Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat => Aiheen aloitti: teacdance - toukokuu 14, 2025, 09:48:23
Kaikki paikalle jos pääsee ylivieskan kentällä tapahuu
Tervetuloa juttelemaan älykkään ja kestävän ilmailun tulevaisuudesta SÄIHKE-Roadshow:n matkan varrelle! SÄIHKE-Roadshow on osa OAMK:n Sähköisen ilmailun koordinointi- ja kehittämishanketta. Roadshow starttaa Oulunsalosta kiertäen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun lentokentillä.
Yleisölle avoimet tapahtumat järjestetään lentokentillä Vaalassa, Kuhmossa, Haapavedellä ja Ylivieskassa.
Kussakin pysähdyspaikassa esitellään Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen sähkölentokonetta Pipistrel Alpha Electroa ja käydään vapaata keskustelua lentopaikan kehittämisestä, sähköisen lentämisen tulevaisuudesta ja miehittämättömän ja miehitetyn ilmailun yhteensovittamisesta.
Kaikilla tapahtumilla on säävaraus eli vesisateen sattuessa tapahtuma joudutaan perumaan.
TERVETULOA!
https://tapahtumat.ylivieska.fi/fi-FI/page/6821f24e02522f0b4685ef92 (https://tapahtumat.ylivieska.fi/fi-FI/page/6821f24e02522f0b4685ef92)
Tulihan sitä tapahtumassa pyörähdettyä – tässä muutamia kuvia!
Kyllähän se väkeä veti, Ylivieskan kohutulle kentälle, jota kehitettäisiin..
Mutta joku tuntuu istuvan jarrun päällä siellä päättäjäosastolla – joko unohtui käsijarru päälle vai eikö moottori käynnisty? 😉Yksi innokas kehittäjä joutui vaivihkaa toisiin hommiin???
Porukkaa
Komia konehan se on sen verran vanha kumminkin että nokkapyörän wheel pants oli jo jäänyt matkan varrelle mikä rumentaa konetta kyllä ja lisää ilmanvastusta
Ohjaamon ulkoasu oli perus hyvää pipistreliä
Akut on sijoitettu tasapainoisesti rungon etu- ja takaosiin, mikä auttaa säilyttämään painopisteen vakaana. Sähkölentokoneissa painopiste ei muutu lennon aikana, toisin kuin polttomoottorikoneissa, joissa polttoaineen kulutus vaikuttaa painopisteeseen .
Velis Electro -mallissa käytetään kolmea CAN-väylää kommunikoimaan sähköisen voimalinjan kanssa. mitenkähän tässä Alpha Electrossa
Moottorin invertteri on nestekiertoisesti jäähdytetty. Kuitenkin on raportoitu tapauksia, joissa jäähdytysnesteen riittämättömyys on johtanut invertterin ylikuumenemiseen ja moottorin tehon menetykseen. Alpha Electro käyttää IGBT-pohjaista invertteriä, mutta tarkkaa tietoa siitä, onko ohjaus vektoripohjainen, ei ole julkisesti saatavilla. Itse kyllä epäilen että se on.
Omasta mielestäni nämä räpellykset voisi kyllä jättää kokonaan pois ilmailukulttuurista. Kun on kuitenkin kyse näin suuresta yhdistyksestä ja käyttäjiä on paljon, olisi toivottavaa, että toiminta olisi myös sen mukaista.
Itse olisin jättänyt nuo tarrat kokonaan pois, sen sijaan että niitä peitellään maalarinteipillä, joka on jo sen verran vanhaa ja kulunutta, että siitä näkyy läpi.
Eikös näistä tarroista ole jo tullut uudemmat, valkoväriset versiot? Ei olisi siis mikään katastrofi vaikka vanhat poistettaisiin kokonaan, ainakin siksi aikaa jos varavarjo on palaamassa käyttöön myöhemmin. Toki voi olla, että muistan tuon väärin.
Täytyy myös antaa propsit siitä, että mittaritauluihin ei oltu vielä liimailtu tarroja aivan sikin sokin kaikilla mahdollisilla fonteilla – siitä pisteet yhdistykselle.
Tarrat voi toki liimata siististi ja tehdä ne tyylikkäiksi, kunhan vain viitsii käyttää hetken aikaa suunnitteluun. Lopputulos antaa paljon ammattimaisemman kuvan ja kunnioittaa myös itse konetta ja käyttäjiä.
Kuljetuskalusto vaikutti olevan vuokrakamaa, mikä sinänsä ihan ymmärrettävää – mutta samalla mainostettiin mäntämoottorikonetta? Tuli vähän ristiriitainen fiilis. Jos tarkoitus on esitellä sähkölentämisen tulevaisuutta, niin miksi nostetaan esiin vanhempaa polttomoottorikalustoa samassa yhteydessä?
Se jolla on eniten INOP-tarroja kojelaudassa on voittaja!
👉 0 on ihanteellinen
👉 1–2 voi olla hyväksyttävää tietyissä olosuhteissa
👉 3+ = lentäminen ilman teknikon vakavaa keskustelua on vastuutonta
:2funny:
Pipistrelin säädettävä poljinjärjestelmä on kyllä puhdasta insinööripornoa – ihan älyttömän hienosti toteutettu.