Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - marraskuu 24, 2005, 13:45:25
Listojen täytyisi olla sellaisia, että niitä pystyy oikeasti käyttämään. ... Listoihin lisäillään asioita joita niissä ei kuuluisi olla ja järjestellään asiat tavalla jota on vaikea sovittaa yhteen reaalimaailman kanssa. Lisäksi usein miettiä näkee tilanteita, että olisi syytä miettiä milloin listaa on järkevää käyttää "työlistana" ja milloin "tarkistuslistana".
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 24, 2005, 16:46:53Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - marraskuu 24, 2005, 13:45:25
Listojen täytyisi olla sellaisia, että niitä pystyy oikeasti käyttämään. ... Listoihin lisäillään asioita joita niissä ei kuuluisi olla ja järjestellään asiat tavalla jota on vaikea sovittaa yhteen reaalimaailman kanssa. Lisäksi usein miettiä näkee tilanteita, että olisi syytä miettiä milloin listaa on järkevää käyttää "työlistana" ja milloin "tarkistuslistana".
Kun on tullut tehtyä monennäköiseen koneeseen checklistoja niin seuraavat lähteet ovat erinomaista luettavaa aiheesta.
<http://munch.bluecoat.org/reports/>
ja etsi Asaf Degani tekemiä dokumenttejä.
tai
<http://ti.arc.nasa.gov/people/asaf/pdd/>
oopukset
On the Design of Flight-Deck Procedures
Cockpit checklists: Concepts, design, and use
On the Typography of Flight-Deck Documentation
The human factors of flight deck checklists: The normal checklis
Noista löytyy melko selkeä rautalankamalli, mitä hyvä checklista pitää sisällään ja minkälainen sen muutenkin pitää ollaa, jotta siitä on hyötyä. Mutta edellyttävät paneutumista, pelkällä selailulla ne ei oikein aukea.
Lainaus käyttäjältä: AKu - marraskuu 24, 2005, 13:24:58
Riippuu siitä millä on matkassa, mutta pääsääntöisesti listoja en juuri käytä.
Lainaus käyttäjältä: markoe - marraskuu 25, 2005, 13:37:43
Minä taas sanoisin, että riippuu millä on liikkeellä mutta pääsääntöisesti listoja käytän. Mitä vieraamoi ja suurempi kone ja mitä pitempi lentojen väli ko. tyypillä niin listoja oikein alkaa kaipaamaan ... leikö alkava dementia vai mikä. Viime aikoina olen ottanut vielä listan loppuun toimenpiteen moottorihäiriö lentoonlähdössä. Samoiten suositelen tekemään koneen sammutamisen listakädessä. Nimimerkillä ei jää virrat koneeseen ja ohjainlukot sun muut asetamatta paikoilleen.
t:marko
Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - marraskuu 26, 2005, 00:14:01
Saamani tiedon mukaan Turun Lentokerhossa, kuin myös muutamassa muussakin kerhossa on erinomaisia lennonopettajia. Jakaa hetki heidän kanssa on varmasti hedelmällisempää, kuin jakaa tietämättömyytensä täällä.
Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - marraskuu 26, 2005, 00:14:01
Saamani tiedon mukaan Turun Lentokerhossa, kuin myös muutamassa muussakin kerhossa on erinomaisia lennonopettajia. Jakaa hetki heidän kanssa on varmasti hedelmällisempää, kuin jakaa tietämättömyytensä täällä.
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - marraskuu 25, 2005, 16:14:59
Nomuttamutta. Täällähän ehdotellaan juuri sen suuntaisia asioita mitä jo ehdin aiemmin kritisoimaan. ::) Mielestäni se, että edes ajatellaan viime aikaisen kokemuksen tai hyvän tyyppituntemuksen edes osittaista korvaamista sillä, että "onhan siellä checklista" vie väärään suuntaan.
Aiemmin tuli jo mainittua jotakin sen suuntaista, että jos pikku-piperillä lentäessä (esimerkki on kärjistetty, nimet on muutettu jne) ei osaa vetää laippaa sisälle ja sammuttaa pa-pumppua ilman listan lukemista niin ollaan varmasti hakoteillä. Jokainen yhtään lentänyt tietää kuitenkin miten paljon monimutkaisemmaksi asian tekee se, että sen sijaan, että ottaisit laipan sisään ja napsauttaisit pa-pumpun pois päältä aloitatkin checklistan hakemisen hakemisen sieltä sivutaskusta, kääntelet sen kädessäsi oikein päin, etsi sormella s kohdan "climb check" ja alat tavaamaan kohta kerrallaan: "flaps up, fuel pump off, landing light off".
