Tuoreimmat viestit

#21
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Ilmailu-Nurkka – Viikottai...
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 16, 2025, 19:13:09
Keskiviikolle näyttää kääntyvän hurjalla äänivyöryllä  ;)
#22
Moottorit / Vs: Kaasuttimen kalvo.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 16, 2025, 05:43:29
Omat kokemukset samaa luokkaa pitkän elämän varrelta mutta haluaisin silti varajärjestelmän, naapurit alkavat puhua jos tulee vielä toinen pakkolasku.
Erään Salolaisen henkilön Experimentalkone meni metsään koelennolla. Sen jälkeen siihen tehtiin useampi aina tehokkaampi ja tehokkaampi moottori. Joka kerta kun a.o. henkilö vieraili koneistamossa tyhmä työnvastaanottaja luuli että a.o. herra oli taas "pudonnut" ja levitti sellaista juttua maakuntaan.
 "Putosi lentokoneen kanssa" termi voi kuulua jollekin ilmailun ulkopuoliselle mutta ei ilmailijalle. Mutta niin se on, ihmisillä on toisinaan vähemmän jutunjuurta ja lentäjä on helposti aiheena niin hyvässä kuin pahassa.
#23
Ostetaan / AN 816 6-6
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka - joulukuu 15, 2025, 19:44:17
Löytyisikö AN 816 6-6 tai alum liitospalaa joltain ? Ihan 1 kpl riittää.
#24
Moottorit / Vs: Kaasuttimen kalvo.
Viimeisin viesti käyttäjältä santtu - joulukuu 15, 2025, 11:49:17
Ei se kalvon rikkoutuminen nyt kovin yleistä ole. Itse olen tavannut 40-vuotisen autojen kanssa räpläämisen aikana vain yhden, lähes miljoona ajetusta volvosta, silläkin vielä ajettiin mutta käynnistäminen oli jo vaikeata. Venyneitä kyllä löytyi alle puoli miljoonaakin ajetuista mutta niissäkin ongelmana oli lähinnä bensiinin kulutus ja huono käynti.
#25
Moottorit / Kaasuttimen kalvo.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 14, 2025, 22:57:08
Kaksi Mikuni moottoripyörä luisti kaasutinta vaihtui yhteen Zenit Strombergiin moottorinvaihdon yhteydessä. Mikuneissa mätti se että kaasuvaijerin katkeaminen tai siellä päässä olevan klunsin irtoaminen olisi aiheuttanut toisen kurkun sulkeutumisen ja kahdella sylinterillä Lerche ei pysy hyllyllä.
Strombergissa taas mättää se kumikalvo minkä rikkoutuminen oletettavasti sulkee kurkun ja vain tyhjäkäynti jää jäljelle. Kalvon vaihto on tuntisidonnainen huoltotoimenpide ja siihen on vielä aikaa. Päätös on tehty että en osta mitään edullista tarvikelaatua vaan oikean Limbach edustajaltamme. Kuitenkin rauhoittaisi jos olisi joku varajärjestelmä millä saisi alipaineluistin nousemaan ylös pakoitettuna. Ajattelin ensiksi solenoidi sähkömagneettia luistikopan yläpuolelle mutta sille ei nyt tällä asennuspaikalla ole tilaa. Olisiko muita keinoja luistin pakkonostoon. Autoissani on ollut noita niin Vauxhalleissa kuin Volvoissa eikä kertaakaan kalvovauriota mutta kerran tapasin sellaisen  Volvon tienvarressa. Toinen harmittava seikka on pitkät imuputket mitkä oletettavasti aiheuttavat tehohäviötä pumppaushäviön kautta. Kylmän ilman sisään tunkeminen tapahtuu moottorin jäähdytysilman patopaineella mikä ehkä vähentää todellista moottorin imun paine eroa kaasuttimen yli mitattuna ja ehkä laihentaa seosta. Imuilman esilämmityksen käyttö rikastaa seosta koska ilman tiheys pienenee lämmitettynä eli temppuilemalla imulämpö osittain päällä voi tehdä korvakuuloisia kokeita.
#26
Yleisilmailu / Vs: Halon-sammuttimet
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - joulukuu 14, 2025, 14:18:47
Jos kone listattu tekemään kaupallista lentotoimintaa (CAT), eli kone jolla tehdään maksavien matkustajan kuljetusta, joihin kuuluu yleisölennätys.
CAT.IDE.A.250  mukaan tulensammutin on pakollinen. Vaikka kone olisi ELA1 mukainen.

Muu toiminta, on lentokoneilla sitten NCO sääntöjen mukaista.
ELA1 koneet eivät tarvitse (NCO.IDE.A.160) sammutinta.  ELA1;  alle 1200 kg. ELA2 alle 2000kg.
OPS M2-11 sitoo experimental koneet tähän samaan sääntöön. Eli esim Vinkat (MTOW 1250 kg) tarvitsee palonsammuttimen.

Purjekoneet (joihin moput kuuluu) lentävät SAO säännöillä.
Säännöissä ei mainintaa tulensammuttimesta, eli ei tarvita.

Kuumailmapallot toimivat BAO säännöillä.  BOP.BAS.335  mukaan palonsammutin pitää olla.
#27
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 13, 2025, 14:50:15
Olettaisin että etummaisen rajoitinvaijerin pituus mikä on joustavan joko sandumin tai jousen tuplana tulisi joka tapauksessa estää ylettömät negatiiviset suksen asennot. Voi kuitenkin olla että suksi melko keula pystyssä asennossakin aiheuttaa pienen haitan toimien ikään kuin lifting body periaatteella. Ansis mainitsikin että sukset yleensä voittavat pyöräasennuksen ilmanvastus mielessä. TRabandonetin suksista jäi takakorvake kiireessä hitsaamatta, ei haitannut laitoin sandumin PVC sähköputken sisään mikä rajoitti kumin vetopituuden, takavaijeria ei tarvittu.  049.JPG
#28
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä P.Lehtinen - joulukuu 13, 2025, 12:27:01
Senverran pitä kommentoida Martin lankaa. Jos sitä suksea säädetään lennolla kärkeä alaspäin on pieni mahdollisuus siihen, että suksi haukkaa jossain sopivassa tilanteessa kärjen alas rajoitinvaijerin varaan.. Etenkin jos sandumin voima ei riitä pitämään suksea halutussa asennossa johtuen ilmanvastuksesta suksen yläpintaan kohdistuvasta voimasta.
Saattaa tämän jälkeen olla pikkusen puoltamista havaittavissa suuntaan jos toiseenkin. Yleensä alaspäin. 
#29
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 13, 2025, 11:19:09
Olisin heittänyt romukoppaan jos olisin itse keksinyt kaksi maailmanluokan keksintöä Molok jätejärjästelmä hankalana, vaatii aina nosturiauton tyhjennykseen. Toinen oli Digitekniikan Binäärikoodi minkä olisin hylännyt hankalana. Nyt tuli lapsellinen idea suksien linjauksen säätämiseen lennonaikana ja sitä kautta vastuksen minimoimiseen. Syy pienitehoisen moottorikoneen loisvastuksen minimointi että saataisiin kaikki luvallinen 120 kmh.irti. Punaisella kuvaan merkatulla langalla voitaisiin trimmata pienin lennonaikainen vastus suksille ja tarvittaessa palauttaa Vee tyyli ennen laskua.Screenshot 2025-12-13 at 09-44-41 HTN-001 - HTN-002_22.pdf.png
#30
Moottorit / Vs: Jiangsu Flyben Engine Co.,...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - joulukuu 13, 2025, 09:54:00
Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - joulukuu 11, 2025, 11:52:20170-hevosvoimainen 4-sylinterinen voisi olla vaihtoehto esim. O-320:lle.

Tehossa jää jälkeen.   170 hp syntyy vasta pyörimisnopeudella  3300 rpm.   Kierroksilla 3000 rpm tehoa vain  145 hp.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod