Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Mikko Nikunen - kesäkuu 27, 2024, 07:15:22
Moi,
Kävin kylässä ja siellä pähkäiltiin parasta tapaa tasoitella siipeä, joka oli tehty ilman muottia eli ulkopinnassa on näkyvissä kankaan kuvio ja muita epätasaisuuksia. Kyseessä on epoksi laminaatti.
Olen joskun tasoitellut pintoja epoksi/mikropallo seoksella, mutta mielelläni ottaisin neuvoja muilta rakentajilta.
- Onko tarpeelista kastella pinta epoksilla ensin ja sitten levittää mikropallo seos?
- Millainen tulisi olla seoksen viskositeetti? sellainen että juuuri ja juuri pysyy sekoitustikussa?
- Kuinka paksulti seosta levitetään? kerralla vai useammissa ohuissa kerroksissa välihionnan jälkeen?
Joskus 80-luvulla ostin erään koneen piirustukset ja kokeilukitin ja totesin, ettei lasikuitutyöt ole minun hommia. Rutanin ohjeissa ei oikein oteta kantaa, miten paras pinta saadaan. Isommat virheet käsketään korjaamaan dry microlla, joka on paksu kitin tapainen seos, ja hiomaan kuivuneet laminaattipinnat ensin mataksi. Aika paksua seosta näköjään käytetään formulan siiven valmistuksessa: https://ludemannengineering.com/category/fabrication/painting/#jp-carousel-1599
Aika usein olen kitannut alkoholin ohessa myös epoksilla, jossa on täyteaineena vehnäjauhoa. Helppoa hinkattavaa ja edullista. Toimii vetenalaisissa vehkeissä kosteussulkuna, lentolaitteisiin toivoisin jonkun kertovan kevyemmän ratkaisun.
Micropallo epoksiseoksesta ei ole kokemusta isompaan pintaan käytettynä, onko muilla?
Millä keinoin levitys jos koko siiven pinta on kyseessä?
jos seoksen tartunta vaatii alustan karhennuksen, se tasaa jo kunnolla tehtynä pintaa paljon alentaen tasoitteen tarvetta. Mikäli jokin helpommin käsiteltävä tasoite on hivenen painavampaa kannattaa laskea mikä on lopullinen painon nousu, paljonko jää hionnan jälkeen pintaan tasoitusainetta.
Puusiipeä tasoittaessani todellinen painon nousu oli yllättävän pieni.
Eikö nykyaikainen autokitti käy yhtähyvin kuituun pinnan epätasaisuuksien poistoon kuin pelliinkin.
Jos pitää mennä syvemmälle, niin lasikuitukitti...ns. karvakitti.
Tietysti, jos on lujuutta vaativa korjaus, niin oikea laminointi kankaiden kanssa pohjaksi.
Tämä on taas tätä meikäläisen mutuilua, mutta siis miksi ei kävisi?
Enpä lähde neuvomaan vaan kerron kuinka mulla nämä pienehköt lujitemuovityöt on menneet, moottorikopat ja potkurit. Karhennuksen jälkeen kastelen kiinnityspinnat pelkällä epoksilla ennen Mikropallo, pii tai lasinöyhtä epoksi täyttettä. Kokemus opettaa nopeasti mikä viskositeetti toimii parhaiten. Ytubessa edesmennyt Mike Arnold veteli pitkällä lastalla kittiä siipeen. Volvon ovea kitatessa Polyesterikitin kutistuminen tuli selväksi, litran purkki Prestofleksiä meni yhteen suuntaan kaarevaan 244.sen oveen, ovipelti painui karkuun mitä enemmän kittasit. Epoksi kutistuu vähemmän, on erikoisepokseja muotin tekoon missä kutistuminen on todella minimaallista. Tasoitteen kutistuminen voi aiheuttaa yllättävän ongelman jos pohja on perään antava, esimerkiksi joku vaahto tai kenno. Draco Mike Patey laminoi ylimääräisen Hiilikankaan ulkopintaan hiomista varten että ei heti menty kerroksiin jotka oli laskettu luujuuteen tarvittavaksi. Maalaistalossa myllytettiin omia vehniä leipomiseen, äidin poistuttua harjoittelin Vehnäjauhopusseilla pommittamista sitä Jämin kisaa varten, tuli myös kokeiltua kitin tekoon, ei oikein innostanut, olikohan kosteus syynä. Lujitemuovikurssilla Hannu Korhonen sanoi epoksia voitavan ohentaa ...... ja sitten se tapahtui, aine oli niin ilmeinen ja minulle tuttu että en kirjoittanut sitä ylös. Nyt en muista oliko se Asetoni vai MEK, pensselit puhdistuvat kummankin kanssa. Mikä se liuotin oli mitä Hannu epoksin ohennukseen suositteli.
Löytysköhän purjelennon pulinajaksolta neuvoja? Tosin muistelen Nummelandian Askien lihoneen maalausten myötä kymmeniä kiloja, joka vaikutti yllättävän paljon myös hinausaikoihin. Hommasta harvemmat uskalsivat jutella eikä asiaa otettu esille viime kesän metsätöidenkään jälkeen.
Hiljaista on. Odottelin että joku Europan / KR / Cozy rakentaja olisi heittänyt muutaman tipin. Periaatteessa, mikropallo epoksiseoksen käytön puolesta puhuun seoksen keveys ja helpompi levitäminen sekä hyvä tarttuvuus. Mikäli jossain kohdin tulee tukeva kerros,voi päälle laminoida ohuen kankaan.
Hyllyssäni makaa Jack Lambien Composite Construction kirja. Siinä kehoitetaan käyttämään mahdollisimman kuivaa seosta koska se on helpompi hioa. Ohjeena on varautua kolmeen kerrokseen. Jokaisen kerroksen jälkeen alueet on karhennettava. Noin metrin pituista alumiiniprofiilia voi hiertää siiven pintaan,oksidi värjää kyllä korkeat paikat. #320 karheus on sopiva pinnan muodon hiontaan.60-70cm lasta voisi olla hyvä seoksen levittämiseen.
Tilanne meni minun osalta ohi, rakentajat päättivät käyttää autopakkelia.
Joopa.
Autopakkeleissa löytyy nykyään hyviäkin versioita. Kannattaa kysyä myyjältä myös mikä sen kesto on päälle tulevan maalin suhteen.
Mipa PX 9 on yksi hyvä vaihtoehto. Väittävät että se vastaa n. 1.8kg normaalia pakkelia. Vähän paksua se on, mutta olen ohentanut sitä tinnerillä. Epoksikitti voisi olla myös toinen vaihtoehto.
Jos muita kiinnostaa mikropallotasoitus, niin törmäsin tällaiseen ohjeeseen: https://curedcomposites.com/finish.html
No jo, sieltähän se kokeiltu työtapa aukeaa. Ei itse tarvitse opetella kaikkea.
Kiitos ja kumarrus!
Vilkaisin nopeasti ohjeen antia, kaksi asiaa soti heti omaa kulttuuriani vastaan. Ensimmäinen oli "Jotkut pohjustavat balloonikittauksensa sivelemällä ensiksi pintaan pelkkää hartsia tarttuvuuden varmistamiseksi, tämä on tarpeetonta." Itse teen juuri noin, sivelen pelkää hartsi kovettajaseosta pintaan mihin haluan mikropallo,lasinöyhtä tai piituhka sekoituksen tarttuvan mahdollisimman hyvin, tästä en luovu. Toinen juttu oli mustan primerikerroksen ohut ruiskutus pohjusteeksi näyttämään täytteen paksuutta. No jos se primeri on 2K tavaraa se ehkä ei vähennä sidoslujuutta mutta mikä vaan pohjamaali voi toimia irroituskalvona.
Täällä lopussa on muuten vähän juttua noista mikropalloista ja muista aineista, joita sekoitetaan epoksin joukkoon. Meillä oli epoksi aika laajassa käytössä koneen rakentamisessa – liimaukset, pakkeloinnit, kuitutyöt, kaikki hoidettiin sillä.
https://www.youtube.com/watch?v=lxiWthA61Jk (https://www.youtube.com/watch?v=lxiWthA61Jk)
Täältähän löytyy todella kattavasti suomen kielellä kaikki, mitä lentokoneista tarvitsee tietää – iso kiitos siitä!
Pentti Saaristo, Aki Suokas, Jarmo Hakala, Jouni Laukkanen ja Jukka Juslin – teette upeaa työtä!
On mahtavaa, että jaksatte päivittää sivustoa ja pitää meidät tavalliset tallaajat ajan tasalla selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä.
Jatkakaa samaan malliin – olette korvaamaton osa suomalaista harrasteilmailua!
4.1 kohdassa LIIMATÄYTEAINEET (https://www.hooteehoo.org/fi_o/HTO-012_22.pdf)
https://www.hooteehoo.org/ (https://www.hooteehoo.org/)