Ilmailufoorumi
Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Halley => Aiheen aloitti: teacdance - toukokuu 31, 2025, 11:41:21
Pientä huoltoa Apolloon
Olemme jo pidemmän aikaa havainneet, että moottori näyttää olevan hieman vinossa – ja vieläpä väärään suuntaan. Vetokulma osoittaa vasemmalle ja alaspäin, joten päätimme viimein selvittää mistä tämä johtuu.
Ensimmäiseksi 3D-skannasimme mielenkiinnosta koko koneen keulan, ja saimmekin viitteitä ongelman laajuudesta: moottorin vetokulma oli 0,7 astetta vasemmalle ja 1,2 astetta alas. Eipä siinä muuta kuin yhteys Apollo Aircraftin tehtaalle!
(Mukavaa oli muuten huomata, että samansuuntaisia lukemia saatiin ihan perinteisellä rullamitallakin 😊)
Meidän oma etiäinen oli, että moottorin kumit ovat väsyneet – ne näyttivätkin vähän nuupahtaneilta. Ja saman vahvisti myös Gábor Apollo Aircraftin tehtaalta.
Asiakaspalvelu siellä on nykyään selvästi parantunut – aiemmin ei tahtonut saada vastauksia millään, mutta nyt tulee tietoa nopeasti ja suoraan asiaan. Tästä täydet pisteet, iso harppaus eteenpäin! 💪
Joten ei muuta kuin moottoria hieman ylöspäin ja tutkimaan kumeja tarkemmin.
Vanhat kumit saatiin irti ihan perinteisesti jengatangolla ja holkeilla. Sopivia ei kuitenkaan löytynyt suoraan hyllystä, joten sorvattiin itse jämäkät holkin työntimet – ja johan alkoi tapahtua.
Kun on kunnon työkalut, niin homma sujuu eikä tarvitse tapella joka suuntaan.
Kaikki vanhat kumit saatiin lopulta irti, vaikka olivatkin aika tiukasti paikallaan.
Eikä ihme – väliin oli jäänyt maalia, joka piti ne entistäkin tiukemmin puristuksissa.
Mutta eipä siinä, välineet oli kunnossa ja kun kerran irrotushommiin lähdettiin, niin otettiin sitten kunnolla. 💪
Uudet moottorikumit on nyt asennettu – ja täytyy sanoa, että ero on selvä jo pelkästään silmällä katsoen.
Moottori istuu nyt ryhdikkäämmin ja vetokulma saatiin korjattua suunnitelmien mukaan.
Testit odottavat, mutta suunta vaikuttaa nyt lupaavalta! 🔧✈️
Vanhojen kunto paljastui vasta painon alta
Tältä näyttivät vanhat moottorikumit – ja olihan ne selvästi kuluneet ja osin jopa rikkoutuneet.
Tätä ei kuitenkaan kunnolla nähnyt niiden ollessa vielä paikallaan; ainoastaan pieni "nuupahtaminen" antoi vihjeen.
Mutta kun moottorin paino saatiin pois päältä, koko totuus paljastui heti – ja aika selkeästihän nuo olivat tiensä päässä.
Uusien kumien asennuksen jälkeen laitettiin moottori paikalleen ja mittasimme vetokulman uudestaan.
Ja nyt – uskokaa tai älkää – vetokulma oli täysin suora, juuri kuten tehdas ilmoitti sen kuuluvan olla.
Ei yhtään poikkeamaa kumpaankaan suuntaan. Vähän kyllä ihmetyttää, mutta näin meille vakuutettiin. 🤷�♂️
Kannattaako tarkistaa? Kyllä kannattaa.
Jos moottori näyttää vähän nuupahtaneelta tai vetokulma tuntuu oudolta – tarkistakaa kumit.
Meilläkin epäilys osoittautui täysin oikeaksi, ja tehtaalta vastattiin heti, että kyseessä on kuulemma melko yleinen ongelma.
He suosittelivat suoraan vaihtoa ja toimittivat samalla myös uudet siipipultit, mutterit sekä uuden polttoaineanturin, koska vanha vaikutti hieman jumittavalta.
Näistä osista ja asennuksesta voin kirjoittaa lisää, jos kiinnostusta löytyy – saa kysyä tai kommentoida! ✈️🔧