Tuoreimmat viestit

#11
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 01, 2025, 13:56:38
Tuosta Tuuren työkelkkajutusta tuli mieleen kun eräs kirvesmies pelasi nousukasta ja kertoi vaimonsa olevan Projektisihteeri. Mieleen tuli heti että mahtaa olla täysi projekti että saa sen leidin selälleen. Sellaisia projektisihteereitä ne tahtoo vähän kaikki olla nuorempana. Tosin kylällä oli yksi tyttö kauan sitten joka pelasi sammunutta Juhannusaattona varmistaen näin että seuraa riitti ja sitä riitti jonoksi asti. Niin niistä Hansan suksista, on sanottu olleen maailmanluokan erikoisuus, kellukkeet korvattu jäykillä suksilla.
#12
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - joulukuu 01, 2025, 09:10:21
Tuo tynnörimäisyys suksissa oli näköjään 1920-luvun Hansoissa.Luultavasti niillä ei umpihankeen ollut asiaa.Kovin on kapean näköiset.Järven ja meren jäille kyllä on käypäset.
#13
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - joulukuu 01, 2025, 07:21:09
Victor Serda on tehnyt mielenkiintoisen paristolentolaitteen, kuvia ei tosin ole kuin facessa. Paino ilman akustoa 40kg ja lentokunnossa 70kg.

https://www.facebook.com/victor.serda.5/

#14
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - marraskuu 30, 2025, 22:24:25
Tuo takakiverrys on taatusti tarpeen jos vähänkään pehmeällä lumella taaksepäin yrittää konetta siirtää. Kääntöpiste kun on korkealla ja kanta lyhyt.
Aikoinaan ostin alkupään lumikelkan, ns työkelkan. etusukset lehtijousilla ja kääntöpiste siten korkealla. Aina kun peruuttaa yritti suksi meni pystyyn. Ymmärsin mistä työkelkka nimitys tuli, suuri työ oli etsiä reitti aina vain eteenpäin.


#15
Lentolaitesuunnittelu / Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - marraskuu 30, 2025, 06:29:12
Ei tuon niminen hittikappale, paranemisia vaan Patelle, sen sijaan tämänhetkisiin askarteluihin. Pyöräsuksista tuli jo tehdyksi yhdet versiot ja jälkeenpäin tuli krapula olisi pitänyt tehdä niin eikä näin. Nyt on menossa pyörien tilalle tulevien suksien eli Englanniksi Straight Skis teko. HTH sivuilta on otettu talteen vaatimukset ja lisäksi ilmailugurun pointit hyvistä suksista. Mitkä olivat; edestä taaksepäin kapenevat, helpottaa rullaamista ja takareunojen ylös kiverrys välttämätön ominaisuus konetta pyöritellessä ja halliin laitossa. Nyt lisäksi netin kuvahaun paljastama ominaisuus tynnyrilautamaisuus. Kuusikymmentäluvulla oli paljon piirrettyjä joissa joku oli tehnyt sukset tynnyrilaudoista, silloin ajattelin ei hyvä muoto sukselle. Nyt kuitenkin kuvahaku paljasti Federalin suksien sivuprofiilin olevan juuri tuollainen koko matkalta kaareva tynnyrilautamalli. Olen varmasti pahasti jahkailun puolella eikä yhtään helpota että valmistustavaksi voi valita kokoalumiini nailon tai teflon pohjalla tai alumiini/vaneri/lujitemuovit. Hiilikuitulujitteet jätän tässä väliin ei ole niiden väärtti. Tiedän suksia tehdyn vähemmällä ajatuksella ja niiden toimineen ja toimivan aivan kelvollisesti. Onhan vastakappale vain lumi ja jää ei suinkaan teräsmutteri mihin jengan täytyy sopia. Niin ja suksien sivut pitää kivertää ylös etteivät leikkaudu sisälle hankeen vaikka pohjaan tuleva ohjauslistan pitäisikin estää sivuluisut. TV mainos, Älä yhtään ajattele lakua. Meni nyt vasta jakeluun, olen minä hidasjärkinen. Lisäksi imitaattorin tai AI.n Jussi Jurkan ääni tuo mieleen että puheäänikin pitäisi patentoida.
#16
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - marraskuu 29, 2025, 20:21:47
Olipa ratkaisu rakenteesta työläämpi tai helpompi.
Innolla odotan ja toivon niitä mahdollisuuksia, millä ilmaan voisi päästä pitämään jälleen hauskaa,
ei vain siirtymään pisteestä A pisteeseen B.
Kyseinen laitehan tuskin kovin kaukana kentästä pörrää.
Vaikka medikaalin vielä sainkin, tuskin kovin monta kertaa enää kuitenkaan.
Aika on rajallista. Siispä onko toivoa.
Rättisiipeä kevyempää tuskin saa? Paljon suojaa ei tyhmä pääkään tarvitse, eikä kauan tarvitse noilla polttoaineilla muutenkaan hytistä. Kevyt suojaus pilotille.
Sakkausnopeudella on merkitystä jos toimitaan sen yhden ja epävarmemman moottorivaihtoehdon varassa.
#17
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - marraskuu 29, 2025, 13:48:48
Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - marraskuu 25, 2025, 18:09:18Ja Ansiksen kirjoitukseen: Jos selviää pienellä tehokkaalla siivellä, niin miksi tekee suuria tehottomia siipiä. Nuo nostovoimaa lisäävät härpättimet ovat halpa keino alentaa siiven kokoa sakkausnopeutta ja myös koneen massaa.
Kyllähän ultria sitovat rajoitukset pilaavat tehokkuutta.
Kun tavoittelee (lähesj regulaatiovapaata laitetta, niin voi tehdä hyviä ratkaisuja.
Kyllä sakkausnopeus 20 m/s on riittävän alhainen. Jos se on 15 m/s, on tuulen armoilla.



Toi noin 70 kmh sakkausnopeus ei kovin suurta siipeä vaadi ja monimutkaiset laippamekanismit on työläitä/kalliita/painavia/vikaherkkiä ja saa aikaan melkoisen säätöoperaation haluttua lopputulosta etsiessä.

Oratexillä päällystetystä siivestä nyt ei kovinkaan painavaa tai kallista saa aikaan (Weight of the uncoated fabric: 55 - 65 g/m2. Weight of the coated fabric: 92 - 122 g/m2 (dependent on color)), joten joku 10 neliön kantopinta-ala olisi vielä rakenteiden päällä vain reilut 2,5kg.
Jokainen voipi pähkäillä mielessään millaisia arvoja tuolla alle 20kg/m2 siipikuormituksella saa.

Samoin törmääminen maapalloon tai kiinteään objektiin ei saa aikaan vastapuolelle suuria orkosia ja itsemurhalentäjäkin saattaa jäädä kitumaan ja jäljellä oleva varallisuus kenties kannustaa yrittämään uudelleen.

Eli edelleen olen sitä mieltä, että värkki ilman voimalinjaa sekä mittaristoa tulee voida rakentaa olohuoneessa alle tonnilla viikossa. Kaikki muu on resurssien hukkaamista.
 

#18
Myydään / Myydään Cessna 172 vm 70
Viimeisin viesti käyttäjältä Lauri - marraskuu 27, 2025, 19:39:24
Myydään Cessna 172 vuosimalli 1970. Autopensalupa.

Tiedustelut Kari Huurtela 050 3691148
#19
Myydään / Vs: Myydään Ikarus c42b kelluk...
Viimeisin viesti käyttäjältä eero mikkonen1 - marraskuu 27, 2025, 18:02:21
Hintaa päivitetty
#20
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - marraskuu 25, 2025, 18:09:18
Akille, olen minä ostanut Melleniltä Minisytkyn piirustuksen hyvin kauan sitten. Tuo ratkaisu on johdonmukainen ja hyvä. Ja sivusauva määrittää aika paljon myös ratkaisuja.

Tilaamalla Sport Aviation lehden vuodesta 1974, on nähnyt monet koplaukset, myös V-peräsinen ratkaisut.

Kun tuossa CRI-CRI:ssä on tavoiteltu sauvan korkeusohjauksen ja laskusiivekkeiden koplausta ja myös laskusiivekkeiden ja korkeusperäsimen koplausta, niin tavoittelin niitä myös minä. Koska ilmaisia lounaita ei ole, niin jostakin maksaa. Sauva keskellä nostaa takapuolta vähän mutta mahdollistaa yksinkertaisen rakenteen.


Ja Ansiksen kirjoitukseen: Jos selviää pienellä tehokkaalla siivellä, niin miksi tekee suuria tehottomia siipiä. Nuo nostovoimaa lisäävät härpättimet ovat halpa keino alentaa siiven kokoa sakkausnopeutta ja myös koneen massaa.
Kyllähän ultria sitovat rajoitukset pilaavat tehokkuutta.
Kun tavoittelee (lähesj regulaatiovapaata laitetta, niin voi tehdä hyviä ratkaisuja.
Kyllä sakkausnopeus 20 m/s on riittävän alhainen. Jos se on 15 m/s, on tuulen armoilla.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod