Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Lentolaitesuunnittelu => Aiheen aloitti: Tommi K - Helmikuu 01, 2011, 20:47:18

Otsikko: Sivulanka
Kirjoitti: Tommi K - Helmikuu 01, 2011, 20:47:18
Tämmöinen mittalaite tuli vastaan:

http://www.dg-flugzeugbau.de/seitenfaden-e.html (http://www.dg-flugzeugbau.de/seitenfaden-e.html)

Purjekoneessahan lähestyvän sakkauksen huomaa, kun suhinat häviää ja tärinä alkaa, mutta itselähtevässä se ei enää päde, koska ennusmerkit peittyvät voimalaitteen meluun ja tärinää. Meinasin kokeilla tuota ensi kesänä, ei maksa paljon. Luulisi tuon oleva käyttökelpoinen missä tahansa lentolaitteessa, jossa on kabiinin sivulla häiriötäntä tilaa, jos muuta sakkausvaroitinta ei ole.
Otsikko: Vs: Sivulanka
Kirjoitti: Toma - Helmikuu 02, 2011, 17:07:48
Varmasti on hinta/laatu/toimivuus suhteet kohdallaan tuossa. Olin muuten yllättynyt että tavallinen villalanka (luisumittarina) toimi myös ropelin takana. Hieman laiskemmin mutta toimi kuitenkin.
Otsikko: Vs: Sivulanka
Kirjoitti: Tommi K - Helmikuu 02, 2011, 22:40:50
Ai niin, se ropeli taitaa olla nokalla useimmissa moottorilla varustetuissa. Huono idea niissä, mutta purtsikoissa ja selkämoottorimopuissa varmaan kokeilemisen arvoinen. Meinaan kokeilla, varsinkin kun pitää koelennoilla selvitellä jyrkimmän nousukulman parametreja. Todennäköisesti se on jokin nopeus lähellä pienimmän vajoamisen ilmanopeutta, eikä sakkausnopeutta.
Otsikko: Vs: Sivulanka
Kirjoitti: Aki Suokas - Helmikuu 04, 2011, 16:21:38
Ei se ropeli haittaa!

Vaikka R912 ja normaali tapainen asetus. n 16 astetta lavalla. Nousu on siis noin 1,5 metriä.
Kolme lapaa, joten potkurin häiriöt on noin 0,5 metrin välein. Ja lavan häiriö ei ole kovin paksu, veikataan vaikka 10 cm.
Eli 20% ajasta on häiriöitä ja 80% häiriötöntä.

Tai mene kokeilemaan, en ole havainnut villalangan toiminnassa mitään suurempaa ongelmaa.