Tuoreimmat viestit

#91
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Mellenin Kain muistolle
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - marraskuu 02, 2025, 11:08:29
Sain sähköpostiviestin missä kuva Hietasen veijesten Ressu OH-XEA koneen entisöinnistä museoon. Kuvassa näkyi myös eräs toinen kone mikä näytti K. Mellenin suunnittelemalta ja rakentamalta Supersytkyltä mikä myös menossa museoon. K. Mellenin rakenneratkaisut olivat käytännönläheisiä ja rakentamista helpottavia. Esimerkiksi pääsalkoja ei oltu pätkitty useiksi vaativia korvake sovituksia edellyttäviksi rakenteiksi. Mutta mitä tulee toivomukseesi olisipa hänen kaltaisiaan enemmän tulee heti mieleen että K. Mellen oli Lentokoneenrakennuksen Diplomi Insinööri jonka ratkaisujen kyseenalaistamiseen ei Ilmailulaitoksella ollut rahkeita.
Menepä idearikkaana ammattikoulutaustaisena yrittämään samaa ja tulet nauretuksi ulos. En väitä että kuka vain voi suunnitella lentolaitteen, lujuusopilliset älyttömyydet lyövät silmille jopa Insinöörikoulutuksen saaneiden ideoissa esimerkiksi turhan pitkinä pyöränakseleina mikä turhaan lisää pyöränakselin tyvimomenttia.
Mutta kaikkiaan Experimental rakentamisen muistojen kultaamat entiset ajat ovat menneet ja kohta ovat muistelijatkin menneet, onneksi jotkut jaksavat ansiokkaasti puurtaa kuten tuolla Ylivieskassa. Lentokoneen rakentamisessa pitää fokus säilyttää eli koneen valmistuminen pitää ykkösasiana. Amerikan projekteissa usein sanotaan että projekti jäi tauolle koska elämä tuli väliin. No se on ymmärrettävää jos sillä väliintulijalla on suuret tissit ja ruskeat silmät, kuitenkin surullista katsella vaiheeseen jääneitä koneita joihin uhrattu kolme tuhatta tuntia työtä ja sen jälkeen siitä tulee kiertopalkinto mikä kiertää käsityötaidottomalta toiselle samanlaiselle. 
#92
Lentolaitesuunnittelu / Mellenin Kain muistolle
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - marraskuu 02, 2025, 10:01:57
Kai Allan Juhani Mellén poistui keskuudestamme ja koska näin kekrinä on tapana muistella edesmenneitä, niin aattelimpa kertoilla hieman kohtaamisistamme tuon iloisen Karjalan veikon kanssa. Joskus vuosituhannen vaihteessa asuessani Espoossa lueskelin hänen uusimmasta Mini Sytkystään ja koska aiemmat ja silloinen päreeni ei oikein tuntuneet piisavilta lentolaitteita päätin kilauttaa tuolle kokeneelle ja oppineelle tyypille.

Hetken hän kyseli taustojani ja pyysi rohkeasti kylään ja varaamaan reippaasti aikaa, niimpä jonkun ajan päästä kohtasimme Alkutiellä.

Katselimme hänen suunnittelemien koneitten piirrustuksia ja hän kertoi niistä kenties Tumpun olevan tarpeisiini lähimmäs sopivan, mutta senkin olevan enemmän lentokenttäkone mutta ihmettelytarkoituksiin päätyi kuitenkin sarja Mini Sytkyn piirrustuksia yhden koneen lisensseineen. Myöhemmin siirsin romppeeni Nummelandiaan ja siellä eräs kaveri sitten osti tuon piirrustussarjan, jossa oli takarunkoa korotettu pitempääkin lentäjää varten sekä Moslerin moottorin...

Kaiju kuitenkin painotti aina sitä, että hänen suunnitelmansa on alunperin tehty pienemmän kuin 180 senttisen ja 90 kiloisen pilotin ympärille ja kertoi mihin muutostyöt tulee vaikuttamaan ja mitä ne vaativat jos niitä aletaan tekemään. Tapasimme Nummelan aikoinani suhteellisen usein ja viimeisin kerta oli Jämin experimentalpäivillä silloin kun niitä vielä järjesteltiin. Siellä piirreltiin viivoja hiekkaan, koska paperia ei ollut tarjolla ideoitten kehittyessä...

Olisipa hänen kaltaisiaan enemmän, mahtava persoona.
#93
Experimental / Vs: Koneen kuljetus
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - marraskuu 02, 2025, 08:49:50
Tuo on muuten hyvä, mutta seuraavat asiat pisti silmään:

Trailerin takavalojen näkyvyyskulmat
Aisapaino
Koska kyseessä ei ole vene, niin kuorma ei saisi olla perävaunua leveämpi.

Toivottavasti Tragiconnat sallii taas perävaunujen ulkomittojen muutoskatsastuksen, niin omakin traileri levenee 255 leveäksi pelkillä valo- ja heijastin telineillä.
#94
Elektroniikka ja sähkötyöt / OGN lähetin jutustelua
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - marraskuu 02, 2025, 01:18:00
Kuinka monella on nykyään OGN-lähetin käytössä?
http://wiki.glidernet.org/

Ainakin purjelentäjien keskuudessa nämä tuntuvat olevan jo varsin arkipäivää, jantterit ovat ilmeisesti omaksuneet järjestelmän aika laajasti, vai olenko väärässä?

Omalta osaltani OGN on ollut käytössä noin nelisen vuotta. Käytän ApolloFoxissa ja paramoottorissa omia yksiköitään:

ApolloFoxissa lähetys kulkee ICAO-tunnuksella
Paramootissa puolestaan omalla tunnuksella

Tekniikka on toiminut luotettavasti, vaikka myönnetään, että täällä päin ei taivaalla juuri tungosta ole. Siksi järjestelmän täyttä potentiaalia ei aina pääse hyödyntämään.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Käyttökokemuksia, katvealueita, hyviä tai huonoja asennusratkaisuja? Ja ennen kaikkea: onko tämä oikeasti yleistymässä vai kuljemmeko edelleen pienen piirin harrastuksena?

Paramoottorissa käytössä oleva pikku versio tässä on
IMG_5363.jpg

Uusin malli web softan kautta saapi säätää parametrit kohilleen ja tämän voipi yhdistää esim. SkyDemoniin ja jos haluaa niin voi lisätä vielä GNS5892R ADS-B vastaanotin moduulin.
IMG_5362.jpg
#95
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - marraskuu 02, 2025, 00:07:52
Sitten jatkui jäähdytysnestesäiliön mallaaminen ja sopivan paikan etsiminen, tämä on jo ties monesko versio... Jäähdytys kanavien takia tilaa ei enään konehuoneessa ole enään yhtään ylinmääräistä joten se hankaloittaa asiaa aika lailla.

Suunnitelmana oli ensin tehdä kokonaan uusi, erikoisen muotoinen säiliö moottorin vasemmalle puolelle.
IMG_5060.jpg

Lopulta päätimme kuitenkin hyödyntää aiemmin tilattua Nissan 200SX:n alumiinista säiliötä. Sahasimme sen pienemmäksi, ja tilavuudeksi jäi noin 1 litra.

IMG_5061.jpg

IMG_5064.jpg

Lopullinen sijoituspaikka löytyi moottorin oikealta puolelta, koska siellä on enemmän tilaa. Säiliö on alumiinista, alkuperäinen oli muovia mitä suunnittelia suositteli, joten sitä ei voinut turvallisesti sijoittaa pakosarjan puolelle.

IMG_5069.jpg

IMG_5070.jpg

IMG_5075.jpg
#96
Experimental / Koneen kuljetus
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - marraskuu 01, 2025, 23:44:26
Pientä raporttia tämän syksyn talvisäilöön viennistä.
Aikaisempina vuosina siirto on hoidettu traktorilla ja heinäkärryllä, sellainen perinteinen "pannaan kamppeet kyytiin ja toivotaan parasta" -menetelmä. No, tänä vuonna joku keksi ääneen kysyä, että "onko tässä nyt sitten mitään järkeä, kun pihassa seisoo venetraileri, joka on seissyt pihassa niin pitkään, että naapuri luulee sitä pihakalusteeksi.

No, sehän riitti. Yhtenä iltana tuli hitsattua trailerille modulaarinen kehikko, jonka saa tarvittaessa pois ilman sen kummempia taikatemppuja. Ja kun katsoo jenkkien harrastepuolen foorumeita, niin siellähän on rakennettu kaikkea trailerikelkasta lentokonesaunaan, joten ajattelin että ei kai tämä nyt sentään ihan ensimmäisenä päätyisi "älä tee näin" -osastoon.

Mutta kyllä täytyy myöntää: vuosisadan parhaita päähänpistoja.

Kone nousi kyytiin vinssillä ilman akrobaattisia suorituksia, ja kuljettaja sai istua lämpimässä auton hytissä, ei siinä ikivanhassa traktorin hönkivässä, jossa lämpö on enemmän teoreettinen käsite kuin todellinen ilmiö. Lisäksi reissu tehtiin yhdellä ajoneuvolla, kun normaalisti on ollut toinen auto perässä toimimassa "valvovana silmänä", ettei siirrosta tule ilmailumuistomerkkiä tien varteen.

Valtiolle toki syntyi tässä tragedia: yksikään diesel-päivälupa ei vaihtanut omistajaa. Ja polttoöljykin jäi säiliöön odottamaan aurinkoisempia päiviä. En vielä ole saanut soittoa verottajalta, mutta tunnelma on vähän sama kuin söisi kiellettyä omenaa ja katselisi ympärilleen.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli yllättävän elegantti. Jopa vähän liian elegantti, mikä aiheuttaa nyt epäilyksen... pitäisikö tästä tulla uusi standardi?
Joskus innovaatio syntyy siitä, kun joku sanoo ääneen "ei kai kukaan näin tee?".

Suosittelen harkitsemaan, jos vastaava kalusto on nurkissa.
Jos ei muuta, niin ainakin kylmästä traktorin hytistä pääsee eroon, se on jo oma voittonsa.

Voi pojat, taittuvasiipeinen on kyllä mukava kapistus, muuten olisi saanut tehdä useamman reissun.

Tässä muutamia kuvia tuosta viritellystä traileriratkaisusta.
Ei tämä nyt ehkä insinöörikirjallisuuden seuraava luku ole, mutta kieltämättä toimii paremmin kuin uskalsin aluksi uskoa. Rakenne on irrotettava, eli trailerin saa takaisin venehommille ilman rälläkkää tai kirosanoja.

IMG_5349.jpg

IMG_5350.jpg

IMG_5352.jpg

IMG_5353.jpg

IMG_5354.jpg

IMG_5355.jpg

IMG_5356.jpg

IMG_5357.jpg

IMG_5358.jpg

IMG_5359.jpg

IMG_5360.jpg

ps. Muistelisin, että Peterillä oli Apollonsa alla aikanaan aika samantapainen ratkaisu? Vähän saman henkinen "käytetään mitä pihasta löytyy ja sovitetaan järki-voittoon" -henki. Näitä näkee aina silloin tällöin, ja yleensä se kertoo siitä, että idea toimii käytännössä, vaikka ei olisikaan tehtaalta tullut.



#97
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - marraskuu 01, 2025, 21:58:29
Pätkää lainaten "Niin, kyllä se varmaan näin on... luulisin."  :thumbsup:
#98
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - marraskuu 01, 2025, 10:27:19
Pitkäjännitteisyyttä vaativa projekti ja ratkaisujen keksimistä.Pätkää lainaten "asiahan ei minulle tietysti kuulu"mutta itsekin ongelmien  ratkaisujen miettimistä harrastaen ja tehden ja savolaisena nokkani toisten asioihin työntäjänä huomasin että olisiko tuo kannatin hyvä laittaa kahden jousen väliin vaimentamaan värinöitä molempiin suuntiin.Tuo niittirivi on helppo saada tasaiseksi kun laittaa maalarin teipin putken ympäri ja muistaa että d x 3,14 (d=halkaisija) jaettuna niittien lukumäärällä.Pitää tulla katsomaan kun saatte projektin valmiiksi. :lentoon:  (!)   
#99
Yleisilmailu / Vs: Ultralla Viroon naatiskele...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lauri - lokakuu 31, 2025, 20:55:43
 (guru)

Hieno video, heti tuli mieleen muistot kun lensin italiaan 2005 OH-AYH joka on mulla edelleen..
#100
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - lokakuu 31, 2025, 01:02:41
DV6C-projektista taas elonmerkkejä!

Onhan tässä vähän aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä... mutta eipä projekti ole minnekään kadonnut, päinvastoin, homma etenee taas hyvällä sykkeellä! 💪

Moottori kun kerran lauloi, niin piti ottaa pieni hengähdys ja nyt on taas palattu sorvin ääreen. Tällä kierroksella jatkoimme pakoputken rakentelua: tehtiin vaimentimelle kunnollinen kannatin ja saatiin vaimennin istutettua nätisti käyrään.

Alkaa olla pakolinja sellaisessa mallissa, että pian voi jo kuvitella sen murinan taivaalle nousevan 😄
Kuvissa näkyy vähän miltä viime päivien askartelu on näyttänyt, hiljalleen tämä palapeli alkaa muistuttaa lentokonetta!

Vaimennin tulee kiinni käyrään pop-niiteillä, joten piti mitoitella niittirivistö tarkasti jiiriin, ei ollut ihan yhden kahvikupin homma, mutta nyt istuu just eikä melkein. 😄
IMG_5026.jpg
IMG_5027.jpg

Vaimennin tuetaan tuliseinään kuvan osoittamalla tavalla, ja sen toinen pää kiinnitetään myös koneen pohjaan.
IMG_5035.jpg
IMG_5029.jpg
IMG_5028.jpg
IMG_5031.jpg
IMG_5032.jpg
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod