Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: teacdance - tammikuu 21, 2025, 19:57:23
Ihan mielenkiinnosta avaan keskustelun DV6C moottorista mitä kasaamme Gazaile koneeseemme mitä keskustelua herättää ;D saadaanko foorumille säpinää aikaan
Mielenkiintoista. Siis diesel. Paljonko painaa kuvan kunnossa ilman nesteitä?
Ei tullut punnittua ja eipä tuosta paljon vakiota jää kun turbot,pumppu ja startti menee vaihtoon.
Asennuspaino autossa 135 kg kuivana.
Onko ajatusta mikä pitäisi olla lopullinen märkäpaino apulaitteineen, pakoputkineen ja jäähdyttimineen? Olen itse joskus miettinyt BMW B37 tai B47 dieselien "avioimista".
Lainaus käyttäjältä: Gearman - tammikuu 22, 2025, 13:24:45Onko ajatusta mikä pitäisi olla lopullinen märkäpaino.
Reissussa niin ei muutos manuskaa tässä saatavilla ei ulkoa muista...
Kiinnostaako mitä muutoksia tullut tähän mennessä...
Hmm saako tähän puhelimella liitettyä kuvia
Ehkä jossain on jo kerrottu tuleeko alennusvaihde mutta teen tyypilliset eli kysyn vaikka informaatiota olisi saanut lukemalla entiset tai Ytubet. Jo Oppimestari Esko sanoi että on toinen mokoma työtä jos vielä tekee Experimentaaliin moottorinkin. Museollisen moottoreita muuttaneena voin tuohon yhtyä. Pelkästään moottorin vaihto toiseen merkkiin lentävästä koneesta on iso homma. Esimerkiksi Volkkarista Jabiruun tai toisinpäin. Tuollainen Dieseli saattaa kulettaa sleekkiä konetta 4,6 litraa tunti, voi syntyä matkantekoihme. Menestystä.
Kävin lauantaina tuolla Ylivieskan suunnalla tutustumassa aloittajan projektiin. Eipä tule mieleen että kauniimpaa työnjälkeä ja perusteellisempaa rakentamista olisin koskaan ennen nähnyt (guru)
Ostin itsekin tässä syksyllä nuo piirustukset, sisältää siis ohjeet koko koneen (Gaz'aile 2) + moottorin raketamiseen. Itse koneita lentää toista sataa, ja tuolla moottorillakin jo aika monta kymmentä, ilmeisen onnistunut konversio. Koska kyseessä Ranska, niin englanninkielellä ei internetistä hirveästi tunnut löytyvät tietoa, siksi tämä oli itseltänikin mennyt vähän tutkan alta.
Suunnittelija Serge Pennec mainitsee että tämän moottorin kanssa päästäisiin "maagiseen" 1:1 -suhteeseen painon ja tehon suhteen, eli ilmeisesti noin 100 kg painoon ja 100 hv tehoon. Moottorin modifiointi pitää sisällään mm. ainakin nämä (ulkomuistista, ranskankielisten ohjeiden ja piirustusten lukeminen ainakin itselleni hidasta)
- alennusvaihteen 53 mm leveällä hammashihnalla
- rättinivel -tyyppisen couplerin millä se kytketään vauhtipyörään
- vauhtipyörän kevennyksen (ei liikaa, vauhtipyörän pitää tasata dieselin impulsseja)
- startin vaihdon kevyempään
- dieselpumpun vaihto mekaaniseen + suutinten vaihto
- öljypohja hiilikuidusta
- turbon vaihto kevyempään/sopivampaan + imu/pakosarjat
- uusi venttiilikoppa (levy, korkeutta pois)
- turbon öljyn paluuletkulle uusi reikä lohkon kylkeen
- laturiksi mopon laturin tyyppinen (kevyt)
- nokka-akselin katkaisu (toisen pään turhaksi jäävä hammaspyörä pois)
- venttiilikopan uusi huohotus edellä mainistusta jääneestä reiästä
- jäähdytysnesteen kiertoon ehkä jotain muutoksia (ei muista kaikkea)
Jotain tuosta saattoi jäädä poiskin, ja nuo kaikki eivät suinkaan ole pakollisia. Jos rohkeutta (varmuutta?) riittää, niin lohkoa voi plaanata sileämmäksi sivuilta painonsäästön nimissä, mutta siinä ehkä liikutaan jo siinä rajoilla kannattaako viimeisiä grammoja nipistää?
Suunnitelija kertoi että olisi yli 1000 tuntia muutamalla yksilöllä lennetty, ja huoltoina olisi normaalit öljyt + suodatin 100 h kohdalla sekä alennusvaihteen hihna + mahdollisesti se kuminen rättinivel 400h välein.
Kaiken kaikkiaan noita ranskalaisten foorumeja lukiessa erittäin positiivinen kuva on tullut. Tässä joku netistä löytynyt kuva niin saa vähän käsitystä asiasta, Tero laittanee mahdollisesti heidän projektistaan lisää.
Mukava päivä oli kun käväsit siinähän aika meni siivillä 👍
Vauhtipyörästä kaikki kaksoismassa kamat pois ja sileäksi sorvaus 4,5kg painoon sorvaus
Lämmitti mieltä kun sanoit että laatu näytti paremmalta kuin atolin lentokone tehtaalla 😉
Turbon öljyn paluulle lohkon kylkeen reikä
(http://gazaile.dy.fi:8080/MyWeb/gazaile/forumweb/motorDV6/%c3%b6ljypaluu1.jpg)
Mitoitus oli aika nafti mihin väliin piti osua
(http://gazaile.dy.fi:8080/MyWeb/gazaile/forumweb/motorDV6/%c3%b6ljypaluu2.jpg)
(http://gazaile.dy.fi:8080/MyWeb/gazaile/forumweb/motorDV6/IMG_2729.JPG)
(http://gazaile.dy.fi:8080/MyWeb/gazaile/forumweb/motorDV6/IMG_2728.JPG)
Sitten vielä vastaavan nipan sorvaus minkä suunnittelija oli suunnitellut o-rengas uralla
(http://gazaile.dy.fi:8080/MyWeb/gazaile/forumweb/motorDV6/IMG_2966.JPG)
Lainaus käyttäjältä: teacdance - tammikuu 22, 2025, 20:50:43Lämmitti mieltä kun sanoit että laatu näytti paremmalta kuin atolin lentokone tehtaalla 😉
Taisi olla Samin kommentti kyllä se, itsellä ei riitä kokemus erottamaan "erittäin hyvää" ja sitten "vielä parempaa" laatua toisistaan, sen verran komean näköistä oli molemmat :thumbsup:
Mutta ihan uskomattoman työmäärän olette kyllä tehneet, toivottavasti ensi vuonna pääsette jo sitä ulkoiluttamaan. Itse arvon edelleen kahden vaiheilla että uskallanko edes aloittaa, nostitte riman niin korkealle Pasin kanssa :-)
Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - tammikuu 22, 2025, 21:55:53Lainaus käyttäjältä: teacdance - tammikuu 22, 2025, 20:50:43Lämmitti mieltä kun sanoit että laatu näytti paremmalta kuin atolin lentokone tehtaalla 😉
Taisi olla Samin kommentti kyllä se, itsellä ei riitä kokemus erottamaan "erittäin hyvää" ja sitten "vielä parempaa" laatua toisistaan, sen verran komean näköistä oli molemmat :thumbsup:
Mutta ihan uskomattoman työmäärän olette kyllä tehneet, toivottavasti ensi vuonna pääsette jo sitä ulkoiluttamaan. Itse arvon edelleen kahden vaiheilla että uskallanko edes aloittaa, nostitte riman niin korkealle Pasin kanssa :-)
Kyllä se malli helpottaa mikä Pasi piirteli hän onkin tämän nyky ajan davinci sen sai todeta taas viime maanantaina kun mittoi koneen kohtaa josta ei ole kunnon mallia mutta vaihteiston kohta oli 1mm eri kohdassa mitä 3D mallissa 😂
Nokasta napattiin vähän pois jotta saadaan huohotus pumpun tilalle kun ventiilinkoppa poistetaan ja korvataan levyllä
(https://media.discordapp.net/attachments/926829705393471498/1289969457048977490/IMG_2647.jpg?ex=67925dad&is=67910c2d&hm=9afec8ccacb9a1005098d392c6ae5ab1f972e262b02abd0ef2fafeddb9ddc2e3&)
(https://media.discordapp.net/attachments/926829705393471498/1289969456587735144/IMG_2646.jpg?ex=67925dac&is=67910c2c&hm=685f6d761f519f4ffa5436ad36a2f4f13e65abc9434e3fc19a22415719518bda&)
Seuraavaksi egr ja vesikanavan yhdistäminen eli kannesta reikä toisiinsa.
(https://media.discordapp.net/attachments/926829705393471498/1293647137908850729/image.jpg?ex=67933888&is=6791e708&hm=b425109e534300ef05f8afaab8919026dea1b464fccee881f50e04121ffc29bd&)
(https://media.discordapp.net/attachments/926829705393471498/1293647138139406401/image.jpg?ex=67933888&is=6791e708&hm=56cadaa953ed30c2d7afd1ea5e685f77d507ccded264025b99b6effb1c25074d&)
Levyt päälle ja veden lämpötila anturi myös löysi paikkansa ja ilmaus nipalle myös kierteet ja lähtö korkeimpaan kohtaan. Tässä näkyy myös tuo ventiilikopan huohotin hyvin
(https://media.discordapp.net/attachments/926829705393471498/1293647141943771156/image.jpg?ex=67933889&is=6791e709&hm=48e7f92bc3b506b18e5384e9b5eefb0efdd4a7182306bb03fd1b147c1b8fdbfb&)
(https://media.discordapp.net/attachments/926829705393471498/1293647142656933978/image.jpg?ex=67933889&is=6791e709&hm=5bf047669ff706da57997de72e883de6615b239d5e1dc33e8b05ad15170c4c3b&)
Öljypohja 3D skannattiin ja Pasi jälleen näytti taitonsa ja muokkasi sitä oman näköisensä
Etureunaa loivennettu, takaosaan moottoripukin putkelle ohitus, öljyn tyhjennys kuppi toisinpäin niin ei jää litraa öljyä tyhjennyksessä :)
Pohja 3D tulostettu ja esikäsitelty kuidutusta varten
Kuidut välissä ja alipainesteittu
Valmis
Ohitus
Kerro loputkin Öljypohjan syntytekniikasta. Öljypohja skannattiin entäs sitten, tehtiinkö 3D tulostuksella urosplugi minkä päälle hiilikuitu laminoitiin. Alipaine on näköjään käytössä. Entä skannausvehkeet, omat vai ostopalveluna, mikä hartsi. Uskaltaako kysyä paljonko keveni. Aivan mahdottoman työmäärän kaikki tuollainen tarvitsee ja mitään tekemätön voi alatella esimerkiksi että "Tuommoinen raudankappale eihän tuossa nyt ole mitään" mutta ennen kun mitoitus on löydetty ja ainevahvuudet päätetty on jo tehty paljon työtä.
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - tammikuu 26, 2025, 19:13:21Kerro loputkin Öljypohjan syntytekniikasta. Öljypohja skannattiin entäs sitten,
Sitten siitä tehtiin lopullinen 3D malli missä oli tehtynä tarpeelliset muutokset
Lainaatehtiinkö 3D tulostuksella urosplugi minkä päälle hiilikuitu laminoitiin.
Jep edellisessä kuvassa näkyykin tuo sininen möykky minkä päälle laminoitiin
LainaaAlipaine on näköjään käytössä.
Joo käytössä oli normaali ILP alipainestus pumppu johon on modattu alipaine kytkin pitämään haluttu alipaine koska jotain syystä emme ikinä saa pussia niin tiiviiksi että se ei vuotaisi yhtään.
LainaaEntä skannausvehkeet, omat vai ostopalveluna,
Työsuhde etuna
Lainaamikä hartsi.
EL160 (https://media.easycomposites.eu/datasheets/EC-TDS-EL160-High-Temperature-Laminating-Resin.pdf) Easy compositelta
LainaaUskaltaako kysyä paljonko keveni.
680g
Hmm näkyykö nuot kuvat muille mitä oon linkittänyt??
Nyt ainakin pitäisi näkyä
Hyvät kuvat ja selostukset, kiitoksia.
Siimapyörä jää pois joten uusi prikka sen tilalle sorvattu
Moottorin tukirauta valmistuu
Putki ja siihen päähän sorvattu natsat missä sisäkierre tähän tulee moottorin kumit kiinni
Nupit piti vielä hioa kulmaan hyvän sistuvuuden takia koska moottori ei ole suorassa
Sitten muutakuin juottaa kiinni nupit
Tukirautaa kiinnitykselle
Kiinni juotettuna
Vähän lisää vauhtipyörästä
Tästä lähtee purkaminen
Niitit poraamalla irtoaa osat
Sitten rälläkällä ja sorvilla loput osat irti
Vielä on osaa jäljellä mutta alkaa siisteytyyn lasikuula puhallus niin näyttää ja on mukavampi käsitellä puhdasta osaa
Pinta vielä tasaiseksi ja 4,5Kg paino saavutettu
Tämä levy asennetaan tähän ruuveilla ja hitsaamalla kiinni.. tähän tulee sitten se rättinivel kiinni
Vesipumpun lähdön suunnittelua jälleen 3D tulosteet on hyviä testi kappaleita tämäkin taitaa olla jo 3 tai 4 malli testauksessa
Samaa Turbon lähdolle minkälainen siitä pitäisi sitten sorvailla
Turbon kellolle kans 3D tulosteella mallata minkälainen pidin pitäisi olla turbo muuten vaihdettiin samalla kiinteä lapaiseen vakiona moottorin mukana tuli vaihtuva lapainen.
Samalla katkaistiin lopen ahtoputken lähto turbosta poikki ja käännettiin se oikeaan suuntaan ja hitsattiin kiinni
Tehon testaus potkuri jo työstetty :2funny: tällä pitäisi saada sitten laskettua moottorin teho kun saadaan se siihen malliin että päästään testaamaan..
Onko moottori tuossa asennuspukissa oikein päin? Edit; näkyy olevan ylösalaisin.
Turbo ei nimittäin toimi oikein, mikäli öljynpaluuputkessa ei ole vapaata kaatoa öljypohjaan/sumppuun, vaan tulvii akselia myöten öljyt sinne minne ne helpoiten pääsee.
Lainaus käyttäjältä: Ansis - tammikuu 29, 2025, 12:04:58Onko moottori tuossa asennuspukissa oikein päin? Edit; näkyy olevan ylösalaisin.
Turbo ei nimittäin toimi oikein, mikäli öljynpaluuputkessa ei ole vapaata kaatoa öljypohjaan/sumppuun, vaan tulvii akselia myöten öljyt sinne minne ne helpoiten pääsee.
Joo ei ole oikein päin oikein bogasit että se on pukissa ylösalaisin... ja kaikki ruuvit ja muut on vain asennus mallailua varten joten ei niihinkään vielä kannata kiinnittää kovin huomiota. Lopulliset laitetaan sitten kun homma alkaa oleen sillä mallilla.
Öljyn paluu reikä tehtiin tuohon lohkon kylkeen kuten aijemmissa kuvissa se näkyykin.. Vielä pitäisi löytää hyvää letkua mikä laitettaisiin siihen
Perinteiset roverin mekaaniset suuttimetkin ollaan saatu hommattua
Kaikkiin suuttimiin hommattiin uudet suuttimien kärjet käytetyt vuotivat paineen alasena.
Hmm miksikähän nuot liitekuvat näkyy kans noin isoina??? :tickedoff:
Sitten alkaakin tuliseinän kopio jotta päästään kaikki asenteleen jotta se sitten sopii varsinaiseen tuliseinään
Auton moottorin kumeista otettiin alumiini runko pois ja sorvattiin vähän ohuemmaksi ja prässättiin nuihin uusiin paikalleen
Sitten onkin moottorin nosto keulalle mutta vielä pukissa moottori kiinni sitten seuraavana käännetään toisinpäin pukki tuliseinässä kiinni.
Pakoputken teko alkoi myös vaimentimen kuori pyöräytetty 3d tulosteen päälle
Sitten moottori käännetty toisinpäin
Timelapse 12-14.1.2025 (https://www.youtube.com/watch?v=DdiXJtRP3zg)
Vaihteiston rakentamista
Aihiot tuli CSA eli ranskassa tekevät aina aihioita ja niitä saapi ostaa jos ei jaksa kaikkea itse tehdä alusta asti ja aina joitain osia olmme sieltä ottaneet jotta homma vähän helpottuisi mutta ei ne aina häävi laatua ole sielläkään mitä tulee ja välillä tuntuu että olisi pitänyt tehdä itse.
Etu ja takaosa yhteen ja kiinnitys reikien poraus
3D tulostettuja mallaus osia nämät sorvataan sitten alumiinistä
Sitten paras osa jälleen eli mallailua paikalleen
Turbon tuen tekoa ja vaihteiston pitimien sorvausta (https://youtu.be/A2YMJ6AGl0E?si=fYgKDY-UEWSL3QNl)
Sitten Vähän lisää mallailua ;D
Alkaa koroketapit oleen valmiita
Sitten alkaa syöttöpumpun metsästäminen mistä löytyy sopeva
Sopivia malleja olisi 0460 414 008. Tai loppuosat 067, 068, 081, 091, 128
Myös pumpun kiinnitys levy pitää jostain kehitellä uusi tai modata tuota vakiota
Sinne lipsahti potkurin akseli paikalleen.
Laitettiin oikein japanilaiset laakerit ;D
Moottorin yläpuolisen tankojen etupään alumiinien taivuttaminen
Aihioiden leikkaus ja kovapala terä syö hyvin alumiinia
Sitten saippuaa indikoimaan oikea lämpötila temperoinnissa.
Tällä saadaan nätisti se tunniksi helpommin taivutettavaan muotoon jotta ei lohkea
Lisänä vielä oli apuna yleismittariin kytketty lämpötila anturi mutta saippua indikaattori osottautui taas luotettavimmaksi.. on aika ikävä mitata tuommoista pintalämpötilaa kun pillillä lämmittää altapäin..
Värimuuttuu eli ollaan 350 astetta saavutettu ja sen jälkeen vesi astiaan osat vaan
Sitten osat vain puristimen alle ja tarkasti linjaus ja painetta
ja sehän sattu viivojen mukaan menemään
Sitten isommalle toisen puolen osalle samat hommat
Indikaattori
Lämmitys ja jäähdytys
Taivutukseen
Done
Vähän vauhtipyörää välillä edistää
CSA osassa on näppärä keskitys työkalu kiinni varalta kyllä jätettiin sorvatessa kevyemmäksi niin toinen keskitys varmennus huullos myös tuohon keskelle
Osa kiinni ja reikiä poraamaan ulommat tulee M8 pulteilla ja sisemmät M10
Sitten jengojen tekoa
Siihenhän ne tuli
Sitten voikin keskitys osan poistaa varsinaisesta osasta
Siihen se istui vielä pitäisi tuohon akselille tehdä pyällys ennenkuin voi alkaa asenteleen laakereita..
Näyttää että rattaiden saanti viivästyy joten rattaat 3D tulostettuna että pääseepi mallaileen
Hieman kevennystä moottorista
Tuonne pitäisi saada välijäähdytin mahdutettua ja sille naca aukko koppaan
Välijäähdyttimen asennus jatkuu ja päätimme kääntää toisen päädyn 90 asteen lähdön toisinpäin ja nyt toinen pääty vielä arvoitus että tilataanko toinen samanlainen välijäähy ja otetaan siitä toinen 90 asteenpääty käyttöön vai tulostetaanko 3d tulostimella oma pääty tässä se voisikin kestää kun siitä menee vain ilmaa läpi mitä mieltä raati on?
Putkien hahmottelua. Onko kellään kokemusta japp putken tig hitsauksesta onnistuuko?
Olen hankkinut kyseisiä Alumiini kaapelinsuojaputken käyriä katalin aikomuksin ehkä käyttää niitä ilmaaluksen peräsimien nurkissa. En ole ehtinyt kokeilla hitsausta mutta Alumiinit ovat yleensä hyvin hitsautuvia poislukien Sinkkiseosteiset 7000 sarja mitä voi hitsata mutta repeää. Olettaa voi aina että seos on jotain helposti pursotettavaa 6083 tai 6063 tai 5000 sarjaa. Jos materiaalin jäljittäminen ei muuten onnistu voi poiketa nykyaikaisessa romumetallin ostopisteessä missä on Spektrometri mikä lukee materiaalin pinnasta siinä olevat alkuaineet. Jos Sinkkiä löytyy niin hitsaus ei ehkä kannata mutta tuskin näin kuitenkaan on. Valmiiksi eloksoiduissa on myös muistettava poistaa eloksointikerros hitsauskohdista. Jos ajattelet jäähdytusputkien kannakointia hitsaamalla niihin korvakkeita unohda ajatus ja käytä kumitettuja panta kannakkeita. Moisessa tärinäympäristössä tulee syklit täyteen äkkiä ja maa kutsuu turhan pikkuseikan takia. Kumi on hyvä mutta hieman painavaa.
Ja vielä jos on tarkoitus tehdä putkenpäihin laajennuksia, klunsseja "beads in english" letkujen paineenkeston lisäämiseksi siihen on useampia konsteja. Yksinkertaisin on pihdit mihin hiottu toiseen leukaan lovi ja toiseen korotus. Myös voi tehdä tyylikkään ammattityökalun missä kartiopuikko työntää ulos laakerikuulaa mikä pyöritettäessä manklaa putken päähän pidäkelaajennuksen. Suosittelen pidäkelaajennuksien (beads) käyttöä.
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - helmikuu 21, 2025, 10:33:34Olen hankkinut kyseisiä Alumiini kaapelinsuojaputken käyriä katalin aikomuksin ehkä käyttää niitä ilmaaluksen peräsimien nurkissa. En ole ehtinyt kokeilla hitsausta mutta Alumiinit ovat yleensä hyvin hitsautuvia poislukien Sinkkiseosteiset 7000 sarja mitä voi hitsata mutta repeää. Olettaa voi aina että seos on jotain helposti pursotettavaa 6083 tai 6063 tai 5000 sarjaa. Jos materiaalin jäljittäminen ei muuten onnistu voi poiketa nykyaikaisessa romumetallin ostopisteessä missä on Spektrometri mikä lukee materiaalin pinnasta siinä olevat alkuaineet. Jos Sinkkiä löytyy niin hitsaus ei ehkä kannata mutta tuskin näin kuitenkaan on. Valmiiksi eloksoiduissa on myös muistettava poistaa eloksointikerros hitsauskohdista. Jos ajattelet jäähdytusputkien kannakointia hitsaamalla niihin korvakkeita unohda ajatus ja käytä kumitettuja panta kannakkeita. Moisessa tärinäympäristössä tulee syklit täyteen äkkiä ja maa kutsuu turhan pikkuseikan takia. Kumi on hyvä mutta hieman painavaa.
Joo ei oikein mistään löydy mitä matskua japp oikein on.. tarvisi tehdä pikku pillin lähtö että saapi paisunta astiaan oman putken.. korvakoita ei ole tarkoitus tehdä
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - helmikuu 21, 2025, 10:53:15Ja vielä jos on tarkoitus tehdä putkenpäihin laajennuksia, klunsseja "beads in english" letkujen paineenkeston lisäämiseksi siihen on useampia konsteja. Yksinkertaisin on pihdit mihin hiottu toiseen leukaan lovi ja toiseen korotus. Myös voi tehdä tyylikkään ammattityökalun missä kartiopuikko työntää ulos laakerikuulaa mikä pyöritettäessä manklaa putken päähän pidäkelaajennuksen. Suosittelen pidäkelaajennuksien (beads) käyttöä.
Sorviin tehtiinkin jo semmoinen että saapi tehtyä noita päätyjä
Nättiä klunssia näyttää pukkaavan, en taida kehdata pyytää kuvaa työkalusta, pitää itsekin jotain keksiä. Niin K-Rauta sanoo myyvänsä Purso Japp putkia ja Purson sivulla kerrotaan käytettävän AW 6063 ja 6083 seoksia mitkä taas Google kertoo olevan vallankin hyviä hitsattavia perinteisillä hitsaustavoilla. Käytännössä TIG Argon suojakaasuna. Pursolta voi kysyä kumpaa seosta käyttävät mutta molemmat hitsattavia.
Kiinnostaa täälläkin, että minkälaisella työkalulla sorvissa tuon beadin saa putkeen työstettyä.
Varmasti tuo Martin kuvaama pihtivirityskin tekee riittävän olakkeen.
Tiivistäähän tuon ei tarvitse, vaan se toimii luiston estäjänä, kun putkea puristava klemmari pökkää olakkeeseen.
Toki tuollaista tehdastason manklausta on kiva katsella, niin kuin kaikkia tuon projektin kuvia.
Jos kerran lentokonetta tehdään, niin tehdään sitten lentokone (guru)
Facebookissa tuli vastaan tällainen yksinkertainen työkalu, joka varmaan toimii pienillä läpimitoilla.
https://www.facebook.com/photo?fbid=10230518502404827&set=pcb.1349314102890360
Yli kaksikymmentävuotta sitten ameriikan työkomennuksella opin että siellä että 6061 seosalumiini on ihan tyypillinen rautakauppatuote. Soitin silloin Purso nimiseen yritykseen, puhelu yhdistettiin tuotantoon. Kysyin miksi ei tehdä 6061 alumiinista mikä olisi 25-30% vahvempaa. Nuorimies sieltä vastasi "Me ei lähetä seoksilla kikkaileen", se siitä sitten. Toisenkäden tietona kuulin että joku henkilö oli teettänyt työkalut ja ostanut minimi tuotanto kilomäärän pisaraputkea kellukkeiden rikaukseen. Oliko toteutunut vaiko vakavaksi pohdinnaksi jäänyt, en tiedä. Työkalujen teko oli on varmasti huomattava menoerä ja ne saa tilaaja pitää. Kuitenkin harmiksi jää että se on vain EN AW 6063 minimierä 250 kg. tai 6083 minimi 500 kg. laatua.
6061 materiaalin toimittamiseen olisi ollut keino ostaa umpipyöröalumiinia Joseph Fazzio romukaupasta New Yerseystä missä sitä siloin oli paljon ja kaikkia kokoja. En tiedä tilannetta nyt tällä hetkellä.
Luulisi jo pelkän hinnan persusteella lujempaa tavaraa menevän enemmän kaupaksi, mutta tunnemmehan suomalaisen insinööriteeskentelyn laadun jo yli vuosisadan takaa.
Jo 50-luvun maatalouskoneet oli muissa ilmansuunnissa tehty lujemmista metallilaaduista kevyempinä varsinkin sen jälkeen, kun oli opittu sähköhitsaus. Suomipoika luotti vain ainevahvuuteen ja rahaakin oli seteleitten nollista päätellen valtavasti vuoteen 1963 saakka.
Pitää napata kuva tuosta työkalusta jossain vaiheessa...
Vesi ja välijäähdyttimien putkien sovittelu jatkuu ja paisunta säiliön suunnittelua kans mihin sopii ja minkälainen, ostonenkin oli vaikka pienin mitä löydettiin ja ohjeisen mukainen mutta eihän se sovi tuonne kumminkaan joten DIY hommiksihan se meni :rtfm:
Tähän sen pitäisi mahtua
Tämän mallista suunnitellaan
Ja lähes samana iltana tulikin Pasilta malli minkälainen tehdään
Kiinnitys pisteet semmoisiin kohtiin missä on puuta ja ilmakanava mahtuu menemään myös mikä pitää rakentaa johonain vaiheessa loppuun.
Ja on korkeimmassa kohdassa ja asiallisen näköinen
Eka kertaa myös yläkoppa paikallaan kun tavaraa enemmän sisässä
Ja onhan se luihakkaan näköinen
Tässä kuva beadi työkaluista
Tämä isompi on parempi pehmeille materiaaleille
Tällä pienemmällä linkkumallilla tahtoo tyssätä sisältä jos ei luista tähänkin pieni laakeri olisi parempi..
Kyllä se jappi näyttäisi olevan hitsattavissa testasin yhden putken kylkeen
Purso.fi JAPP putket on valmistettu EA AW 6063 tai 6083 laadusta, molemmat hitsattavia. Olisi kuitenkin jotenkin lentokonelaatuista jos voisi rakennusselostukseen liittää tarkan materiaalitunnisteen. Harmillisesti Purso ei kerro tarkkaan kumpaa seosta tarkalleen on käytössä missäkin aplikaatiossa, sen tiedon ehkä saa kysymällä. Halkaisijaltaan 16 millinen näytää olevan pienin JAPP putki, jos paisuntahaaraksi tarvitaan pienempää sen voi sorvata pyöröalumiinista mitä Purso näyttää myös valmistavan. Meikäläisen Sorvin ympärillä pyörivät Alumiinit ovat 7075, 5052, 2024 laatuja. Ei ole tullut mieleen hamuta 6063 tai 6083 laatuja. Pitääkin aktivoitua siinä.
Mahtavaa nähdä kuvia työkaluista ja konsteista suomalaisillakin sivuilla!
Päätettiinkin että käytetään tuota moottorin alkuperäistä kaasuläppää siihen pakko sammutukseen vaikee itse tehdä ihan ilmatiivistä läppää.. Ainoastaan jätetään tuo sähköinen ominaisuus pois ja tehdään suora vaijeri hyttiin Pasi suunnittelee ja piirtelee siihen uuden kannen vaijeri versioksi.
Välijäähdyttimeen saatiin toinenkin 90 asteen pääty tilattiin toinen 15€ välijäähdytin ja otettiin siitä samanlainen pääty ei alettu 3d tulostamaan siihen omaa.
Samalla saatiin ilma kanavien kohdat tulostettua tuonne tuliseinään ja eihän siellä paljoa ylinmäräistä tilaa ole.
Sinne se mahtus kivasti
Tuon näköinen sisältä hyvä jousi pitämään sitä auki ja kumminkin saapi sitten vetästyä sen kiinni jos tarttee.
Ilmakanaville ei paljoa tilaa ole kyllä siitä tulee tiivis paketti
Sitten jatketaan ylempien moottori tukien tekemisiä niin saadaan pysymään omin voimin se pukissa
Vasen puoli mikä tulee olemaan ahtaampi puoli ja vielä ainakin kaikki ollaan saatu ohittamaan ilmakanavan ja tuen raudan
Oikea puoli siellä onkin enemmän tilaa raudalle
Ilmakanava tulostettuna 3D mallin mukaisesti
Ja sinnehän se mahtui ja ohittaa pumpun rattaan ( ei paikallaan kuvassa ) ja ahtoputken
Pakko sammutus systeemi kehittyy samalla rinnalla ja tämä oli moottorin mukana tullut alunperin sähköllä ohjattava mutta muutamme sen hyttiin vaijeri käyttöiseksi.
V1
V2
Moottorin tankojen teko jatkuu
Alkaa moottori jo pysyä telineessä ilman liinoja
Diesel pumppu tulee meille rakennettuna paikalliselta pumppu gurulta tässä paikallaan pajeron pumppu millä ollaan vaan testattu että kaikki mahtuu paikalleen
Varsinainen pumppu tulee olemaan volkkarin pumppu.. Pumppu mies kyseli että tehdäänkö Vakionopeus säädin pumppu vai rajanopeus säädin pumppu :) miten olisi tuommoinen vakionopeus säädin versio niin pumppu säätäisi itse tehoa kuorman mukaan.. päätimme kumminkin ensin että mennään normaalilla rajanopeus versiolla.
Tällä hetkellä kumminkin moottorin tangot on nyt oikean mittaiset ja pultit lyhennelty oikeaan mittaan ja joustokumit kaikki prässatty paikoilleen ja lukittu pulteilla joten sen osalta kaikki on nyt hyvin seuravana pakosarjan kimppuun.
Tuo Moottorin imuilman tukkiminen keventää sen pyörittämistä tuulimyllynä, vaikka tuskin potkuri jaksaa Dieseliä tuulimyllynä pyörittää, mutta näin se vain menee jos ei tarvitse pumputa ilmaa tai vettä silloin pyöritään kevyemmin. Auttaa tietysti pakkosammutukseen jos Diesel pillastuu eli saa poltettavaa jostain, joskus jopa moottoriöljyä poltetaan ajajan hämmästykseksi.
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - maaliskuu 30, 2025, 16:44:17Tuo Moottorin imuilman tukkiminen keventää sen pyörittämistä tuulimyllynä, vaikka tuskin potkuri jaksaa Dieseliä tuulimyllynä pyörittää, mutta näin se vain menee jos ei tarvitse pumputa ilmaa tai vettä silloin pyöritään kevyemmin. Auttaa tietysti pakkosammutukseen jos Diesel pillastuu eli saa poltettavaa jostain, joskus jopa moottoriöljyä poltetaan ajajan hämmästykseksi.
Joo tuon pillastumisen takia se on ja kyllä ilmeisesti autoissakin on tuo juuri sen takia että sillä pakotetaan sammutus eikä toimi normaalina kaasuläppänä niin paljoa kuin itse olen sen aina ajatellut. Tuon on siis tuon moottorin alkuperäinen sähköllä ohjattu läppä.
Vesipumpun lähdölle osan tekoa
Sitten turbon lähdön putkelon teko jotain kuvia jäi puhelimen rullaan alkaa mun Iphone 6S+ Tekeen loppua kun ohjelma tuet vähenee ja kamera täräjää ;D
Öljytikku löysi taivutteluiden jälkeen paikkansa
Jihuu uutta maalattua osaa *0* kyllä se aina piristää projektia
Muutama pätkä tullut lisää timelapsea ja napattiin vauhtipyörä paikalleen kunnolla
Vesipumpun lähdön pidin rakkennettu
Vauhtipyörä kiinnitetty
Lisää maalattua osaa paikalleen
Myös syöttöpumppu saatiin kotia jotta pääsee sitä sovitteleen paikoilleen
Kyseessä golffin pumppu mihin sisuskalut vaihdettu täysin
Nostettiin motti toisin päin telineeseen ja aletaan tekeen jakopäätä ja pumpun tukea ja pidikettä.. 153 hampainen jakohihna hakuun ja testaileen miten se siihen sopii
Vähän edistystä lopullisia kiinnityksiä jo vähän tehty
Turbo ja pakosarja kiinnitetty
Turbon tuki myös kiinni ja siinäolevat jouset jotta pääsee vähän elämään
Syöttöpumpun kiinnitys ja rattaan kiinnitys myös aloteltu
Jyrsimellä piti vähän madaltaa kiinnikettä jotta pumpun vetopyörä mahtuu olemaan
Tällä saatiin ratas tarpeeksi lähelle lohkoa pumpulle tulee sama ratas kuin nokka-akselillakin.. rattaan takana jälleen 3D tulostettu osa ensin mallausta varten ennen lopullisen tekoa :2funny: lopullinen tulee näillä näkymin kahdesta 4mm levystä jotka tulee päällekkäin kun sitä levyä on valmiina 8mm levyä ei ole :(
Jakopää alkaa valmistuun pikku hiljaa
Syöttöpumpun pidikkeelle uudeet reijät
Vakio reijät ei passaa tuolle pumpulle joten 3D tulostamalla saa hyviä poraus jigeja tehtyä että saapi reijät juuri oikealla jaolla muutaman asteen etiä päin
Saatiin syöttöpumpun vetopyörä tehtyä sama homma nyt on reijät mukavasti särmästi kaikki
Syöttöpumpun taakse myös tuki
Kaikki asennettuna paikalleen rattaan keski osa tehty kahdesta 4mm alumiinista
Ja remmiksi tuli 153 hampainen ja näyttäisi että kiristimessä riittää kiristys varakin.
Lisää samanmoisia työkaluja testissä työkaluista kiinnostuneille
Tällä tulee tuommoinen viistossa oleva haitta putkeen ja tämäkin aika simppeli rakenne
Sitten vielä helppo tekoinen jos löytyy 3D tulostin.. Huviksi testasin tehdä vain kaksi osaa mitä pihdettä puristetaan yhteen ja hyvin tuli niilläkin vähän isommilla knipex pihdellä junttasin niin kyllä se siitä muotoutui ja kokeilin myös pikapuristimella niin sekin toimi. Ainoa miinuspuoli että jokaiselle putki koolle pitää tehdä oma tuloste ja hyvä tehdä jokaiselle päädyllekkin sen verran siihen tulee voimaa taakse että jokainen pääty omalla tulosteella mutta nuot tulee onneksi 15min tulosteena joten toista kun puristelee niin toinen valmistuu :?:
Ulkokappale
Alempi sisempi kappale
Tässä vielä iphone janttereille 3D kuva niin saapi omalla pöydällä pyöritellä ;D
Testi kappale (http://gazaile.dy.fi:8080/MyWeb/gazaile/forumweb/motorDV6/Tyokalu.usdz)
Jos tuo ei toimi niin täältä voi kans kokeilla toimisiko tämä
Testiä (https://www.icloud.com/iclouddrive/0c4dSAfzQZitHIIFH72tvs3pA#Tyokalu)
Ootte te kovia tekijöitä, hattua pitää nostaa edelleen!
Jostain syystä mulla ainakin näkyy kaikki kuvat kahteen kertaan?
Lainaus käyttäjältä: SamiM - toukokuu 02, 2025, 11:28:21Jostain syystä mulla ainakin näkyy kaikki kuvat kahteen kertaan?
Liitetiedostot näkyy varmaan vaan siinä alhaalla oisko ne hämäämässä siitä saa kuvat täyteen kokoon??
Nyt on kyllä semmosta meininkiä, jolle pitää nostaa hattua! (bisselle)
Moottorille uusi huohotus reikä
Kampikammion Tuuletus eli Huohotus tai kuten viralliset lentokonemekaanikot sanovat "Käryputki" on todella asia johon kannattaa paneutua. Vakiotilavuuksisessa kampikammiossa kuten tuossa tilanne on helpompi mutta esimerkiksi kaksisylinterisessä Bokserissa tai Paralel Twinissä missä männät käyvät yhtä aikaa yläkuolokohdassa ja näin kampikammiosta puhalletaan tai imetään korvausilmaa joka tahdilla tuo tuuletus on ongelmallisempi. Sylinterien ohivuodot mihin Rotax nelarin öljyn paluu perustuu on vielä oma asiansa niissäkin. Jostain moottorista opin systeemin missä ylipaine joutui avaamaan läpän ja vastaavasti imun aikana sulkeutui. Näin saatiin kampikammioon ajoittain mahdollisimman alhainen paine. Lisäsikö tuo tehoa kun männät ylös mennessään joutuivat tekemään alipainetta mutta sama alipaine auttoi alasmenoa pois lukien ohivuoto mikä saattoi näin pahentua. Omassa VW lentomoottorissa tuuletusletku on viety pulloon ympäristösyistä käytyään ensin niin korkealla kuin se konepeiton alla on mahdollista. Tuollainen Exp. rakentelu vaatii Sorvin, Jyrsimen ja TiG hitsauslaitteen Alumiinille, sitten niitä pitäisi vielä osata käyttää. Sulkee pois aika suuren osan harrastusta havittelevia. Oma lentokonehallikaan ei ole pahitteeksi, entä oma kenttä. Menestystä rakenteluun.
Pumppu sai lisää tukirautoja
Lasikuitu hiilikuitu öljypohja joutui kans vuoto testiin
Jakopään puoli alkaa oleen kondiksessa vielä muutama nippeli ja pumpun puolelle vielä putket ja suuttimet.
Tuet saatiin pumpulle tehtyä ja maalattua. Alhaalla yksi tuki myös
Päälle tuli yksi tuki
Hienoa työtä!!!!!
Öljypohja pikkuisen mopomiestä vaivaa.
Pitäisikö siinä kumminkin olla laipioita, ettei nousussa öljy pakene takaseinään ja pumppu hori tyhjää.
Moottoripyöräpuolella niin kävi alkupään Suzuki GSX750 kanssa. Siinä tosin oli paljon enemmän tyhjää tilaa, kun vaihdelaatikko on sylinteriryhmän takana. Yleisesti käytetään imusiivilän ympärillä "purkkia", joka turvaa kiihdytyksen.
Jaa a ei ainakaan ollut mainintaa että pitäisi lisätä semmoisia, tuo on oikea öljymäärä mikä kuvassa näkyy jote ihan piri pintaan on normaali tila.
Sitten alkaisikin syöttöputkien taivuttelu onko vinkkejä millä tauvuttelis noita putkia ne on vähän jämerämpää 6mm rauta putkea. putket mitä tilattiin siihen on 30cm suoria missä valmiina oikeat päät joten pitää harjoitella ensin jollain kupari putkella että saapi kerralla menemään oikeaan paikkaan ;D
Tuota hiilikuitukomposiitistä tehtyä öljypohjaa katsoessa rohkenen tiedustella tuota öljypohjan kiinnityslaipan rakennetta. Oleellista on säilyttää kiinnityslaipan jäykkyys vähintäänkin samana kuin alkuperäinen. Toisekseen tiivistyspintaa moottorilohkoa vastaan pitäisi olla vähintään sama etäisyys ruuvin sisäpuolella, kuin alkuperäisessä.
Vaikka auton korjauksia en ole tehnyt neljännes vuosisataan, niin näkemys ja kokemus teollisuusvaihteistoista ja perusinsönöörin ymmärrys laittaa kysymään.
Onko alkuperäisessä syvävedetyssä öljypohjassa taitettu reunus sen tasopinnan ulkopuolella ja kuinka kaukana ruuvien porauksista.
Vaikkakin hiilikuidun kimmokerroin on samaa luokkaa teräksen kanssa, niin komposiitin kimmokerroin on oleellisesti pienempi, riippuen hartsipitoisuudesta ja kuitujen orientaatiosta. Vaikkakin se laipan jäykkyyden yksi tekijä on laipan paksuus potenssiin kolme, niin myös sillä yleensä käytetyllä jäykistävällä kauluksella on oleellinen vaikutus jäykkyyteen, mikäli se on kohtuullisen lähellä ruuveja.
Tuossa sellaista kaulusta ei näytä olevan ja jossakin se tiivistyspinta on vähäinen ruuvien sisäpuolella. Siis siellä aralla puolella.
Kyllähän sopiva/oikea tiivistysmassa on tärkein, silloin kun kiinnitysruuveilla aikaansaatu pintapaine vaihtelee suuresti. Kuten tuon tapaisessa rakenteessa.
Minä olen yhdessä dieselin avioinnissa ollut hieman mukana. Se kyllä oli melko vakio tuohon verrattuna.toisaalta tuntuu, että nämä tekijät eivät mene sitä tietä mikä on helpoin. Arvioni on, että nämä tekijät ovat eri planeetalta kuin muut rakentelijat.
En minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa
Tänä iltana meni öljypohja paikalleen ja laitettiin puolikkaan prikat kaveriksi siihen kun reijät niin lähellä kulmaa niin saatiin vähän tasaisempi paine...
LainaaEn minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa
Voisin kaivaa kuvan missä kone ulkona kasattuna viimme kesänä jos jotain kiinnostaa nähdä minkä näköinen kampe on tulossa
Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.
Joo, tuollaisilla olen kyllä taivutellut perus kotikupariputkia, ja en tiedä saako tuollaista 6 mm:n versiota – tallista kyllä löytyy 8 mm:stä ylöspäin kaikki perus kuparimallit, juuri tuota tyyliä. Ja on kyllä ihan pätevä siihen hommaan.
6 mm:n teräsputki vaan voi olla kovempaa taivutettavaa, ja meillä on kuitenkin vain yksi ylimääräinen putki :) Ei raaskittu enempää ottaa...
On muuten hirveä hintaero – jos yritti Suomesta ostaa, niin yksi valmis putki päineen maksaa 30–40 €, mutta ulkomaisesta verkkokaupasta sai samaan hintaan suunnilleen 10 €.
Tässä projektissa suomalaiset kauppiaat eivät kyllä ole oikein pärjänneet. On vaan niin paljon helpompaa napauttaa verkkokaupasta ostoskoriin ja tilata, kuin selata suomalaisia sivuja, joissa sanotaan vain että "edustamme tätä ja tätä". Verkkokauppaan kannattaisi panostaa enemmän – ja pitää niitä osia myös hyllyssä.
Tai jos itse valmistaa, niin ainakin tilausmahdollisuus pitäisi olla suoraan – ei tarvitsisi aina kysellä. Ja jos menee kyselemään, niin ei ainakaan kannata kertoa, mihin käyttöön se on tulossa ✈️
Sen jälkeen nimittäin menee kuvasto kyllä saman tien kiinni ja sanotaan, että "ei saa" 😄
Kaverilla olisi tämmöinen Ataconin putkentaivutin, mutta ei valitettavasti ole 6 mm:n lestiä – se pitäisi siis vielä hankkia, ellei jollain sattuisi olemaan lainata 🤷
http://www.atacon.fi/tuotteet/putkentaivutustyokalut/pieni_ja_iso_quick_bend/ (http://www.atacon.fi/tuotteet/putkentaivutustyokalut/pieni_ja_iso_quick_bend/)
Ja tuollakaan sivustolla ei ole mitään hinnastoa näkyvillä. Normaali duunari kuitenkin haluaa ensin tietää, mitä moinen maksaa, ennen kuin voi edes harkita investointia 💸 Olisi saattanut jo olla tilauksessa, jos hintatiedot olisivat olleet helposti saatavilla.
No jos sorvilla on syntynyt tuo putkenpään dimplaustyökalu niin kyllä sillä syntyy tuo 6 mm. putken taivutustyökalukin, ylellisyytenä vielä voi itse valita taivutussäteen työkaluun. 50 mm. St.37 umpikanki sorviin pyörimään ja HSS palasta hioo tuon puolipyöreän 6 mm. terän uran viimeistelyyn. Aluksi voi tehdä V muotoisen uran ostoterällä. Vasta eli luistikappale syntyy poraamalla 5,8mm. poralla parikymmentämilliä paksuun aineeseen ja hakaisemalla porauksen jälkeen, viimeistely moottorisahaviilalla. Voitelu auttaa taivutuksessa. Laivadieselin polttoaineputki on 28mm. päältä ja seitsemän milliä sisämitta.
Ihan sivulauseena näissä polttomoottoreissa kampiakselin paino on surullisen suuri painoerä, joskus haaveilin kampiakselin tekemisestä Titaanista. Liukulaakeroituna hommasta olisi tullut susi, Titaanilla on erittäin surkeat kitkaominaisuudet. R-R Merlinin kampiakseli painaa 80 kg. hevosvoimia 1500 volkkarin akseli painaa 10 kg. hepoja 45, turhauttavaa.
Tämmöiset kuuden millin taivuttimet, taivutussäteet 20 ja 12 milliä. Voin lähettää lainaksi, peräisin ilmailusuku Terhon Manukoneen kuolinpesän huutokaupasta. Ei siis telakalta. Nolla viisi nolla 5712431 tekstiviestillä osoitteesi jos niin.
Martti
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 05:12:55No jos sorvilla on syntynyt tuo putkenpään dimplaustyökalu niin kyllä sillä syntyy tuo 6 mm. putken taivutustyökalukin, ylellisyytenä vielä voi itse valita taivutussäteen työkaluun. 50 mm. St.37 umpikanki sorviin pyörimään ja HSS palasta hioo tuon puolipyöreän 6 mm. terän uran viimeistelyyn. Aluksi voi tehdä V muotoisen uran ostoterällä. Vasta eli luistikappale syntyy poraamalla 5,8mm. poralla parikymmentämilliä paksuun aineeseen ja hakaisemalla porauksen jälkeen, viimeistely moottorisahaviilalla. Voitelu auttaa taivutuksessa. Laivadieselin polttoaineputki on 28mm. päältä ja seitsemän milliä sisämitta.
Ihan sivulauseena näissä polttomoottoreissa kampiakselin paino on surullisen suuri painoerä, joskus haaveilin kampiakselin tekemisestä Titaanista. Liukulaakeroituna hommasta olisi tullut susi, Titaanilla on erittäin surkeat kitkaominaisuudet. R-R Merlinin kampiakseli painaa 80 kg. hevosvoimia 1500 volkkarin akseli painaa 10 kg. hepoja 45, turhauttavaa.
Aika mielenkiintoinen työpaikka ollut sulla :) varmaan paljon juttua olisi sieltä (guru)
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 13:07:47Tämmöiset kuuden millin taivuttimet, taivutussäteet 20 ja 12 milliä. Voin lähettää lainaksi, peräisin ilmailusuku Terhon Manukoneen kuolinpesän huutokaupasta. Ei siis telakalta. Nolla viisi nolla 5712431 tekstiviestillä osoitteesi jos niin.
Martti
Laitan tulemaan niin noilla varmaan pääsee eteenpäin hyvin. :thumbsup:
Tässä itse runko viime kesältä, kun se laitettiin ensimmäistä kertaa kasaan, jotta näkee, miten osat sopivat yhteen.
Tänään saatiin pakoputkea eteenpäin – jousille tehtiin lenkit paikoilleen ja putken käyrät saatiin oikeaan mittaan. Lenkit taivutettiin suorasta 4 mm tangosta, ja kulmatkin osuivat heti kohdilleen. Jes, jihuu!
Sammutin sai myös 3D-tulostetun lähdön, ja se on tehty kovasta materiaalista – samoin kuin tuo kansikin.
Kansi sai myös komean tarran ;D
Suutinhommat lähtivät aluilleen!
Mekaaniset suuttimet saatiin mahtumaan paikalleen lisäholkkien ja korotusrenkaiden avulla.
Pitimille piti tehdä hieman korkeammat tuet, ja pultit vaihtuivat myös – uudet on sorvattu kevyesti modifioiduiksi sopivuuden varmistamiseksi.
Pönkä piti saada asettumaan mahdollisimman vaakatasoon.
Putkien taivuttelu lähti tästä etenemään –
tästä eteenpäin ei tosin olekaan enää mitään varmaa suunnitelmaa, mutta Martinin taivuttimet osoittautuivat erittäin päteviksi tähän hommaan.
Pieni taivutussäde helpotti tekemistä, joten iso kiitos siitä!
Pientä edistystä moottoriprojektiin
Suuttimien putkia on nyt saatu pari taivuteltua paikoilleen – hiljalleen mutta varmasti homma etenee!
Hyvänä apuna toimivat taas 3D-tulostetut lähdöt kupariputkille, joiden avulla voidaan ensin harjoitella putken reititys oikeaan paikkaan ennen varsinaista taivutusta.
Kaikki neljä suutinputkea ovat saman mittaisia, mikä tuo tähän oman haasteensa.
Lähempänä oleviin suuttimiin täytyy "hukata" hieman mittaa, nelospyttyyn siihen se putki nimittäin meni ihan millilleen.
Kai se jotenkin noin voisi mennä – ainakin seuraava putki näyttää asettuvan paikoilleen ihan hyvin.
Mutta se viimeinen... no, sen kanssa saattaa joutua vähän kikkailemaan. 😅