Kaasuttimen kalvo.

Aloittaja Martti Mattila, joulukuu 14, 2025, 22:57:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Kaksi Mikuni moottoripyörä luisti kaasutinta vaihtui yhteen Zenit Strombergiin moottorinvaihdon yhteydessä. Mikuneissa mätti se että kaasuvaijerin katkeaminen tai siellä päässä olevan klunsin irtoaminen olisi aiheuttanut toisen kurkun sulkeutumisen ja kahdella sylinterillä Lerche ei pysy hyllyllä.
Strombergissa taas mättää se kumikalvo minkä rikkoutuminen oletettavasti sulkee kurkun ja vain tyhjäkäynti jää jäljelle. Kalvon vaihto on tuntisidonnainen huoltotoimenpide ja siihen on vielä aikaa. Päätös on tehty että en osta mitään edullista tarvikelaatua vaan oikean Limbach edustajaltamme. Kuitenkin rauhoittaisi jos olisi joku varajärjestelmä millä saisi alipaineluistin nousemaan ylös pakoitettuna. Ajattelin ensiksi solenoidi sähkömagneettia luistikopan yläpuolelle mutta sille ei nyt tällä asennuspaikalla ole tilaa. Olisiko muita keinoja luistin pakkonostoon. Autoissani on ollut noita niin Vauxhalleissa kuin Volvoissa eikä kertaakaan kalvovauriota mutta kerran tapasin sellaisen  Volvon tienvarressa. Toinen harmittava seikka on pitkät imuputket mitkä oletettavasti aiheuttavat tehohäviötä pumppaushäviön kautta. Kylmän ilman sisään tunkeminen tapahtuu moottorin jäähdytysilman patopaineella mikä ehkä vähentää todellista moottorin imun paine eroa kaasuttimen yli mitattuna ja ehkä laihentaa seosta. Imuilman esilämmityksen käyttö rikastaa seosta koska ilman tiheys pienenee lämmitettynä eli temppuilemalla imulämpö osittain päällä voi tehdä korvakuuloisia kokeita.

santtu

Ei se kalvon rikkoutuminen nyt kovin yleistä ole. Itse olen tavannut 40-vuotisen autojen kanssa räpläämisen aikana vain yhden, lähes miljoona ajetusta volvosta, silläkin vielä ajettiin mutta käynnistäminen oli jo vaikeata. Venyneitä kyllä löytyi alle puoli miljoonaakin ajetuista mutta niissäkin ongelmana oli lähinnä bensiinin kulutus ja huono käynti.

Martti Mattila

Omat kokemukset samaa luokkaa pitkän elämän varrelta mutta haluaisin silti varajärjestelmän, naapurit alkavat puhua jos tulee vielä toinen pakkolasku.
Erään Salolaisen henkilön Experimentalkone meni metsään koelennolla. Sen jälkeen siihen tehtiin useampi aina tehokkaampi ja tehokkaampi moottori. Joka kerta kun a.o. henkilö vieraili koneistamossa tyhmä työnvastaanottaja luuli että a.o. herra oli taas "pudonnut" ja levitti sellaista juttua maakuntaan.
 "Putosi lentokoneen kanssa" termi voi kuulua jollekin ilmailun ulkopuoliselle mutta ei ilmailijalle. Mutta niin se on, ihmisillä on toisinaan vähemmän jutunjuurta ja lentäjä on helposti aiheena niin hyvässä kuin pahassa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod