 700T at www.apsu-hks.com

I also was at Oshkosh with the guys from Japan and I do speak Japanese. I help several customers with translation but, unfortunately, I was not there for every customer.

If you´ve got some specific questions, I´ll be glad to try and help. I talk with the HKS guys every week and, I´m planning to visit HKS in Japan this winter,

Stephen Ford,

sford(at)apsu-hks.com"

Kyllä tuo nyt vaikuttaa vakaasti siltä että HKS itse tuota olisi väsäämässä, tosin tuo saitti on sen jenkkifirman niin mene ja tiedä...
Tosin tätä sivua kun katselee: http://www.apsu-hks.com/HKS_APSU_-_HKS_700T.html
Niin kuvien ylälaidassa lukee "Test Lab Photos, July 2008, HKS Aviation LTD Japan" joten lupaavalta näyttää.

Terveisin
Tom Arppe

Poissa satuaar

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #10 : Syyskuu 19, 2008, 14:02:34 »
Onkos kellään kokemusta tai tietoa tsekkiläisestä VERNER 133MK-moottorista? Tehot ja painot vaikuttavat lupaavilta, mutta niitä tosielämän kokemuksia kaivataan...
Aikaisemmat hihnavetoiset taisivat tuottaa Suomessakin karvaita kokemuksia, tuossa näkyy olevan jo hammasvaihde. Linkki:  http://www.vernermotor.com/

Veksi

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2008, 10:51:26 »
Toma, et sattuisi tietämään että mikä tullee olemaan HKS:n turboversion hinta?
Ja onkohan siitä mitään tietoa että mille tiheyskorkeudelle moottori tuottaa 100% tehon?

Olen tässä hieman laskeskellut että FL180:lla ajaminen nostaa TAS:ia mukavasti, mikäli moottorista
yhä löytyy merenpinnan teho.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2008, 13:17:37 »
Hintaa kannattaa varman udella Herra Kari J. Saariselta mutta voin yrittää udella minäkin.

Laitoin kyselyjä tuosta 100% tehokorkeudesta, katsotaan jos saan vastauksia.
Japanilaisilta ei kannata kysellä suoraan ne eivät mitä ilmeisemmin halua vastata ennen kuin kone on niitten mielessä semmoisessa kunnossa että he voivat julkisesti "myöntää" sen olemassaolon.
Kasvojenmenetys on vieläkin paha juttu siinä kulttuurissa, eli helpottaa kummasti jos ei koskaan ole verifioinut sen olemassaoloa, täten on helppo sanoa että ei sitä ole ollutkaan tai että se oli vain kokeilu, jos osoittautuu että projekti ei saadakaan toimimaan...

Toivotaan kuitenkin että homma rokkaa, ainkain minä odotan innolla konetta jonka teho/painosuhde on noinkin hyvä kun tuossa on annettu ymmärtää (~1.4 luupää per kilo)
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #13 : Syyskuu 26, 2008, 12:28:20 »
Vertailun vuoksi: Rotax 914:n turbolla näyttää alkavan teho tippua heti sea levelin yläpuolella, mutta loivasti (johtuisikohan Bing-carburetoreista, kun ei ole fuel injectionia). Critical altitude näyttäisi olevan
15000 jalkaa, jonka jälkeen alkaa jyrkempi lasku. 75% teho saadaan vielä 20000 jalassa ja 65% silmämääräisesti graafista katsoen 24000 jalassa. Olisi mielenkiintoista kuulla samat tiedot HKS:ltä, josko se vaikka olisi hieman parempi kuin Rotax kun se on ruiskumoottori (kun Bing carburetor on altitude compensating by some extent eikä ihan pärjää vaikka sähköisesti säädetylle ruiskulle).


Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2008, 21:19:29 »
Jenkkimaahantuojalta:

Lainaus käyttäjältä: Stephen Ford - Air Parts Sales Unlimited
Honest, we have no clue what the price will be yet. We're all a little anxious.
As for the density altitude, somewhere between 12,000 and 15,000 ft ~ still waiting on final testing results.


Terveisin
Tom Arppe

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #15 : Syyskuu 29, 2008, 13:13:06 »
Ok, kiitos tiedosta.

Seuraava askarruttaa hieman kanssa: onko siinä muuta eroa turbottomaan versioon kuin turbo ja intercooler (eli onko se vastaava kuten Rotax 914, joka on 912+turbo)?

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #16 : Syyskuu 29, 2008, 15:29:37 »
Siellä on varmaan jonkun verran muitakin eroja mutta ne jotka tiedän on että kaasareiden tilalla on EMS ruisku ja tilavuus (olikohan se 720 cm3 nyt) on jonkun verran lisääntynyt, tämä johtuu arvaten siitä että puristus-suhdetta on pienennetty

Mutta luultavasti on muutettu jonkun verran muutakin.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa viper

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 102
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #17 : Syyskuu 29, 2008, 17:04:47 »
Siellä on varmaan jonkun verran muitakin eroja mutta ne jotka tiedän on että kaasareiden tilalla on EMS ruisku ja tilavuus (olikohan se 720 cm3 nyt) on jonkun verran lisääntynyt, tämä johtuu arvaten siitä että puristus-suhdetta on pienennetty

Mutta luultavasti on muutettu jonkun verran muutakin.

HKS 700E:n iskutilavuus on 680c.c 85mm porauksella ja 60mm iskulla, kun taas HKS 700T:ssä on kuutioita 709 samalla 85mm porauksella ja 62,5mm iskulla. Iskutilavuutta on siis lisätty iskunpituutta suurentamalla. Näin ollen kampiakseli on ainakin erilainen noissa kahdessa eri moottorissa. 

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #18 : Syyskuu 29, 2008, 19:39:08 »
Kiitos Janne,

Arvasin että joku jaksaa kaivaa oikeat arvot esiin, kun dunissa ei juuri silloin ehtinyt ;-)

Terveisin
Tom Arppe

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #19 : Marraskuu 17, 2008, 13:28:26 »
Moi,

Kun totesit että tuota ruiskua saa päivityksenä myös HKS700E-malliin, olisiko siitä tietoa:
- paljonko maksaa lisää perusmalliin verrattuna
- suorituskyky verrattuna kaasutinmalliin

t: Karoliina

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #20 : Marraskuu 17, 2008, 17:37:17 »
Ei ole valitettavasti tietoa.Tuo t-versio ei vieläkään näy virallisilla HKS japaniin kotisivuilla vaan pelkästään jenkki distribuuttorin sivuilla. Pakko suhtautua tuohon koko hommaan varauksella siihen asti kunnes se näkyy http://www.hks-power.co.jp/hks_aviation/ sivuilla.

Merenpintasuorituskykyyn en luule ruiskun vaikuttavan mainittavasti perus HKS700E mallissa, mutta varmaan toimii paremmin korkeammalla, eikä jäädy herkästi

Nykäse Kari J. Saarista hihasta jos näet sen tuolla malmilla josaain luuhailemassa, se voisi kysellä suomen maahantuojan nimissä onko tuossa koko hommassa totuuden siementä.

Mutta turbo toivo elää, olisi kyllä teho/paino suhteeltaan asiallinen moottori...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #21 : Marraskuu 17, 2008, 18:42:42 »
Mutta turbo toivo elää, olisi kyllä teho/paino suhteeltaan asiallinen moottori...

Moottoreista en paljon tiedä, mutta jos mihin tahansa moottoriin turbo lisätään, niin eikös se saa teho/paino-suhteen näyttämään hyvältä? Luotettavuudesta on hankala tehdä numeroa ennakkoon.
- Pirkka -

Poissa backland

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 261
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #22 : Marraskuu 17, 2008, 20:15:21 »
Tehosta ja painosta kun on aina kyse niin liitän tietenkin jonkun kuvan. Vanhat 1,5 kilon painoiset pyöräpukit roskikseen ja koneen tavaratilaan 138 grammaa painava pyöräpukkipari x2 on 276 grammaa. 100 kg pyörän kestää rullata ylitse. Tymäpäivinä en muutakaan tekemistä keksinyt joten alumiinia leikkaamaan ja pora sekä niittipistooli toimintaan ja koneen teho / painosuhdetta nostamaan.

Terveisin Pekka K


 :thumbsup:

Hieno kommentti.

Onko Suomessa Tiger Moth jossakin ( avatar ) ?

Käsittääkseni tuo turbo on aika puhditon..yli 50 kilolla moottorilla pitäis saada ulos ainakin 100 hv.

Limbach L550E on 16 kiloa ja tehoa 50 hv.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #23 : Marraskuu 17, 2008, 20:25:19 »
Kysymys onkin LUOTETTAVISTA hevosista... ne jostain syystä haluavat muutaman kilon ylimääräistä ympärilleen
Terveisin
Tom Arppe

Poissa backland

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 261
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #24 : Marraskuu 17, 2008, 21:20:13 »
Lennokeissa Os Max .90 tuottaa 560 grammaisena 3.1 hv 2-tahti ja nelarit 15 ccm noin 2,8 hv ja painoa änkkärin kanssa 660-800 gr.

6 kilonen 2-tahti UAV moottori jossa TBO 800 tuntia tuottaa 22 hv.

Eli mun mielestä turbolla pitäis saada jotain lisää eli 57 kg x 3 hv/kg = 171 hv..eli 100 hv on aika alakanttiin.

Mikäli taas tehokkaimpien lennokkimoottoreiden tasolle pyrittäisiin tulisi olla lähes 6 hv/kilo tehoa.

Tämä on mun näkemys..eri asia jos TBO olis 2000 tuntia.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #25 : Marraskuu 19, 2008, 16:22:41 »
Ei ole valitettavasti tietoa.Tuo t-versio ei vieläkään näy virallisilla HKS japaniin kotisivuilla vaan pelkästään jenkki distribuuttorin sivuilla. Pakko suhtautua tuohon koko hommaan varauksella siihen asti kunnes se näkyy http://www.hks-power.co.jp/hks_aviation/ sivuilla.

Merenpintasuorituskykyyn en luule ruiskun vaikuttavan mainittavasti perus HKS700E mallissa, mutta varmaan toimii paremmin korkeammalla, eikä jäädy herkästi

Ei jäädy herkästi lienee niinpäin että ei jäädy ollenkaan. En ole kuulut että ruiskumoottorit jäätyisivät, ainakaan sillä tavoin kuin kaasuttimet jäätyvät.
Väittämän mukaan moottorista voi ottaa tyypillisesti hieman enemmän tehoa ruiskuversiona kuin kaasutinversiona luotettavuuden kärsimättä. Moottoriasiantuntija en toistaiseksi ole,
joten en voi väitellä väitteen todenperäisyydestä.

Lainaus
Mutta turbo toivo elää, olisi kyllä teho/paino suhteeltaan asiallinen moottori...

Niin. Hyvin kiinnostava muuten paitsi että ongelma on että se on vaan hieman liian tehoton, 10-20 hp lisää, niin se olisi about täydellinen [pohdittuun käyttötarkoitukseen].


Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #26 : Marraskuu 19, 2008, 20:19:38 »

Ei jäädy herkästi lienee niinpäin että ei jäädy ollenkaan. En ole kuulut että ruiskumoottorit jäätyisivät, ainakaan sillä tavoin kuin kaasuttimet jäätyvät.
Väittämän mukaan moottorista voi ottaa tyypillisesti hieman enemmän tehoa ruiskuversiona kuin kaasutinversiona luotettavuuden kärsimättä. Moottoriasiantuntija en toistaiseksi ole,
joten en voi väitellä väitteen todenperäisyydestä.

Teoreettisesti se kait on mahdollista että ruiskukonekin jäätyisi mutta on se hyvin epätodennäköistä, eteenkin jos on vielä vaikka ilmanputsarin jousikuormitteinen ohitusläppä (jos se putsari vaikka jäätyis umpeen). Tässä on vain vuosien saatossa oppinut karttamaan absoluuttisia lausahduksia ilman varauloskäytävää  ;D
 
Lainaus
Niin. Hyvin kiinnostava muuten paitsi että ongelma on että se on vaan hieman liian tehoton, 10-20 hp lisää, niin se olisi about täydellinen [pohdittuun käyttötarkoitukseen].

Totta, mutta aika hyvän sauman tuo 77 luupään versio kyllä täyttäisi, saas nährä...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa kari j saarinen

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: HKS 700T, 80Hp Turbo, tehtaan kommentti keskusteluun 10.12.08
« Vastaus #27 : Joulukuu 09, 2008, 20:34:45 »
HKS 700 T, Turbosta sain HKS-Aviation Co Ltd, Japani, ilmoituksen että Oschkosissa Toman
bongaama "Turbo" oli todella tehtaan oma laite. Mutta vain maketti, jolla tehtaan insinöörit
halusivat varovasti kuunnella mitä markkinoilla halutaan HKS:ltä. Olisiko turbolle kysyntää.

Se EI ollut protomoottori, eikä sellaista ole vielä rakennettu koekäyttövalmiiksi.
Turbo projekti on labrassa aloitettu ja jotain uutta tietoa on luvassa jo 2009 aikana.

Tässä syy miksi HKS:n tehtaan kotisivuilla ei ole mainintaa ko asiasta.
Samoin nykyisen 700E mallin TBO:n muuttuminen 1200 tuntiin - on vielä virallista vahvistusta
odottamassa. (Siis Amerikkalaisilla "puuhamiehillä" tai paikallisella HKS:n edustajalla ei siis
ollutkaan mitään tekemistä ko turbo maketin kanssa).

Hienoa että kiinnostusta HKS moottoreita kohtaan on näin paljon Suomessa.

P.S.  Edellinen 700E on jo Renegate´in nokalla ja lentää Eurassa.
        Seuraava nähtäneen keväthangilla  Aeros 2 triken takana puhaltamassa lähinnä
        EFHV - ja EFRY ilmatilassa.

terv,
Kari J.Saarinen
KS-Aviation Co,
(HKS:n maahantuoja)

Poissa lamsah

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 148
  • Oikea nimi: Antti Kääriäinen
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #28 : Joulukuu 10, 2008, 16:06:17 »
Tuossa lueskelin noita teholukemia lennokeista, eihän ne mitään ole jos vertaa vaikka 80-luvun formuloihin. Esim Bemarin
Brabham-BMW BT52 vm.1983 kehitti 1,5 litraisesta myllystä 1500 kaakkia .... Painoa en saanut mistään näin äkkiä selville, mutta nuo myllyt tuppaa painamaan n 100 kg, ehkä vähän alle, eli teho-painosuhde on vaatimattomat 15 hv/kg.... Eihän nuo pannut kestäviä olleet, mutta tehoa irtosi...


Onhan noita turboja nähty rallipuolellakin,

Esimerkiksi Audi Quattro Sport S1:n moottori saatiin kehittämään yli 700 hevosvoiman hetkellisen tehon.
Tekniikan Maailman vuonna 1985 tekemässä mittauksessa Peugeot 205 Turbo 16 kiihtyi nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin alle kolmessa sekunnissa soralla.

Eli Summa summarum, tehoa saa myllyistä irti, mutta olisi mukava jos ne kestäisivät muutenkin kuin vain onnettomuuspaikalle asti. Omasta puolestani voin HKS 700E :stä sanoa vain, että nyt ollut sellainen 200 h nokalla ja ei mitään murheita vielä ilmaantunut.

Joulun odotuksia!
T: Antti Kääriäinen

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #29 : Joulukuu 26, 2008, 19:56:56 »

Samoin nykyisen 700E mallin TBO:n muuttuminen 1200 tuntiin - on vielä virallista vahvistusta
odottamassa....

Nyt on ainakin 1000h TBO virallisesti vahvistettu

* SL-0801.pdf (77.97 kilotavua - ladattu 485 kertaa.)
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Asteroid

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #30 : Tammikuu 06, 2009, 01:30:52 »
Tällaisen maailmalta löysin ( liitteenä, katso pdf ja jpg ), edelleen maketti ja Garrett ahtimella ja xx ruiskulla ? Hinta taitaa vain jäädä liian korkeaksi kilpaillakseen vastaavantehoisten Rotaxien kanssa ? 700T vs. 582,  / 700T Turbo vs. 912 ?  Kuka tietää ?

Terveisin Pekka K

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #31 : Tammikuu 06, 2009, 10:51:05 »
Toma, kun sanoit aiemmin että ruiskumodifikaation saa jälkikäteen, joko sinulla sellainen on? HKS:n sivu ei siitä kerro mitään.
Voisitko kertoa siitä lisää? Onko kyseessä moderni sähköinen suihkutusjärjestelmä (jossa ECU) vai vanhanaikainen kuin Lycosauruksissa?
Onko se FADEC-ohjattu?

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #32 : Tammikuu 06, 2009, 12:09:45 »
Siteerasin vain mitä sen jenkkimaahantuojan teksteistä löytyi, valitettavasti ei ole tarkempaa tietoa sen kokoonpanosta.
Jos haluaa hieman viritellä niin Saksalainen Silent Hektik (http://www.silent-hektik.com/) tekee ihan pätevän tuntuisia ruiskutusjärjestelmiä. Jos en ihan väärin muista niin MCR-01 on viritteillä noitten ruiskujärjestelmällä.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #33 : Tammikuu 06, 2009, 17:08:38 »
Kiitos linkistä. En ollutkaan löytänyt tuota aikaisemmin kun olen vaan etsinyt englanninkielisiä webbisivuja ruiskutuksesta (ja olen vaan löytänyt tämän: http://www.experimentalfuelinjection.com/ ). Tuo saksalainen näyttäisi jokseenkin paljon edullisemalta ratkaisulta.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #34 : Maaliskuu 02, 2009, 18:04:46 »
SDS:lläkin näyttää olevan Rotax 912 ruiskusarjaa, 3200$ plus lähetys jenkeistä plus tulli.

Linkki: http://www.sdsefi.com/aircraft.html sivua joutuu kelaamaan hieman alas mutta matkalla on ihan mielenkiintoisia koneita...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #35 : Maaliskuu 02, 2009, 21:31:50 »
Ai juu, arvasinkin että joku perhanan kallis kolmekirjaiminen lyhenne unohtui...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #36 : Maaliskuu 05, 2009, 13:56:34 »
Nyt sitä HKS 700T:tä jo kokeillaan ihan koneen nokalla, ilmassa. Hyvin näytti nousevan...

Terveisin
Tom Arppe

Poissa Kojootti

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 54
  • Ilmailu on parempi vaihtoehto sohvalle!
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #37 : Maaliskuu 05, 2009, 19:56:00 »
Mikä mahtaa olla yleensä tuollaisen pikkuahtimen käyntijakso eli tuleeko moottorin tunnit ennen täyteen ja saakohan moottorin vaihdossa enää käyttää vanhaa ahdinta?   :-\

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #38 : Maaliskuu 05, 2009, 20:15:39 »
Rotax 914 UL käyntijakso on 1200h ja siinäkin on garret. En tiedä jos tarkalleen sama malli mutta siitä varman saa jotain osviittaa...

Mutta se mikä kiinnostaisi on että mitenköhän kriittinen tuo turbo on?
Jos se kilahtaa niin montako luupäitä on vielä hengissä?  onko tarpeeksi että kone vielä pysyy ilmassa?
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #39 : Maaliskuu 05, 2009, 20:29:24 »
Sehän varmaankin riippuu asennuksesta ja miten se on suunniteltu (onko järjestelmät erillisiä, esim. turbon öljyjärjestelmä ja moottorin, vai ovatko ne yhteisiä), sekä tietenkin itse koneesta - eli paljonko hevosvoimia tarvitaan että kone pysyy ilmassa (mm. siiven sivusuhteellahan on aika voimakas relaatio ilmassapysyvyyteen).

Mielenkiintoinen moottori tuo turboversio kyllä.

Poissa Kojootti

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 54
  • Ilmailu on parempi vaihtoehto sohvalle!
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #40 : Maaliskuu 05, 2009, 21:52:40 »
Olen nähnyt muutaman puretun auton ahtimen joista on ollut laakerit lopussa aluumiinin ja kevytmetallin purua on seinistä ja siivistä irronnut sen verran että pienempi moottori olisi jo tukehtunut siihen     :eiii:

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 213
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #41 : Elokuu 13, 2009, 21:38:59 »
Tässä kuva tämän vuotisesta Oshkoshista. Neljä esisarjan moottoria on toimitettu asiakkaille, sarjatoimitukset ensi vuoden puolella. Hinta tulee olemaan halvempi, kuin vastaavan tehoinen Rotax.
4627-0
http://www.apsu-hks.com/
http://www.apsu-hks.com/HKS_APSU_-_HKS_700T.html

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #42 : Syyskuu 12, 2009, 00:03:46 »
Japani on luovuttanut 7 kpl moottoreita testeihin josta 1 meni Chileen ja loput 6 meni Jenkkeihin

Yksi menee Corsario Amfiibioon.
Yksi Talon:iin.
Yksi traikkiin.
Yksi odysseihin.
Ja yksi Gyrokopteriin.

ja yksi paikalliselle maahantuojalle, pitääpäs seurata miten edistyy

hieman "spexejä"

The HKS 700T gets its 80HP at 5300 RPM's and only has one gear ratio at 2.61 to 1. The prop will be turning about 2000 RPM's at max power.
It will hold sea level power up to 16,000 feet. The fuel burn will less than the 700E. The HKS 700T will have dual electronic fuel injection and electric ignition.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2320
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: HKS 700T, 80Hp Turboversio näytillä Oshkosh:ssa
« Vastaus #43 : Joulukuu 18, 2009, 21:38:29 »
Jos amerikan kuuntelu sujuu niin tässä on hieman juttua tuosta moottorista:
Kelatkaa 8min kohdalle niin tulee juttua HKS 700T:stä

http://odeo.com/episodes/24756262-ANN-Special-Feature-Frank-Porter-HKS-700T-Engine-07-02-09
Terveisin
Tom Arppe

 

Powered by EzPortal