Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Ari Simonen - joulukuu 05, 2005, 18:11:03
PEL M2-70 mukaan UL-vesilento-oikeuden saamiseksi täytyy kokonaislentoika UL-koneella olla 35 tuntia
ennen vesilentokoulutuksen aloittamista. Tämä siis siitäkin huolimatta vaikka olisi PPL tai mopu tiimaa
kuinka paljon tahansa. Tämä on koettu jonkun asteiseksi ongelmaksi PPL puolelta ultriin siirryttäessä.
(Ultrien edullisempi vesilentomahdollisuus kiinnostaa). Ei voine olla ihan tasapuolista että tuore ultrapilotti
35 tunnin kokemuksella tai satoja tai tuhansia tunteja PPL:ää + 35 ultraa lentänyt ohjaaja olisi samassa
asemassa vesikoulutusta ultralla aloittaessaan. Siksipä jotkut lentävätkin ensin vesilentokelpuutuksen
ensin lentokoneella ja saavat heti oikeuden ultrien vesilentoon ilman lisäkoulutusta.
Ehdottaisin EUT:lle että tulevaisuudessa kun määräyksiä uusitaan lievennetään tuntivaatimusta jos on
muuta ropelitiimaa muista lupakirjaluokista.
Onko EUT:n herroilla asiasta mielipidettä?
Enpä kuulu kyseiseen orkesteriin, mutta ehdottaisin foorumiin osiota:
Kelpuutusten harmonisointi lajien välillä ja epäkohdat.
Aiotaan esittää tällaista:
Jos hakijalla on luokka- tai tyyppikelpuutus lentokoneille tai moottoripurjelentäjän lupakirja ja kokemusta vähintään 30 tuntia kokemusta moottorin voimalla kulkevan lentokoneen ohjaajana, riittää 5 lentotuntia UL-lentokoneen ohjaajana ennen vesilentokoulutuksen aloittamista.
Esityshän on HYVÄ !! 5 tuntia tuntuu sopivalta määrältä.
Koska noiden määräysten voimaantulo kestää jokatapauksessa pitkään, niin jos olette tällaisessa tilanteessa hakekaa poikkeuslupaa ilmailulaitokselta kyseiseen menettelyyn. Tällaisia on myönnetty ennenkin. Määräyksethän antavat mahdollisuuden poikkeusten myöntämiseen perustellusta syystä jos vastaava turvallisuustaso pystytään muutoinkin saavuttamaan.
Ja hae se poikkeuslupa pian.
Ensivuonna siitä peritään maksua (olisiko 100 e).
Enpä ole tiennytkään tuosta poikkeuslupamahdollisuudesta.Itseäni ei asia enää liikuta kun sain tiimat
täyteen ja vesilento-oikeuden ultriin tuossa myöhäsyksyllä. Mutta meillä kerhossa on monta pilottia
joille kyseisestä menettelystä olisi apua.