Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Seppo Koivisto - joulukuu 05, 2025, 12:10:57
Briteissä Cozy MK. IV:n lasku jäi lyhyeksi, kun moottorista ei saatu tehoja. 3D-tulostettu imuputki oli pehmennyt ja mennyt kasaan. Imuputki oli ostettu USA:sta ja raaka-aineen piti olla hiilikuitulujitettu ABS, jonka lasisiirtymälämpötila on 105 astetta. Mitattu materiaalin lasisiirtymälämpötila oli kuitenkin 54 asteen paikkeilla.
https://www.gov.uk/government/news/aaib-report-cozy-mk-iv-g-bylz
(http://avweb.b-cdn.net/wp-content/uploads/sites/3/2025/12/Screenshot-2025-12-04-at-2.56.39-PM.png)
Ensimmäisen haulla löytyneen ABS-CF:n käyttölämpötila näyttää olevan yli 200 astetta. https://www.3djake.fi/esun/eabs-cf-black
Oho ite kyllä olisin tulostanut tuon PAHT-CF materiaalista. Aika hurja että on uskaltanut laittaa tuon koneeseen
Raportti ei huomioi yhtään että epoksi on kertamuovi, ja ABS kestomuovi.
Hieman nettiä selaten tulostetun ABS osan kohdalla ohje on välttää tätä materiaalia, jos käyttölämpätila on yli 50 °C. (→ käytä hyvin varovaisia kuormia tai muuta materiaalia.)
"Noin 50–60 °C
Viruminen nopeutuu paljon – puhutaan käytännössä siitä, että kappale alkaa ajan mittaan "ryömiä" ja pysyvästi muotoutua.
Monien valmistajien datalehdissä suositeltu maksimi jatkuvalle käyttölämpötilalle on siellä 70–80 °C, mutta tämä on yleensä bulkkimateriaalille, ei heikkolaatuiselle FDM-tulosteelle."
Riippuen minkälaisella tulostimella se on tehty. Jos lankakone, niin kerrosten välinen sidos alkaa ko lämtötilassa olla jo siinä ja siinä. Osan geometria näyttäisi sellaiselta että se on jossain kohden kyllä huonoimassa suunnassa. Ts kerrosväli on värinän suuntaan. Ja Moottorissa kiinni oleva osa värisee aina. Joten saumat (kerrosten väli) aukeavat ajan ja lämmön kanssa.