Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ilmailun säädökset => Aiheen aloitti: teacdance - marraskuu 06, 2025, 16:03:44
Monet harrastajat kokevat nykyisen ilmailusääntelyn liian monimutkaiseksi ja vaikeasti ymmärrettäväksi. Säädökset tuntuvat kuormittavilta ja hankaloittavat harrastamista. Voisiko sääntelyä tehdä selkeämmäksi ja harrastajia paremmin palvelevaksi?
Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa. EASA, Euroopan ilmailuvirasto, on käynnistänyt sääntelyn yksinkertaistamisohjelman, jonka tavoitteena on kehittää sääntelyn rakenteesta selkeämpi, joustavampi ja toimivampi. Ohjelman avulla pyritään poistamaan tarpeetonta byrokratiaa ja helpottamaan sääntöjen tulkintaa, säilyttäen samalla korkea turvallisuustaso.
Sinun mielipiteelläsi on merkitystä. Osallistumalla EASA:n kyselyyn voit vaikuttaa suoraan siihen, että tulevaisuuden säädökset olisivat selkeämpiä, helpommin ymmärrettäviä ja harrasteilmailijoita palvelevia. Kysely on avoinna vuoden loppuun 2025.
https://ilmailuliitto.fi/ajankohtaista/ahdistaako-saantelyn-monimutkaisuus-osallistu-ja-vaikuta/
Tästä suoraan kyselyyn ja nyt kaikki mukaan vastaamaan.
Jos emme itse sano ääneen, missä byrokratia kiristää, niin eipä sitä kukaan muukaan kevennä.
Yhdessä voimme yksinkertaistaa tätä harrastuksen osa-aluetta ja tehdä siitä sujuvampaa meille kaikille.
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/SimplifyEASA (https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/SimplifyEASA)
Ei riitä meikäläisen rallienglanti riitä tuohon kyselyyn.
Menee kumminkin traficomin kautta ja hetken päästä tulis kirje kotiin, että lupakirjasi on peruutettu epäilyttävän julkisen esiintymisen takia.
Edesmennyt lennonopettajani kutsui senaikaista ilmailuviranomaislaitosta sumeilematta pölhöläksi, jos itse sen tekisin varmaan edessä olisi vaikeat ajat kuten Petri maalaili. Mutta on yksi "viaton" asia mistä ajattelin marista. Näin vanhana pitää juosta Ilmailulääkärissä ja Ajokorttilääkärissä ja vielä useammin jos on kuormurikortti. Ilmailulääkärin tutkimus ei hetkauta Ajovarmassa pätkääkään, eli viranomaistahoilla ei ole tiedonsiirtoa keskenään. Japani kärsi toisessa maailmailmansodassa siitä että Armeija ja Laivasto olivat toistensa perivihollisia, molemmilla omat ilmavoimat. Ehkä yhteistyö on liikaa vaadittu näiltäkin byrokraateilta. Antaa olla, juostaan lääkärissä.
Olisiko täällä joku, joka osaisi muotoilla asian selkeästi, niin että voisimme vastata yhtenäisellä linjalla? Ensin pitäisi varmaan sopia, mihin tarkalleen olemme ottamassa kantaa.
Pitäisikö aiheeksi ottaa harrasteilmailun medikaalivaatimukset? Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan vastaan
Lupakirja- ja medikaalivaatimukset muutettava koskemaan läskimäärää ja ilmatilaluokkaa, eli itsemurhakoneella valvomattomaan kuka tahansa millä tahansa enimmäkseen itse rakentamallaan ja niin päin pois.
"Tornitentti" takaisin jokaiselle maksuttomana ja hyväksytystä ilmainen todistus siitä, että henkilö hallitsee ilmatilaluokat ja kartan tulkinnan niiltä osin. Tämä lähentää lennonohjaajaa ja -suorittajaa sekä parantaa turvallisuutta valtavasti, koska opettajissa on hitonmoinen tasovaihtelu.
Tragicomin suojelurahastus pois lupakirjojen niiltä osin, kun esim. kielitaitoa päivitetään, sama medikaalissa.
Lisäksi alle 120kg omamassaisten sääntely valvontamaksuineen pois.
Ei kannata aristella kirjoittamista vaikka sitten sillä rallienglannilla.
Minä kirjoittelin mieltä vaivaavat asiat suomeksi ja käänsin tekstin suoraan google-kääntäjällä. Sitten korjasin selvästi väärät sanat paremmin sopiviksi.
Kelvatkoon sellaisenaan, on se kuitenkin todennäköisesti helpompi ymmärtää kuin suomeksi kirjoitettu.
Ja mitä enemmän palautetta annetaan, sitä paremmat mahdollisuudet on vaikuttaa!