Potkurilla on merkitystä...

Aloittaja Toma, kesäkuu 02, 2006, 00:11:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Norjalaiset ystävämme ovat tehneet mielenkiintoisia vertailuja eri potkureiden (Kievprop, WARP ja Arplast) sekä 503, 582 ja 912UL moottoreiden välillä.

503, 6200rpm
- Warp antoi 106Kg staattista vetoa
- Kievprop antoi 145-150Kg staattista vetoa

582, 6200rpm
- Arplast antoi 175Kg staattista vetoa
- Kievprop antoi 235Kg staattista vetoa (aika huima ero)

912UL, 5460 rpm
- Arplast 175Kg staattista vetoa
- Kievprop 230Kg staattista vetoa

Vaihdelaatikon välityseroista riippuen potkurin kierrokset olivat samoja 582 ja 912UL:ssä

Aika mielenkiintoista että 582:nen pärjää 912UL moottorille ja jopa pieksee sen hieman Kievpropilla. Bensankulutus on sitten tietysti ihan toinen luku.
Tämä on myös kiinnostavaa koska tästä näkee miten suuri merkitys kunnon potkurilla on. (tässä kun jostain ihmeen syystä säästellään joskus)
Kokeilin aikoinaan ei niin tieteellisellä menetelmällä eri potkureita lentoveneessäni ja ero oli uskomaton, yhdellä potkurilla ei päässyt kaksi päällä edes vedestä ylös  (ultraprop) kun toisella oli tehoa vaikka muille jakaa (Arplast) Kolmas oli siitä välista (GSC)

Onko jollain kokemusta tuosta Kievpropista, vaikuttaa aika tehokkaalta?
Terveisin
Tom Arppe

Kari Aspiola

Olet varmaankin huomioinut, että pelkkä staattinen veto-/työntövoima on vain yksi osa-alue potkurin elämässä. Se ei vielä kerro paljoakaan potkurin toiminnasta ilmassa eri nopeuksilla. Maassa säädettävällä potkurilla joutuu aina tyytymään kompromisseihin eri osa-alueiden välillä.

Kertomistasi esimerkeistä näkyy hyvin se seikka miten eritehoisillakin moottoreilla voidaan päästä samoihin lukemiin staattisen vetovoiman suuruudessa.

Pelkkä voima ei pidä konetta liikkeessä eikä ilmassa, tarvitaan lisäksi  myös se toinen tekijä elikkä nopeus 

Teho = voima x nopeus    W

staattinen vetomoima = voima  N

ilmanopeus = nopeus  m/s

Karoliina

Olisi mielenkiintoista nähdä vertailua seuraavasti:
- eri potkurit samassa koneessa toisiaan vastaavilla lapakulma-asetuksilla ja sitten mitattaisiin matkanopeus, nousunopeus, kentästäirtoamismatka yms. Lisäksi kokeiltaisiin samat erilaisilla lapakulma-asetuksia, nousukulmat,
keskivertokompromissi sekä matkakulmat.

Markku Koivurova

Atolissa kokeilin joskus tuota GSC:tä. Täytyy sanoa, että kaikkea sitä myydäänkin lentokoneisiin (edes ultriin). Tuntuu aivan uskomattomalta, että Toma on löytänyt vielä paskemman (Ultraprop).

Tämä GSC oli semmonen, että kierrosluvulla 5500 1/min kone kulki 125 km/h (IAS) ja kierrosluvulla 6500 1/min kone kulki edelleen 125 km/h (IAS). Ainoa mikä muuttui, oli ääni ja polttoaineenkulutus. Mutta kun katsoo tuota potkuria tarkemmin, niin eihän se kovin kummosesti voi toimia; lavan kärjessä profiilin paksuus on n. 15% kun se saisi olla ehkä noin puolet tästä. Kauniistihan se tehty on, CNC-koneistetut navan osatkin mutta siihen se sitten jääkin.

taotao

Hmm:)
Täytyy aina muistaa että kiinteäkulmainen potkuri on aina kompromissi:)
Eikä toi Ultraprop niin huono ole taas kun ottaa muut ominaisuudet huomioon mutta ultrapropin maksimi teho on alle 50hp jonka jälkeen se ei toimi!!
Kievpropista ei ole kokemuksia mutta Aeroluxsista joka on vastaava on kyllä oikein säädettynä mukava ja varmasti yksi parhaista tosin hieman painava ;)
Itse pidän puupotkureista koska ne ovat pehmeää teknologiaa ja voi veistää kotona:)


Aki Suokas

Ei ollut Warp / Arplast vertailua norjalaisilla. Minkämallinen Warp oli kyseessä (kierrolla vai ilman). Entä lapalukumäärä?

Toivottavasti norjanpojat ovat vertailleet samanhalkaisijoisilla potkureilla, kun sillä on juuri nollanopeudella merkittävä vaikutus.

Kun muistelee että PIK20E (jossa 501/505 eli melkein 503) kehitti 1,27 m  potkurilla jotain reilut 100 kg, niin tuo norjalaisten tulos on kyllä heikko.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Tarina ei kerro malleja, mutta annans kun utelen...
Terveisin
Tom Arppe

Simo Piiroinen

Kirjoitin tästä muistaakseni jo aikaisemmin:   
Alataso RANS:in (Sakota?) 912UL:n tunnit olivat tulleet täyteen. Potkurina oli ollut
3-lapainen 160cm-WARP (ei tarkempaa tyyppiä tiedossa). Moottoriksi vaihdettiin
HKS700E ja potkuriksi 3-lapainen 170cm-KievProp. Kaikki koneen suoritusarvot
olivat parantuneet ja kuormattavuutta oli tullut lisää 20 kg. Polttoaineenkulutus
oli pudonnut seuraavasti: ennen aina yli 10 litraa/h, jälkeen enimmäkseen
alle 10 litraa/h. Tämäkin kone on Norjassa (Voss:in kentällä) ja pääsin kurkistamaan
sitä lukitun lentokonehallin oven raosta, joten jutusta ainakin osa lienee totta.
Pienin vetävä KievProp on halkaisijaltaan 170 cm ja työntävä muistaakseni 160 cm.
Norskit harrastavat yleensä aika tiheitä alennusvaihteistoja ja suuria potkureita,
mikäli se on mahdollista, tämä ilmeisesti siksi, että vedestä nouseminen vaatii
paljon staattista vetoa.                   
Simo
Simo Piiroinen

taotao

Norskit on viksua porukkaa:) niiden SP-kin on voimassa jos on edes jokunlainen medikaali voimassa :)
Mutta potkureista Aerolux (paranneltu KIEV) Tuntuisi antavan hyvän hyötysuhteen ja näin vasta maassa testattuna kärkipyörre lähes olematon ...ei ime kiviä tontista!!

;D

Simo Piiroinen

Lainaus käyttäjältä: taotao - kesäkuu 04, 2006, 21:37:13
Norskit on viksua porukkaa:) niiden SP-kin on voimassa jos on edes jokunlainen medikaali voimassa :)
                 
Norskit muuten lentävät 503:lla ja 582:lla 600....1000 tuntia. 300 tuntia on kuulemma vasta sopiva
"sisäänajo". Moottoreita auotaan tarpeen vaatiessa eikä 50 tunnin välein. Kaikissa näkemissäni 2T-moottoreissa
käyttivät tuoreöljyvoitelua. Näkemäni konekanta (vanhat rättikoneetkin) oli tosi siistin näköistä, ilmeisesti siksi,
etteivät olleet kimppakoneita vaan omia. Joku vanha patu oli lentänyt trikellä Fyresdalin kokoontumiseen
5 tuntia yhtä soittoa 30 asteen helteessä vuoristo-olosuhteissa, välillä oli kulemma hieman "keikutellut".
Uusia, kalliita ja liukkaita koneita oli paljon. Rotaxilla ei ole monopoliasemaa liukkaissa koneissa, ehkä puolet
oli Jabiru-vetoisia.                 
Simo                 
   
Simo Piiroinen

taotao

Joo Jabiru on pääsyt Norskeilla aika korkealle johtuen hyvästä maahantuojasta!!
Tuolta muuten löytyy hyviä juttuja kaksitahtisista ja niiden kestävyydestä Winter microlight flying (toi englanti ei ole parhaita puoliani mutta tolla pitäis löytyä:)
Parhaalla 532 oli ajettu 1600h ilman ongelmia mutta 582 yli 500h samalla kampuralla oli harvinaista! 503 kestävät sen 1000h jos ei liikoja availe:)
Olivat sitämieltä että Rotax pilasi hyvän yksinkertaisen moottorin poraamalla 532 isomaksi ja laittamalla siihen tuplasytytyksen:)
Pitäis käydä taas joskus moikkaamassa kavereita siellä jos olisivat antaneet anteeksi ekan laskuvarjopudotuksen Norjassa ultrasta (laillisen)
Noi Rotaksin laatuvaihtelut ovat ilmeisesti aika tosia kaverini ajaa jetillä kilpaa ja sanoi ettei uskalla käyttää yhtään uutta moottoria tehtaan jäljiltä vaan aina avaa ne... sainoi että limput heittävät pääsääntöisesti 2-4 astetta:) jos kisamotit on totaluokkaa niin ei ole vaikea päätellä mitä tusinamoottorit on:)

Kale62

Onko Suomessa C 42 B 100 hv KievProp 283 mallista 180 cm kehä, potkurilla varustettua konetta, kokemuksia ?
moi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod