Tuoreimmat viestit

#21
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - marraskuu 24, 2025, 18:44:32
Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - marraskuu 22, 2025, 18:20:38Katsokaatten noita CRI-CRI:n rakenteita. Esimerkiksi tuo ohjainlinja, sauva ja laskusiivekevipu. Ajattele, kun vetää sauvasta, niin se liike kiertää myös noita laskusiivekkeitä hieman. Ja kun avaa laskusiivekkeitä, niin sauvan ollessa vakioasennossa, niin peräsin kiertyy vähän nokka alas

Vaikka tuollaisen ihmistä keveämmän lentokoneessa saa käyttää virityksiä, niin tuossa CriCrissä on kyllä ongelmakohta noissa siivekerakenteissa. Koska se pilootti jaksaa vääntää sauvasta kuten isoissakin koneissa. Niin kyllä tuossa soisi olevan stopparit syömään hauiksen voimia.
Ja kun se kiiruspaikka tulee, ohjaaja ei osaa annostella voimankäyttöä ja runttaa sen korjaavaan suuntaan kaikilla voimilla.
Ja noin hennot rakenteet kyllä siihen kukistuu.

Pistetään tähän suomalainen ratkaisu esiin.  Eli MiniSytkyn ohjaus järjestelmän sekoittajat.
Kuvaa katsellaan koneessa takarungon vierestä eteenpäin.  Laippavivun (siniset) vääntöputki on selkänojan takapuolella.
Sauva (punainen) on kiinni violetissa keinuvivussa joka on saranoitu rungon yläpintatasoon.  Ja siitä lähtee suoraan (ruskea) tanko korkeusperäsimelle.
Siiveke liike menee vaaleanpunaisella tangolla keskellä olevaan sekoitus keinuvipuun ja siitä alaspäin siivekkein käyttöön (vihreät).
Ja oikeassa reunassa näkyy trimmin jousi, joka trimmaa ja luo keinotuntoa.
#22
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - marraskuu 24, 2025, 15:42:54
Ei nyt ole kauheasti jaksanut ilmailuskenessä keskittyä mihinkään nihilistien kuolemia odotellessa, joten kannattaisiko jatkaa jatkokehittelyä vaikka "kotiverstaassa" jonka sattumalta löysin?

Saisiko nähtäville tuon krikrin rakenneratkaisuja, etten vaan innostusi tekemään taivaankirppua uudelleen flynanon tyyliin jota edesmennyt karjalanpoikakin kommentoi kehityskelpoiseksi jo ajat sitten...
#23
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - marraskuu 23, 2025, 10:16:38
Paarteet 3/4" x 3/4" x 1/8" 2024 T3 Selät vastakkain ja ylä- ja alapuolelle. Väliin 0.8 mm 2024 T4 uumalevy. Sitten on vähän sekalaista tavaraa siinä niksauskohdan seutuvilla, maksimimomentin kohdalla. Salon korkeus 102 mm
Melko suuritöinen ratkaisu tuo veitsi-haarukka niksauksineen tuolle salkorakenteella. Sopiva "polven päällä" rakentajalle. On otettava huomioon, että tämän koneen alku, prototyyppi on 70-luvun puolella, taitaa olla puolivälissä. Ajatella, puoli vuosisataa. Parempaa siipeä ei ole tullut markkinoille, siis yhdellä laskulaipalla. Voiko tuota nyt kutsua flaperoniksikaan kun on ulkoinen laippa, kytketty tosin.

Nykyajan työkaluilla, 3D ja levyntyöntokoneet tuosta saa ihanteellisen rakennussarjan. Moottoriksi ei löydy muuta järkevää kuin yksisylinterinen kaksitahtimoottori.
Siis silloin kun noita moottoreita on kaksi, saadaan vikasietoisuuttakin.
Valitsemalla näitä  potkuriturbiinit, saadaan varmuutta mutta polttoaineen kulutus on ehkä kaksinkertainen noihin alkuperäisiin nähden.

On lukuisia tunteja tullut töllisteltyä noita CRI-CRI:n piirustuksia näiden neljän vuosikymmenen aikana. Sain Eikka Rantaselta, koneen hankkineelta piirustukset lainaksi. Teetätin kopiot.

Tämä 70 kg luokka on mahdollista toteuttaa tämän koneen lentävillä pinnoilla. Ajatella, siipipintala rungon ulkopuolella vain 2 m^2 ja siivekkeet 0.66 m^2 ja sakkausnopeus 20 m/s, maksiminopeus 60+ m/s  Muuten on koko konsepti uusiksi. Painoa voi heti pudottaa valitsemalla purjelentokonemaisen laskupyörän. Tosin nokkapyöräteline on oleellinen, kun pitäisi käydä muillekin kuin vanhoille tekijöille. Moottori, vain yksi, ohjaajan taakse. Näiden kahden moottorin kiinnitystolpat, vaimennuslaitteineen on lisämassaa. Samoin viritetyt pakoputket, massaa ja vastusta. Siis kaiken kaikkiaan kovasti työtä myös.

Siiven rakenne joko alumiiniseosta ja entisillä paarteilla mutta kiinnityskorvakkeet yksi liitos keskellä. Tämä etsimäni (eikös ole keksijälle hienompi määritelmä kuin keksimäni. Löytöpaikka kyllä oma pää) korvake on ennen näkemätön mutta riittävän kevyt ja helppo tehdä. Tietysti riittävän luja. Tosin siipisalon vaatima korkeus rungossa on noin 20 mm korkeampi.

Tai sitten siiven voi tehdä komposiitistä. Pultruusiomateriaalista siipisalon paarteet. Salot rungon sisällä peräkkäin ja liitostapit rungon sisäpuolella. Siiven muoto kuumalankaleikatusta SPX-materiaalista, jonka pintaan lujite epoxilla käsinlaminoimalla. Pystyykö koko siiven 0.5 m x 2 m,  laminoinnin jälkeen vielä vetää alipaineella pintaan kiinni, kun tuo lujite on koko siiven profiilin muotoisen SPX pinnan päällä? Siis ei mitään siivessä olevia laippoja. Siis, meneekö lujite ryppyyn tuossa siiven etureunassa? Hiottavaa pintaa on kuitenkin vähän. Siivessä vain 4 m^2 hiottavaa pintaa.

Onko foorumilla komposiittiosaajaa?

Moottori luultavasti löytyy markkinoilta. Ainakin googlella löytyy.





#24
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - marraskuu 22, 2025, 20:35:35
Se Tapanin laskusiivekkeiden koplausmekanismi on kaunista geometriaa vaikka muuten en vielä ole innostunut noin kevyistä. Ehkä sitten kun lääkäri määrää. 0,016 eli 0,4 mm. 2024 peltiä olisi siipien kuoripelleiksi, mistä tavarasta pääsalot on suunniteltu tehtäviksi Cri Crissä.
#25
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - marraskuu 22, 2025, 18:20:38
Kyllä on hiljaista. Eipä edes Martti ole linjoilla. Selailin CRI-CRI sivuja. Tällainen youtube tuli vastaan.
https://youtu.be/2qDSmyGqpc0?si=lHWEKpOStHdNTk-L
Tuo cricut aviation on valmistellut CRI-CRI:n toista tulemista.

Mielenkiintoinen moottori tuoosa kokoelmassa tuli vastaan, potkuriturbiini, minikokoa.
Onkohan tuo sama mitä siinä tandem-kopterissa käytetään. Siinä kyllä ei potkuria pyöritetä. Onko se sitten roottoriturbiini

Katsokaatten noita CRI-CRI:n rakenteita. Esimerkiksi tuo ohjainlinja, sauva ja laskusiivekevipu. Ajattele, kun vetää sauvasta, niin se liike kiertää myös noita laskusiivekkeitä hieman. Ja kun avaa laskusiivekkeitä, niin sauvan ollessa vakioasennossa, niin peräsin kiertyy vähän nokka alas

Minä tuon rakenteen yksinkertaistin, kovastikin. Siinä sauvan jatke kulkee keskellä. Täytyi muuttaa hieman tuosta esikuvasta koko koneen konseptia.
Vuosien mittaan olen harjoitellut monien muidenkin kokonaisuuksien muuttamista. Tavoite koneen massan pitäminen alle 60 kg, jolloin polttoainetta saisi 15 L
Tuommoinen mikroturbiini olisi kevyt mutta se hinta ja jano.
Mäntämoottoreita löytyy sodan loputtua noista sotadroneista, halvemmalla.

Onko täällä ketään asiasta innostuneita?
#26
Myydään / Ilmailulaatuista johtoa (Tefze...
Viimeisin viesti käyttäjältä Niko Lamberg - marraskuu 19, 2025, 14:48:30
Itselleni on alkanut kerääntyä johtovarastoa siinä määrin, että siitä riittää myös ulos myytäväksi, joten ajattelin laittaa tännekin tiedoksi. Varastosta löytyy ainakin seuraavia laatuja:

Suojaamaton johto (M22759/16-x-9):
Koot 22–2 AWG (jykevään akku-/starttijohtoon 2 AWG asti)

Radiosuojattu kaapeli (M27500)
M27500-14TG1T14
M27500-20TG3T14
M27500-20TG4T14
M27500-22TG1T14
M27500-22TG2T14
M27500-22TG3T14
M27500-22TG5T14

Garminin avioniikka-asennuksiin speksaama kutistemuovi:
M23053/5-104-9
M23053/5-105-9
M23053/5-106-9

Yllä mainituille löytyy jäljitettävyysdokumentit. Lisäksi löytyy rengas- ja muita terminaaleja, spliceja jne.

Loppuhinnat yleisesti hiukan Sprucen hintatasoa edullisemmat, kun päälle ei tule toimituskuluja. Nouto onnistuu Pitäjänmäestä Helsingistä.

Yhteystiedot: Niko Lamberg, 050 522 7535, niko.lamberg at apogee.fi
#27
Ultrakevyet / Vs: Mistral
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - marraskuu 18, 2025, 08:56:20
Lainaus käyttäjältä: tjh - tammikuu 25, 2025, 23:04:25Siipien erikoiset kulmat saa miettimään, miksi niin.

Kun on kevyt kone, painopisteen kanssa pitää olla tarkkana. Ja kun alempi siipi on tuossa, niin eihän se sovi että salko menee pilootin läpi.
Kun salko on pilootin takana, niin neg nuolimuoto on keino saada painopiste ja siiven nostovoima samaan kohtaan.
Yläsiipi varmaan tehty samalla kaavalla, niin ei ole pilootin näkyvyyden kannalta tiellä.

Sama juttu monessa kaksipaikkaisessa purjekoneessa.  Esim K7, ASK13, ASK21, Puchacz, DuoDiscus  jne
#28
Ultrakevyet / Vs: Mistral
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - marraskuu 16, 2025, 23:15:16
Lainaus käyttäjältä: satuaar - marraskuu 16, 2025, 10:48:30Yhdestä onnettomuusraportista luin, että sakkaus on helppo kunhan sauva pidetään keskellä. Sivuun vietäessä lähtee heti spiraaliin. Ulos siitä pääsee puolella kierroksella keskittämällä sauva ja vastajalalla.

Vieläköhän tuo OH-U285 on jossainpäin odottamassa parempia aikoja?

Tuo siivekkeillä kikkailu hidaslennossa on suomalaisten ultralentäjien perisynti, vaappuminen pitää korjata jaloin. U-285 on Jojensuun lähistöllä ja menossa museoon tjsp, jota ei vielä ole päätetty. Ylämyllyn automuseo lienee vahvin vaihtoehto.
#29
Ultrakevyet / Vs: Mistral
Viimeisin viesti käyttäjältä satuaar - marraskuu 16, 2025, 10:48:30
Kommenttia vanhaan asiaan...
Hämeenlinnan seudulla (Parolassa) tuo yksilö lensi talvisin koululentoja jääkentaltä Lehijärveltä. Lensin itsekin sillä muutaman lennon Viitasaarella. Muuten kiva lentää, mutta tässä yksilössä sauvan poikittaisen liikkeen keskellä oli kummallisen oloinen "pykälä", sauva ikäänkuin hieman tarttui keskiasentoon. Siitä yli se meni aika kivuttomasti, mutta oli jotenkin häiritsevän oloinen.
Noita Mistraleja taitaa olla aika paljon Englannin suunnalla. Yhdestä onnettomuusraportista luin, että sakkaus on helppo kunhan sauva pidetään keskellä. Sivuun vietäessä lähtee heti spiraaliin. Ulos siitä pääsee puolella kierroksella keskittämällä sauva ja vastajalalla.
Valmistusta oli Ranskan lisäksi ainakin Brasiliassa. Siellä muutamiin on asennettu 4-tahtisia Kwid:in (Renault?) moottoreita, painon lisäys ollyt noin 17 kg, joka on kompensoitu asentamalla akku sivuvakaajan sisään. Koneen alkuperäinen tyhjäpaino oli noin 170 kg, MTO 370 kg, joten kantavuutta tuollainen muutos syö aika laila.
Vieläköhän tuo OH-U285 on jossainpäin odottamassa parempia aikoja?
#30
Myydään / H10-13.4 David Clark
Viimeisin viesti käyttäjältä PavelF - marraskuu 15, 2025, 16:59:14
2 kpl uusia headsettejä, 400 eur kpl, avaamattomat paketit, voin lähettää.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod