Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: tjh - joulukuu 22, 2024, 21:28:23
Tuli tarvetta selvittää mennyttä elämää.
Onko kellään mitään tietoa Avisud Mistral ultrasta. ehkä OH-U285 tai jm.
Kuka lensi koe-ym lennot suomessa.
Haluaisin erityisesti ko. koneen sakkaus käyttäytymiseen liittyvät tiedot.
Tehtiinkö sakkauskokeet ja millä seurauksin?
Todennäköisesti kaikki suomalaiset koelennot on tähänkin tehty suomalaisugrilaiseen tyyliin oppimistarkoituksessa puuttellisin dokumentoinnein ja konekkin vissiin myytiin takaisin Ranskaan jo ajat sitten. Tapani Kokkonen sillä muistaakseni lensi tyypit ja kertoili siivekkeiden, tai siis koko siipien heiluttelun vaativan paljon voimaa suhteessa muihin ohjaimiin.
Myöskään suomalainen ilmailukulttuuri kaiken kieltävänä ja paheksuvana on saanut porukan vaikenemaan kokemuksistaan, koska paskaa ei vaan halua niskaan.
Vissiin kaikki kokemuksia omaavat kuuluvat Sanginjoen ilmailijoihin tai Ankkalammen poikiin?
Onkohan tämä kone Viitasaaren kentän hallissa.Eräs lentäjäveli oli käynyt katsomassa konetta yli kymmenen vuotta sitten.Jos en nyt ihan höpise omiani huonolla muistillani.
Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - joulukuu 24, 2024, 18:58:26Onkohan tämä kone Viitasaaren kentän hallissa.
Oli pitkään siellä, bongattu myös Räysykälässä ja teollisuusalueella Jojensuussa.
Muita samanlaisia ei Suomessa ole ollut.
Moottoririkkoja sekä myrskytuhoja historiassa eikä vissiin kukaan ole osannut opettaa tuolla ketään lentämään?
Hei hei, oletan että tuo kone on Tuuren hallussa tai menossa sinne. Hannu Sakselin sitä myi par kol vuotta sitten foorumilla. Siis lentokokemuksia kysytään ei koneen sijaintia. Olenko väärässä.
Tämän Mistralin myynti ilmoitus löytyy edelleen tuolta myyntiosiosta. 7.11.2017
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - joulukuu 24, 2024, 22:13:36Siis lentokokemuksia kysytään ei koneen sijaintia. Olenko väärässä.
No sitten jos kone löytyy hallista, ei kannata kysellä vaan ottaa itse selvää. Samalla siipiprofiililla varustettuja kaksitasoja olen lenntänyt ja mikäli niissä on se 2 astetta enemmän asetuskulmaa yläsiivessä ne sakkaavat pehmeämmin kuin yksitasoinen samalla profiililla. Mistarlissa tosin alasiipi toimii pendelisiivekkeenä, se saattaa "kaataa siivelleen" helpommin mikäli kallistelua hidaslennossa korjaa sauvalla oikeaoppisen jaloin ohjaamisen sijaan.
Jos koneita on valmistettu 200 eikä niillä ole tullut yhtäkään leskeä tai orpoa, niin ei niitä vaarallisena tai hankalana voi pitää. Eli luulen kyseisen yksilön päätyneen vain väärien lennonopettajien alle. Varsinkin kun ottaa huomioon, millaia suorituksia niillä on aikoinaan tehty käyden jopa pohjoisnavalla...
Brasiliassa Mistraleja on vielä käytössä enemmänkin, jopa neltahtimoottorilla:
https://youtu.be/iSFcrRzehMQ
Jos moottorihäiriö ei pelota, tällä yksilöllä voit kaksinkertaistaa sen saamisen mahdollisuuden
https://www.planecheck.com/?ent=ap&man=Aviasud&des=&type=Mistral%20twin%20engine&grp=Mistral%20twin%20engine&id=0
Lento kokemuksia nimen omaan sakkauksen suhteen kyselen.
Henkilökohtaisia sellaisia.
En aio itse omistaa kyseistä laitetta, lähinnä erään edesmenneen henkilön kertomus Mistralin sakkaus käyttäytymisestä kiinnostaa.
Oletan että joku muukin on kokeillut käytännössä miten k.o kone sakkaa.
Minkälaisia nuo toisen kertomat kokemukset ovat?
Kaveri oli muistaakseni Räyskälässä opettajakurssilla joskus 8-90 luvun vaihteissa?
Kertoi Mistralin sakkauskokeilun heittäneen koneen hallitsemattomasti perän kautta ympäri.
Korkeutta hupeni paljon ennen hallinnan takaisin saamista.
Oletan että koneessa oli toinenkin henkilö, joka voisi kommentoida tapausta.
Kaveri oli hyvä lentäjä, luonnonlahjakkuus. Valitettavasti osasi kyllä vähän värittää tarinoitaankin.
Nyt vanhempana kuin silloin on jutut alkaneet kiinnostaa, mitkä kaikki niistä ehkä sittenkin pitävät paikkansa.
Osan osaamisestaan kun olen omin silmin nähnyt en kaikkea kuulemaani suoraan kyseenalaista.
Lainaus käyttäjältä: tjh - joulukuu 26, 2024, 14:40:26Kaveri oli muistaakseni Räyskälässä opettajakurssilla joskus 8-90 luvun vaihteissa?
Kertoi Mistralin sakkauskokeilun heittäneen koneen hallitsemattomasti perän kautta ympäri.
Korkeutta hupeni paljon ennen hallinnan takaisin saamista.
Oletan että koneessa oli toinenkin henkilö...
Tuolloin(kaan) ei porukat arvostaneet massakeskiön tärkeyttä ja tulokset olivat sen mukaisia. En tunne Mistralin ohjainjärjestelmiä, mutta pendelisiivet saattaa olla mahdollista asentaa väärälle asetuskulmalle.
Olen itse telonut vauriokorjauksen jälkeen erään Kolbin telineet, kun sauva taakse vedettynä estikin antamasta siivekettä jommalle kummalle puolelle ja samalla vei siivekkeet toiselle puolelle. Kaikki tämä hauska katsastuksen ja omistajahuoltajan tarkastamana. Opimpahan kyseenalaistamaan kaikkea.
Muutama vuosi tuon jälkeen samalla kentällä paskottiin yksi kunnon peli, koska kone oli vaihdettu kellukkeilta pyörille siirtämättä akkua eteen. Oli todella kiva kone yksin lennettäessä maksimi takarajalla, jonka totesin punnituksen jälkeisellä koelennolla. Valitettavasti koneen käyttäjät kumosivat fysiikan lait, kunnes kone kaatui taaksepäin loppuvedossa.
Kunnon SL-kone, maakiito oli jäänyt kymmeneen metriin. Eli suomalaiset lento-ohjekirjat kuuluu kentän reunalla olevaan ulkohuussiin, mikäli ympäristökupa sellaisen sallii.
Mennään vähän alkuperäisestä sivuun....
Minkäslainen lennettävä oli Rotax-vetoinen Fisher FP 404?
Siivet on edelleen seinällä, enkä taida niitä kohta uskaltaa kiinni laittaakaan.
Ansiksen nimi löytyy päiväkirjasta muutamia kertoja :lentoon:
Vissiin helpoin vehe lentämistäni ultrista, kevyet ja tehokkaat ohjaimet mutta jatkuvuus puuttuu. Kun sammuttaa moottorin, voi työntää nokkaa ravakasti alas vauhdin kiihtymättä ja liitoluku on jotain kuuden pintaan. Loivennus ja loppuveto on suunnilleen samalla sekunnilla, mutta maavaikutuksen vuoksi kovaa laskua ei oikein saanut aikaan.
Ämerikoissa noita saa lentää tuosta syystä ilman hullun papereitakaan.
Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 27, 2024, 13:38:17Vissiin helpoin vehe lentämistäni ultrista, kevyet ja tehokkaat ohjaimet mutta jatkuvuus puuttuu. Kun sammuttaa moottorin, voi työntää nokkaa ravakasti alas vauhdin kiihtymättä ja liitoluku on jotain kuuden pintaan. Loivennus ja loppuveto on suunnilleen samalla sekunnilla, mutta maavaikutuksen vuoksi kovaa laskua ei oikein saanut aikaan.
Ämerikoissa noita saa lentää tuosta syystä ilman hullun papereitakaan.
Näytän tämän Rouvalle ;)
Ompas nätti pieni hauskanpito kampe. Fisher FP 404. Kateeksi käy ameriikanserkkua.
Kovasti meitä täällä harvaan asutussa kotomaassa valvotaan. verrattuna Villiin ja Vapaaseen Länteen.
Kai täällä tarvitaan jokainen veronmaksaja valtion velkojen takuuksi.
Kyllä ilmailuhullun hauskuudet on tarkkaan rajattu.
Onneksi omistamista ja rakentamista ei kielletä. Lentäminen onkin sitten jo eri asia.
Se Fisher on B-ultrana rekisterissä ollut OH-U070 ja paperit on tallessa. Periaatteessa tarvisisi vain tarkastamisen ja katsastuksen, jos sillä haluaisi laillisesti lentää.
Uudelleen verhoiltu vuosituhannen alussa ja viimeksi lennetty 2006.
Uskallus vaan vissiin on vähentynyt iän ja tiedon lisääntymisen myötä. Lisenssi kyllä olisi lentämiseen, mutta kerhon Dynamic tuntuu varmemmalta vaihtoehdolta.
Ehkä vielä joskus Fisherkin lentää, mutta saattaa olla Sanginjoen IK kerhona.
Mitäpä tuota Sanginjoelle asti hauskaa pitämään. Lapuaa parempaa varalasku aluetta olekkaan jos kakstahtisesta tulee ykstahtinen.
Kuuskutosen molemmin puolin näkyy kilsan mittasta sarkaa, tasasta maata.
Vasepuukin puolelta löytyi lentoonlähtöraina https://www.facebook.com/100005501553843/videos/613624867818394/
Onhan se. Mistral.
Siipien erikoiset kulmat saa miettimään, miksi niin.
Osaan kyllä kuvitella epäilyjen määrän tuon kokoajien mielessä käyneen, että jos sittenkin..
Ilmassakin kävi, pitkähkö kenttä, mikähän mahtoi olla?
Lainaus käyttäjältä: tjh - tammikuu 25, 2025, 23:04:25Ilmassakin kävi, pitkähkö kenttä, mikähän mahtoi olla?
Taitaa olla Lieksa-Nurmes.