Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Matti Rissanen - maaliskuu 18, 2003, 13:18:08

Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Matti Rissanen - maaliskuu 18, 2003, 13:18:08
World Directory of Leisure Aviationissa on esillä NST-Maschinenbaun (sama joka valmistaa Minimum-moottoroitua riippuliidintä?) moottori.
Kovasti näyttää V2-Briggs&Strattonilta. Sylinteritilavuus on kutakuinkin sama, 630cc. Kuitenkin paja väittää repineensä siitä irti 38 hp. Millä ilveellä tämä on mahdollista ja kuinkahan terve tällainen moottori on?

Matti Rissanen
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Olavi Lehtinen - maaliskuu 18, 2003, 17:35:00
Juu, kyllä siitä Briggsin V-koneesta saa enemmänkin tehoa irti, on toinen asia, mikä on sitten koneen käyntijakso, todennäköisesti ei kovinkaan pitkä verrattuna "höyrykonemaiseen" vakiomoottoriin. Itse suhtaudun tällaiseen viritettyyn versioon hyvin varauksellisesti.
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Matti Rissanen - maaliskuu 18, 2003, 19:42:23
No tämä moottori taitaa ilmoituksen mukaan ottaa n.4200rpm. Miten tällainen kierrosten kasvattaminen käy päinsä? Onkohan kukaan edes ajattanut B&Strattonia rikki kovilla kierroksilla?

Jos lähtee vertaamaan vastaavan tehoiseen kaksitahtiseen, kumpaanko suntaan kallistuisitte?
Olen tilannut piirustukset erääseen koneeseen, joka tarvitsee sellaiset 28-40 hepoa noin normaalisti. Kuitenkin haluan lentää pienemmillä p-a.kustannuksilla kuin kaksarit, plus pienehköllä pääomalla tietysti.

Matti
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Kari Aspiola - maaliskuu 19, 2003, 10:28:56
Briggs&Rattonia  käytetään maailmalla paljon monenlaisissa pienissä kilvanajolaitteissa. Moottorin käytöstä on myöskin runsaasti tietoa tarjolla. Briggs:iin saa viritysosia kierrosten nostoa varten. Tietysti moottoreiden virittely on taitolaji, jossa jotkut ovat jopa onnistuneet. Numeroina 38hp/630cc ei kuulosta vielä ollenkaan pahalta (60hp/litra). Onhan 912 ULS Rotaxissakin 1350cc/100hp eli 74hp/litra. Mutta numerot ovat numeroita ja raudat ovat rautoja. Molemmat pitää huomoida ennenkuin voi arvioida kestävyyttä. :yee:  
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Ansis - maaliskuu 22, 2003, 15:13:22
Moi!

auto käytössä valetut kammet kestää huudattaa 7000rpm vaikka kuinka kauan,mutta ongelmana on säippien venyminen.Lentsikassa valetun akselin kuormitusta lisää ropelin värinät,jotka pitää eliminoida esim.kumikytkimellä tai alennusvaihteella.
Ehkä suomen ekasta briggsistä ei kannata tehdä lentävää,tehdas on tehnyt moottoreita satakunta vuotta ja nykyiset moottorit on hieman kehittyneet ensimmäisistä.
Hienoa että joku tekee uudesta tekniikasta moottoria,meidän kerhon Toni suunnittelee 15 vuotiaasta Kawan koneesta raikki moottoria mutta samat sudenkuopat vaanii siinäkin projektissa.

Söin muuten kalakukon ja join SavonWiinaa ruokajuomaksi niin vastuu jutuista jää lukijalle,ei kannata etsiä palkokasveja väärinkäytettäväksi..
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Aki Suokas - maaliskuu 22, 2003, 18:22:14
Ei minulla ole sitä ekaa Briggsiä, edes Vanguard'a. Mutta eräs niistä kylläkin.
Kokemuksia sitten joskun. (jo tässä vaiheessa; äänet on makeat)
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Ansis - maaliskuu 23, 2003, 19:51:08
kattokaapa

http://aircraft-spruce.com/da11.html (http://aircraft-spruce.com/da11.html)
Otsikko: Briggs&Stratton-johdannainen?
Kirjoitti: Aki Suokas - maaliskuu 25, 2003, 21:14:53
Piper J3  (se 65 hp) on hieno lenskari.
Tosin pilattu liian suurella moottorilla.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod