Alennusvaihde Suzukiin (G10 + Coyote)

Aloittaja jkarjanl, joulukuu 17, 2009, 12:49:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jkarjanl

Hei!

Tilanne olisi semmoinen että perheestä löytyy Rans S-6 Coyote II ES -ultra Rotax 582 -moottorilla. Motissa on vielä tunteja jäljellä 2-3 vuoden lentoihin, mutta vaihtoehtoja on selvitetty silti koko syksy. On katsottu HKS 700:sta, käytettyä Rotax 912:sta, mietitty Vw -konversioita, ja jopa laskeskeltu mielenkiinnoista 582 blue head -pannun kustannusvaikutuksiakin. Kaikesta tuumimisesta huolimatta siinä kävi niin että nyt olen Suzuki G10 -moottorin (toistaiseksi onnellinen) omistaja.

Koneen nostamiseen auton nokalta Kojootin nokalle liittyy aika paljon asioita. Suurin osa niistä on kuitenkin ns. selvää kauraa, vaikkakin työtä se vaatii aika paljon. Yksi iso tähän palapeliin liittyvä asia on vielä aivan auki, nimittäin alennusvaihde. Ja nyt pitkähkön pohjustuksen jälkeen päästään varsinaiseen asiaan.

Mahdolliset vaihtoehdot jakautuvat oikeastaan kahteen kategoriaan. On hammasratasvaihteita ja on hihnalla toimivia vaihteita. Kummassakin on vielä muutama vaihtoehto mistä valita.


Hammasrataspohjaiset:
----------------------------------

Täysvalmiin paketin ostaminen
Puolasta löytyy tämmöisiä: http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=5
Huhu kertoo että jostain muualtakin (Kanadasta?) voisi saada. Onko kellään tietoa tai linkkiä muihin?

Rotaxin alennusvaihteen hyödyntäminen
Hyvällä menestyksellä on käytetty ilmeisesti Rotaxin 2-t moottorin C-mallin alennusvaihdetta. Myös Suomessa lentää ainakin yksi semmoinen. Mielipiteitä taikka tietoa kenelläkään?
Tarvitsee ilmeisesti jonkinmoisen sovitelevyn alumiinista, mutta ei mitään ylipääsemätöntä.


Hihnapohjaiset
---------------------------

Valmis hihntatyyppinen alennusvaihde
Näitä löytyykin sitten markkinoilta enemmänkin. Myös tuolta äskenmainitulta Puolalaiselta firmalta, jopa kuvan kanssa Suzukiin sopiva:
http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=14
Näissä voisi paino olla pienempi kuin ratasvaihteissa?

Itse tehty
Ja sitten viimeisenä tämä mielenkiintoisin vaihtoehto, eli itse tehty hihna-alennusvaihde.
Kysymys kuuluu, että onko tämäntyyppisellä ratkaisulla kuin tässä linkin kuvassa saavutettavissa mitään toimivaa ja kestävää?
http://www.airtrikes.net/engines/large/rotax_side_l.jpg

Tietysti tuota täytyy jatkojalostaa. Kiilahihnojen kanssa oikea kireys on ehdottoman välttämätön. Kiristyssysteemi itsessään on tehtävä niin toimivaksi ja helpoksi että sen voi ilman tuskaa suorittaa vaikka päivätarkastuksen yhteydessä.
Reipas kireys taas aiheuttaa rasitusta kampiakselin laakerille. Voiko sitä "kiskoa" remmillä yhteen suuntaan huoletta, vai täytyykö alennusvaihteelle suunnitella runko joka itsessään kantaa hihnapyörien kuorman?

Monta avointa asiaa, ja saattaa olla että silti menen sitten aikanaan siitä mistä aita on matalin, eli ostan valmiin paketin. Siitä huolimatta olisin kiitollinen jos asioista oikeasti tietävät (minä siis EN kuulu niihin...) avaisivat sanaiset arkkunsa ja keskustelua syntyisi. Aikahaarukka koko projektille on hyvinkin 2 vuotta, joten tämä on vasta etukäteispähkäilyä kaikki tyynni.


-Janne

SamiM

Osaisikohan alan spesialistit auttaa?

Keksintösäätiön( http://www.keksintoasiamies.fi/default.asp?docId=12780) sivuilta löysin seuraavaa:

Keksintösäätiöltä ensirahoitusta v.2008 saaneet:   
Koivurova Markku
Atol Avion Oy
Menetelmä ja laite lentomoottorin alennusvaiheessa

Tuossa keksinnössä saattaa toki olla jotain toistaiseksi salaiseksi luokiteltua, mutta eiköhän Markulta ainakin mielipiteen ja hyviä neuvoja saisi asiaan.

jkarjanl

Päivitetäänpäs tilannetta.
Sain tuolta Puolan suunnalta sähköpostilla vastauksen tiedusteluuni koskien tätä:
http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=5

Hinta oli mielestäni ihan ok (selvästi alle tonnin rahteineen, tosin mahdollinen alv saattaisi nostaa yli). Siihen hintaan ei mielestäni kannata lähteä tekemään, ellei sitten ole liikkeellä ajatuksella että kaikki haluaa varta vasten tehdä itse.
Ongelma on oikeastaan vain paino, Mr. Krukowski kertoi että painoa on "about 12 kg" mikä on kyllä liikaa, tai ainakin pakottaa katsomaan muut vaihtoehdot.

Laitoin jatkokysymystä niiden hammashihna-alennusvaihteista mitä ainakin kuvien mukaan olisi G10:ssäkin ollut.
http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=14
Ei vielä vastannut, mutta jos paino on selvästi pienempi ja hinta vielä(kin) matalampi, niin luulenpa että kallistun siihen suuntaan. Ellei sitten joku saa peloteltua minua ennen sitä noiden hihnavetoisten ongelmista.
Vapaasti saa yrittää, ja kaikenlaisia mielipiteitä olisi kiva kuulla aiheesta. Kyllä kait suomessa muutama lentokone lentää hammashihnan varasassa kuitenkin? Käsittääkseni ainakin muutama Subaru-pohjainen konversio?
Olisiko kellään niistä kokemuksia, tai edes kuulopuheita? Tai yhtään mitään mielipidettä?

-Janne

pimattil

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - joulukuu 22, 2009, 23:14:36
Päivitetäänpäs tilannetta.
Sain tuolta Puolan suunnalta sähköpostilla vastauksen tiedusteluuni koskien tätä:

Hinta oli mielestäni ihan ok (selvästi alle tonnin rahteineen, tosin mahdollinen alv saattaisi nostaa yli).

Puola kuuluu kyllä EU:hun, joten mitään ALV:tä tai tullia ei erikseen ainakaan Suomeen makseta. Jos taas sait arvonlisäverottoman hinnan, sitten asia on erikseen... normaali ALV Puolassa on 22 %, mutta poikkeuksia löytyy kuten Suomestakin.
- Pirkka -

viper

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - joulukuu 22, 2009, 23:14:36
Päivitetäänpäs tilannetta.
Sain tuolta Puolan suunnalta sähköpostilla vastauksen tiedusteluuni koskien tätä:
http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=5

Hinta oli mielestäni ihan ok (selvästi alle tonnin rahteineen, tosin mahdollinen alv saattaisi nostaa yli). Siihen hintaan ei mielestäni kannata lähteä tekemään, ellei sitten ole liikkeellä ajatuksella että kaikki haluaa varta vasten tehdä itse.
Ongelma on oikeastaan vain paino, Mr. Krukowski kertoi että painoa on "about 12 kg" mikä on kyllä liikaa, tai ainakin pakottaa katsomaan muut vaihtoehdot.

Laitoin jatkokysymystä niiden hammashihna-alennusvaihteista mitä ainakin kuvien mukaan olisi G10:ssäkin ollut.
http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=14
Ei vielä vastannut, mutta jos paino on selvästi pienempi ja hinta vielä(kin) matalampi, niin luulenpa että kallistun siihen suuntaan. Ellei sitten joku saa peloteltua minua ennen sitä noiden hihnavetoisten ongelmista.
Vapaasti saa yrittää, ja kaikenlaisia mielipiteitä olisi kiva kuulla aiheesta. Kyllä kait suomessa muutama lentokone lentää hammashihnan varasassa kuitenkin? Käsittääkseni ainakin muutama Subaru-pohjainen konversio?
Olisiko kellään niistä kokemuksia, tai edes kuulopuheita? Tai yhtään mitään mielipidettä?

-Janne

Tuolla kanssa noita alennusvaihteita: http://www.raven-rotor.com/html/redrive.html
Kyllä nuo hihnavetoiset alennusvaihteet vaikuttavat olevan selvästi kevyempiä. Noin (15lbs)6.8kg näyttäisi olevan tuon G10 Suzukiin sopivan alennusvaihteen paino. Hihna-alennusvaihdetta joutuu ehkä tarkkailemaan enemmän kuin hammasvaihdetta ja hihnan joutuu tietysti vaihtamaan valmistajan määräämin väliajoin. Hihnavetoisessa alennusvaihteessa on myös suurempi tehohäviö kuin hammasratasalennusvaihteessa. Kyseinen asia ei kuitenkaan ole erityisen merkityksellinen.     

jkarjanl

Luulisin että tuo on veroton hinta minkä sain, täytyy tarkistaa. Tässä on vielä paletti sen verran auki että sillä ei merkitystä tässä vaiheessa, mutta kiitos selvennyksestä pimattil.

Noita mahdollisia tehohäviöitä olen miettinyt kyllä. Jotenkin sain semmoisen käsityksen asiasta että hammashihnasta puhuttaessa häviöt olisivat aika pienet, suurinpiirtein verrattavissa hammasratasalennusvaihteen häviöihin. Kiilahihnathan on sitten erikseen...
Olen katsellut noita Raven-Rotorin sivuja, mutta hinnat vaan hirvittää. Näyttäisi että siellä tulee mukana kaikkea muutakin konversioon liittyvää kuin pelkkä alennusvaihde.
http://www.raven-rotor.com/html/price.html

Mitähän mahtaisi maksaa vastaavan kuin tuon puolalaisten teettäminen ihan kotimaassa? Noista valokuvista mitä niiden sivuilla on ( http://www.aerotech-poland.com/index.php?go=14 ) saa aika hyvän kuvan rakenteesta. Muutaman prototyypin jälkeen hinta alkaisi hyvinkin olla toista tonnia, luulen. Tai sitten paljon enemmän. Ja noilla puolalaisten alennusvaihteilla sentään todistettavasti on lennetty... jotenkin olen siihen suuntaa tällä hetkellä kallellaan.


-Janne


PeSo

Terve Janne!

Vilkaiseppas vielä uudestaan noita Kanadalaisen Air Triken nettisivuja:

http://www.airtrikes.net/engines.shtml
http://www.airtrikes.net/spg2.htm
http://www.airtrikes.net/airtrikes_pricelist.htm

Alennusvaihteen SPG-2 hinta Kanadassa 1995 US$ = 1391 €.

Kannattaa varmasti tinkiä tästäkin hinnasta, koskapa näkyvät kauppaavan traikkejakin alennetuilla "kriisihinnoilla". Lama näkyy puraisseen monia harrasteilmailun puolella toimivia yrityksiä niin Jenkeissä kuin Kanadassakin kovalla kädellä, joten tilannettahan pitää käyttää sumeilematta hyväksi!

t. Pekka

Slava

Terve!

Näitä Puolalaiset ja Kanadalaiset alennusvaiheet Suzuki moottoriin valmistetaan Valkovenäjällä, Minskissä. Katsokaa kuvat.  Lisää tietoa light.avia(at)gmail.com

t:Slava

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod