Jäljellä olevat kilometrit.

Aloittaja Martti Mattila, toukokuu 19, 2024, 20:58:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Jäljellä olevien omien kilometrien riittävyydestä riippuu pääsenkö näkemään niitä projekteja jotka ovat nyt työn alla olevien takana. Nyt työlistalla on ykkösenä 15x8x4 lentokonehalli mikä nyt on kaksi kuukautta aikataulusta jäjessä pitkän kylmän talven takia. Seuraavana sivuovi Motolerche.
Luovuus syöttää, Morane-Saulnier 180 mihin Beaver 550 ultran siivet joita on takavarastossa. Teräsputkirunko saumatonta St. putkea hyllyssä ja ainakin toistaiseksi kyky hitsata. Tai ja sitten Luton Minor mihin Ka8b.n takarunko ja Comco 22.n hyvät siivet jotka takavarastossa. Mitään lupia ei kiinnosta anoa tyypeiltä joita en koe itseäni paremmiksi lentokoneenrakennuksen alalla. Jos tämä oli taisteluhanskan sivallus, hanskassa kangasselkämys. Eli ehkä syntyy museokoneita joiden seurassa mukava tunnelmoida sitten vanhana, nyt 71 ja puoli v. Pelko on että maanpuolustuksen turvallisuustilanne laittaa leikkilentämisen ahtaalle.
Luton Minor olisi turvallisempi, Morane kovempi rauta missä treevojen välissä X vaijerit korjaamassa Beaverin kuolemanvirhettä

Ansis

Nyt on kunnollista asennetta!

Omalla kohdalla vois Blanikki olla se fiksuin harraste, jos sen joku lahjoittaisi. Tilat ja 912 on jo tarjolla.
My mind is willing, but purse is weak.

Tapani Honkanen

Huolestuneena näin pitkästä kirjoitustauosta luotan siihen vaihtoehtoon, että halli on jo pian valmis. Kirjoitteleen ehtii kyllä.

tjh

Myös huolen jaan kanssa Tapanin, (samaa ikää kun olen.)
Tänä vuonna olen joutunut/päässyt perehtymään moneen keskenjääneeseen projektiin.
Omat on edelleen kesken
järkevät lähimmäiset kehottavat etsimään valmiin koneen, siis järkevät.
Rakentamisessa ei ole kyllä kyse sen järkevyydestä.
Ehkä ei edes hallin rakentamisessa, pankki uskoo että elän ja maksan vielä pari vuotta lainaani pois.
Siis 78 v ja vapaa takuista! Jipii!



Martti Mattila

Halli on kuin omakotitalo, ei tule koskaan valmiiksi. Mutta ehkä käyttötarkoitukseensa eli Motolerchen sääsuojaksi jollakin lailla. Lämpöeristys edes jonkimmoinen on tarpeen ja kondenssieristys eli aluskate peltikatolle itsestään selvyys. Ovenpäälyspalki jossa 15 metrin jänne, suunnittelu huomioiden varatut materiaalit on nyt tehty, Warren trus tekniikalla ja 200 kg.m2. lumikuormalla. Mutta väliseinäpalkki joka kantaa suurimman osan kuolleesta painosta ja lumikuormasta mutta joka on vain 10 metriä pitkä hakee toteutuvia mittojaan. Lekohallin vapaaksi korkeudeksi riittää kolme metriä enempään en oikeastaa pysty. Valmistuminen hidasta koska materiaaleihin on rahaa mutta vieraaseen työvoimaan ei, timpuripari vie 600 Euroa päivä. Velkaa en tee tuohon projektiin. Ameriikan kollegat pääsevät eristyksissä vähällä. Tuli taas katseltua Champion Doorssin mainosvideoita, kyllä tekee mieli tehdä sellainen. Vaneri liukuoviin materiaalit on jo hankittu. Olen ollut hallihomman kimpussa vasta noin viikon tehtyäni selkäkipuisena polttopuita siihen asti. Kyllä se polttopuunteko on vihoviimeistä tällaiselle luovalle henkilölle, ympäristössä on monia jotka eivät muuhun pysty mutta palkkaa sellainen ja pian totean että samalla rahalla olisi voinut ostaa ne puut valmiina. Terveyden äkillinen menetys ei ole leikin asia ja jos haluaa vielä lentää niin eiköhän nyt kannattaisi, sanoin tämän itselleni. 530 h. nyt plakkarissa, välillä tuntuu että se riittäkin ja jossain naputtaa että vedä se tuhanteen tuntiin.

tjh

Joo, tuo jokakeväinen polttopuuhomma on kyllä järjen ja ruumiin kidutusta. Siinä kun jumppaa kuudentuhannen euron lainakoneen kanssa sadan hevosen tehoisen traktorin pörrätessä tulee mieleen kaikenlaista. Luulisi jo sillä kalustolla ihmisen pitävän päästä helpommalla.
Vaan ei. Sillä alueella kehitys on kyllä kesken.

Ansis

Polttopuuhommaan on ratkaisu haketin ja sille soveltuva poltin. Kaikki muu on Puuhastelua.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Nyt päässä pyörii kysymys pitäisikö lekohallin rankimmassa puristuksessa olevat pystytolpat esimerkiksi ovipalkin kannattajat täyttää betonilla puristuslujuuden ja korroosiomkeston parantamiseksi. Laiskuus sanoo että ei, mielenrauha että kyllä. Mokomien tolppien kuorma on helponta matematiikkaa.
  Vain katon kuollutpaino ja lumikuorma yhteen. Kantaavuus= kuormat jaettuna terästen poikkipinnalla, 200 newtonia mm2.max. Mutta se teräksen korroosio RHS tolppien sisäpuolella. Tiedän hermeettisyyden tai ruostesuojauksen olevan keinoja jotka käytössä lekojen putkirungoissa.
Ympäristössä on insinöörejä mutta olen liian ylpeä kysyäkseni. Betonilla täytetyn teräsrakenteen purku on viheliäistä mutta ei ole toivottavasti mun murhe.
Länsipuolen naapurissa on hakelämpökeskus, itäpuolella tehdään klapeja koko suvulle. Ite poltin ennen telakan pakkausjätettä eli lehtipuita aasiasta tai australiasta myös eucalyptusta. Nyt menee tuulenkaatoja tai kirjanpainajan tappamia kuusia, Isojakin runkoja, halkoina palavat. Tars päästä eroon siitä hommasta muista ei ole pannuhuoneen hoitajaksi meidän perheessä jos minulle tullee terveyseste tai hiippakunnanvaihto.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod