Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Seppo Koivisto - lokakuu 22, 2025, 12:56:06
Olisiko suomalainen nimitys Erickson MCC -moottorille kaksoispalotilamoottori (twin combustion chamber engine). Sitä näyttäisi olevan 1,5-3 hv lennokkimoottorina.
(https://i0.wp.com/ericksonmotors.com/wp-content/uploads/2017/01/MCCSIM1.gif)
https://ericksonmotors.com/mcc-cycle-of-oper/
Animaatiota katsoessani luulin että ylösalas eli vertikaalit männät ahtavat vaakasuunnassa olevia palotilallisia sylintereitä mutta luettuani tekstin opin että pystysuoran liikkeen männät käyttävät poistuvien palokaasujen jäännöspainetta. Samaa jäännöspainetta mistä pakokaasuturbo ottaa tehonsa. Joku maineikas autotehdas lanseerasi moottoria missä poistokaasut johdettiin suurempihalkaisijaiseen sylinteriin antamaan loputkin palamisen aiheuttamat paineen nousut. Kolmesylinterinen missä päädymmäiset sylinterit toimivat nelitahtiperiaatteella ja isompihalkaisijainseen keskimmäiseen sylinteriin johdettiin palokaasut mikä teki työtä joka kierroksella ja palokaasut poistuivat tämän jalkavaimosylinterin yläosasta venttiilin kautta ennen uuden poistokaasusatsin tuloa. Oliko se näin vai keksinkö itse.