Tuoreimmat viestit

#21
Foorumilaisten projektit / Vs: Gaz'aile 2
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 05, 2025, 10:01:47
Mikä hartsi oli käytössä muottien teossa, vanhanajan haiseva polyesteri, epoksihartsi vaiko joku uusimuotinen vinyylihartsi hybridi mistä en tiedä mitään. Ite olen käyttänyt epoksihartsia myös muotteihin kun sitä on runsaasti vanhenemassa, kutistuu kuulemma vähemmän kuin polyesteri.
#22
Foorumilaisten projektit / Vs: Gaz'aile 2
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 05, 2025, 00:16:32
Tämä siivenkärki osa on ainoa mihin tehtiin oikea kunnon muotti muut osat on tehty suoraan foamin päälle kerta osana mutta mukavahan se on kokeilla kerran tehdä tämmöinenkin.

Seuraavaksi vanereiden väleihin lisättiin foami palikat ja ohut kuitu sen jälkeen vedettiin pakkeli päälle ja armoton hionta

IMG_1573.jpg

IMG_1574.jpg

IMG_1575.jpg

Sitten vahaa useampia kerroksia
IMG_1836.jpg

Alkaa kiilto hieman löytymään
IMG_1835.jpg

Sitten tehtiinkin jakopinta josta saadaan muottiin molemmat puolet erikseen

IMG_2596.jpg
tuommoinen muovi soiro siihen pitäisi saada muotoonsa onneksi on tuo 3d malli että saatiin tulostettua paperille muoto ja siitä leikattua suoraan muovi muotoonsa

IMG_1804.jpg

Lestiin vain puoleenväliin leikkaus ja muovi liimata sinne kiinni

IMG_1805.jpg

IMG_1806.jpg

IMG_1807.jpg

Muutama välivaihe jäänyt pois ei sattunut kuvia löytymään näin äkikseltään
Sen jälkeen niistä kuidutettiinkin muotit ja tässä ne onkin jo auringossa kuivumassa kun pestiin pva irroitus aineet pois

IMG_2785.jpg

Foamin mikä tulee kärjen sisään täytyi vähän reijittää niin siihen valmistui näppärä reijitys tela 3d tulostimella ja saimme reijät riviin järjestykseen että sitä on mukava katsella sen ajan kun ne näkyvät.

IMG_1831.jpg

IMG_1833.jpg


MG_1051.jpg

Muottien vahaaminen alkoi ja kerroksia tulikin 8 vahakerrosta jokaiseen 4 muottiin

MG_1044.jpg

MG_1053.jpg

Sitten kaikkien kuitujen leikkaus valmiiksi pikkuisen hahmoteltiin muovilla muotoa minkälainen siihen pitää leikata ja sen mukaan leikattiin
Lasikuitu|Hiilikuitu|Foami|Lasikuitu setti

IMG_5442.jpg

Tehdään tähän kohti katkos seuraavana onkin alipaine säkitys
#24
Myydään / Garmin GPSmap 496 navigaattori
Viimeisin viesti käyttäjältä MatKos - joulukuu 04, 2025, 13:09:50
Toimiva navigaattori, Garmin GPSmap 496, siisti tarpeettomana lisälaittein...pari kiinnitys mahdollisuutta, suomi kartat ym.

hp. 220€

SSIK ry.

c/o Matti T. Koskinen  nolla viis nolla 505689773...tai matttkos[at)gmail.com
#25
Foorumilaisten projektit / Vs: Gaz'aile 2
Viimeisin viesti käyttäjältä SamiM - joulukuu 04, 2025, 09:08:12
 :thumbsup:
#26
Lentolaitesuunnittelu / Taas Controlwing
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 04, 2025, 05:05:23
On ajanhaaskausta valvoa yöllä mutta kun ei ole Oluella valmennettua virtsarakkoa niin siihen joutuu joka yö. Nyt pasahti päähän ja ihme ettei aikaisemmin tuon Spratt Controlwingin siipiprofiili. Valittu profiili on NACA 23112 jonka paras ominaisuus on että nostovoimakeskiö eli nostovoiman ajateltu resultantti ei vaella siiven leveyssuunnassa kohtauskulman muuttuessa. Itse nostovoimakerroin hitaassa lennossa ei ole erityisen hyvä tällä profiililla. Kuitenkin se on valittu sovellukseen missä kohtauskulma säätyy automaattisesti ja nostokeskiön vaeltelun haitat on näin tullut eliminoiduksi. Kuitenkin kysymyksessä lentovene minkä vedestä irtoamisnopeus on se tyypillisesti kovin haaste. Miksi ei käytetä jotain hidaslentoprofiilia LS 0417, GAW 1 tai jotain ehkä vähemmän radikaalia. Olen luultavasti missannut jotain oleellista. Tuollaisen lentoveneen teko nousee ajoittain pääkoppaan, nyt sen nosti saksassa myynnissä oleva viisilapainen potkuri mikä sopisi tuohon projektiin. Peltotilkkuni Eteläpäässä on surkea joki joka kasvaa umpeen joka heinäkuussa mutta tuollainen lentovene siellä kulkisi siipi pituussuuntaan käännetynä. Joki johtaa merialueelle minkä rannalla sijaitseen Tasavallan Presidentin kesäasunto Kultaranta. Jo kymmenvuotiaana lennokkipoikana oppin termit asetuskulma, kahtauskulma, painopiste, nostokeskiön opin myöhemmin.   
#27
Foorumilaisten projektit / Gaz'aile 2
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 04, 2025, 01:17:45
Kiinnostaako itse rungon teko myös kun jotain kiinnostusta oli tuohon moottorin rakentamiseen jotta foorumille saadaan keskustelua aikaan ja säpinää
Moottorista oli juttua täällä säikeessä jos joltain on mennyt se ohi

DV6C Moottorin muuntaminen lentokone käyttöön

Siiven kärkien tekoa seuraavaksi.

3d mallin mukaisesti meidän moderni davinci joka on myös piirtänyt koneen puhtaaksi leikkasi cnc koneella vaneri setin mistä on hyvä aloittaa kärkien teko
IMG_1568.JPG

Kannattaako jatkaa??
#28
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 03, 2025, 05:32:55
Lentolaitteen tai pilootin painolla on inhoittavasti merkitystä, siihen mihin pieni tai keskikoinen henkilö sopii sujuvasti yli 180 senttinen ja ryysyt päällä satakiloinen on jo turvallisuusriski itselleen ohjaamon rypistyessä kaputissa tai mukavuutta ajatellen lennon aikana. Eli Lentäjää kevyemmän termin pitäisi kohtuudella korreloida aktuaalisen lentäjän painon mukaan eikä olla sidottu mihinkään kiinteään kilorajaan. Kentänkiertolentolaitteen rakentaminen voi tuntua mielekkäältä henkilöstä joka ei sellaista ole vielä omatekoisella tehnyt mutta kerran sen jo koettuaan pitäisi päästä laajentamaan reviiriä. Koneen painolla ja helpolla purettavuudella on silti suuri merkitys, kentänkirtokoneen romut on lähipiirissä jos kaputti sattuu, kun taas esimerkiksi Mopulerchellä voisi joutua maastoon vaikka kahdensadankilometrin päässä kotikentästä. Kuormaauton voi tilata kuljetuksesta mutta mistä koneen purkamisen osaava henkilö jos olet itse kiidätetty pois paikalta ambulanssilla. Sellainen henkilökunta pitäisi olla valmiiksi valmennettuna ja komennusrahan määrä sovittuna. Matalimmillaan pakkolaskun jälkihoito voi olla kevytpeite millä romut on peitetty odottamaan lentäjän toipumista. Lentämistä ei kuitenkaan pidä jättää pakkolaskun pelossa, loppupeleissä on aivan sama jos kone hautautuu ehjänä orsille tai muuttuu silpuksi kaputissa. Palataan vielä siihen lentäjää kevyempään, onko kovakin atripuutti jos henkenmenon jälkeen kaverit voivat vakuuttaa ymmärtämättömille että se oli kaikki laillista. Tai toisena vaihtoehtona lennetään iloisen laittomasti terveellisillä rakenteilla. TRabandonetin siivet irroittaa ja kiinnittää yksin kun taas Motolerhen siipien kiinnitys/irroitukseen on hyvä olla kolme apulaista ja yksi joka tietää mitä tehdään.
#29
Yleisilmailu / Vs: Lentokenttien alasajo
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 02, 2025, 23:58:14
Voi pojat jokos ensi kesänä saaadaan alkaa tekeen EFYL lentopaikkaan lennokki kenttää  *0* nykynen missä ollaan oltu niin siihen tulee kohta tie sen yli niin olisi jo aika alkaa puuhaan uutta paikkaa.

https://poytakirjat.ylivieska.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025828-18

#30
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - joulukuu 02, 2025, 11:00:02
Edellisellä sivulla on jo mainittu Kazat X-14, mutta tässä toimiva linkki: https://www.facebook.com/groups/436449473535787/posts/478998009280933

LainaaThe secret of its low landing speed is due to its leading edge slat, and its triple section flaps.
Dry Weight: 54 Kg, Span: 5 m, Wing Area: 1,76 m², Length: 3,13m, Height: 1,22m
Take off / Landing speed 55 km/h, Vmax 130 km/h, Chezet (CZ?) engine, 380 cc


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod