Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Nils Rostedt - helmikuu 25, 2006, 22:48:48
Hei,
Taitaa olla uusia menetelmiä käytössä ?
Käydessäni tänään pienen lentotauon jälkeen Malmilla kiinnittyi huomio siihen että laskeutuvien koneiden välit olivat kasvanneet, ja myös epätavallisen monta ylösvetoa ja odotuskierroksia komennettiin.
Onko uusista menetelmistä ollut tiedotusta netissä, vai mistä saisi lisätietoja ?
Menetelmät on hieman muuttuneet ilmeisesti kaikilla valvotuilla paikoilla, nykyään pitää porrastaa kaikki muut paitsi laskuvarjohyppääjät kauemmas toisistaan. Ilmeisesti EASAlla on asian kanssa jotakin tekemistä?
Moi,
porrastusminimit eivät varsinaisesti ole kasvaneet, nyt käytetään vaan peruskiitotieporrastuksia eli samoja mitä iät ja ajat on käytetty yöllä ja huonon sään aikaan. Aiemminhan pystyttiin porrastusminimejä pienentämään tietyin ehdoin ja näihin pienennettyihin porrastuksiin on Malmilla varmasti totuttukin. Nyt tilanne on se, että laskulupaa ei pysty antamaan ellei edellinen ilma alus ole a) ylittänyt kiitotien loppupäätä, b) poistunut kiitotieltä odotuspaikkamerkintää vastaavalle etäisyydelle tai c) nousussa kiitotieltä ja kaartanut sivuun.
Paluu vanhaan tapahtuu siinä vaiheessa kun on suoritettu (uusien?) määräysten mukainen kenttäkohtainen turvallisuustarkastelu, jossa todetaan että vanha tapa on edelleen turvallinen ja sitä voidaan käyttää tai jos ei voi niin ehkä erilaisin minimein. Aikataulusta ei ole tietoa, itse ainakin lennonjohtajana toivoisin mahdollisimman nopeaa toimintaa tämän suhteen koska kuten arvaatte niin ei tämä ole mitenkään hauskaa meillekään.
Tiedotus ei ole kyllä ollut mitenkään kehuttavaa tämän asian osalta, ikävä lennonjohtajana selittää asiakkaille että tämä menee nyt näin. >:(
Pontus
Satunnainen EFHF TWR-kuli
Tästä oli tuola fsnor... flightforumin puolella puhetta myös http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,48724.0.html