Lainaa
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - marraskuu 27, 2005, 22:10:53Lainaa
Kiitos vinkistä! Täytyypä pitää mielessä. ::)
Koska en kuitenkaan tohdi tunnustaa (ainakaan näin julkisesti) olevani täysin tietämätön tämän aihepiirin suhteen niin täytyy kysyä, että onko sinulla Jysky mitään sanottavaa itse asiaan? Olet mitä ilmeisemmin eri mieltä kanssani.
/HarriLainaa
Niin, kannattanee miettiä, mitä varten ne listat sinne koneeseen vaaditaan. Minun mielestä huonokin lista on parempi, kuin olematon. Jos lupakirjallisella pilotilla on vaikeuksia niiden käytössä, niin pitää olla rohkeutta myöntää puutteet ja mennä vaikka koululennolle syventämään osaamistaan. Varsinkin tyyppihyväksytyillä lentelevien.
Eri mieltä kanssasi??? Tottakai, onhan minulla ihan oma mieli!
Lainaus käyttäjältä: Ilkka - marraskuu 27, 2005, 22:41:22
Tarkemmin otsikkoa lukemalla Harrin kysymyshän ei ollutkaan että "pitääkö käyttää" vaan "käytätkö". Vastasin siis väärään kysymykseen. Varsinaiseen kysymykseen "käytatkö?" vastaan että käytän.
Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - marraskuu 27, 2005, 22:10:53
Niin, kannattanee miettiä, mitä varten ne listat sinne koneeseen vaaditaan. Minun mielestä huonokin lista on parempi, kuin olematon. Jos lupakirjallisella pilotilla on vaikeuksia niiden käytössä, niin pitää olla rohkeutta myöntää puutteet ja mennä vaikka koululennolle syventämään osaamistaan. Varsinkin tyyppihyväksytyillä lentelevien.
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - marraskuu 28, 2005, 10:50:52
Kylläpä noita isoja liikennesuihkareitakin lennetään yhä enemmä "by-heart-SOP:eilla".
Lainaa
No jees, sitten yksi asia. Konettahan vaaditaan sitten operoimaan hyväksytyn lentokäsikirjan mukaisesti. Tämä sisältää listat. Näillä kahdella seikalla ei ole pienimmässäkään määrin yhtäläisyysmerkkiä sen kanssa, että listoja tulisi käyttää koneella operoitaessa, ei sittenkään, vaikka minimivarusteluettelo vaatii listan pakolliseksi. Tarkoitus on, että käsikirjan vaatimat toimenpiteet tulevat tehdyksi, ei se, että listaa orjallisesti noudatetaan (kaksi aivan eri asiaa). Sangen usein ainakin kessnanpiipperikaluston kirjoissa olevat listat ovat täysin järjettömiä ainakin esitysjärjestykseltään. Siitä flowsta ei ole tietoakaan. Tämä ei kääntäen tietenkään tarkoita, ettei listoitta tai omilla listoilla lentäessä tosiaan pitäisi tehdä niitä asioita, jotka vaaditaan ja joita turvallinen operointi vaatii.
Lainaus käyttäjältä: Ansis - marraskuu 24, 2005, 20:30:28
Aina voi vaatia olemassa olevaan listaan lisää mutta mitään alkuperäisestä pois jättämättä. Asioiden tärkeysjärjestys kannattaa miettiä uusiksi erilaisten ulkoisten olosuhdeiden takia.
Lainaus käyttäjältä: Ilkka - marraskuu 28, 2005, 12:34:38
Mahtaakohan tosiaankin olla näin? En lennä liikennesuihkareilla, joten tietoni tässä asiassa perustuvat kuulopuheisiin, joiden mukaan mulle on tullut viimeaikaisesta kehityksestä lähinnä päinvastainen käsitys.
Lainaa
Juuri niin. Vaikka tunnen oman koneeni jo aika hyvin ja jonkinlaista rutiiniakin on muodostunut, käytän silti listaa ettei tarvi olla huolissaan siitä unohtuiko joku asia. Ei kai nyt lyhyessä finaalissa kukaan listaa lue (toivottavasti), mutta sen finaalilistan voi käydä läpi hyvissä ajoin aikaisemmin, ihan kertauksena.
Osaan kyllä oman koneeni listan asiat ulkoa 90% lennoistani, mutta aina sitä vaan välillä joku asia/nappi unohtuu ja tulee hoidettua sitten listan luvun yhteydessä.
Listat on mielestäni nimenomaan TARKASTUSlistoja (Check), ei niillä pidä yrittää korvata puutteellista tyyppituntemusta/kokemusta.
Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 01, 2005, 08:31:40
Eikös ne kriittiset nopeudet ole merkittynä värimerkinnöillä mittariin?
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - joulukuu 01, 2005, 23:56:28
Kommentit ovat vaihdelleet Karoliinan "välttämätön tässä vaiheessa" (= viittaus pieneen kokemukseen Cessnasta)
Lainaa
Edelleen kiinnostaisi kuulla enemmin kommentteja siitä minkälaista opetusta itse kukin on saanut aiheesta.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 02, 2005, 18:03:06
Meillä on opetuksessa opetettu käyttämään checklistoja.
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - joulukuu 02, 2005, 20:30:05
Aihe oli juuri esillä eräässä jenkkifoorumissa missä esiintyy varsin kokeneita pienkonelentäjiä. Tässä otteita:
....the ones that use the checklist every time tend to be the ones that
get old with gray hair.
...There where a lot of reason's I decided to
stop flying with him, but one of them was when it was his turn to fly he
wouldn't use the checklists.
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - joulukuu 02, 2005, 23:53:00
Amerikkalaisilla ilmailusaiteilla puhutaan paljon kaikenlaista. ;)
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - joulukuu 03, 2005, 01:21:41Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - joulukuu 02, 2005, 23:53:00
Amerikkalaisilla ilmailusaiteilla puhutaan paljon kaikenlaista. ;)
Kuten Suomessakin ;D
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - joulukuu 03, 2005, 14:12:03Scannausalueeni on kyllä melko laaja, ja vaihtelee. Aiemmin seurasin aika paljon AvWebin kolumneja ja rec.aviation.* uutisryhmiä, varsinkin .homebuilt ja .piloting. Ongelmana niissä, varsinkin viimemainitussa, on että jenkit elävät konekaluston suhteen niin eri maailmassa, avgas on halpaa joten tietämys esim. Rotaxeista ja dieseleistä oli aiemmin aika olematonta. Ja eurooppalaiskirjoittajien valistusyritykset usein teilataan aika jyrkästi, Not Invented Here-reaktio näkyy selvästi. Niinpä saksalainen www.pilots24.com on ollut ultra-asioissa varsin hyvä foorumi. Tosin kyllä em. "jenkki"foorumeissakin esiintyy aivan loistavia kirjoittajia jotka sekä jakavat tietojaan että ovat avoimia uusille kehitystrendeille.
Naulan kantaan. ;D
Sopiiko udella mitä amerikkalaisia ilmailu(keskustelu)saitteja seuraat? Itse on tullut lueskeltua säännöllisen epäsäännöllisesti lähinnä rec.aviation.*-uutisryhmiä. Websivuja vielä satunnaisemmin.
/Harri
Lainaus käyttäjältä: Sakke - joulukuu 04, 2005, 10:25:35
Ja sitten tiedoksi kaikille, joiden pitää sulkea G109:n kabiini lennon aikana: Se menee kiinni, kunhan trimmaat koneen hitaaksi, lasket oikeanpuoleisen selkänojan alas, irroitat olkavyöt, asetut selällesi oikeanpuoleiselle penkille ja roikut kahvassa.
Lainaus käyttäjältä: Sakke - joulukuu 04, 2005, 10:25:35
Kesken jäänyt chekkilista? Eihän sellaista voi olla... chekkilista luetaan alusta loppuun, jos tulee keskeytys, aloitetaan taas alusta.
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 04, 2005, 16:34:01Lainaus käyttäjältä: Sakke - joulukuu 04, 2005, 10:25:35
Kesken jäänyt chekkilista? Eihän sellaista voi olla... chekkilista luetaan alusta loppuun, jos tulee keskeytys, aloitetaan taas alusta.
Varmaan huumorimielessä tuon kirjoitit.
Lainaus käyttäjältä: Sakke - joulukuu 04, 2005, 20:35:21
No en, vaan hyvinkin vakavissaan. Mutta tarkoitin lentoonlähtöchekkiä, ja tilannetta, jossa kone ei vielä liiku. Ainakin minulla on tapana, että jos vaikka purjekoneella startatessa käyn lähtöchekkauksen hinausjonossa muuten läpi, mutta köysi ei ole vielä kiinni, siinä jonon ensimmäisenä (ja vaikka jo siipi ylhäällä) käyn koko lähtölistan läpi alusta loppuun. Varmuuden vuoksi. Jos on vaikka tullut avattua kuomu...
Laskuchekit on paljon hankalampia käydä uudestaan, mutta siinäpä nyt ei niin helposti keskeytystäkään tule.
Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - joulukuu 04, 2005, 20:50:35
Täytyy oikein udella, että tarkoitatko juurikin sitä, että purjekoneellakin lentäessäsi teet nuo mainitsemasi tarkastukset käyttäen checklistaa? Vai käytätkö jotain muuta "muistinvaraista" (by heart) menetelmää?
/Harri
LainaaMutta, asuntovaunun ulko-oven vieressä mulla on chekkilista teipattuna seinään, tyyliin: Lakki, aurinkolasit, kengät, lompakko, kännykkä, loggerit, IPAQ, akku, muovipussit, eväät, juomapullo, kartta, tehtävä, kynä.
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 04, 2005, 22:35:45
Sinut onkin helppo tunnistaa kentällä, olet se purjelentäjä jolla on "lakki, aurinkolasit ja kengät".
Toivottavasti pilvirajassa ei tule kylmä etkä päädy vihaisen isännän pellolle ;-)
Lainaus käyttäjältä: Sakke - joulukuu 04, 2005, 10:25:35
kaveri tuli kysymään jotain koneen viereen. Avasin kuomun, vaihdettiin sanat, laskin kuomun kiinni. Ja sitten jatkoin chekkilistan tankkaamista.
Lentoonlähdössä 2 metrin korkeudessa tuli sitten harvinaisen typerä olo, kun kabiini lähti nousemaan ylöspäin, ja samalla muistin miten "Tarkista kuomun lukitus" oli ihan listan alussa.
.
Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 09, 2006, 08:47:01
Ihmettelen kysymyksen asettelua.
Tarkistulistojen käyttö pitäisi olla vakavahenkisessä lentotoiminnassa itsestään selvyys.
Peter
Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 09, 2006, 08:47:01
Hiukan myöhäsä tulin tähän threadiin mukaan, mutta ....
ruumiiden lukumäärä lentotoiminnassa on kääntäen verrannollinen tarkastuslistan käyttöön.
Ihmettelen kysymyksen asettelua.
Tarkistulistojen käyttö pitäisi olla vakavahenkisessä lentotoiminnassa itsestään selvyys.
Peter
Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 10, 2006, 12:53:19
Aah tätä semantiikan suota. Mikäpä tässä on vakavahenkistä ... :P
Ei kai tässä ole yhtä totuutta olemassakaan.
Lainaa
Toisaalta , takavuosien suosituimpia by heart -listoja monissa yhtiöissä taas oli
"Gear Up
Flaps Up
Shut Up."
Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 15, 2006, 21:13:52
Ajatellaanpa asiaa toiselta kannalta.
Näyttää siltä, että tällä foorumilla on vallitseva asenne jonkin verran tarkistuslistojen käyttöä vastaan.
Tulkitsen asiaa niin, että oma kone ja sen tavat tunnetaan NIIN hyvin, että listat on koettu tarpeettomiksi ja jotkut ovat opiskelleet erilaisia muistisääntöjäkin oikeiden asioiden muistamiseksi.
Lainaa
Luulisin. että koulutusvaiheessa ei juurikaan opetuksessa ole opetetu MITEN ja MIKSI ja MILLOIN listoja käytetään. (Jaska - miten on tilanne teidän koulussanne?)
Lainaa
Mutta - jos listoja ei siis oikeasti tarvita ja tunnette koneenne läpikotaisin , haastan teidät - leikkimielellä toki - tekemään itsellenne pienen muistitestin.
(Toki vastaukset kysymyksiin eivät miltään tarkistuslistalta selviä van AFM:sta)
Mitä seuraavista NUMEROISTA muistatte ulkoa siitä konetyypistä, jolla useimmiten lennätte:
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - tammikuu 16, 2006, 15:28:44
Mikäs sitä nyt on ilmailijoihin mennyt? Entistävanhaan chekkilistat, , koneen tarkistus, koneen kuormaus,
polttoainemäärät,plaanit ja kaikki pyrittiin hoitamaan säntillisesti.
Nyt tuntuu, että yksi sun toinen purnaa noista täysin selvistä turvallisuuteen liittyvistä perusasioista
minkä kerkiää. Yksikään hemmo tuskin voi tulla rengas päänsä päällä sanomaan, että muistaa tarkalleen
chekkilistan sisällön ja toimintatavat eri normaali/vaara/ongelma-tilanteissa.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - tammikuu 16, 2006, 15:36:08
Luitkos sä ny ollenkaan ajatuksen kanssa mitä tässä ollaan keskusteltu? ;D
Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 15, 2006, 21:13:52
Ajatellaanpa asiaa toiselta kannalta.
Näyttää siltä, että tällä foorumilla on vallitseva asenne jonkin verran tarkistuslistojen käyttöä vastaan.
Tulkitsen asiaa niin, että oma kone ja sen tavat tunnetaan NIIN hyvin, että listat on koettu tarpeettomiksi ja jotkut ovat opiskelleet erilaisia muistisääntöjäkin oikeiden asioiden muistamiseksi.
Luulisin. että koulutusvaiheessa ei juurikaan opetuksessa ole opetetu MITEN ja MIKSI ja MILLOIN listoja käytetään. (Jaska - miten on tilanne teidän koulussanne?)
Lainaus käyttäjältä: vjhl - tammikuu 19, 2006, 22:01:31Tuo viimeinen video.
Näinkin voi käydä, kun jää se tarkistuslista kiireessä lukematta:
http://video.google.com/videoplay?docid=3184887046554940053&q=plane
Samasta paikasta löytyy muitakin mielenkiintoisia ilmailupätkiä, kuten esimerkiksi tämä
http://video.google.com/videoplay?docid=1683904753591418321&q=plane
Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 15, 2006, 21:13:52
Mutta - jos listoja ei siis oikeasti tarvita ja tunnette koneenne läpikotaisin , haastan teidät - leikkimielellä toki - tekemään itsellenne pienen muistitestin.
(Toki vastaukset kysymyksiin eivät miltään tarkistuslistalta selviä van AFM:sta)
Mitä seuraavista NUMEROISTA muistatte ulkoa siitä konetyypistä, jolla useimmiten lennätte:
...
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 21, 2006, 22:30:27
Saanen hieman hampaat irvessä irvistellä tuohon Antin kommenttiin.
...
EIPÄ NAURATA yhtään tuo Antin , sanoisin tuhoon johtava höpöttely, vakavassa asiassa.
Jos meinaat lentää päällikkönä yhden ohjaajan miehityksellä , on ohjaajan muistettava paljonkin asioita ja ihan ulkomuistista.
Mun tarkkarilta et ainaskaan selviäis ikinä tollasella asenteella, et edes ehdoilla, koska asennevammaa ei voi useinkaan korjata koulutuksella. Tarvittais aivokirurgi.
tekis mieli sanoa, kuten Urkkikin aikoinaan, "per...een tunarit"
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - tammikuu 22, 2006, 17:45:42
Öh, outoa toimintaa kun tarkkareita hylätään foorumikirjoitusten perusteella... >:(
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - tammikuu 22, 2006, 18:03:19
Jaska,ymmärrän kyllä hyymöriä...mie luulin jotta työ Antin kanssa tosissaan... ;D
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 22, 2006, 19:06:10
No sovitaanko sit, et meinasin silleen, et lennolla hommat täytyy olla mielessä, mut emmä rupee noita speksejä ulkoo luettelemaan aamuneljältä, jos soittelet... ;)
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 22, 2006, 19:32:39Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 22, 2006, 19:06:10
No sovitaanko sit, et meinasin silleen, et lennolla hommat täytyy olla mielessä, mut emmä rupee noita speksejä ulkoo luettelemaan aamuneljältä, jos soittelet... ;)
Voinko soittaa varttia yli. ;D
Ymmärsin ideasi, ihan kelpo :thumbsup:
Lainaus käyttäjältä: markoe - huhtikuu 09, 2006, 10:53:28
paikalla oltiin kiitos hyvästä tilaisuudesta.
t:marko
Lainaus käyttäjältä: Mikko Holck - huhtikuu 09, 2006, 19:35:10
Olisiko liian iso homma, jos laittasitte tähän ketjuun muutamia "prinsiippejä" ao. tilaisuudesta..?