Tuoreimmat viestit

#21
Lentolaitesuunnittelu / Taas Controlwing
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 04, 2025, 05:05:23
On ajanhaaskausta valvoa yöllä mutta kun ei ole Oluella valmennettua virtsarakkoa niin siihen joutuu joka yö. Nyt pasahti päähän ja ihme ettei aikaisemmin tuon Spratt Controlwingin siipiprofiili. Valittu profiili on NACA 23112 jonka paras ominaisuus on että nostovoimakeskiö eli nostovoiman ajateltu resultantti ei vaella siiven leveyssuunnassa kohtauskulman muuttuessa. Itse nostovoimakerroin hitaassa lennossa ei ole erityisen hyvä tällä profiililla. Kuitenkin se on valittu sovellukseen missä kohtauskulma säätyy automaattisesti ja nostokeskiön vaeltelun haitat on näin tullut eliminoiduksi. Kuitenkin kysymyksessä lentovene minkä vedestä irtoamisnopeus on se tyypillisesti kovin haaste. Miksi ei käytetä jotain hidaslentoprofiilia LS 0417, GAW 1 tai jotain ehkä vähemmän radikaalia. Olen luultavasti missannut jotain oleellista. Tuollaisen lentoveneen teko nousee ajoittain pääkoppaan, nyt sen nosti saksassa myynnissä oleva viisilapainen potkuri mikä sopisi tuohon projektiin. Peltotilkkuni Eteläpäässä on surkea joki joka kasvaa umpeen joka heinäkuussa mutta tuollainen lentovene siellä kulkisi siipi pituussuuntaan käännetynä. Joki johtaa merialueelle minkä rannalla sijaitseen Tasavallan Presidentin kesäasunto Kultaranta. Jo kymmenvuotiaana lennokkipoikana oppin termit asetuskulma, kahtauskulma, painopiste, nostokeskiön opin myöhemmin.   
#22
Foorumilaisten projektit / Gaz'aile 2
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 04, 2025, 01:17:45
Kiinnostaako itse rungon teko myös kun jotain kiinnostusta oli tuohon moottorin rakentamiseen jotta foorumille saadaan keskustelua aikaan ja säpinää
Moottorista oli juttua täällä säikeessä jos joltain on mennyt se ohi

DV6C Moottorin muuntaminen lentokone käyttöön

Siiven kärkien tekoa seuraavaksi.

3d mallin mukaisesti meidän moderni davinci joka on myös piirtänyt koneen puhtaaksi leikkasi cnc koneella vaneri setin mistä on hyvä aloittaa kärkien teko
IMG_1568.JPG

Kannattaako jatkaa??
#23
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 03, 2025, 05:32:55
Lentolaitteen tai pilootin painolla on inhoittavasti merkitystä, siihen mihin pieni tai keskikoinen henkilö sopii sujuvasti yli 180 senttinen ja ryysyt päällä satakiloinen on jo turvallisuusriski itselleen ohjaamon rypistyessä kaputissa tai mukavuutta ajatellen lennon aikana. Eli Lentäjää kevyemmän termin pitäisi kohtuudella korreloida aktuaalisen lentäjän painon mukaan eikä olla sidottu mihinkään kiinteään kilorajaan. Kentänkiertolentolaitteen rakentaminen voi tuntua mielekkäältä henkilöstä joka ei sellaista ole vielä omatekoisella tehnyt mutta kerran sen jo koettuaan pitäisi päästä laajentamaan reviiriä. Koneen painolla ja helpolla purettavuudella on silti suuri merkitys, kentänkirtokoneen romut on lähipiirissä jos kaputti sattuu, kun taas esimerkiksi Mopulerchellä voisi joutua maastoon vaikka kahdensadankilometrin päässä kotikentästä. Kuormaauton voi tilata kuljetuksesta mutta mistä koneen purkamisen osaava henkilö jos olet itse kiidätetty pois paikalta ambulanssilla. Sellainen henkilökunta pitäisi olla valmiiksi valmennettuna ja komennusrahan määrä sovittuna. Matalimmillaan pakkolaskun jälkihoito voi olla kevytpeite millä romut on peitetty odottamaan lentäjän toipumista. Lentämistä ei kuitenkaan pidä jättää pakkolaskun pelossa, loppupeleissä on aivan sama jos kone hautautuu ehjänä orsille tai muuttuu silpuksi kaputissa. Palataan vielä siihen lentäjää kevyempään, onko kovakin atripuutti jos henkenmenon jälkeen kaverit voivat vakuuttaa ymmärtämättömille että se oli kaikki laillista. Tai toisena vaihtoehtona lennetään iloisen laittomasti terveellisillä rakenteilla. TRabandonetin siivet irroittaa ja kiinnittää yksin kun taas Motolerhen siipien kiinnitys/irroitukseen on hyvä olla kolme apulaista ja yksi joka tietää mitä tehdään.
#24
Yleisilmailu / Vs: Lentokenttien alasajo
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 02, 2025, 23:58:14
Voi pojat jokos ensi kesänä saaadaan alkaa tekeen EFYL lentopaikkaan lennokki kenttää  *0* nykynen missä ollaan oltu niin siihen tulee kohta tie sen yli niin olisi jo aika alkaa puuhaan uutta paikkaa.

https://poytakirjat.ylivieska.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025828-18

#25
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - joulukuu 02, 2025, 11:00:02
Edellisellä sivulla on jo mainittu Kazat X-14, mutta tässä toimiva linkki: https://www.facebook.com/groups/436449473535787/posts/478998009280933

LainaaThe secret of its low landing speed is due to its leading edge slat, and its triple section flaps.
Dry Weight: 54 Kg, Span: 5 m, Wing Area: 1,76 m², Length: 3,13m, Height: 1,22m
Take off / Landing speed 55 km/h, Vmax 130 km/h, Chezet (CZ?) engine, 380 cc


#26
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - joulukuu 02, 2025, 06:29:29
Oratex ei tarvitse maalia
#27
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - joulukuu 02, 2025, 06:24:46
Koska nyt alkaa suksi lipsumaan, niin kerrompa jutun eräästä ilmailua häiritsevästä Suksesta.
Hän oli ennen kännykkäaikaa räpsähtänyt purjelentokoneella mielisairaalan lähellä olleelle pellolle ja mennyt tietenkin respaan kysellen puhelinta soittaakseen hakuporukoille. Erektiohaalari oli muistuttanut lievästi paikan asiakaspukeutumista, joten respan täti oli kylmä viileästi kehoittanut Marttia istumaan rauhassa penkille odottelemaan iltapäivälääkitystä kertoen, että onhan tuolle pellolle laskeuduttu lentävillä lautasillakin...

Valitettavasti paikalle saapunut talonmies oli alkanut kyselemään respan tädiltä pellolla romottaneesta liitolentokoneesta ja Sucksi oli päästetty irti.
#28
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - joulukuu 01, 2025, 23:37:11
Kyllähän lentokoneella pitää olla ainakin tuommoinen 50 kg/m2 siipikuormitus, jotta sillä on jatkuvuutta, eikä ole tuuliviiri. Ja jos se rungon ulkopuolinen siipi on puolellaan 2 m x 0.5 m eli pari neliömetriä ja ne ulkopuoliset siivekkeet, jänne 0.165 m ja siivekekkeiden pinta-ala 0.33 m2, niin tuollainen siipi on jo lähtökohtaisesti kevyt. Teki sen vaikka kevytbetonista. Ja ottaa huomioon, että tuolla esimerkkikoneella, CRI- CRI, maksimimassalla 170 kg, sakkausnopeus on se 20 m/s(72 km/h) Ja nimenomaan tuolla siivellä. Rungon leveys on 0.6 m.
Vertailun vuoksi noiden ultrien siipipinta-alat ovat jotain 10 - 15 m2. Kyllä niistä massaa kertyy ja maaliakin kuluu litroittain. Ja onhan tuollaisessa näpertelyä yllin kyllin. Ja nopeaa konetta ei tuollaisesta tuulipussista saa. Ja suuri, karkeasti tehty siipi aiheuttaa suuren vastuksen.
En minä vähättele ja halveksi noita hidaslentäjiä. Ja harvassa on helppotekoiset halvat ultrat.

#29
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 01, 2025, 22:14:48
Tämähän se näppärä olisi jos pikku pelto on. Paramoottorin moottori Vittorazi Moster 185 engine

#30
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Vanhojen virheiden välttel...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 01, 2025, 18:26:26


Eli tehkääpä pakettipeltojen reunoille sekä vesistönsuojavyöhykkeille lentosarkoja ja latoihin niille sopivia koneita!

Ilmailuguru ihmettetteli minulle "Miksi ei maalaiset (eli maajussit) harrasta lukumääräisemmin ilmailua vaikka on sopivia peltoja, rakennuksia ja rahaa rajattomasti" Vastasin. Ala vain harrastamaan niin ulkopuoliset tulevat varoittamaan isälle "Älä vain anna taloa Martille Martti myy talon ja ostaa lentokoneen" ja kohta huomaat että kotitilasi on testamentattu jollekin pikkuserkulle joka harrastaa kunnon asioita kuten TV.n katselua ja kännissä örveltämistä. Toinen rajoittava seikka siihen tekemiseen saattaa olla että et ole Insinööri tai edes Ylioppilas joten olet oletetusti henkisesti vajavainen ja verkoston suhtautuminen sen mukainen. Olin Turun Lentokerhon Kakkostuulian huollossa mukana koska koneen lentokelpoisuudesta riippui Mopukelpuutukseni päivitys. Joku vieressä seuraava ihmetteli luullen että en kuule "Kuinka te annatte tuollaisen Wärtsilän hitsarin käpälöidä konetta." Henkilö jolle ihmeteltiin oli Juhosen Pena joka opasti "Mattila on Autonasentaja oltiin yhtä aikkaa töissä Turun Autohallissa" Myöhemmin vielä eräs TLK lainen kysyi "Eikö Wärtsilän hitsarille löydy muuta harrastusta kuin lentäminen" Ei valitettavasti löydy mutta löytyy kyllä oma lentokenttä ja neljä lentokoneen vetävää hallia ja lentokoneen tapainenkin. Kymmenvuotiaana kun ilmailukärpänen puri toistamiseen Villin Lännen villityksen jälkeen oli vain Lentokoneita kirjoissa ja taivaalla, vasta myöhemmin sieltä takaa tulivat ihmiset.
 
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod