Tuoreimmat viestit

#91
Yleisilmailu / Vs: Opettajapersoonallisuudet
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - lokakuu 09, 2025, 21:56:20
Aiheesta alakuloon.
Tuntuu että entiset persoonalliset leko-opet on joko kaikki manan mailla tai nääntyneet uusien vaatimusten taakan alle. Siltä tuntuu, vai olenko ollut liian kauan poissa aktiivi ilmailusta.
Viime vuosituhannella vähän rämäpäinenkin taitava opettaja sai kurssilaiset ymmärtämään ja omaksumaan  tärkeimmät asiat omassa päässään järkeilemällä, itse ja omilla aivoillaan.
Nyt tutustuin uudelleen teoria aineistoon ja teoriakokeisiin. Paljon on uuden oppilaan istuttava  muuallakin kuin siinä herkässä ja liukkaassa kevytlentokoneessa.
On hyvä tietää paljon ja kaikesta, mutta määrä ei saa hukata alleen niitä tärkeitä asioita.
Entinen CPC leko ope Alpo R-O sanoi aikoinaan ultraa koelennettyään että "tämähän piru opettaa lentämään"
mitähän nykyraasereista sanoiskaan. Keveitä ja herkkiä, tehoakin on paljon painoon verraten.
No Alpokin on jo poissa.
Ja se rämäpäisempikin opettaja.
Vaan Alpon sanoin "iloinen ja irti maasta" olkoon ilmailija
#92
Yleisilmailu / Opettajapersoonallisuudet
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 09, 2025, 17:01:56
Jostain kumman syystä 60-luvulla ja sitä ennen aloittaeista ja jopa edesmenneistä on legendaa kerrottu netissäkin, mutta nuoremmista en juuri muista lukeneeni. Tänään sattui Fasepookissa ilmailun historia-ryhmässä olemaan juttua, jossa 70-luvulla aloittanut legendaarinen hahmo mainittiin.

Saataisiinko enemmänkin keskustelua aiheesta aikaiseksi?

"... Aloittaessani purjelennonopettajana oli opettajalla valta vapaammin valita opetettava aineisto ja loppukokeiden vaatimukset. Metodini teoria-aineissa oli se, että loppukokeissa ei saanut olla virheitä tai ymmärtämättömyyttä todella tärkeissä asioissa. Urani loppuvaiheessa, kun pidin vielä muutamia teoriakursseja, oli loppukokeissa ohjeena se, että liiankin suuresta valmiista kysymysaineistosta sai olla tietty prosenttimäärä virheellisiä vastauksia, ja kaikki kysymykset olivat saman arvoisia. Useimmiten joutui tärkeitä asioita kertaamaan, vaikka suoritus oli hyväksyttävä. Opetetttava aineisto oli mielestäni vähän liiankin suuri. Tosin opettajakursseillakin jouduimme paikkaamaan tulevien lennonopettajien tiedollista pohjaa. -- Sallittaneen yksi muistelma. Eräällä Räyskälässä pidetyllä opettajakurssilla oli oppilaanani tunnettu ilmailupersoona kiivasluonteinen Martti Sucksdorf. Tulin hänen kanssaan toimeen. Tosin jouduin erottelemaan kentällä riitapukareita, kun Martti joutui sanaharkkaan ja muistaakseni käsirysyyn kurssia seuraamaan tulleen hänelle tutun vierailijan kanssa."

https://www.facebook.com/groups/ilmailu/posts/3305082676323825
#93
Ultrakevyet / Vs: Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 09, 2025, 13:59:50
Voe voe voevotteli savolaeset tuas mahtavan konneen kavottua vieraelle maelle, moneskohan kymmenes mahto olla?

Taitaa vain kauheat vehkeet jäädä täkäläisille orsille ja halleihin romattomaan, Kylmäkosken nuukuus & korjausvelkamuseossa olisi toki ainakin yhdelle vielä sijoituspaikka ja lentäenkin voisi tuoda jos uskaltaa.
#94
Ultrakevyet / Vs: Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä peter_l - lokakuu 07, 2025, 21:13:02
Traficomilta saatu todistus Suomen rekisteristä poistamisesta.
#95
Ultrakevyet / Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä AhonenWeliMatti - lokakuu 07, 2025, 19:02:12
Hei.
Onko kokemusta ultrakevyen myynnistä Saksaan.?
Oma OH-U144 olisi menossa Saksanmaalle, EI lentämällä.
mitä pitäisi ottaa huomioon , muuta kuin että rahat saa -
#96
Experimental / Vs: Experimentalhenkeä
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 04, 2025, 23:37:11
Automiesten harmiksi Mobilisti lehdessä on myös mielenkiintoisia historiallisia lentojuttuja. Sellainen oli Mikko Kulhiasta ja hänen koneistaan kymmenisen vuotta sitten. Kaputin jälkeen metsässä Kulhialla oli iso avohaava kasvoissaan ja lyhyen tajuissaan olon jälkeen menetti tajuntansa. Hänen veljensä oli lääkäri joka paikkasi M.K.oon takaisin elävien puolelle. Moottori Vellie joka oli muistaakseni näitä British Anzanin kuvioita omistajanvaihdosten jälkeen kunnes siitä tuli J.A.P. Sylinterit alunperin ylöspäin kuten Karhumäki kolmosessa mutta lekomekaanikot modasivat pytyt alapuolelle mikä saattoi olla kaputtia edesauttava tekijä.
#97
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 04, 2025, 22:21:29
Aivan niin,tosi yllätys. häiriötä oli jo edellisen moottorin Slickin kanssa mikä huudettu saksasta Kiebits kaksitasosta. Siinä autotulpat ja tulppa soketeissa metkat laajennukset. Joku veikkasi niiden olevan ns. jännitteen nostajia. Rallimiesten touhuja kuuskytluvulta. Teoria, puolan jännite nousee kun kipinän hyppäämistä tahallaan vaikeutetaan ilmavälillä. Ehkä kannattaa kunnostautua kokeilemalla sitä vanhaa Ditteliä minkä ostin satasella saksasta. Kuinkahan lienee, lupakirjan voimassaoloon tarvitaan tarkastuslento jos on ollut lentämättä pidempään mutta jos sattuukin lentää klivauttamaan Lerchellä yht äkkiä kymmenen tuntia, tarvitaanko tarkastuslentoja vielä sen jälkeen.
#98
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä hannuvir - lokakuu 04, 2025, 21:10:06
Onpas yllätys nuo radiohäiriöt sinulla. Meillä ei ko. moottori aiheuttanut minkäänlaista häiriötä Blanikissa. Radio tosin oli eri eli Dittel.
#99
Experimental / Vs: Experimentalhenkeä
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - lokakuu 04, 2025, 16:26:23
LainaaKulhia Mk 2 (OH-MOK) testirullauksia ja lento marras- joulukuussa 1951 Malmin lentokentällä? Pilottina Mikko Kulhia.

Video julkaistu Mikko Kulhian pojanpojan Jan Tallbergin luvalla.

Koneen lentohistoria loppuu pakkolaskuun joulukuussa 1951 jossa Mikko Kulhia loukkaantuu mutta selviää hengissä. Tämän jälkeen kone purettiin ja varastoitiin Hattulaan. Nykyisin videolla näkyvät koneen jäänteet löytyvät Lahdesta ja moottori käyntikuntoon entisöitynä Pirkkalasta.

https://youtu.be/K7nY4_CamIA
#100
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 03, 2025, 23:10:36
Romanialainen Aerostar ja taitaa olla saksalainen Senheiser kokeiltu. Radioita en vielä ole vaihdellut, tornin lähetysvoimakkuus on niin hyvä että se jo alkaa riittää. Katsotaan mitä se suodatin kondensaattori saa aikaiseksi. Myös Faradayn häkin varmistaminen alumiiniteipillä, vaara, teipin irtoaminen ei saa aiheutaa oikosulkua sammutus sohtoon. Myös tulpanjohtosarjan vaihto on mahdollista, huusin Ebaysta siistin vähän pyörineen Slickin. Autopuolella oskiloskoopilla löytyisi viallinen tulpanjohto, lekojohto välikappaleita en ole nähnyt. En ole vielä taistellut tarpeeksi asian parissa.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod