Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ilmailun säädökset => Aiheen aloitti: Aki Suokas - lokakuu 16, 2023, 10:58:26

Otsikko: uusi määritelmä SEP lentokoneelle
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 16, 2023, 10:58:26
Tänään ilmestyi "Opinion No 05/2023"  EASAn sivuille.
Kaiken muun seassa siellä on uusi perusasetuksen muutos.  Jossa tulevaksi ehdotetaan uutta SEP lentokoneen määritelmää.
Voit katsoa englanniksi EASA sivuilta.

vapaa käännös:

8a) 'SEP-lentokoneella' tarkoitetaan yksimoottorista yhden ohjaajan lentokonetta, johon ei vaadita tyyppikelpuutusta ja jonka yhtä keskeistä työntövoimayksikköä säädetään yhdellä säätövivulla ja jota käyttää jokin seuraavista moottorityypeistä:
a) mäntämoottori;
b) sähkömoottorijärjestelmä, joka voi koostua useammasta kuin yhdestä sähkömoottorista, jos niin määritellään komission asetuksen (EU) N:o 748/2012 mukaisen sertifiointiprosessin jälkeen;
c) jos komission asetuksen (EU) N:o 748/2012 mukaisen sertifiointiprosessin jälkeen niin määrätään, hybridimoottorijärjestelmä, joka koostuu mäntä- ja sähkömoottoreista;
Otsikko: Vs: uusi määritelmä SEP lentokoneelle
Kirjoitti: Aki Suokas - elokuu 22, 2024, 15:23:28
Ja asetusmuutos  2024/2076 tuli näin ulos:

8c. 'SEP-lentokoneella' yksimoottorista yhden ohjaajan lentokonetta, johon ei vaadita tyyppikelpuutusta ja jonka yhtä keskeistä työntövoimayksikköä säädetään yhdellä säätövivulla ja jota käyttää jokin seuraavista moottorityypeistä:
a) mäntämoottori;
b) sähkömoottorijärjestelmä, joka voi koostua useammasta kuin yhdestä sähkömoottorista, jos komission asetuksen (EU) N:o 748/2012 mukaisessa sertifiointiprosessissa niin määritetään;
c) hybridimoottorijärjestelmä, joka koostuu mäntä- ja sähkömoottoreista, jos asetuksen (EU) N:o 748/2012 mukaisessa sertifiointiprosessissa niin määritetään;
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod