Tuoreimmat viestit

#91
Yleisilmailu / Vs: Kimppakivaa loppukausi 202...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - lokakuu 21, 2025, 11:48:51
Ohessa Ruotsin alustava tapahtumakalenteri kaudelle 2026

Nedan hittar ni vår Precisionsflygtävlingar 2026:
2 maj ESME, Eslöv ranking (3 maj reservdag)
14 maj ESSG, Ludvikasvängen (15 maj reservdag)
15 maj ESSX, Arosnaven (16 maj reservdag)
30 maj ESSL, Safaritävlingen (31 maj reservdag)
25 – 28 juni ESSD, SM (preliminär plats och datum)
På Kommande tävlingar - KSAK/Motorflygförbundet hittar ni våra tävlingar och uppdateringar av dem.
Inbjudningar till ovanstående tävlingar kommer att skickas ut i förväg.
#92
Yleisilmailu / Kebnekaisen aaltolentoleiri 20...
Viimeisin viesti käyttäjältä Toma - lokakuu 20, 2025, 14:37:15
Terve kaikki,

Kebneleiri lähestyy jälleen – tätä kirjoittaessa on enää noin viisi kuukautta leirin alkuun!
Vuoden 2026 leiri järjestetään 29.3.–11.4.2026, eli tuttuun tapaan pitkäperjantai osuu leirin keskivaiheille.
Tänä vuonna on luvassa iso muutos: uudet mökit – tai oikeastaan hirsihuvilat – ovat nyt valmiina ja käytössä leirin aikana!
Alueelle on valmistunut kymmenen uutta hirsimökkiä, joissa on lattialämmitys, WC ja suihku. Yhteen mökkiin mahtuu mukavasti 3–4 henkilöä.
Mökit on yhdistetty toisiinsa kävelysilloilla, ja jokaisen mökin edustalla on terassi, jolta voi nauttia kevätauringosta.
Enää ei siis tarvitse tarpoa lumessa mökiltä toiselle!

Mökeissä ei ole keittomahdollisuutta, mutta alueen ravintolarakennuksessa on tilat ruoanlaittoon.
Kjell Ivarsson on tehnyt mökeistä pienen YouTube-videon niiden rakennusvaiheesta (ei vielä kalustettuna).

Video löytyy tästä:
 

https://www.youtube.com/watch?v=Yx3A602tbJY

Ilmoittautuminen tapahtuu osoitteessa: https://sfk-kiruna.se/kebne-aaltolentoleiri/#leirikutsu
Leirikutsut löytyvät myös muilla kielillä:

Ruotsiksi: http://sfk-kiruna.se/kebnelagret/#inbjudan
Englanniksi: http://sfk-kiruna.se/the-wave-soaring-camp/#inbjudan

Pistäkää kutsu kiertämään että saataisiin iso porukka mukaan leirille.

Jos herää kysyttävää, minuun voi olla yhteydessä:

Muistakaa myös Facebook-ryhmä:
🔗 https://www.facebook.com/groups/Kebnekaise.wave.soaring.camp

Kuten aiempinakin vuosina, Cumulus ottaa tänäkin vuonna "ottolapsia" mukaan, jos oma kerho ei pääse osallistumaan.
Tarkoitus on lähteä neljällä koneella: kaksi LS-4:ää, yksi Club Astir ja yksi ASK-21.
#93
Lentolaitesuunnittelu / Suomen Peen en munde.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 19, 2025, 15:28:15
Tarkemmin sanottuna pullon suuhun. Uskomatonta että 25 vuotta sitten tein 3h. 40min. lennon samoilla vesillä. Nyt kahden tunnin lennon ajaksi tarvitaan tämmöiset varusteet. Hallissa on ainoastaan vasen siipi eli aerodymaaminen muoto annettu liukuovien kiskoille että tuuli ei väsytä.
#94
Yleisilmailu / Vs: Opettajapersoonallisuudet
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 15, 2025, 08:03:48
Mennään taas reilun neljännesvuosisadan taa ja Malmille. Lenneltiin teorioiden välillä sesnanreuhkalla vaikka kuituakin olisi ollu käytössä ja kysäsinkin Jaskalta, että miksi hän pitää CAQ:ta parempana just mulle. Vastaus; osaathan sä lentää jänisansoilla, purtsikoilla ja ultrilla ennestään. Mutta koska maksat, niin samaan hintaan opit perinteiset vehkeetkin.

Ei ollu väärässä hän, vaikka sanoikin että lennellään tällä koneella kierteet ja tynnyrit vain kahestaan. Silmukoista sanoi, että siihen lienee muut vehkeet. Olen valtavan kiitollinen noista mopedilla reuhotetuista tunneista ja niiden briiffauksista sekä puruista, kenties jopa tiedon siirtoon eteenpäinkin niistä on ollut merkitystä? Aiemmin mainittu puuSucksikin on ollut asiallinen kouluttaja aina kun sandumit oli löysällä.
#95
Pyöriväsiipiset / Vs: Hidasta on ollut kehitys h...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - lokakuu 13, 2025, 15:45:44
Sitten on tuo rinnakkain limittäin pääroottorit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_K-MAX

Josta sellainen yksityiskohta. Hekossa n1300 hp moottori, ja julma ulkoinen kuorma.
Kuitenkin ohjaus tapahtuu mekaanisesti (ei hydrauliikkaa).  Eli ohjauksen sisäiset voimat kumoaa toisensa.
#96
Pyöriväsiipiset / Vs: Hidasta on ollut kehitys h...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 12, 2025, 15:48:19
Samaa hämmästelin
#97
Pyöriväsiipiset / Hidasta on ollut kehitys helik...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - lokakuu 12, 2025, 13:43:02
Tiedättehän nämä peräkkäiskopterit. Jostakin syystä ne ovat jääneet vain mahtavan suuriin niehistönkujetuskoptereiksi tai rahtia kuljettamaan. Ensimmäiset olivat muistaakseni viisikymmentäluvulta ja valmistajia on vain muutama. Sittenhän kuusikymmenluvulla kehitettiin kopteri jokaiseen autotalliin. Sen johtoajatuksena oli roottorin napaan/roottorin tyveen integroitu stabilointisauva, vähän koiranluun muotoinen. Taisi siinä olla jotain elastomeeriniveliäkin. Jukka Tervamää kirjoitti siitä artikkelin TM-66?. Olikohan  se gyroflex tuotenimi? Silloin minäkin pohdin ankarasti, millainen rakennelma, kun se oli kuulemma erittäin yksinkertainen. Yksinkertainen ihminen ei sitä silloin ymmärtänyt. Olen minä sen TM-lehden arkistoinut. Sittenhän se prototyyppi tuhoutui alkuvaiheessa ja koelentäjä kuoli ja projekti lopetettiin.
Tämän lisätiedon luin vasta joku vuosi sitten, kun selvittelin googlella, mitä tällä rintamalla on tapahtunut. Syy selvittelyyn oli sellainen, että eräs nuorehko mutta kuitenkin vanha ystävä kyseli minulta tietoja koaxiaaliroottorisen miehittömän mutta kuitenkin ihmistä tai rahtia kuljettavan helikoperin toteuttamiseksi. Tietoa siis jaettavaksi ulkopuoliselle taholle. Tietysti otin yhteyttä heti siihen tahoon mutta pettymyksekseni siellä olisi pitänyt olla paljon enemmän osaamista ja ennen kaikkea valtavasti rahaa. Ensimmäinen näkemys oli heillä tuo koaxiaaliroottori, mikä ei vaadi vääntömomentin kumoamiseksi pyrstöroottoria. No, kyllähän minä tiesin, siis katsellut kuvia ja piirustuksia monista tämän tyypin koneistoista. Ja kyllähän minä hallitsen vieläkin sen tietomäärän, minkä hankin neljänkymmenen vuoden tuotekehitystyöstä ja tuotannosta hammasvaiheiden valmistamiseksi.
No, sehän ei ole ratkaisevaa, tuon parhaan konseptin etsimisessä ja valinnassa, vaan kokonaisuuden ymmärtäminen ja eri muuttujien ja tekijöiden vaikutus.
Ensinmäkin, tuo koaxiaalikopterin toiminta moottorivauriossa, siis tehon menetys. Kun tehoa syötetään tuohon roottorisysteemiin, niin alimmainen roottori toimii ylimmän aiheuttamassa ilmavirran nopeuskentässä ja autorotaatiossa tilanne on päinvastainen. Luullakseni se heikoin lenkki on lentäjä ja sattumakin. Siis korkeutta pitää olla rutosti ja selvät toimintamenetelmät.
Koelentäjiä tuo opettelu vaatii, koska en tiedä missään tuon onnistuneen.
Länsimaissa on vallalla joku humanismi ja lentäjään investoitu opetusaika. Ei noita ole jäänyt markkinoille.
Ryssällä arvot ovat erilaiset. Ei ryssän valtaapitäjä noteeraa lentäjän henkeä ja vikasietoisuutta saa vähän lisää tuplaamalla voimanlähde. Onhan ryssällä noita Kamoveita alkaen pikku vispilästä melko järeisiin sotakoptereihin. Niissä pienissä on kaksi tähtimoottria ja isoissa suihkuturbiineita.
Ja onhan noita Saksassa kehitettyjä koaxiaalikoptereita experimentaaliluokkaan mutta ei niistä ole markkinoille, ainakaan vielä.
No, en minä noita pessimistisiäkään mietteitäni tuonut heille tiedoksi, koska resurssit puuttuivat. Jos projektiin kysytään ja hyväksytään ryhmän parhaimmaksi osaajaksi näin vanha ja vähän kouluttautunut harrastelija, niin ei sillä mitään toteuta. Jäin vähin äänin pois. Eipä ole perään huudeltu. Onkohan projekti jo kovinkin pitkällä. Joku voisi jo tietää, koska siihen on haettu luultavasti rahoitusta ja ehkä saatukin.
Kyllähän minä mietin omaksi ilokseni konseptia esitettuun tarpeeseen. Silloin tuli mieleen se peräkkäisroottorinen pikkukopteri. Kokonaismassa jotain 500 kg, voimalaiteeksi jotain lumikelkan moottoria tai vesijetin moottoria, teholtaan 100-150 kW, nelitahtista ja turbotettua. Moottori/moottorit ja koneistot yläpuolella olevaan kondoliin ja kuljetettava kontti pikakiinnityksellä siihen alapuolen runkorakenteeseen, jossa on laskutelineet. Kontin pituus jotain 2m+, kontissa vaikkapa sairaankuljetusvarusteet. Ja voidaanhan tuo kopterin stabiilisuus hoitaa sähköisesti, kun ne parametrit ovat hyväksyttäviä. Ja eikä ole kovin suuret kehityskulut, oletan.
Sitten varmana omasta erinomauudestani etsin googlen avulla vastaavaa. Sieltähän löytyi lähes identtinen ratkaisu. Etsivä löytää ja jos ei löydy, niin annan tarvittaessa linkin.

Aamupäivällä tuli sähköpostiini jokapäiväinnen katsaus Homebuilt Aircraft & Kit Plane Forum uusista postauksista. Sekin vahvisti näkemystäni.
https://www.x-controlsystem.com/
#98
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Tulen sammutin
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - lokakuu 11, 2025, 15:29:52
Rallissa käytetään näköjään "kuivavesisammuttimia". 3M:n lopetettua  Novec 1230:n valmistamisen, on yleisin kaupallinen tuote FK-5-1-12.
https://rtemotorsport.net/product/141/kasisammutin-lifeline-zero-360
https://en.wikipedia.org/wiki/Perfluoro(2-methyl-3-pentanone)
#99
Ultrakevyet / Vs: Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 11, 2025, 10:35:48
Murphy Renegade taitaa olla kohtalaisesti edustettuna maassamme. Kaksi VW llä. moottoroitua ja yksi kaksitahtimoottorilla rikkinäisinä ja sitten se HKS moottorinen ehjänä Joensuussa. Teuvolla ja Renegaattorilla ehjät.
#100
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Bush Wheels
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 10, 2025, 22:23:06
Raumlaisis jaarituksis (Nortamo) sanotaan että on "Luonnonlakkite vastast ja Jumala rienaust koittap pyssy kahren peräsi olevan pyörän pääl."Puhuttiin polkupyöräilystä. Mutta muuten kahden peräkkäin olevan pyörän ilmanvastus on pienempi kuin yhden ilman pyöräsuojia vertaillessa. Eräs ameriikan Polakki A. Strojnik kirjoitti niin S.A. lehdessä. Muistaakseni olen nähnyt taulukon missä eri pyöräkokojen ilmanvatuksia. Eri pyöräkokojen vierintäkyvystä kurapellolla voisi itsekin tehdä työlään koesarjan vetämällä jousivaan välityksellä koeriggausta. Jos hätäisesti arvioi, Lerchen matkanopeus putoaa 100 kmh paikkeille. Myös vastuskuvio suhteessa vetolinjaan muuttuisi ja korkeusperäsimen trimmaus muuttuu. Ehkä harkitsen vielä ainakin äärimmäisyyksiin menoa. Ultralla totesin suksien alapuolella pilkottavien pyörien aiheuttavan ihmeen paljon vastusta mikä ilmeni lähtökiidon pitenemisenä.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod