Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Seppo Koivisto - maaliskuu 24, 2025, 12:17:42
Vesipumpun silikoninen imuputki menee lommolle tässä Vikingin videossa. Viking muuntaa automoottoreita lentokonekäyttöön.
https://www.facebook.com/VikingJan/videos/1792346584893502
Sinne pitäis laittaa jousi sisälle. Haittais vähemmän virtausta kuin lintassa oleva putki.
Kerran oli alavesiletkussa irronnut sisävaippa muotokudoksesta, oli muuten haastava homma löytää vika joka tuli esille vasta kierrosten noustua. Onneksi kyseessä oli maallinen vehe, niin pystyi ajelemaan pienilläkin kierroksilla.
Tässä videossa silikoniletku vaihdetaan alumiiniputkeen.
https://youtu.be/KohfHWFlKns
Videota katsellessa ihmettelin ilmalaitteen etupyörän akselin/laakeroinnin ratkaisua.
Kovin keskellä vannetta on laakerit ja akseli kovan rasituksen alla sen vuoksi.
https://mittaletku.fi/jaahdytivesiletku-taipuisa/?_gl=1*t0ty3h*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIja_Osc-kjAMV0VWRBR2vHyUwEAAYASAAEgIbg_D_BwE
Tuolla letkulla ei tarvitse pelätä litistymistä tai pullistumista.Saa taivutettua mutkalle ilman kulmaliitoksia.Sisään vulkanoitu teräsjousi estämään lommoontumista.Kunnolliset klemmarit kiinnitykseen jousen vuoksi.Mulla on ehkä vanhempaa mallia kun tuo kyhmy on pyöreä muotoinen tuon tasaisen sijaan.Sopii 912 mittoihin.
Sieltähän sitä kaivattua 45 mm letkua löytyy, metritavarana. Etralta ei löytynyt.
Jokaiseen omaviritelmään kun ei vakiopituiset aina passaa.
Alkoi mietityttämään onko minun letku saman kaltaista kuin tuo.Muistelisin että myyjä kutsui minun letkua hydrauliikkaletkuksi.Löytyi ihan paikallisesta myymälästä.Mutta tuo kuvan letku on ainakin pätevää tarkoitukseensa.
Hydrauliikkaletkut on yleensä NBR:ää, joka ei käy jäähdytysvesiletkuksi. Jäähdytysveden kanssa pitää olla EPDM-kumia.