Taas Controlwing

Aloittaja Martti Mattila, joulukuu 04, 2025, 05:05:23

« edellinen - seuraava »

Tapani Honkanen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

On ajanhaaskausta valvoa yöllä mutta kun ei ole Oluella valmennettua virtsarakkoa niin siihen joutuu joka yö. Nyt pasahti päähän ja ihme ettei aikaisemmin tuon Spratt Controlwingin siipiprofiili. Valittu profiili on NACA 23112 jonka paras ominaisuus on että nostovoimakeskiö eli nostovoiman ajateltu resultantti ei vaella siiven leveyssuunnassa kohtauskulman muuttuessa. Itse nostovoimakerroin hitaassa lennossa ei ole erityisen hyvä tällä profiililla. Kuitenkin se on valittu sovellukseen missä kohtauskulma säätyy automaattisesti ja nostokeskiön vaeltelun haitat on näin tullut eliminoiduksi. Kuitenkin kysymyksessä lentovene minkä vedestä irtoamisnopeus on se tyypillisesti kovin haaste. Miksi ei käytetä jotain hidaslentoprofiilia LS 0417, GAW 1 tai jotain ehkä vähemmän radikaalia. Olen luultavasti missannut jotain oleellista. Tuollaisen lentoveneen teko nousee ajoittain pääkoppaan, nyt sen nosti saksassa myynnissä oleva viisilapainen potkuri mikä sopisi tuohon projektiin. Peltotilkkuni Eteläpäässä on surkea joki joka kasvaa umpeen joka heinäkuussa mutta tuollainen lentovene siellä kulkisi siipi pituussuuntaan käännetynä. Joki johtaa merialueelle minkä rannalla sijaitseen Tasavallan Presidentin kesäasunto Kultaranta. Jo kymmenvuotiaana lennokkipoikana oppin termit asetuskulma, kahtauskulma, painopiste, nostokeskiön opin myöhemmin.   

Tapani Honkanen

Tämä Martti on avartanut ymmärrystäni ja tietoisuutta lentolaitteista ihan mahdottomasti. Ei se kaikkea ole tänne kirjoitellut.
Kyllähän minä ensimmäisen tutustumisen tein tähän Prattin lentävään siipeen Sport Aviation aviisissa 6/-74, siis ensimmäisessä vuosikerrassa jota tilasin paperisena neljä vuosikymmentä. Siitä lähtien digisenä, jonka paras anti on arkisto vielä noin pari vuosikymmentä taaksepäin.
Olen siitä muodostanut tietyn mielikuvan, joka on vahvistunut vuosikymmenien saatossa. Kun siitä ei ole tullut lentolaitetta jokaiselle, niin ei kannata tuhlata ruutia vareksiin.
Tämä Martti toi muistaakseni tänne vihjeen/kuvan viimeisimmistä versioista Spratt 103. Sekin oli jo hautautumassa aivoliman siihen valkoiseen töhnään, kun tuli taas muistutus eläväisyydestä (Martin). Useimmiten saa muistutuksen kuolevaisuudesta.
Joka tapauksessa, taas tuon Sprattin kotisivuja https://spratt103.com/home selatessa välähti, jospa se olisi aihio luokkaan alle 70 kg ilma-alus. Toki vain maalta lähtien mutta sen saisi myös lentämään kahden purjelaudan tai suppilaudan päällä. Tekisi vain pieniä hyppyjä, vähän haastetta mitättömään eläkeläisen elämään. Ilman mitään koulutusta ja vielä ilman viranomaisvalvontaa. Kyllä viranomainen ottaa yhteyttä, jos sillä on tarvetta. Pääsisi sankariksi, koska . . . .

Tässä vielä se suppilautaversio
https://i0.wp.com/spratt103.com/wp-content/uploads/2017/06/image1-2.jpg?ssl=1
Ja maataisteluversio
https://i0.wp.com/spratt103.com/wp-content/uploads/2017/06/spratt022-2.jpg?ssl=1