Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Martti Mattila - joulukuu 26, 2024, 18:50:21
Jos Antsun oppilaan Europaan kuluu rahaa niin ei ole köyhän näköinen rakennuspaikkakaan, mutta kaikkien ei tarvitsekaan olla yhtä köyhiä kuin minä. Blanikin modaajat työskentelevät ulkona eniten hämmentää kolmesylinteriseksi lyhennetty Walter rivikone.https://www.youtube.com/watch?v=iuc4NoCmEO8&t=20s
Nyt oli kunnon tekemisen meininkiä!
Korjasin hieman linkkiä, niin saa nopeammin näkyviin:
https://www.youtube.com/watch?v=iuc4NoCmEO8
Kiitos Ansikselle paikkauksesta. Kone on ennen kaikkea turvallinen, potkuri väärän kätinen ja väärinpäin asennettu. Valtterit pyörivät vasemmalle kuten Cirrus ja Gypsyt, mutta ehkä joku on ollut viisas ja ajatellut pyörimissuunnan vaihtuvan kun sylinterit on käännetty riippuvista pystyyn. Tähän olen törmännyt laivanrakennuksessakin kun keskipakoispuhallin kiinninettiin kattoon lattian sijaan eli pyörähti 180 astetta. Jopa tarkastaja herkesi huolestumaan pyörimissuunnasta. Kuusisylinterisen moottorin kampiakselin puolikkaassa mutkat 120 asteen jaolla, sellaisen puolikas toimisi kolmesylinterisessä. Korkeusvakaajan kärkiväli on lyhyt. Toivottavasti kaikki muukin menee tähän malliin vennäinmaalla.
Jaa-a. Mitäpä sitä kallista kangasta tilailemaan, kun kuormalavan pohjalta löytyy noin hyvää muovista aaltopaffia. Eikä epoksiakaan tartte kunhan niittejä jaksaa porailla.
Blanikin kyljessä kyrilisillä aakkosilla teksti DOSAAF mikä oli Neuvostoliitossa jonkimmoinen nuorisoilmailu organisaatio missä saattoi ilmailla melkein ilmaiseksi jos muut reunaehdot täyttyivät. En ole kyseisen organisaation asiantuntija, eräät suomalaiset ovat käyneet lentämässä Dosaafin koneilla ennen ja jälkeen Neuvostoliiton. Näitä Blanikeja joutuivat Tsekit toimittamaan Neukkuihin ja ehkä myös muihin maihin kuten Unkariin ja Bulgariaan ainakin 300 kpl. ilmaiseksi siitä hyvästä että nämä kävivät ajelemassa panssarivaunuilla Prahassa ja muissa Tsekkien suuremmissa kaupungeissa vuonna 1968. Neukkujen hajoamisen jälkeen näitä jäi olemaan "roistovaltioihin" kuten Viro, Latvia, Liettua. Turun Lentokerhossakin lennettiin tällaisella Virosta tavaranvaihdolla hankitulla Blanikilla mikä ehkä joudutaan maksamaan toiseen kertaan jollekin tietylle taholle jos huonosti käy, taitaa olla se Ilmailumuseon yksilö, en ole varma.
Slaavilaiset kielet muistuttavat toisiaan äännettynä mutta Venäjä Kyrilisine aakkosineen erottuu hankalana joukosta. Hauskaa että muissa Slaavimaissa on käytössä nämä meidänkin käyttämät aakkoset. Johtuu tietty siitä että ne on Vatikaanin maita, Kyriliset Konstanttinopolin.
Ytubevitsi. Vaimo kuoli Pietari sanoi taivaanportilla "Pääset sisään jos tavaat yhden sanan oikein", sana oli rakkaus ja rouva pääsi sisään. Sitten rouvan mies kuoli, mies oli kuitenkin panostanut rouvan kuoleman jälkeen elämänlaatuun siten että kun rouva oli porttivahtina taivaassa Pietarin ollessa lomilla.
Sanoi rouva miehelleen portilla "Pääset taivaaseen jos tavaat yhden sanan oikein" Mies kysyi "Mikä sana" rouva siihen että "Tsekkoslovakia" Minkä tavavaaminen ainakin Enlanniksi oikein on mahdoton tehtävä, ainakin minulle.
Minultakin on usein ihmetelty ja kysytty että eikö näissä ultrakevyissä koneissa ole lentäjällä laskuvarjoa.Olen vastannut että laskuvarjot on pelkureita varten.Osa kauhistuu toiset ymmärtävät huumorin.Tuossa filmin pätkässä näytti vaijerin liitos tehty sinkilöillä tai mikä lie oikea nimitys.Joku voisi sanoa että ei ole varmimpia konsteja tuommoinen.Mutta tuolla tavalla ennen kiinnitettiin vinssin vaijeri kun vinssattiin tukkeja rekeen.Hyvin kesti vaikka Majorin keula nousi ylös kun tukki jäi jumiin kannon taakse.Meni taas metsään tämäkin juttu mutta sinnehän joskus lenskaritkin.Hyvää uutta vuotta kaikille hullun papereilla oleville.Eli Lupailmailuun=Licensce to kill (Itsensä)
Vaimon Isoäiti asui Turussa ns. Liikeapulaisten talossa Tuureporinkadulla, siellä oli teräsliuskoista tehty Hissikuilu eli tekniikka näkyvissä. Hissikorin päällä kannatusvaijerissa oli vain yksi sinkilä mikä hieman herätti ajatuksia. Hissi oli tai ehkä on vieläkin Otis. Siihen aikaan Purjelentokoneiden ohjausvaijereissa käytettiin Alumiinisia Taluriittejä joita asennettiin kaksi per pääte.
Tuosta videosta en viitsinyt tuoda suunnitteluvirheitä esille, jotta mahdolliset ymmärtäjät uskautautuessaan kirjoittamaan niistä saisivat mahdollisuuden. Laitoin sen piruuttani veispuukkiin ilmailuryhmään, katotaan mitä siellä huomaavat.
Ytubessa katsoin videon missä koevedettiin paksuja vaijereita Nicopresseillä ja sitten näillä Upultti liittimillä. Yhdellä ja kahdella lukolla.
Never saddle a dead Horse. niminen vidio.
Tämä se taitaa olla.
https://youtu.be/4VM7wYb45eE?feature=shared
Tässä videon tulokset vielä kuvana.