Tuoreimmat viestit

#21
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä JaakkoR - joulukuu 24, 2025, 22:03:53
Peter Sripol rakensi ultran pahvista, ja lensikin sillä vähän. Ei voi kuitenkaan sanoa varsinaiseksi menestykseksi.

https://www.youtube.com/watch?v=UI52ghUYKO4
#22
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - joulukuu 24, 2025, 19:25:10
Siis piti kysymäni Tapanin ajatusta kuinka ylös siipi nostettaisiin?
Olisiko järkeä tehdä yhtenäinen siipi, ilman liitoksia?
Tosi ylös jos takatuupparia tehdään?
#23
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - joulukuu 24, 2025, 19:11:31
Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - joulukuu 24, 2025, 16:49:52Tässä mallissa, siipi nostettu pohjasta paljon ylös
#24
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 24, 2025, 18:50:38
Mitä on vahvistettava jos siiven kuoripelti ohenee 0.4 milliin. Tiheämpi kaaritus ja vahvempi salko, onko se niin. Nyt sattuisi olemaan hyllyssä tuota 04mm. 2024 levyä. 12x4 jalkaisena. Voi piru että harmittaa tämä hyvä eläke, sitä maksetaan vain jos on hengissä. Joku sanoi että Frise siiveke hidastaa menoa turhan paljon, kuinka on. Kiitos Modeille erityisesti ToMalle ilmaisesta työstä, ilman teitä tällaiset jäärät jäisivät ilman kanavaa. Jouluja, selvin päin ollaan.
#25
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - joulukuu 24, 2025, 16:49:52
Eilen juuri tein tarkistuksia CRI CRI lentolaitteen kuorirakenteen "kuoren" massoista. Kaikki "lentävät" pinnat, siis nostovoiman synnyttämiseen osallistuvat osat, siipi, ulkoiset siivekkaat, korkeusohjain ja sivuohjain, materiaalina  0.5 mm 2024 Alcrad sheet. Noiden kuorien massat pyöreästi 10kg.

Sitten tuon rungon kuoren massa 6 kg.

Siipisalossa ala-ja yläpaarteena kaksi L-profiilia 2024 T4, mitoilla  22.2x22.2x3.2 mm, selät vastakkain. Samaa L-profiilia on cri cri koneessa. Siipiliitos koneen keskilinjalla tehty korvakkeilla, mat. 2024. Kahden korvakkeen massa <1000 g. Tämä voisi pudota jopa 20 %, jos saisin sen FEA laihdutukseen. Tämä on halpa hinta tuolle yksinkertaisuudelle. Toki voisi vielä keventää, jos ei vaadi aerobat lujuutta, vaan vain liikehdintää.

Tuon siipisalon massa, ei enempää kuin cri crin siipisalot. On huomattava, että alkuperäisen cri crin siipisalot ovat järkyttävän monimutkaiset ja vaikeat tehdä. Vaikka on suunniteltu polven päällä tehtäväksi.

Tässä mallissa, siipi nostettu pohjasta paljon ylös, antaa mahdollisuuksia myös siipisalon tyvet peräkkäin. Tämä Tämä mahdollistaisi myös komposiittirakenteen, salot hiilikuitua mutta en tunne ketään neuvojaa. Jopa hiilikuitulatan vaatima liimaliitoksen liitospituus korvakkeeseen syntyy nykytekniikalla. On otettava huomioon, että hiilikuitulatan lujuudesta ulosmitataan vain osa.

Kyllä painoa kertyy siipeenkin. Kuori 2.7 kg, siipisalko 3 kg, korvakke 0.5 kg. Nämä 6.2 kg. Lisäksi vaahtokaaret ja liima sekä pikku tilpehööriä. Uskoisinko alle 7.5 kg. Lisäksi siiveke 1 kg/siipi.  Kokonaisuutena siiven massa taitaa hipoa 10 kg. Kyllä toiveet ropisee. Koneen massa ilman moottoria kuviteltu 45kg. Laskuteline pitäisi tehdä kuten purjelentokoneessa tai Europe moottorikoneessa tai Janowski  J2 moottorikoneessa. Tämä pyörä pitäisi jonkin verran upottaa rungon sisään mutta se särkisi unelman hienosta ohjaussauvalinjasta koneen lattiassa keskellä runkoa. Mistä löytyisi tuollainen pienihalkaisijainen pyörä. Koneen max massalle 170 kg.

Olin liian toiveikas kun laskin tuon cri crin moottorin tärinänvaimennettujen kiinnityspylväiden ja kiinnityskehdon massan olevan merkittävän paljon. Ja myös noiden moottorien yhteismassan
Moottoriksi löytyy noita yksisylinterisiä parakoneita. 250 kuutioinen viritetyllä pakoputkella antaa 24 kW 8000 rpm ja moniurakiilahihnavälitys 2:1  Onhan noissa sähköstarttikin mutta sen akku pitäisi laittaa povitaskuun. Moottorin massa noin 15 kg.

Ainahan voi muuttaa ajatuksen experimental-lähtöiseksi. Moottorikin voisi olla jopa nelipyttyinen boxeri, vajaatahtisena.

Valitettavasti perhe vaatii minua osallistumaan jouluriehaan ja joudun ajattelemaan vanhalle ihmisella sopivia ajatuksia.
#26
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - joulukuu 24, 2025, 08:24:55
Lainaus käyttäjältä: tjh - joulukuu 20, 2025, 19:02:48Pintaverhous ei toki paljon painoa nosta, mutta kestääkö kevyt kangas samat rasitteet repeämättä.

Painoa kun pihistetää, ei pidä erikseen tehdä kantavaa rakennetta ja varhousta.  Kun tekee yksikalvoisen siiven, kuten riippuliitäjissä, niin rakenne ja profiili  on yksi elementti -> painoa säästyy.
#27
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - joulukuu 23, 2025, 22:33:21
Jos lähdetään tuosta Cri Cristä ajattelemaan eteenpäin.
Noin pieni siipi ei alumiinisenakaan paljon paina, riittääkö jäykkyys ym jos osa olisi rätti päällystettä.
Se yksi moottori siiven takana työntämässä ja canadisiivet nokalla, olisko mitään ideaa siinä.
Moottori kevyt ja painopisteen takia etäällä, jääkö tilaa sen alle sivuperäsimelle?
Siis ennen työntöpotkuria!
Outoon paikkaan kyllä mutta ei tarvitse peräpuomia, mikäli jotenkin toimivasti toteutettavissa.
#28
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 22, 2025, 20:00:04
Tuliseinään kiinnitettävän osan tulostus mistä laminoidaan varsinainen osa

Nokkakopan puolinen osa
#29
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 22, 2025, 02:07:38
Sitten vasemman puolen kavanan kimppuun

Siinä on sen verran esteitä edessä että ajattelimme ensin 3D skannata sen alueen sen jälkeen Vertex velho saapi piirrettä kanavan semmoiseksi että se ohittaa esteet.
IMG_5639.jpg

IMG_5640.jpg

Ja kyllä sieltä löyty kohta mistä pääsee menemään ainoa oli että pakko sammutin pitää siirtää kanavan alla hieman alemmaksi tai kääntää sitä toiseen asetoon tällöin kanavan virtaus ei häiriinny liiaksi.

image.png
#30
Foorumilaisten projektit / Vs: Gaz'aile 2
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 22, 2025, 01:17:20
Sitten liitetään kaaret itse siiven puoliskoihin kiinni

Ensin pikku kuiva sovitus
_MG_1105.JPG

IMG_5624.jpg

IMG_5627.jpg

Sitten sitä taas aletaan sekoittaan epoxia ja yksi tuommoinen vajaa 1kg pönttö treecelliä on riittänyt koko projektiin siitä on vielä jäljellä noin 1/4 tätä siis käytetään aina kun liimataan tuolla sicominin epoxilla jotain eli samaa epoxia käytetään moneen eri tarkoitukseen.
Siinä myös pöydällä 4 laippaa ja 2 siivekettä odottaa.
IMG_5631.jpg

Myös siivekärjen tuki vaneri liuskat liimattiin samalla kertaa.
IMG_5632.jpg

IMG_5634.jpg

IMG_5635.jpg

Ja aika kivasti se siihen istuu
IMG_0047.jpg
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod